Klient
iParts to sklep motoryzacyjny specjalizujący się w internetowej sprzedaży zamiennych części samochodowych. To zaawansowana technologicznie firma, która korzysta z nowoczesnych i skutecznych rozwiązań w zakresie prowadzenia handlu elektronicznego. E-commerce oferuje klientom jedynie produkty od sprawdzonych i zaufanych producentów, w konkurencyjnych cenach. Firma stawia na budowanie trwałych relacji z konsumentami, wykorzystując w tym celu różne metody.
Klient
iParts to sklep motoryzacyjny specjalizujący się w internetowej sprzedaży zamiennych części samochodowych. To zaawansowana technologicznie firma, która korzysta z nowoczesnych i skutecznych rozwiązań w zakresie prowadzenia handlu elektronicznego. E-commerce oferuje klientom jedynie produkty od sprawdzonych i zaufanych producentów, w konkurencyjnych cenach. Firma stawia na budowanie trwałych relacji z konsumentami, wykorzystując w tym celu różne metody.
Wyzwanie
Podstawą naprawy samochodu jest jego diagnostyka. Podobnie w marketingu e-commerce – podstawą udanych kampanii jest analityka zachowań użytkowników.
W danych łatwo się jednak pogubić, dlatego wyzwaniem, przed którym postawiła nas marka iparts.pl było wdrożenie analityki, która nie tylko nie ma wycieków, ale jednocześnie jest zrozumiała i klarowna, dzięki czemu biznes klienta łatwo się prowadzi.
Rozwiązanie - holistyczne działania analityczne
Kierowcy samochodów są różni. Podobnie jest z użytkownikami sklepu iparts.pl. Sklep kieruje swoją ofertę do grupy, wśród której są zarówno osoby naprawiające swoje samochody samodzielnie, kupujące części i zlecające naprawę mechanikowi, jak i pracownicy serwisów samochodowych. Każda z tych grup na nieco inne nawyki korzystania z sieci i zakupu produktów.
Jednak wszystkich łączy jedno – oczekiwanie, że gdy ich ukochany pojazd zawiedzie będą mogli szybko i intuicyjnie znaleźć część samochodową i ruszyć w dalsza trasę.
Dokładne opracowanie person klientów marki i ich poznanie pozwoliło nam opracować road mapę zachowań i wskazać analityczne pit stopy - kluczowe punkty pomiaru.
Naszym celem było więc zbudowanie dobrze wyważonego środowiska analitycznego, dostarczającego marce odpowiedzi zarówno na pytania, dotyczące zachowania użytkowników, ewentualnych barier, które spotykają oni na swojej drodze, jak i na temat efektywności podejmowanych przez zespół działań digital marketingowych.
Wyniki
- 109 skonfiurowanych tagów.
- 59 skonfigurowanych reguł.
- 136 niestandardowych zmiennych.
- Przyśpieszenie czasu wdrożenia skryptów marketingowych nawet o 60%, dzięki konfiguracji bezpośrednio w GTMie.
- Większa skuteczność działań na poziomie optymalizacyjnym.
- Możliwość pomiaru efektywności rozwiązań w ramach e-commerce.
- Optymalizacja UX w oparciu o dane ilościowe.
- Skuteczniejsza ocena efektywności prowadzonych działań digital marketingowych.
- Identyfikacja elementów, które pozytywnie i negatywnie wpływają na konwersje.
Historia współpracy
Początek drogi
Każda trasa ma swój początek. Tak było również w przypadku wspólnej przejażdżki Ideo Force z marką iParts, która trwa już kilkanaście lat.
Kiedy wraz z rozwojem działalności liczba transakcji w iParts zaczęła wzrastać, konieczne było pochylenie się nad analityką, aby zdiagnozować wszelkie wycieki klientów.
Od samego początku kompleksowo wspieraliśmy iParts w tej drodze, analizując potrzeby marki pod kątem analityki, prowadząc konsulting i planując rozwój ekosystemu analitycznego.
Skonfigurowaliśmy narzędzia analityczne i regularnie prowadziliśmy audyty, w celu ich optymalizacji. Opracowaliśmy także raporty i wspieraliśmy klienta w analizie statystyk, wnioskowaniu i przygotowaniu rekomendacji. Dane stały się narzędziem, pozwalającym odkrywać nowe, nieznane dotąd insighty.
W pracy korzystaliśmy z dobrze znanych produktów, takich jak Google Analytics 4 i Google Tag Manager.
Zrozumieć język danych
Zbierać dane to jedno, ale odpowiednio je rozumieć, to zupełnie coś innego. Od początku współpracy zależało nam na tym, aby klient rozumiał historię, którą liczby opowiadają o użytkownikach sklepu internetowego i ich potrzebach. Dlatego skoncentrowaliśmy się na tym, by raporty nie tyle przedstawiały surowych danych, ale wnioski i rekomendacje biznesowe.
Wybrane pytania biznesowe, na które udało się odpowiedzieć dzięki analityce
- Jakie źródło pozyskania klienta generuje największą wartość koszyka?
- W którym momencie użytkownicy najczęściej rezygnują z transakcji i jak to zmienić?
- W których kanałach marketingowych należy zwiększyć wydatki, aby sprzedawać więcej?
- Jakie informacje są najczęściej poszukiwane przez użytkowników i jak wykorzystać tę wiedzę, aby sprzedawać więcej?
- Jakie dodatkowe benefity wpływają na zwiększenie ilości transakcji i zmniejszenie ilości porzuceń koszyków?
W ramach współpracy przygotowaliśmy między innymi raport przedstawiający liczbę sesji z organicznych wyników wyszukiwania z podziałem na kategorię części, markę i model samochodu. Dzięki niemu klient wie, właściciele których marek interesują się jego produktami i jak powinien się komunikować.
Wnioski
Współpraca ze sklepem iparts.pl pod kątem wdrożenia analityki pozwoliła stworzyć zespół drogowskazów biznesowych, które kierują wprost do zwiększenia sprzedaży. Dzięki analityce i czytelnym dashbordom zespołowi łatwiej jest podejmować trafne decyzje biznesowe i nigdy nie błądzić w ślepych uliczkach danych.
Osiągnięte efekty potwierdziły nasze przekonanie, że analityka to nie liczby, ale przede wszystkim insighty, na których podstawie nasi klienci są nawigowaniu do sukcesu biznesowego.