Dlaczego w ogóle warto analizować social media? Przede wszystkim by wiedzieć, czy to, co robicie działa, czy zmierzacie w dobrym kierunku, czy osiągacie zamierzone cele i czy poświęcony czas się opłaca a środki, które wydajecie nie idą na marne. Mamy dobrą wiadomość, do efektywnej i dość dogłębnej analizy skuteczności Waszych biznesowych kanałów social media wystarczą Wam już 2 narzędzia, z czego jedno z nich na pewno już dobrze znacie.
Spis treści:
- Sotrender vs analityka wewnętrzna kanałów społecznościowych
- Jakie dane z social media warto monitorować?
- Porównuj i raportuj
- Co poza Sotrenderem?
- Kiedy zacząć korzystać z narzędzi analitycznych?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Sotrender vs analityka wewnętrzna kanałów społecznościowych
Kojarzycie pewnie, że platformy społecznościowe, jak Facebook czy Instagram, posiadają własne moduły analityczne (np. Instagram Insights). Zastanawiacie się więc może, dlaczego i czy w ogóle warto korzystać z zewnętrznych, często płatnych, narzędzi analitycznych. Oczywiście dla osób rozpoczynających swoją przygodę z social media dane znajdujące się w Facebooku czy Instagramie będą najprawdopodobniej wystarczające, a w pierwszych dniach korzystania z nich, być może wręcz Was przytłoczą. Jednak na dłuższą metę, przekonacie się, że nie są to narzędzia doskonałe.
Dlaczego więc warto korzystać z narzędzi zewnętrznych, takich jak Sotrender?
- Oferują większy zakres danych oraz dostęp do danych historycznych (co jest obecnie szczególnie istotne w przypadku Instagrama).
- Dają dostęp do większej liczby wskaźników, które są opisane i przedstawione w bardziej czytelny sposób.
- Oferują dostęp do dodatkowych funkcji, jak np. raportowanie czy monitorowanie działań konkurencji.
- W jednym miejscu zebrane będą dane pochodzące ze wszystkich prowadzonych przez Was profili (w tym dane konkurencji).
Warto się oczywiście zapoznać z narzędziami własnymi Facebooka czy Instagrama, choćby po to by poznać ich działanie i specyfikę, oraz by wiedzieć, jakie dane oferują i czy będą one dla nas wystarczające.
Jakie dane z social media warto monitorować?
Niezależnie czy wybierzecie narzędzia płatne, np. Sotrendera, wiemy już, że analiza social media to poniekąd konieczność. Patrzcie na to jednak jako na obowiązek, który się Wam opłaca. A skoro już wiemy, że warto poświęcać temu choć odrobinę Waszego czasu, podpowiemy, na które wskaźniki i dane szczególnie warto zwracać uwagę. Na potrzeby tekstu posłużymy się przykładem analizy Facebooka.
Warto pamiętać: Choć wskaźniki na większości platform są podobne, część z nich może się różnić, co ma związek ze specyfiką danego kanału (np. liczba retweetów na Twitterze czy oceny pozytywne i negatywne na YouTube). Zasięg to podstawowa miara efektywności danej treści (lub profilu ogólnie), ponieważ informuje, do ilu unikalnych użytkowników udało nam się dotrzeć w danej jednostce czasu.
Z kolei wyświetlenia wskazują, ile razy dana treść była obejrzana, niezależnie od tego ile razy zobaczył ją jeden użytkownik. Jeśli liczba ta jest dużo większa niż zasięg, oznaczać to może, że użytkownicy chętnie do niej wracali. Potencjalnie można założyć, że dana treść była więc dla nich przydatna.
Warto pamiętać: Jeśli jednak prowadzisz kampanie zasięgowe i liczba wyświetleń znacząco przewyższa zasięg, pochyl się nad ustawieniami grupy docelowej. Może okazać się, że przepalasz budżet, ponieważ zbyt wiele razy docierasz z tą samą treścią do jednego użytkownika.
Jeśli chodzi o analizę treści, wyjątkowym wykresem, jaki dostępny jest w Sotrenderze jest Strategia komunikacji. Jest to wykres, który otrzymacie po tagowaniu swoich postów odpowiednimi kategoriami, które sami ustalacie, np. odzież męska, odzież damska, obuwie dziecięce. W ten sposób dowiecie się, które kategorie, np. produktowe, są najbardziej interesujące dla Waszych odbiorców, zyskują ich największe zaangażowanie, mają największy zasięg płatny lub organiczny.
