Dzień Matki w e-commerce – strategie działania

26 maja już za chwilę. Matki szanujemy zawsze, ale nadarza się okazja, żeby to szczególnie okazać. Część osób już kupiła podarunki, ale sporo z nas dopiero zacznie to robić. Jak przygotować na to e-commerce? Oto garść wyjątkowych pomysłów.
21 maja 2020

W skali globalnej eksperci uznają to pozornie małe wydarzenie jakkim jest Dzień Matki, za jedno z najważniejszych pod względem wartości sprzedaży. W samych Stanach Zjednoczonych jest trzecim świętem pod kątem wydatków konsumenckich. W Polsce w 2018 roku, wydaliśmy na podarunki dla mam, ponad 750 milionów złotych. W jaki sposób będzie wyglądać to w tym roku?

Wielu specjalistów zadaje sobie pytanie, jak zmienią się zachowania konsumentów wywołane koronawirusem. To, że skierujemy się do sklepów internetowych to oczywiste. Ale czy wydamy więcej czy mniej? Co będziemy kupować? Zacznijmy zatem od przyglądnięcia się, jak pandemia wpływa na klientów.

Spis treści:

  1. Dzień Matki w czasie pandemii
  2. Skupiaj uwagę klientów
  3. Postaw na kreatywny marketing
  4. Dzień matki i social media
  5. Pomyśl o współpracy z innymi markami
  6. Nie pozostawiaj klientów samych sobie
  7. Bez typowej reklamy się nie obejdzie
  8. Streszczenie
  9. Podsumowanie

Dzień Matki w czasie pandemii

Aktualna sytuacja panująca na całym świecie sprawia, że nieco inaczej podchodzimy do myślenia nie tylko o życiu, ale i konsumpcji dóbr. Pandemia ograniczyła znacznie pole możliwości. Nie wybierzemy się do restauracji, teatru czy kina. Automatycznie przekłada się to na wachlarz opcji uczczenia Dnia Matki. Wykonaliśmy jednak skok w cyfrową rzeczywistość i dlatego sklepy internetowe z pewnością będą cieszyć się zainteresowaniem klientów.

Wystarczy popatrzeć w Google Trends, żeby się o tym przekonać. Wyraźnie następuje zwiększenie ilości tego typu zapytań. Co ważniejsze, rośnie gwałtownie na ok. 2 tygodnie przed 26 maja.

Warto także przeanalizować o co najczęściej pytają użytkownicy. To cenne źródło informacji o tym, czego szukają. Mając taką wiedzę można lepiej zaplanować działania marketingowe i przygotować oferty.

Koronawirus sprawił, że wielu konsumentów myśli w nieco inny sposób o Dniu Matki. Obawy o życie i zdrowie najbliższych. Utrata pracy. Problemy finansowe. Społeczne dystansowanie. To niesamowicie silne czynniki wpływające na zmiany w postawach osobistych i konsumenckich. Możliwe, że bardziej niż kiedykolwiek we współczesnych, dynamicznych czasach chcemy okazywać wdzięczność i troskę.

Takie zmiany warto obserwować w krajach, które są bardziej dotknięte pandemią niż Polska. W ogólnej ocenie jesteśmy w dużo lepszej sytuacji niż Włochy, Hiszpania czy USA. To właśnie w tamtych społecznościach wyraźnie krystalizują się zmiany. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez NRF (National Retail Federation) pokazują, że konsumenci planują wydać nieco więcej na podarunki niż we wcześniejszych latach. W 78% deklarują, że Dzień Matki 2020 jest ważniejszy właśnie z powodu koronawirusa i chcą dać coś więcej z powodu ograniczeń w kontaktach osobistych.

Co ciekawe, te same badania pokazują kilka segmentów produktów, które urosły dynamicznie w porównaniu do zeszłego roku. Natomiast ponad 66% konsumentów deklaruje chęć spotkania online z okazji Dnia Matki. Takie zjawisko było już możliwe do zaobserwowania także w Polsce z okazji świąt Wielkanocnych. Nie chcieliśmy narażać bliskich, a jednocześnie bardzo zależało nam na „tradycyjnym” kontakcie przy świątecznym stole.

dzien matki

Na przestrzeni lat, firmy miały naprawdę sporo ciekawych pomysłów, które zresztą pozwalają wyznaczyć pewne trendy. Przyglądnijmy się zatem, w jaki sposób, można zaktywizować klientów, żeby trafili akurat do Twojego sklepu online.

