LinkedIn to jedna z najważniejszych platform do budowy marki osobistej w środowisku biznesowym. Nie warto patrzeć na ten serwis tylko, jak na narzędzie do wymiany wiedzy czy nawiązywania kontaktów zawodowych – bo działalność na tej platformie może znacznie wpłynąć na wizerunek całej organizacji. Szczególnie gdy obecni są tam jej liderzy - aktywni i autentyczni w swoich działaniach.
W kontekście wizerunku należy pamiętać, że jest on ściśle powiązany ze sprzedażą. Jego budowanie, a w tym m.in. aktywne prowadzenie działań na LinkedInie przez przedstawicieli danej organizacji – ułatwia pozyskiwanie nowych klientów. Włączanie pracowników w działania na tej platformie powinno być więc jednym z immanentnych elementów strategii sprzedażowej firmy.
W niniejszym artykule przyjrzymy się 5 kluczowym aspektom, na które warto zwrócić uwagę przy budowie marki osobistej na LinkedInie.
Spis treśći:
- Jak zbudować markę osobistą na LinkedInie?
- Wizerunek lidera jako odzwierciedlenie wizerunku organizacji
- Optymalizacja profilu - podstawa skutecznej komunikacji
- Tworzenie treści, które przyciągają
- Networking i budowanie relacji
- Analiza i optymalizacja działań
- LinkedIn jako narzędzie HR
- Streszczenie
- Podsumowanie
Jak zbudować markę osobistą na LinkedInie?
Zacznijmy od danych. 6 800 000 – tyle w styczniu 2024 wynosiła liczba użytkowników LinkedIna w Polsce (dane z panelu reklamowego platformy), na dzień 28.10.2024 panel wskazywał, że kont jest już ok. 8 000 000, co oznacza wzrost. Sama liczba kont – nie świadczy jednak o ich aktywności. W październiku w „Digital Services Act Transparency Report. October 2024” podano również informacje, według których miesięczna liczba aktywnych użytkowników w naszym kraju wynosi 2 300 000 (w odniesieniu do 8 000 000 polskich kont obecnych na platformie – aktywnych jest niespełna 30%).
To mało czy dużo? Pod tym kątem miesięcznej aktywności Polska znalazła się na 6. miejscu w rankingu – więcej aktywnych użytkowników na miesiąc mają kolejno: Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Holandia. Zabrakło więc niewiele, by znaleźć się w pierwszej piątce.
Źródło: LinkedIn Reveals Monthly Active User Counts in EU: France Outpaces Germany, Italy, and Spain
Przyjrzyjmy się jeszcze demografii. Pod kątem płci rozkład jest niemalże równy - liczby wskazują, że 49,1% użytkowników stanowiły kobiety, a 50,9% mężczyźni. W większości są to ludzie młodzi – bo ok. 79,5% miało w styczniu mniej niż 34 lata. 31% stanowiły osoby w wieku od 18 do 24 lat, a 20,5% te powyżej 35 roku życia.
To nie wiek gra tu jednak rolę – a głównie sposób prowadzenia komunikacji, który nie może ograniczać się tylko do biernego publikowania postów. Budowa marki osobistej to praca, polegająca także na interakcjach ze środowiskiem biznesowym.
W styczniu tylko 18% z użytkowników LinkedIna stanowiły osoby, zajmujące stanowiska decyzyjne - zakładając, że zalicza się do nich dyrektor, właściciel, partner zarządzający, wiceprezes czy członkowie kadry zarządzającej.
To może znaczyć, że świadomość, dotycząca potrzeby budowania marki osobistej liderów w kontekście wzmacniania wizerunku firmy nie jest jeszcze na zbyt dużym poziomie. To z kolei sprawia, że to idealny moment na to, by zacząć. Zważywszy choćby na to, że odbiorcy dużo chętniej angażują się w treści publikowane nie przez profile marki, ale przez jej ambasadorów, którymi są właśnie przedstawiciele jej zarządu i członkowie samej organizacji.