Jeśli chodzi o zaangażowanie, w Sotrenderze stworzyliśmy autorski wskaźnik o nazwie Interactivity Index, który informuje o zbiorczym zaangażowaniu na profilu, z uwzględnieniem wagi poszczególnych aktywności. Choć wskaźnik wizualizujemy na różnych wykresach, warta Waszej uwagi będzie szczególnie heat mapa. Możecie dowiedzieć się z niej, kiedy jest najlepszy czas na publikację nowych treści w Waszym przypadku. Powstaje ona na podstawie Waszych danych historycznych: kiedy publikowane były posty oraz kiedy i z jaką intensywnością Wasi odbiorcy na nie reagowali, stąd jest to szczególnie wartościowa informacja.
Warto pamiętać: Nie istnieje idealna i uniwersalna pora na publikowanie treści. Każda platforma jest inna, każda grupa docelowa ma inne cechy a marki i branże swoją specyfikę. Dlatego nie warto polegać na danych znalezionych w Internecie. Mogą posłużyć one jedynie jako punkt wyjścia dla Twoich testów.
Szczególnie w momencie przygotowywania strategii oraz przy jej optymalizacji przydatny będzie również wykres z demografią fanów. Pomoże on zrozumieć, kim jest Wasza grupa docelowa oraz ułatwi podjęcie decyzji o tonie wypowiedzi, sposobach komunikacji oraz rodzajach treści, które będziecie musieli przygotować.
Jakie inne dane również warto monitorować?
- Liczba obserwatorów/ fanów/ subskrybentów oraz tempo ich przyrostu: szczególnie, gdy prowadzone kampanie nacelowane są na wzrost tej liczby, np. mające za zadanie szerzyć świadomość o Waszej marce i docierać do nowych odbiorców.
- Performance publikowanych postów, by zrozumieć, które cieszą się największym zaangażowaniem społeczności.
- Reakcje użytkowników na publikowane treści: zarówno ich sentyment (reakcje negatywne vs pozytywne), jak i sposób reakcji (np. komentarze vs polubienia) oraz ich intensywność i rozkład w czasie.
Porównuj i raportuj
Kolejną zaletą zewnętrznych narzędzi analitycznych są dodatkowe funkcje, o których wspominaliśmy na początku. Analiza social media to nie tylko analiza kanałów własnych, ale również działań konkurencji.
Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się:
- Jak wygląda ich komunikacja? Jak prezentują swoje produkty?
- W jakie dni i o jakiej godzinie komunikują się z odbiorcami?
- Jakie osiągają zaangażowanie odbiorców?
- Które z ich treści cieszą się największym zainteresowaniem?
… zewnętrzne narzędzia analityczne z pewnością dostarczą Wam odpowiedzi na te pytania.
Analizę działań konkurencji warto przeprowadzić nie tylko w momencie przygotowywania strategii, ale także na późniejszych etapach, co pomoże w jej optymalizowaniu i osiąganiu lepszych rezultatów.
Warto pamiętać: Część wskaźników, np. zasięg, jest dostępna jedynie dla kanałów własnych (tzw. dane insights).
Jeśli czytając nasz tekst przeszło Wam przez myśl: To są super przydatne dane, jednak nie mam czasu na korzystanie z dodatkowego narzędzia i analizę kolejnych danych, z pomocą przyjdą Wam automatyczne raporty dostępne w Sotrenderze.
Ich idea polega na tym, że po ustawieniu i zapisaniu ich ustawień raz (m.in. wybierając zakres danych i interesujące Was wskaźniki) w określony dzień i z określoną częstotliwością (np. raz na tydzień w każdy poniedziałek) otrzymujecie na maila raport PDF za ostatnie 7 dni z danymi dotyczącymi np. tylko zaangażowania Waszych fanów. Raportować możecie nie tylko kanały własne, ale również kanały konkurencji, czy całe grupy porównawcze.
Dodatkowo, w Sotrenderze dostępne są dashboardy przedstawiające kluczowe wskaźniki, które warto monitorować. Zawierają one nie tylko dane dla profili własnych, ale także konkurencji, dzięki czemu od razu po zalogowaniu się do narzędzia zobaczycie, które profile najlepiej performowały np. w ostatnim tygodniu.
Co poza Sotrenderem?
Kolejnym narzędziem, o którym wspominaliśmy na początku, że będzie przydatne w analizie social media jest Google Analytics.