Skupiaj uwagę klientów

O ile każdy z nas jako konsument podąża własnymi ścieżkami i lubi niezależność, paradoksalnie nie mamy nic przeciwko podpowiedziom ze strony marek. Okazuje się , że pomimo naszej samodzielności lubimy wygodę. Poruszając się w gąszczu ofert dostępnych na rynku, przeważnie szukamy czegoś konkretnego. Szczególnie, kiedy zbliżają się jakieś konkretne okazje – Dzień Matki, urodziny czy święta Bożego Narodzenia. Oczekujemy wtedy inspiracji i pomysłów – pozwala nam to nie tylko zaoszczędzić czas, ale i upewnić, że dokonujemy właściwego wyboru.

Jak zatem zrealizować taką potrzebę? Pokaż wagę święta. Jego znaczenie dla Ciebie i dla konsumentów. Co więcej, działając w ten sposób przypomnisz o Dniu Matki tym co o nim zapomnieli – będą Ci wdzięczni!

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dobrym pomysłem jest stworzenie tematycznego Landing Page’a. Z życzeniami, fajnymi tekstami, emocjami i starannie wyselekcjonowanymi produktami z Twojej oferty. Warto opatrzeć je odpowiednimi opisami, dedykowanymi tej specjalnej okazji. Jeśli pokażesz klientom, że Ci zależy, im też będzie zależało bardziej.

Oczywiście tworzenie dedykowanej strony jest pewnym wysiłkiem logistycznym, czasowym i finansowym, zwłaszcza prowadząc już dedykowany e-commerce. W takiej sytuacji świetną alternatywą może okazać się stworzenie sekcji w swoim sklepie, poświęconej wyłącznie treściom i produktom związanym z tym świętem. Nie zapomnij dodać w menu głównym wyraźnego przycisku – Dzień Matki. Warto dorzucić także odpowiedni banner w slajderze na stronie głównej lub pod nim. W taki sposób realizuje to chociażby Media Expert.

inspiracje na dzień matki marketing internetowy
Źródło: Media Expert

Warto zwrócić uwagę na dodatkowe i ciekawe segmentowanie produktów. Dla dbającej o wygląd, dla lubiącej dobrą kawę, dla chwytającej wspomnienia itd. O ile taki przekaz jest ciekawszy, bliższy użytkownikowi i naturalniejszy niż klasyczne, bezemocjonalne kategorie produktowe. Z jednej strony można uznać to za detal – ale naprawdę, to potrafi zrobić dużą różnicę w nastawieniu konsumenta.

Podobną komunikacją posługiwała się marka Forever 21. W mailingu wysyłanym do klientów mającym nieco charakter lookbooka i poradnika zakupowego pojawiły się ciekawe kategorie do wyboru.

dzień matki - inspiracje marketingowe

Jeszcze dalej posunęła się marka Uncommon Goods, która w ogóle zrezygnowała z prezentacji produktów w wiadomości do klientów. Wybrała zamiast tego sympatyczną i całkiem emocjonalną grafikę.

dzień matki w marketingu
Źródło: Klinika E-commerce

Trzeba pamiętać, że pierwszy kontakt z użytkownikiem i pozyskanie jego uwagi jest bardzo delikatnym procesem. Zarówno Ty, jak i konkurencja będziecie w równym stopniu walczyć o zdobycie jego zainteresowania. Oryginalność i wyjątkowość są tutaj czynnikiem decydującym. Produkty jako takie wszyscy znają. Wystarczy samemu pomyśleć, czy zaktywizuje Cię kolejny mail informujący o promocjach i prezentacji wybranych produktów, jakich dostajesz pewnie całkiem sporo? Czy może z dużo większym zaangażowaniem i pozytywnymi emocjami zobaczysz, co przygotowało dla Ciebie Uncommon Goods?

Trzecią możliwością skupiania uwagi klientów są social media, a w tym zakresie szczególnie Pinterest daje możliwość selekcjonowania oferty i estetycznej prezentacji produktów. Tak robi np. Giftshop24.

pinterest dzień matki

Postaw na kreatywny content marketing

Skoro już wiemy, jak pokazać znaczenie Dnia Matki, warto pogłębić doświadczenia konsumentów. Sprawmy, żeby wyjątkowość okazji była także wyczuwalna w komunikacji. Szeroko rozumiany content marketing odegra tutaj kluczową rolę.