Potwierdzeniem tej tezy mogą być m.in. wyniki badań Refine Labs, które dotyczyły aktywności na LinkedInie. Wyniki te wskazały, że udostępniając informacje z poziomu profilu osobistego, można zyskać 2,75 razy więcej wyświetleń i 5 razy większe zaangażowanie niż w przypadku udostępniania ich z poziomu profilu firmowego.
Jak więc budować markę osobistą na LinkedInie? Oto 5 kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę.
1. Wizerunek lidera jako odzwierciedlenie wizerunku organizacji
Dziś rola lidera wykracza poza zarządzanie zespołem – lider to często twarz organizacji. Jego aktywność na LinkedInie bezpośrednio wpływa na postrzeganie firmy przez potencjalnych klientów, partnerów biznesowych i kandydatów do pracy,
Według badań 85% boomerów (osób urodzonych w latach 1946-1964) lepiej ocenia firmy, których liderzy nie boją się firmować ich własną twarzą w social mediach. Taką opinię bez podziału na poszczególne generacje wyraża zresztą 65% Polaków. A co najbardziej cenimy w markach osobistych? 73% Polaków wskazuje na aspekt dzielenia się przez nie własnymi doświadczeniami.
To dane z raportu „Marki osobiste – ich siła i realny wpływ”, na potrzeby którego zadawano respondentom pytania lub proszono, aby wyrazili swoje zdanie o poszczególnych stwierdzeniach. Jedno z nich brzmiało następująco:
Pomyśl sobie o różnych firmach, których produkty lub usługi cenisz. Czy ma dla Ciebie znaczenie, że szef/szefowa takiej firmy jest znana, pojawia się w mediach i na portalach społecznościowych? 61% odpowiedziało: „Oceniam to pozytywnie”, a 59%, że lubi wiedzieć, kto zarządza firmami, z których pochodzą cenione przez nich produkty.
I tutaj znowu wracamy do wspomnianej już na wstępie strategii sprzedażowej – bo oprócz pozytywnej oceny działań podejmowanych przez marki osobiste na LinkedInie, to 48% Polaków wskazuje, że byłaby skłonna zapłacić więcej za produkt lub usługę polecaną przez markę osobistą, którą cenią.
Kiedy liderzy otwarcie mówią o wartościach w swoich firmach, takich jak innowacyjność, zrównoważony rozwój czy transparentność to ich organizacje stają się bardziej autentyczne i przyciągają uwagę na rynku.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Na wielu profilach obserwujemy “grę” storytellingiem. Jego stosowanie pozwala liderom nie tylko na przedstawienie siebie, ale i wartości oraz kultury całej organizacji. Przykładem mogą być publikacje pokazujące codzienne życie firmy lub historie o wyzwaniach, przed jakimi stoi organizacja – taka narracja potrafi mocno angażować.
Poprzez dzielenie się swoimi przemyśleniami na temat wyzwań i sukcesów, liderzy kreują wizerunek organizacji jako transparentnej i otwartej na dialog. Ponadto, kiedy udzielają się na LinkedInie, stają się bardziej „przystępni” dla swoich odbiorców, co pomaga w budowaniu długotrwałych relacji i zwiększa lojalność wobec firmy. Systematyczna aktywność na platformie pomaga zbudować wizerunek firmy jako stabilnego, wiarygodnego partnera.
2. Optymalizacja profilu – podstawa skutecznej komunikacji
Profil na LinkedInie to wizytówka online – nie tylko osoby, ale też poniekąd organizacji, którą reprezentuje. Dlatego warto zadbać o każdy element, który składa się na profesjonalny wizerunek profilu.
Zdjęcie profilowe oraz fotografia w tle
To jedna z oczywistości, ale sam LinkedIn wskazuje, że posiadanie zdjęcia profilowego może sprawić, że profil będzie oglądany 14 razy częściej niż w przypadku braku zdjęcia. A co z fotografią w tle? Tutaj dobrym pomysłem może być przygotowanie specjalnej grafiki, dedykowanej wszystkim członkom organizacji i zachęcenie ich do jej wykorzystywania. Na takiej grafice może znaleźć się np. logo firmy czy jej hasło przewodnie.