Dlaczego? Otóż kanały społecznościowe są miejscem, gdzie jedynie promujecie swoje produkty czy usługi, zwiększacie świadomość użytkowników odnośnie swojej marki. Staracie się zapaść w pamięć. Jednak Waszym ostatecznym celem nie są “lajki” na Facebooku, a konkretna aktywność, np. by użytkownicy pozostawili do siebie kontakt, odwiedzili Waszego bloga czy zakupili produkt w sklepie internetowym. Właśnie po to by ocenić skuteczność działań prowadzonych w social media na kolejnych etapach, będzie Wam potrzebny Analytics.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
W praktyce w Analyticsie możecie analizować np.:
- bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń, jakie notują strony, do których przekierowujecie z kanałów społecznościowych (wysoka wartość tego wskaźnika oznaczać będzie, że nieodpowiednio targetujecie swoje treści i grupa docelowa, do której kierujecie posty nie jest nimi zainteresowana),
- performance kampanii płatnych (tu oczywiście niezbędne jest poprawne korzystanie z tagów UTM, dzięki którym możliwe będzie ich trackowanie),
- który kanał społecznościowy jest najskuteczniejszy w pozyskiwaniu nowych użytkowników na Waszą witrynę, a z którego możecie np. zrezygnować.
Dane z Analyticsa i social media warto również zestawiać z innymi danymi, które posiadacie o swoich klientach, np. kiedy dokonują zakupów w Waszym sklepie internetowym, by móc intensyfikować komunikację w najbardziej kluczowych porach (np. w weekendy czy wieczorami).
Kiedy zacząć korzystać z narzędzi analitycznych?
Kolejne pytanie, które zadają sobie szczególnie początkujący marketerzy, to kiedy rozpocząć korzystanie z omawianych narzędzi analitycznych. Choć może Wam się wydawać, że przez pierwsze miesiące nie będziecie ich potrzebować, przypomnijcie sobie o analizie konkurencji, którą warto zrobić już na samym początku.
Oczywiście do analizy własnych danych warto poczekać kilka tygodni, by mieć wystarczającą ich ilość do otrzymania wiarygodnych wyników. Czasem nawet już po opublikowaniu pierwszych treści zobaczycie, które tematy są bardziej popularne od innych.
Streszczenie
- Dla osób rozpoczynających swoją przygodę z social media dane znajdujące się w Facebooku czy Instagramie będą najprawdopodobniej wystarczające, a w pierwszych dniach korzystania z nich, być może wręcz Was przytłoczą. Jednak na dłuższą metę, przekonacie się, że nie są to narzędzia doskonałe.
- Niezależnie czy wybierzecie narzędzia płatne, np. Sotrendera, wiemy już, że analiza social media to poniekąd konieczność.
- Patrzcie na to jednak jako na obowiązek, który się Wam opłaca. A skoro już wiemy, że warto poświęcać temu choć odrobinę Waszego czasu, podpowiemy, na które wskaźniki i dane szczególnie warto zwracać uwagę.
- Jeśli chodzi o analizę treści, wyjątkowym wykresem, jaki dostępny jest w Sotrenderze jest Strategia komunikacji. Jest to wykres, który otrzymacie po tagowaniu swoich postów odpowiednimi kategoriami, które sami ustalacie, np. odzież męska, odzież damska, obuwie dziecięce.
- Kolejną zaletą zewnętrznych narzędzi analitycznych są dodatkowe funkcje, o których wspominaliśmy na początku. Analiza social media to nie tylko analiza kanałów własnych, ale również działań konkurencji.
- Kanały społecznościowe są miejscem, gdzie jedynie promujecie swoje produkty czy usługi, zwiększacie świadomość użytkowników odnośnie swojej marki.
- do analizy własnych danych warto poczekać kilka tygodni, by mieć wystarczającą ich ilość do otrzymania wiarygodnych wyników.
Podsumowanie
Narzędzia typu Sotrender to duże usprawnienie dla marek, które same obsługują swoje kanały social media, bez udziału agencji czy domów mediowych. W jednym miejscu dostępne są wszystkie dane dotyczące efektywności prowadzonych działań, a dodatkowo przedstawione są one w bardzo przystępny sposób. Wszystko to sprawia, że analiza kanałów społecznościowych jest stosunkowo prosta i dostępna nawet dla średnio doświadczonych marketerów, czy wręcz juniorów.
Analiza social media pozwoli: poznać swoją grupę docelową (zrozumieć ich zachowania i preferencje), lepiej poznać rynek na którym działa Twoja marka, dowiedzieć się jak wygląda strategia marketingowa Twojej konkurencji (jakie działania podejmują i jakie przynoszą efekty), zoptymalizować swoją własną strategię komunikacji, ale także budżety reklamowe.
Pamiętajcie, że w Sotrenderze obowiązuje 14-dniowy okres próbny, który daje możliwość w pełni zapoznać się z narzędziem i jego funkcjami. 14 dni to za mało? Skontaktujcie się z nami na adres: sales@sotrender.com.