W tym miejscu warto przypomnieć, że jednym z najważniejszych trendów we współczesnej komunikacji jest personalizacja lub stworzenie jej poczucia. Co to oznacza? Generyczne treści, kierowane do szerokich grup odbiorców, pozbawione kontekstu sytuacyjnego i emocjonalnego mają relatywnie małą skuteczność oddziaływania na klientów.

Nowocześni konsumenci szukają czegoś osobistego, w ich mniemaniu adresowanego bezpośrednio do nich. W połączeniu z dobrze przemyślanym contentem, potrafi zainteresować, a nawet przekonać do zakupu prezentu, o którym w pierwszej kolejności mało kto by pomyślał.

Czy Apple Watch jest dobrym wyborem na Dzień Matki? Myślisz, że raczej nie? A widząc taki komunikat na stronie www?

apple - dzień matki

A teraz? Otóż wszystko zależy od punktu widzenia. Zadaniem marki jest pokazanie klientom tego punktu widzenia. Resztą zajmie się on sam.

Z drugiej strony Dzień Matki to okazja nacechowana emocjonalnie. Budując dialog z konsumentami nie należy się bać tych emocji. To fenomenalny nośnik wartości i budulec trwałych relacji z odbiorcami. Wyjątkowym pomysłem łączącym content, emocje i produkty popisał się jakiś czas temu The Iconic – internetowy sklep odzieżowy. Poproszono projektantów o podzielenie się swoimi najlepszymi, najsilniejszymi wspomnieniami związanymi z matkami. Klienci, mogli zapoznać się z tymi historiami, zobaczyć ubrania zaprojektowane przez konkretną osobę i przejść bezpośrednio do sklepu.

iconic dzień matki
Źródło: Freshmail

Dzień matki i social media

Doskonałą płaszczyzną do współczesnej komunikacji są social media, a w tym względzie – Facebook. Nikogo nie trzeba do tego przekonywać. To także doskonała przestrzeń do swobodnej rozmowy ze sporą dozą humoru i lekkiego podejścia o zagadnień. Powyżej wspominaliśmy, że ważne są emocje – śmiech, także pozwala je budować.

W tym miejscu chcieliśmy zwrócić uwagę na dwa dobre przykłady postów z okazji Dnia Matki. W obu przypadkach nie są to marki, o których myśli się jako prezentach. Niemniej w sposób zauważalny włączają się do ogólnego dyskursu, zajmując swoje miejsce i zaznaczając obecność. Poprzez emocjonalne komunikaty stają się zbudować więź z odbiorcami i zdobyć ich sympatię. W perspektywie czasu, może mieć to kluczowe znaczenie dla ich lojalności.

3 lata temu z kolei świetnie w komunikację wpisał się McDonalds. Burger nie jest typowym prezentem na Dzień Matki. Ale czy to przeszkadza podpiąć się pod komunikację? Jeśli jest to zrobione w dobry sposób – droga wolna! Tutaj mamy grafikę udającą print screen z Messengera. Dopiero kliknięcie w post rozwijało całość i odpowiedź mamy.

marketingowe inspiracje na dzień matki

McDonalds nawiązał do klasycznego i stereotypowego dialogu. Chyba każdy z nas, przynajmniej raz w życiu uczestniczył w takim dialogu. W podtekście widać tu burgera, który jest obiadową opcją, jeśli strudzona mama, nie chce gotować obiadu. O powodzeniu tego posta zadecydowało osadzenie go w kontekście społecznym i odwołaniu się do czegoś, co praktycznie każdy użytkownik zna. Wywołuje to uśmiech na twarzy i pozytywne skojarzenia.

To także dowód na to, że dobra komunikacja i treści, wcale nie muszą być zawsze rozbudowane. Liczy się pomysł i adekwatność.Widać to także na przykładzie 6PAK Nutrition. Czasem parę słów i odpowiednie emocje wystarczą, jak w tym w przypadku. Dla niektórych ta komunikacja może wydawać się nieco śmieszna, jednak jest świetnie wymierzona w odbiorców i klientów marki.