Dla przykładu poniżej znajdziesz przykład grafiki do zdjęcia w tle, często wykorzystywanej przez członków naszej organizacji na ich prywatnych profilach. Taki zabieg pozwala uspójnić komunikację całej społeczności i jeszcze mocniej łączy markę osobistą z marką firmy.
Zdjęcia w postach
Ludzie lubią patrzeć na innych ludzi. Dlatego „firmowanie” organizacji własną twarzą czasami powinniśmy rozumieć w sposób bezpośredni. Warto dodawać do postów zdjęcia przedstawiające nas samych, bo tak zostaniemy mocniej zapamiętani przez odbiorców. Twarz przykuwa uwagę i ułatwia zapamiętanie właściciela profilu.
Jednak zanim zaczniesz „szaleć” z fotografiami pamiętaj, że LinkedIn to miejsce dla profesjonalistów. Oczywiście raz na jakiś czas wstawki z życia prywatnego (np. zdjęcia z ciekawych podróży) dodadzą profilowi naturalności i pomogą Ci opowiedzieć o sobie więcej, ale to nie tego typu treści powinny przeważać na tej platformie.
Nie musisz od razu inwestować w biznesową sesję (choć to wiele ułatwia) – smartfon też da radę. Jednak zrobienie 10 zdjęć w takiej samej stylizacji i w tym samym miejscu, a następnie wykorzystanie ich w kilku postach pod rząd – to nie najlepszy pomysł. Dobrze przemyślane treści – a w tym dopasowane do ich tematyki zdjęcia to jakieś 60% pracy nad budową marki osobistej na LinkedInie.
Nagłówek i sekcja „o mnie”
Nagłówek powinien przyciągać uwagę i jasno komunikować specjalizację lub wartość, którą lider wnosi do organizacji. W opisie bio warto postawić na autentyczność, przedstawiając swoją historię, kluczowe kompetencje oraz wartości, które wyznajemy – te elementy wzmacniają zarówno markę osobistą, jak i wizerunek firmy.
Dlatego być może czasami lepiej, zamiast pisać, że jesteś np. Leaderem działu Analityki w organizacji X…
Napisać, że przekuwasz dane w zyski.
Słowa kluczowe i SEO
Korzystanie z odpowiednich słów kluczowych w nagłówku i podsumowaniu pomaga w zwiększeniu widoczności profilu. Słowa kluczowe związane z branżą oraz specjalizacją sprawiają, że profil jest lepiej widoczny w wyszukiwaniach, zarówno na LinkedInie, jak i w wyszukiwarkach zewnętrznych.
3. Tworzenie treści, które przyciągają
Już nie sama treść, ale to jak długo odbiorca będzie w nią zaangażowany – ma wpływ na zasięgi. To efekt ostatnich zmian algorytmu, po których już nie reakcje czy komentarze, ale zaangażowanie w content (wyrażone czasem zapoznania się z materiałem) wpływa na budowanie zasięgu. W praktyce – im dłużej ktoś przegląda Twój wpis tym lepiej.
Jak to wykorzystać? Publikowanie plików pdf (czyli popularnych karuzel), video, galerii czy tutoriali bądź materiałów edukacyjnych pomoże Ci zwiększyć szanse na zatrzymanie odbiorcy.
Pozostając przy tematyce stosowanych formatów - video uzyskuje na LinkedInie największą liczbę udostępnień w porównaniu ze wszystkimi innymi typami postów. Do najczęściej lubianych i komentowanych zalicza się z kolei posty z wieloma obrazami.
W tym miejscu warto wspomnieć również o ankietach. W 2024 średni wskaźnik wyświetleń na platformie wynosi 9,50% - i znaczna większość z tej liczby przypisywana jest właśnie ankietom. A to przez wzgląd na to, że są interaktywne, a przecież LinkedIn to miejsce, w którym lubimy dzielić się swoją opinią z innymi, co ten typ postów znacznie nam ułatwia.
Jaki więc rodzaj treści publikować na swoim LinkedInie? odważ się na format video, pytaj o zdanie (przeprowadzaj ankiety) i dodawaj posty z galeriami zdjęć.
