Klient
OPTeam Resovia Rzeszów to pierwszoligowa drużyna koszykówki, która w ostatnim sezonie dostarczyła kibicom tysięcy pozytywnych emocji. Rozgrywki w sezonie 2023/2024 zapewniły koszykarzom z Rzeszowa awans do pierwszej ligi i zaktywizowały komunikację marki w mediach społecznościowych. To właśnie one, a dokładnie Facebook, zostały nam powierzone w celu odpowiedniej moderacji i aktywizacji fanów. Do tego zadania na parkiet wprowadziliśmy zupełnie nowego zawodnika – sztuczną inteligencję.
Klient
OPTeam Resovia Rzeszów to pierwszoligowa drużyna koszykówki, która w ostatnim sezonie dostarczyła kibicom tysięcy pozytywnych emocji. Rozgrywki w sezonie 2023/2024 zapewniły koszykarzom z Rzeszowa awans do pierwszej ligi i zaktywizowały komunikację marki w mediach społecznościowych. To właśnie one, a dokładnie Facebook, zostały nam powierzone w celu odpowiedniej moderacji i aktywizacji fanów. Do tego zadania na parkiet wprowadziliśmy zupełnie nowego zawodnika – sztuczną inteligencję.
Wyzwanie
W koszykówce liczy się gra zespołowa, podobnie jest w prowadzeniu social mediów. A jeśli team tworzy pasjonat sportu i sztuczna inteligencja, to sukces komunikacyjny jest pewny nawet przed pierwszym gwizdkiem.
Na boisku i w mediach społecznościowych mogą się zdarzyć też nieczyste zachowania w postaci hejtu, który powinien skutkować natychmiastowym wykluczeniem ze społecznościowych rozgrywek. Pozytywny doping powinien natomiast być zwielokrotniany.
Zadanie, przed którym nas postawiono, polegało na dynamicznej moderacji aktywności fanów drużyny w mediach społecznościowych tak, aby ewentualne nieczyste zagrania eliminować, a doping fanów aktywizować. Pomogła w tym analiza semantyczna realizowana za pomocą AI i automatyzacja ukrywająca negatywne komentarze oraz podbijająca wyrazy wsparcia.
Rozwiązanie
Gdy trybuny podczas meczu koszykarskiego rozbrzmiewają tysiącami dopingujących gardeł, media społecznościowe drużyny brzmią setkami powiadomień o aktywności użytkowników.
Szybka moderacja nie zawsze jest możliwa – szczególnie gdy liczba zawodników w social mediowej drużynie jest ograniczona, dlatego postanowiliśmy wprowadzić na boisko prawdziwą gwiazdę – sztuczną inteligencję.
Wykonana przez nas automatyzacja pobierała w czasie rzeczywistym każdy komentarz pojawiający się na Facebooku drużyny, następnie sztuczna inteligencja oceniała jego sentyment i jak sędzia podejmowała decyzje – hejt i wulgaryzmy miały być ukrywane, trudniejsze pytania przekazywane do ludzkiego administratora, a wyrazy dopingu potęgowane w postaci podziękowań i zachęt do większego zaangażowania.
Strategią prowadzącą do zwycięstwa w sporcie i komunikacji jest eliminowanie błędów, zanim one się pojawią.
Właśnie dlatego tak ważne jest, aby podczas wdrażania automatyzacji moderacji komentarzy przewidzieć potencjalne problemy. Stąd też jeśli treścią komentarza było pytanie lub zagadnienie bardziej skomplikowane do gry z ławki włączany był ludzki moderator, który udzielał odpowiedzi.
Mechanizm miał również zabezpieczenia przez tzw. prompt injection, czyli celowym działaniem mającym na celu zmianę zasad działania sztucznej inteligencji w ocenie komentarzy. Wszystkie działania, które miały na celu wpłynięcie na przygotowany system oceny, były natychmiastowo wykluczane z gry.
Wyniki
Odpowiednia oprawa meczu może rozgrzać publikę do czerwoności. Tak samo jest w mediach społecznościowych. Szybkie reagowanie na aktywność w komentarzach działa na zasadzie kuli śnieżnej, która powoduje kolejne aktywności i zwiększone zasięgi.
Wyniki, które osiągnęliśmy dzięki automatyzacji:
- Ponad 1 000 komentarzy moderowanych przez AI;
- 1 sekunda – czas reakcji na pojawiający się komentarz;
- 160% wzrost zasięgu organicznego względem okresu przed wdrożeniem automatyzacji;
- 24-godzinna praca automatyzacji;
- Kilkanaście natychmiastowo ukrytych hejtów;
- 3 kluczowe funkcje: ukrywanie hejtu, przekierowanie pytań do admina, wzmacnianie komentarzy pozytywnych poprzez automatyczne odpowiedzi);
- Stworzenie bazy zmoderowanych komentarzy ułatwiającej śledzenie działania automatyzacji i ocenę jej trafności.
Wnioski
Sztuczna inteligencja z powodzeniem może być wykorzystana do analizy sentymentu i włączona w automatyzację moderacji treści. AI i ludzki moderator grają w tym wypadku do jednego kosza, aby wykluczać nieczyste zagrania i rozgrzewać aktywność i zasięgi fanów.
Istotna jest w tym wypadku kooperacja zespołu social mediowego i wdrożonych automatyzacji. AI poradzi sobie z około 90% najczęstszych komentarzy, w sytuacjach bardziej złożonych do gry wkroczyć musi administrator.