Pomyśl o współpracy z innymi markami

Obserwując polski rynek widać, że jeszcze mało popularnym działaniem jest kooperacja pomiędzy markami w celu zbudowania bogatszej i ciekawszej propozycji dla klientów. Tworzenie komplementarnych ofert przy różnych okazjach to także szansa na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. 

Świetnym przykładem jest inicjatywa realizowana na mothers-day.co.za, obecna już od kilku lat. Aby celebrować Dzień Matki (i przede wszystkim same matki) stworzono dedykowany Landing Page. Znaleźć na nim można praktycznie wszystko, co można rekomendować. Estetyczny wygląd, wartościowy content w postaci bloga, atrakcyjny konkurs, poradnik zakupowy i wyselekcjonowaną ofertę produktową kilku współdziałających marek. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem #FirstLady. 

firstlady

Nie pozostawiaj klientów samych sobie

W naszej świadomości jako społeczeństwo i konsumenci, jesteśmy przekonani, że mamy mało wolnego czasu, dużo obowiązków i (do czego się nie przyznajemy) – krótką pamięć. W codziennej rutynie zdarza się nam zapomnieć o ważnej dacie i wydarzeniu – np. o Dniu Matki. Między innymi z tego właśnie powodu tak duży ruch notują sklepu na krótko przed 26 maja. Często też zostawiamy zakupy na ostatnią chwilę.

A czy Ty i Twoja marka możecie coś zrobić w tym kierunku? Oczywiście, że tak! Przede wszystkim możesz zadbać o stałych bywalców swojego sklepu, a także każdego klienta, który zdecydował się zostawić swoje dane w bazie – e-mail, numer telefonu, zapis do newslettera. Możesz im odpowiednio wcześniej zacząć przypominać o tym, że zbliża się Dzień Matki. Oczywiście nie musi to być klasyczne, zwykłe przypomnienie. Może natomiast przybrać formę lookbooka, idealnych pomysłów na prezent czy poradnika zakupowego.

Porozmawiajmy o prowadzeniu social media dla Twojego biznesu! Wiemy, jak angażować fanów i budować z nimi pozytywne relacje. Zwiększymy sprzedaż w Twoim e-commerce!
Skontaktuj się

Takie formy komunikacji są bardzo sugestywne, ale jednocześnie nie są nachalną reklamą. Dostarczasz odbiorcy wartościowe treści, podpowiedzi i inspiracje. On sam podejmuje decyzje, co z taką wiedzą zrobić, ale z pewnością będzie wdzięczny, jeśli w tym roku nie zapomni o Dniu Matki. A to duży plus dla Twojej marki.

Poza tym podejmowanie decyzji jest trudne, nawet jeśli chodzi o wybór prezentu dla tak bliskiej osoby jaką jest mama. Pomóż swoim klientom. Podpowiedz co warto i dla kogo. Będą Ci za to wdzięczni. W taki sposób działa Inspirander. Łączy wpisy blogowe ze sklepem, prezentując kompozycje wybranych produktów, z ich ceną oraz bezpośrednim linkiem do karty w sklepie. To efektywna praktyka określana mianem „shop-the-look”, który doskonale realizuje IKEA. W ten sposób oddziałuje się na świadomość klienta, który widzi produkt w konkretnej, atrakcyjnej aranżacji. To zwalnia go z obowiązku samodzielnego „wyobrażania” i zwiększa szanse na konwersję zakupową. Dostarczenie bezpośredniego linku z kolei skraca znacząco ścieżkę do finalizacji transakcji.

Jeśli pozwolisz, żeby użytkownik samodzielnie zaczął przeszukiwać sklep pod kątem upatrzonego produktu, rosną szanse, że porzuci ten proces i nie dojdzie do transakcji w ogóle.

mailing na dzien matki

Jeśli taki poradnik lub nawet cykl poradników umieścisz na stronie lub firmowym blogu dodatkowo zaczną się pojawiać w wynikach wyszukiwania Google. A to miejsce, gdzie praktycznie każdy konsument zaczyna swoją zakupową podróż. W ten sposób masz szansę przyciągnąć do siebie nowe osoby i sprawić, aby Twój sklep był coraz lepiej widoczny w kolejnych latach.

