Trendy w social media w 2023 roku

Sprawdź najnowsze trendy w social media w 2023 roku! Czym w najbliższych miesiącach zaskoczą nas najpopularniejsze kanały społecznościowe?
21 grudnia 2022

Każdy kolejny rok niesie za sobą nowe trendy w mediach społecznościowych. Zmieniają się przede wszystkim oczekiwania i zachowania użytkowników. To one generują zmiany. To, co dziś pozwala osiągnąć najlepsze efekty, jutro może odejść w zapomnienie.

Każda z platform społecznościowych stawia na ciągły rozwój oraz dąży do pozyskania jeszcze większej popularności i zainteresowania swoich odbiorców. Stałe monitorowanie, analiza, ale przede wszystkim rozsądne wdrażanie pojawiających się nowości to klucz do sukcesu każdej firmy i marki, obecnej w mediach społecznościowych.

Jakie zmiany czekają nas w 2023 roku? Które z nich warto wykorzystać w swoim e-biznesie i jaki kierunek obrać?

Spis treści:

  1. Rosnąca popularność TikToka
  2. Omnichannel
  3. Dominacja krótkich filmów video
  4. Handel społecznościowy, czyli social commerce
  5. Influencer marketing
  6. Autentyczność
  7. Social audio
  8. Streszczenie
  9. Podsumowanie

Rosnąca popularność TikToka

TikTok to stosunkowo młoda aplikacja, która w zaskakującym tempie zyskała ogromną popularność. Początkowo głównymi użytkownikami byli młodsi użytkownicy. Dziś obok nich, dominującą grupą są tzw. „młodzi dorośli”, czyli osoby między 18. a 35. rokiem życia. Bez względu na wiek - użytkownicy platformy spędzają na niej coraz to więcej czasu. Jak wykazał raport agencji GetHero, stworzony we współpracy z SWPS, użytkownicy TikToka korzystają z niego najczęściej od jednego do 5. razy dziennie.

Wszystko wskazuje na to, że w nowym roku TikTok nie zwolni tempa, a wręcz przeciwnie - zaintryguje i przyciągnie kolejnych użytkowników. 

W czym tkwi fenomen tej aplikacji?

Krótkie, dynamiczne materiały filmowe dają przestrzeń do tworzenia treści, które w mgnieniu oka przyciągają odbiorcę. Dostęp do niezliczonej ilości efektów, filtrów, naklejek czy najpopularniejszych podkładów muzycznych pozwala prezentować użytkownikom maksymalną kreatywność. Oprócz lekkich, humorystycznych treści, znajdziemy tu także zupełnie inny content. Nieco poważny i inspirujący. Pełen merytorycznej wiedzy i edukacyjny. A wszystko to w 60 sekund. Nie bez powodu potencjał serwisu odkrywa coraz więcej marek i firm. TikTok daje możliwość kreowania wizerunku w zupełnie odmienny sposób niż na pozostałych kanałach społecznościowych. Co więcej – pozwala na dotarcie do zupełnie innej grupy odbiorców.

Obok najpopularniejszych tiktokerów, osobistości ze świata sportu czy muzyki, swoje miejsce znaleźli tu także lekarze specjaliści, ludzie biznesu, nauczyciele czy prawnicy:

@mecenas_od_biznesu #AEHolidayCard #abonament #rtv #kara #prawo#ustawa #kontrola #czywpuszczac ♬ Warm Christmas Lofi Beat - Gloveity

Jeśli zastanawiasz się, czy TikTok powinien znaleźć swoje miejsce w strategii komunikacyjnej Twojej marki - odpowiedź jest prosta.

Omnichannel

Trend, któremu warto przyjrzeć się w 2023 roku, kryje się pod hasłem: omnichannel. To nic innego, jak wielokanałowość. W social media, strategia wielokanałowa zakłada obecność danej marki na wielu platformach społecznościowych. Dzięki temu mamy nie tylko możliwość dotarcia do większej liczby odbiorców (i zdobycie większej liczby klientów), ale i szansę na stworzenie wizerunku silnej, wiarygodnej firmy. Pozwala to również na nawiązywanie długoterminowych relacji i utrzymanie uwagi.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W 2023 roku różnorodność platform to trend, który będzie szczególnie widoczny. Bo jak dotrzeć do odbiorcy, który posiada konto wyłącznie na Instagramie, jeśli nasze działania skupiają się tylko na Facebooku? Umiejętność dotarcia do klientów różnymi drogami jest bardzo ważna. Bądźmy wszędzie tam, gdzie mogą być nasi klienci. Skupiając się wyłącznie na jednym z kanałów, możemy mieć kłopoty z osiągnięciem zamierzonych wyników.  