Tworzenie i udostępnianie wartościowych treści to klucz do budowania wiarygodności. Aktywność na LinkedInie pokazuje, że osoba jest zaangażowana w branżę i na bieżąco z nowinkami. Posty, artykuły, case study to doskonałe sposoby na budowanie eksperckiego wizerunku. Udostępnianie wartościowych treści związanych z działalnością organizacji nie tylko podkreśla kompetencje lidera, ale także pokazuje profesjonalizm firmy.
Nie sposób nie wspomnieć jednak o konieczności systematycznego publikowania. Dobrą praktyką jest zamieszczanie przynajmniej dwóch postów tygodniowo oraz dłuższych materiałów (np. artykułów) raz na miesiąc. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, że spore znaczenie ma aktywność ze strony innych członków organizacji. To właśnie oni, odpowiadając za znaczną część początkowych interakcji z postami.
Dlatego patrząc holistycznie - jeśli chcesz, by członkowie Twojego zespołu zaczęli budować własne marki – daj im „na start” coś, czym będą mogli i chcieli podzielić się z własną siecią. Jeśli Wasza organizacja regularnie organizuje np. branżowe wydarzenia, takie jak webinary, szkolenia czy konferencje – zadbaj o to, by pracownicy otrzymali materiały, które pozwolą im zaprosić do udziału w wydarzeniu własną społeczność.
Tak można działać zresztą nie tylko w przypadku budowania świadomości o organizowanych eventach, ale również o innych inicjatywach podejmowanych przez organizację, czy o jej realizacjach. W ten sposób marki osobiste przyczyniają się do zwiększania widoczności inicjatyw, podejmowanych przez firmę.
4. Networking i budowanie relacji
LinkedIn to przede wszystkim platforma do budowania relacji. Dla lidera i jego organizacji wartościowa sieć kontaktów może przełożyć się na większe zasięgi oraz nowe możliwości współpracy.
Budowanie sieci na LinkedInie powinno być procesem przemyślanym i ukierunkowanym na nawiązywanie kontaktów z przedstawicielami branży, potencjalnymi klientami oraz liderami opinii. Takie osoby nie tylko poszerzają zasięg organizacji, ale także zwiększają jej rozpoznawalność i wpływ na rynku. Absolutnie nie warto więc iść na ilość osób w sieci kontaktów, ale dodawać tych, których już znamy lub chcemy poznać.
Aktywne angażowanie się w treści innych osób, poprzez komentowanie i reagowanie na ich posty, jest również ważnym elementem budowania relacji. Dzięki temu profil lidera staje się bardziej widoczny, a jego zaangażowanie w dyskusje branżowe świadczy o wspieraniu społeczności zawodowej. Taka aktywność wzmacnia pozytywny wizerunek organizacji jako otwartej i chętnie współpracującej.
Kolejnym istotnym aspektem jest udzielanie rekomendacji i zdobywanie poleceń od klientów i współpracowników. Rekomendacje nie tylko zwiększają wiarygodność lidera, ale także całej organizacji, wzmacniając jej pozytywny odbiór na rynku. Takie działania budują zaufanie do firmy, co jest szczególnie istotne w środowisku biznesowym, gdzie liczą się relacje oparte na profesjonalizmie i wzajemnym wsparciu.
5. Analiza i optymalizacja działań
Na LinkedInie, jak w każdym procesie budowy marki, istotna jest analiza efektywności. Dzięki narzędziom analitycznym platformy - liderzy mogą ocenić skuteczność swoich działań oraz wprowadzać usprawnienia.
LinkedIn oferuje opcje śledzenia zaangażowania odbiorców, które pokazują, ile osób zareagowało na posty, jak dużym zainteresowaniem cieszy się profil, oraz które treści są najskuteczniejsze. Na podstawie wyników można dostosować treści tak, by lepiej trafiały do docelowej grupy. Można np. zwiększyć liczbę publikacji, które cieszyły się dużym zaangażowaniem lub eksperymentować z różnymi formatami treści.
