Badania UX

Trudności podczas korzystania ze strony oddziałują na zachowanie użytkownika i wpływają na to, jak postrzega firmę. Świadomość problemów napotykanych przez użytkowników to początek na drodze do zwiększania użyteczności produktu.

Bezplatna konsultacja
Mateusz Bober
Mateusz Bober
Senior UX / UI Designer, Team Leader
  • tel. 723 988 859

Badania na użytkownikach pozwalają poznać stopień użyteczności strony, zidentyfikować napotykane przez użytkowników problemy oraz znaleźć optymalne rozwiązania zwiększające jej ergonomię. Funkcjonalność strony internetowej jest istotna dla sprzedaży i wizerunku firmy, a także wpływa ruch i czas spędzany na jej przeglądaniu.

Badania użyteczności

Zmiany na stronie internetowej, w sklepie, aplikacji czy każdym innym produkcie oparte o badania użyteczności na użytkownikach, dają pewność, że problemy zostaną rozwiązane skutecznie. Prace bazujące na wynikach takich badań pozwalają również zwiększyć użyteczność produktu i wyeliminować błędy będące przyczyną zniechęcenia użytkowników do korzystania ze strony czy aplikacji.

Kiedy warto zainwestować w badania użyteczności? Badania użyteczności stacjonarne moderowane, zdalne niemoderowane i zdalne moderowane pozwalają tworzyć i usprawniać już działające strony. Dlatego badania dobrze prowadzić już podczas tworzenia danego rozwiązania np. na makietach, co pozwoli zmniejszyć koszty poprawek na kolejnych etapach, jak i na gotowym produkcie, który potrzebuje poprawy.

Rodzaje badań użyteczności

Stacjonarne moderowane badanie przeprowadzane jest na użytkowniku w specjalnie wyodrębnionym laboratorium, które w zależności od potrzeb wyposażone jest w salę fokusową i salę podglądową. W pomieszczeniu wraz z osoba badaną przebywa moderator nadzorujący i prowadzący. Przy badaniu uczestniczy również obserwator, który notuje uwagi użytkownika. Całość jest nagrywana w formie audiowizualnej, dotyczy to zarówno obrazu z monitora, na którym wykonywane jest badanie, jak i obrazu z kamery zewnętrznej skierowanej na użytkownika. Badany ma za zadanie zrealizować cele typowe dla użytkownika korzystającego z testowanego aktualnie rozwiązania.  W tym celu zostaje przygotowany wcześniej scenariusz zadań. W toku badania użytkownik powinien komentować oraz uzewnętrzniać swoje odczucia co do strony. Całość jest wsparta ankietą satysfakcji oceniającą ogólne odczucia badanego. W ten sposób powstaje szczegółowy raport podsumowujący stopień użyteczności rozwiązania wraz z zalecenymi poprawami poszczególnych elementów.

Zdalne niemoderowane badanie odbywa się poprzez instalację skryptu na danej stronie, a następnie gromadzenie niezbędnych informacji o odwiedzających ją użytkownikach. W rezultacie otrzymujemy nagrania wideo z odwiedzin użytkowników, heatmapy, clickmapy i scroll mapy podstron. Na tej podstawie oceniania jest ergonomia strony. Zaletą badania jest mniejszy koszt w porównaniu do badania moderowanego oraz krótszy czas realizacji.

W przypadku badania zdalnego moderowanego mamy do czynienia z badaniem, które jest wykonywane zdalnie ale według wcześniej określonego scenariusza. Oznacza to, że osoba badana znajduje się w domu przed własnym komputerem w przyjaznych dla siebie warunkach i wykonuje zadania w np. sklepie internetowym. Testowanie użyteczności jest zapisywane w postaci zrzutu z ekranu oraz obrazu z kamery na użytkownika.

Zapytaj o ofertę na badanie użyteczności
na użytkownikach!

Co daje badanie użyteczności?