Obecność  marki w kilku serwisach to jednak nie wszystko. Należy postawić na różnorodny, przyciągający uwagę content i przemyślaną strategię, która pozwoli wykreować spójny wizerunek firmy. Mimo że każdy z serwisów charakteryzuje się odmienną specyfiką, należy pamiętać, że działania prowadzone na Facebooku, Instagramie, TikToku czy pozostałych platformach, muszą być spójne i wzajemnie się uzupełniać.

Dominacja krótkich filmów video

W 2022 roku social media zalewane są przez krótkie formy video, publikowane najczęściej w pionowym formacie. Te krótkie filmiki skradły serca użytkowników niemal wszystkich serwisów społecznościowych. Zaczynając od TikToka (niekwestionowanego lidera), po Instagram (reels), kończąc na serwisie YouTube (shorts), który stosunkowo niedawno poszerzył swoją ofertę o taką funkcjonalność:

Źródło: YouTube.

Nie ma więc wątpliwości – taki rodzaj video marketingu to trend, który jeszcze na długo z nami pozostanie.

Dzisiejsi użytkownicy mediów społecznościowych cierpią na chroniczny brak czasu.

Są zajęci i zabiegani. Coraz trudniej zatrzymać i zarazem utrzymać ich uwagę przez dłuższy czas. Właśnie dlatego komunikatem, który do nich trafia – są filmy. Użytkownicy kochają je za szybkość przekazu i maksimum treści, przy minimum poświęconego czasu. A zmieścić w nich można niemal wszystko – od lekkiego, zabawnego contentu, po ten naszpikowany specjalistyczną wiedzą.

Kreatywne treści nie tylko przyciągają odbiorców, ale też generują zasięgi i zwiększają zaangażowanie. Szczególnie wtedy, kiedy nasze video staje się upragnionym „viralem”.

Handel społecznościowy, czyli social commerce

Czym jest handel społecznościowy? Tzw. social commerce to nic innego, jak sprzedaż produktów z wykorzystaniem mediów społecznościowych oraz cały szereg działań, które ją wspierają. Mowa tutaj o sposobie zaprezentowania wizerunku marki, stałej komunikacji z klientami, czy jasnym i przejrzystym, ale też kreatywnym przedstawieniu oferty. To główne czynniki, które pozwalają klientom szybciej podejmować decyzje zakupowe.

Choć zjawisko social commerce znane jest wszystkim od dawna, to właśnie teraz nabierze rozpędu. Nie można się temu dziwić – to przecież na Instagramie, Facebooku czy Tik-Toku spędzają czas potencjalni klienci. Media społecznościowe dają nam możliwość dotarcia do naprawdę szerokiej grupy użytkowników.

Wykorzystamy potencjał social media, by zwiększyć zyski Twojego e-commerce!
Zapytaj o ofertę!

W kontekście handlu społecznościowego liderami są Facebook oraz Instagram. To właśnie te platformy, jako pierwsze zaczęły wdrażać funkcjonalności, takie jak m.in. możliwość konfiguracji sklepu internetowego lub oznaczanie pochodzących z niego produktów na grafikach. Z funkcjonalności tych korzystają, zarówno małe sklepy, jak i duże sieciówki.

Dla internautów i użytkowników mediów społecznościowych liczy się czas. W zabieganej codzienności chcą kupować przede wszystkim prosto, szybko i wygodnie. To właśnie dlatego social commerce tak bardzo zyskuje na popularności. Nie da się ukryć, że ogromny wpływ na taką sytuację miała także pandemia Covid-19. Nałożenie znacznych ograniczeń na handel tradycyjny, wpłynęło na popularność zakupów dokonywanych w sieci.

Platformy społecznościowe sukcesywnie wdrażają nowe funkcjonalności i narzędzia, które nie tylko ograniczą niezbędne kroki ścieżki zakupowej do minimum, ale przede wszystkim umożliwią użytkownikom zakupy bez wychodzenia z aplikacji.

Influencer marketing

Influencer marketing to bez wątpienia jeden z najdynamiczniej rozwijających się obszarów social media. Dobrze przeprowadzona współpraca z influencerem stanowi skuteczną formę promocji i sprzedaży. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm się na nią decyduje.

Działania z zakresu influencer marketingu widoczne są niemal na każdym kanale społecznościowym, jednak jak wynika z raportu „Rynek influencerów w Polsce - 2022”, opartego na badaniu, które przeprowadziła platforma ReachABlogger.pl, najczęściej wykorzystywaną platformą do promocji produktów jest Instagram. W Top 3 znalazły się także Facebook oraz YouTube.

Źródło: www.reachablogger.pl.