Bez typowej reklamy się nie obejdzie

Przy całej kreatywnej pracy jaką włożysz w przygotowania do Dnia Matki w swoim sklepie online, nie może także zabraknąć typowej reklamy. To ona w znacznej mierze pozwoli Ci przyciągnąć do siebie klientów. Nawet najlepsze pomysły, jeśli o nich nikomu nie powiesz, nie podbiją rynku i serc klientów.

Dobrym rozwiązaniem jest w tym zakresie sięgnięcie po Google Ads i Facebook Ads. Oba są relatywnie tanimi rozwiązaniami i przede wszystkim elastycznymi. Oznacza to, że całkiem dynamicznie możesz dopasowywać zarówno budżet, jak i same reklamy do aktualnych potrzeb, a przede wszystkim oczekiwań obiorców. Wykorzystanie typowej reklamy, nie oznacza jednak generyczności. Zarówno teksty reklamowe, jak i banery reklamowe powinny spełniać udzielone przez nas wskazówki – oryginalność, kontekstowość, adekwatność.

reklama na dzień matki

A jeśli masz nieco więcej budżetu, możesz skusić się także na reklamę produktową. Ta ostatnia zwiększy zasięg i świadomość konsumencką. Dzień Matki to poza tym bardzo wdzięczny temat w wizualnych aspektach.

reklama na dzień matki w google

apart dzień matki

Streszczenie

  • Aktualna sytuacja panująca na całym świecie sprawia, że nieco inaczej podchodzimy do myślenia nie tylko o życiu, ale i konsumpcji dóbr.
  • O ile każdy z nas jako konsument podąża własnymi ścieżkami i lubi niezależność, paradoksalnie nie mamy nic przeciwko podpowiedziom ze strony marek.
  • Sprawmy, żeby wyjątkowość okazji była także wyczuwalna w komunikacji. Szeroko rozumiany content marketing odegra tutaj kluczową rolę.
  • Doskonałą płaszczyzną do współczesnej komunikacji są social media, a w tym względzie – Facebook. Nikogo nie trzeba do tego przekonywać.
  • Obserwując polski rynek widać, że jeszcze mało popularnym działaniem jest kooperacja pomiędzy markami w celu zbudowania bogatszej i ciekawszej propozycji dla klientów.
  • W naszej świadomości jako społeczeństwo i konsumenci, jesteśmy przekonani, że mamy mało wolnego czasu, dużo obowiązków i (do czego się nie przyznajemy) – krótką pamięć.
  • Przy całej kreatywnej pracy jaką włożysz w przygotowania do Dnia Matki w swoim sklepie online, nie może także zabraknąć typowej reklamy.

Podsumowanie

Oddziaływanie na klientów ma nie tylko na celu ich aktywizację i przyciągnięcie do Twojego sklepu online. Odpowiednio poprowadzone działania marketingowe mogą także pozwolić na zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego. Zaufanie wobec marki, przekonanie o tym, że jest czymś więcej niż bezemocjonalną instytucją, potrafi zmieniać postawy konsumenckie. Marka, powinna być dla odbiorcy doradcą i „przyjacielem”.

Ogromne znaczenie w tym zakresie ma prowadzona komunikacja, w tym przemyślany, unikatowy i adekwatny content marketing. To w nim należy upatrywać czynnika motywującego do działania. Kwestią drugorzędną jest jakim narzędziem prowadzisz dialog z klientami – ważniejsze jest to „jak” to robisz. Projektując komunikację warto zawsze stawiać się w miejscu jej odbiorcy. Łatwiej jest wtedy ocenić czy to co zostało zaprojektowane będzie rzeczywiście działać. Czy masz ochotę kliknąć w swoją reklamę? Czy post social media wywołuje u Ciebie jakieś emocje? Czy artykuł na blogu przeczytałeś od początku do końca bez znużenia?

Takie podejście wymaga dużo samodyscypliny, sumienności i czasu. Niemniej jednak żyjemy w czasach, kiedy oryginalność, naturalność, dopasowanie oraz personalizacja odgrywają kluczowe role.

Zgromadzone w tym artykule pomysły, to tylko ułamek tego, co można zrobić. Niech stanowią dla Ciebie punkt wyjścia i inspirację do przeniesienia komunikacji z klientami na wyższy poziom. I to nie tylko w Dzień Matki!

Daniel Kazanecki
AUTOR
Creative and content manager
tel.697 258 148
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy