Jak wdrożyć Facebook Messenger na stronę internetową?

Facebook ciągle się rozwija i inwestuje w jedno ze swoich flagowych rozwiązań – Messengera. Tym razem w wyniku wdrożonych zmian zyskaliśmy możliwość podpięcia komunikatora na naszą stronę internetową. Podpowiadamy, jak krok po kroku wdrożyć go na stronę.
16 lutego 2018

Do tego, że Messenger stanowi jeden z najwygodniejszych kanałów komunikacji chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Każdego dnia jego użytkownicy wymieniają nawet 2 mld wiadomości. Obecnie narzędzie staje się łakomym kąskiem również dla marek, które poprzez jego wdrożenie na stronie zyskują nową możliwość komunikacji z klientami.

Komunikacja z klientem

Komunikacja pomiędzy marką a klientem to jeden z najważniejszych aspektów każdego działania marketingowego. Rok 2017 przyniósł wiele zmian w tej kwestii, a niewątpliwym numerem jeden były wszędobylskie boty. Mimo dużego zainteresowania ich wykorzystanie nie zawsze okazywało się efektywne. Rozmowa z programem działającym według ściśle określonych ścieżek postępowania często zniechęcała użytkowników i paradoksalnie wzmogła potrzebę kontaktu z realnym przedstawicielem marki.

Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszedł Facebook. Gigant udostępnił możliwość połączenia naszej strony internetowej z Messengerem. Rozwiązanie jest proste w użyciu i zupełnie darmowe, a sposób jego implementacji zależny jest główne od rodzaju posiadanej witryny.

Wdrożenie Messengera na WordPressie

Właściciele stron internetowych opartych o system WordPress mają ułatwione zadanie. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę i poprawnie ją skonfigurować. Jak to zrobić? Po zalogowaniu się do panelu systemu po lewej stronie okna wybieramy przycisk „wtyczki”.

messenger_na_www

Akcja spowoduje przejście do ekranu głównego panelu umożliwiającego dodanie interesującego nas dodatku. W  tym celu należy kliknąć odpowiedni przycisk umiejscowiony w górnej części widoku.

messenger_na_www

Po przejściu do kolejnego okna należy odnaleźć interesującą nas wtyczkę. My, kierując się naszym doświadczeniem, polecamy Cresta Facebook Messenger (https://pl.wordpress.org/plugins/cresta-facebook-messenger/).  Poszukiwanie ułatwia prosta wyszukiwarka. Wystarczy wpisać jej nazwę i poczekać na wyświetlenie się propozycji.

messenger_na_www

Po zainstalowaniu i aktywacji wtyczki wystarczy odpowiednio ją skonfigurować. Nie jest to trudne. Należy podać ID fanpage’a i ewentualnie ustalić tekst, który będzie wyświetlany w komunikatorze.

messenger_na_www

Jeśli wszystkie poprzednie kroki zrealizowaliśmy poprawnie, na naszej stronie internetowej powinien pojawić się niebieski buton, po którego kliknięciu rozwinięte zostanie okno komunikatora.

messenger_na_www

Prawda, że proste? Cały proces nie zajął więcej niż kilka minut, a jedyne informacje, jakie musieliśmy uzupełnić to ID fanpage’a. Zachęcamy również do zapoznania się z dodatkowymi opcjami, które mogą pomóc w kontakcie z naszymi klientami.

Warto też zapamiętać, że o ile opisane rozwiązanie pozwala przesłać wiadomość prosto do skrzynki odbiorczej strony na Facebooku, to na razie nie jest możliwa realna rozmowa z poziomu strony internetowej. Na takie rozwiązanie musimy jeszcze poczekać. Dla wszystkich niecierpliwych mamy jednak dobrą wiadomość. Tego typu metoda jest obecnie testowana przez grupę wybranych podmiotów, jak Air France, Aviva, Zalando czy KLM. Zainteresowani tą opcją mogą wpisać się na listę oczekujących. Jeśli prośba zostanie zaakceptowana, administratorzy strony dostaną odpowiednią wiadomość. 

Facebook Messenger Customer Chat Plugin from Jon Loomer on Vimeo.

 

Uwaga! Wyżej opisana metoda działa jedynie w przypadku komunikacji z fanpage’m naszej marki. Niemożliwe jest przekierowanie wiadomości na konto prywatne.

 

Messenger na innych stronach internetowych

Co, jeśli posiadamy stronę internetową, która nie jest oparta o WordPress? To żadna przeszkoda. Aby wdrożyć na niej Messengera, należy użyć jednego z wielu dostępnych narzędzi, np. messengerify.me (płatne) lub suple (darmowe). Oba narzędzia charakteryzują się intuicyjną obsługą i zapewniają szerokie możliwości konfiguracji.

Ale po kolei. Jeśli decydujemy się na płatną opcję i skorzystanie z messengerify.me, po wejściu na stronę główną przed oczami ukazuje nam się następujący widok:

messenger_na_www

Po podaniu ID fanpage’a klikamy duży przycisk „Try Now” i przechodzimy do widoku konfiguratora, w którym mamy możliwość szerokiej personalizacji naszego widgetu. W ramach dopasowania jego wyglądu do naszej strony internetowej możemy dodać zdjęcie profilowe, zmieniać kolory okna, określać informację powitalną i wiele innych.

personalizacja widgetu messenger

Po zakończeniu personalizacji i uiszczeniu odpowiedniej opłaty (obecnie 29 dolarów) otrzymamy dostęp do kodu, który należy wkleić przed tagiem </body> na swojej stronie internetowej.

 

Zanim zdecydujemy się wydać pieniądze, warto poeksperymentować również z darmowymi rozwiązaniami, które umożliwiają wdrożenie Messengera. Należy do nich Supple. Po wejściu na stronę główną należy zapoznać się ze zlokalizowanymi tam informacjami i odszukać przycisk „Proceed”.

Wdrożwnie Messengera Proceed

Następnie zostaniemy poproszeni o:

  • podanie nazwy naszego fanpage’a oraz miejsca usytuowania widgetu.

messenger_na_www

  • określenie godzin dostępności online

messenger_na_www

  • oraz preferowanego miejsca lokalizacji widgetu

messenger_na_www

Spełnienie wszystkich powyższych kroków pozwoli nam uzyskać kod, który – jak w przypadku poprzedniego narzędzia – powinniśmy wkleić tuż przed tagiem </body>.

messenger_na_www

Messenger na stronie – czy warto?

Choć Messenger na stronie internetowej to stosunkowo nowe rozwiązanie, warto rozważyć je z kilku powodów. Ułatwienie kontaktu i skrócenie ścieżki komunikacji może wymiernie przyczynić się do realizacji naszych celów biznesowych. Możliwość bezpośredniej rozmowy z przedstawicielem marki z pewnością wpłynie także na jej pozytywny wizerunek. Ponadto kontakt pomoże przełamać wizję abstrakcyjnego podmiotu, na rzecz konkretnej jednostki, z którą można wejść w interakcję. A minusy? W zasadzie nie ma. Należy jedynie dobrze zastanowić się, czy jesteśmy w stanie na bieżąco obsługiwać kierowane do nas zapytania. Jeśli nie mamy takiej możliwości, nie warto zaprzątać sobie głowy tym rozwiązaniem. Nie ma chyba nic działającego gorzej na klienta i negatywnie wpływającego na wizerunek naszej firmy, niż długie oczekiwanie na odpowiedź  lub jej zupełny brak.

Paweł Szczyrek
AUTOR
Creative and Content Manager
tel.665 157 583
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 1 ocen

Inne wpisy