Regularne testowanie nowych stylów i formatów, takich jak posty z infografikami czy osobiste opowieści z pracy lidera, może pomóc przyciągnąć większą uwagę odbiorców i zwiększyć zasięgi profilu.
LinkedIn jako narzędzie HR
Jest jeszcze jeden aspekt działań na LinkedInie, na który warto zwrócić uwagę. Obecność liderów danej organizacji na tej platformie może przyciągać nowe osoby, chcące dołączyć do organizacji. Młodsze pokolenia pracowników poszukują firm, które aktywnie promują wartości i inspirują do rozwoju – podczas poszukiwania zatrudnienia mogą odwiedzić LinkedIn, przeglądając profile członków danej firmy.
Zwłaszcza przedstawiciele generacji Z pytani o to, czy zdarza się im zmienić coś w życiu ze względu na to, że doradziła im to ceniona osoba z silną marką osobistą – w 44% odpowiadają, że tak – zmienili swoje zachowanie i styl życia (Raport: „Marki osobiste – ich siła i realny wpływ”).
A co jeśli tak samo będzie w przypadku chęci zmiany pracy? Jeden post to za mało, ale to w dużej mierze od Ciebie zależy to, czy zapiszesz się w pamięci odbiorcy, jako osoba, z którą chciałby współpracować. Na co więc zwrócić uwagę w kontekście przyciągania nowych pracowników przez budowę marek osobistych na LinkedInie?
- Pokazanie kultury organizacyjnej – liderzy, którzy udostępniają treści nawiązujące do kultury organizacyjnej, mogą przyciągnąć profesjonalistów, którzy utożsamiają się z misją firmy. Dzięki temu firma zyskuje pracowników bardziej zaangażowanych i lojalnych wobec organizacji. Nie bój się więc pisać o aspektach związanych stricte z funkcjonowaniem w przedsiębiorstwie.
- Inspiracja dla młodych talentów – liderzy, którzy dzielą się swoją ścieżką kariery, wyzwaniami, osiągnięciami oraz wartościami, mogą być inspiracją dla młodszych profesjonalistów. Takie osoby częściej decydują się na pracę w firmach, które zapewniają wsparcie, mentoring oraz możliwość rozwoju osobistego i zawodowego, co wzmacnia pozycję firmy, jako pożądanego pracodawcy na rynku pracy.
Streszczenie
- Obecność liderów organizacji na LinkedInie znacząco zwiększa autentyczność i rozpoznawalność firmy w środowisku biznesowym.
- Wizerunek marki osobistej staje się poniekąd wizytówką firmy, wpływając na jej postrzeganie przez klientów, partnerów i potencjalnych kandydatów do pracy.
- Optymalizacja profilu na LinkedInie, od zdjęcia po nagłówek i sekcję „O mnie,” podkreśla profesjonalizm zarówno lidera, jak i firmy. Ponadto dodanie odpowiednich słów kluczowych w profilu zwiększa jego widoczność, przyciągając uwagę.
- Regularne publikowanie wartościowych treści, takich jak video, ankiety czy posty z galeriami zdjęć wspomaga proces budowy marki osobistej i przyciąga użytkowników.
- W budowaniu zasięgów liczą się dzisiaj już nie tylko same interakcje czy komentarze – ale czas zaangażowania w content. Warto dodawać więc treści, które pozwolą na dłużej zatrzymać uwagę użytkownika (np. pliki pdf).
Podsumowanie
Budowanie marki osobistej na LinkedInie to długofalowy proces, który wymaga konsekwencji. Działania liderów na platformie bezpośrednio wpływają na wizerunek firmy, dlatego warto zadbać o to, aby profil lidera stał się przestrzenią m.in. do komunikacji wartości i misji organizacji. Przemyślana, regularna aktywność na LinkedInie nie tylko wzmocni markę osobistą, ale też sprawi, że firma będzie postrzegana jako nowoczesna, otwarta i godna zaufania. W efekcie LinkedIn staje się narzędziem, które wzmacnia nie tylko pozycję jednostki, ale także całej organizacji na rynku.