  • Identyfikację problemów - wykrycie problemów na stronie lub w sklepie internetowym, które utrudniają lub uniemożliwiają korzystanie z rozwiązania.
  • Zwiększenie ergonomii użytkowania - wdrożenie poprawek na bazie przeprowadzonych badań zwiększa łatwość korzystania z danej strony czy sklepu internetowego.
  • Zwiększenie satysfakcji użytkowników - zmiany oparte o realne problemy i potrzeby odwiedzających pozwalają zwiększyć satysfakcję płynącą z użytkowania danego produktu.
  • Zwiększenie sprzedaży - poprawa użyteczności wpływa na poprawę skuteczności rozwiązania co z kolei przekłada się na zwiększenie przychodów generowanych przez sklep internetowy.
  • Oszczędność pieniędzy i czasu - wykrycie błędów na etapie projektowania produktu zmniejsza czas na późniejsze poprawki po etapie wdrożeniowym oraz zmniejsza nakłady potrzebne na wdrożenie zmian.
  • Zwiększenie przewagi konkurencyjnej - wynikająca z aspektu większej efektywności strony lub sklepu jak i lepszych doświadczeń użytkowników co powoduje, że użytkownicy chętniej powracają do strony. 

Testowanie użyteczności

Proces badania na użytkownikach będzie wyglądał różnie w zależności od typu badania, który finalnie klient zdecyduje się nam zlecić. Możemy jednak wyodrębnić następujące etapy:

Case study

Zwiększanie skuteczności platformy e-commerce.

Sprawdź! 

1. Przygotowanie założeń oraz procedury badania.
2. Rekrutacja oraz selekcja osób
według wyznaczonych kryteriów, należących do grupy docelowej, na których zostanie przeprowadzone badanie (w przypadku badania moderowanego).
3. Przeprowadzenie badania.

4. Analiza zachowań użytkowników oraz ocena ścieżki, odczuć odnośnie strony, komentarzy i sugestii związanych ze stroną.
5. Synteza danych
, podsumowanie oraz ocena zbiorcza.
6. Przygotowanie raportu z badania
.

Badanie jest przeprowadzone przez 2 ekspertów, w końcowym raporcie przedstawiany jest opis metodologii, wyniki testów, ich interpretacja oraz rekomendacje zmian. Oprócz szczegółowego raportu klient otrzymuje również nagrania z badania.

Klienci o nas

Wiedza o zrachowaniach użytkowników Twojej strony pomoże Ci projektować rozwiązania, które ułatwią im przeglądanie jej i znajdowanie potrzebnych informacji, czego efektem będzie zaangażowanie, konwersja i sprzedaż.
Audyt pod kątem UX dokonywany jest przez naszych ekspertów z ogromnym doświadczeniem w badaniu użyteczności serwisów internetowych. Analityka obejmuje użycie odpowiedniej dla specyfiki projektu metody badania użyteczności.
Testy A/B są narzędziem, które umożliwia optymalizację i wdrażanie na stronę najbardziej skutecznych rozwiązań pod kątem sprzedaży. Decyzje podejmowane na podstawie testów A/B są oparte na niezbędnych danych. Zmiany poprawiają użyteczność i skuteczność strony.
Współczynnik konwersji ma bezpośrednie przełożenie na realizację założonych celów biznesowych. Przeprowadzamy eksperckie audyty użyteczności strony. Działania z zakresu optymalizacji konwersji pozwalają w pełni wykorzystać potencjał strony.
W bliskiej współpracy z naszymi klientami przygotowujemy interaktywne makiety stron www. Poznajemy i analizujemy specyfikę projektu, określamy cele biznesowe, które ma spełniać witryna, wypracowujemy koncepcję estetyczną.
Nawet wstępna analiza ekspercka pod kątem UX może prowadzić do wykrycia krytycznych problemów w sklepie internetowym. Poprawa błędów przełoży się na znaczny wzrost użyteczności serwisu.
Optymalizacja SXO (Search Experience Optimization) obejmuje prace związane ze stroną pod kątem SEO, w tym jej treścią i użytecznością (User Experience). Jej wynikiem będzie strona przyjazna dla Twoich klientów i wyszukiwarek.
Google Analytics 4 to podstawa w analityce, niezależnie od tego czy myślimy o stronie, e-commerce, czy aplikacji. To dzięki narzędziom do analizy ilościowej uzyskujemy dane, będące cyfrowym odbiciem użytkowników, odwiedzających nasz digitalowy ekosystem.
Skontaktuj się z nami
Odpowiadamy w 24 godziny
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niepodanie danych oznaczonych jako niezbędne do świadczenia usług na Twoją rzecz uniemożliwi ich świadczenie. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.