Jakie trendy w marketingu opartym o działania twórców internetowych wysuną się więc tym razem na pierwszy plan?

Skuteczny influencer marketing opiera się przede wszystkim na zaufaniu - odbiorcy do twórcy internetowego. Influencerom o milionowych zasięgach, wbrew pozorom – bardzo trudno to zaufanie zdobyć. Ich konta w mediach społecznościowych coraz częściej przypominają słupy reklamowe, a ich działania nie przynoszą marce żadnych wymiernych korzyści. Właśnie z tego powodu, zauważalny będzie znaczny wzrost znaczenia mikroinfluencerów. Ich mianem określa się twórców, posiadających mniejsze zasięgi i liczbę followersów, w przedziale od 1000 do 10. tysięcy. 

Gdzie tkwi ich „sekret”? Przede wszystkim w autentyczności i wiarygodności. Mniejsza grupa followersów pozwala im na utrzymywanie stałego kontaktu i realnej, bliższej więzi, co z kolei przekłada się na znaczny wzrost zaufania do twórcy, jak i do marki. Sami odbiorcy są bardziej zaangażowani i aktywni. Twórcę traktują, jako eksperta w danej dziedzinie, a nierzadko, jako autorytet. Co więcej, współpraca z mikroinfluecerem generuje znacznie niższe koszty. Te wszystkie czynniki przekładają się na to, co we współpracy marki z internetowym twórcą, jest najistotniejsze - wzrost zainteresowania danym produktem lub usługą i konkretne decyzje zakupowe odbiorców.

Autentyczność

Autentyczność kluczem do sukcesu w social media? Na to wygląda! Użytkownicy mediów społecznościowych coraz częściej stawiają na autentyczność i naturalność. Odchodzą od perfekcyjnych, wyretuszowanych zdjęć, wyreżyserowanych kadrów, upiększających filtrów oraz wszystkiego, co zakłamuje rzeczywistość i pokazuje codzienność w sposób nieskazitelny. Użytkownicy chcą oglądać świat oraz innych takimi, jakimi są.

Trend ten coraz mocniej widoczny jest na Tik-Toku. Na platformie znajdziemy coraz to więcej filmików, w których użytkownicy mówią o swoich słabościach i niedoskonałościach, jednocześnie przekazując komunikat, jak ważna jest tolerancja, prawdziwość i szczerość. Przekazują szczere komunikaty i takie same chcą oglądać u innych. Nie bez powodu, aplikacja uruchomiła TikTok Now, funkcję, która ma pomóc użytkownikom wyrażać siebie w kompletnie inny – bardziej autentyczny sposób.

Jak to dokładnie działa?

Niepisanym hasłem przewodnim funkcjonalności jest: tu i teraz. Aplikacja, w zupełnie przypadkowych porach dnia wysyła użytkownikowi powiadomienie, aby opcjonalnie - wykonał spontaniczne zdjęcie lub nagrał krótki, 10-sekundowy filmik w miejscu, w którym aktualnie się znajduje. Istotne jest to, że ma na to zaledwie 3 minuty. Co więcej - aplikacja zarejestruje obraz, zarówno z przedniej, jak i tylnej kamery aparatu, tak by pokazać nas i nasze otoczenie. Nie ma tu miejsca na retusz i idealne, godzinami przygotowywane kadry. Liczy się tu i teraz. W ten sposób TikTok Now zachęca użytkowników do dzielenia się z przyjaciółmi swoją codziennością. Funkcja doczekała się nawet swojej własnej, osobnej aplikacji. Uruchomić można ją także z poziomu aplikacji głównej.

Źródło: App Store.

W tym miejscu należy jednak wspomnieć, że TikTok Now jest odpowiednikiem francuskiej aplikacji Be Real, która powstała znacznie wcześniej i która właśnie, coraz bardziej zyskuje na popularności.

Źródło: App Store.

Jak widać, świat mediów społecznościowych podąża w jednym kierunku!

Social audio

Nadchodzą czasy audio! Przekaz oparty wyłącznie na dźwięku, zyskuje coraz większe znaczenie w social media. To bez wątpienia odskocznia, od zalewających platformy społecznościowe grafik i video. Kluczową rolę we wzroście popularności formatu audio, odegrało bez wątpienia, stworzenie aplikacji Clubhouse. Można ją nazwać, niejako pionierem tego zjawiska.

Czym jest więc Clubhouse? W dużym skrócie to aplikacja społecznościowa, która swoje działanie opiera wyłącznie na rozmowach głosowych na żywo. W aplikacji nie znajdziemy niczego więcej. Oprócz zdjęcia profilowego użytkownika wraz z krótkim BIO nie znajdują się w niej żadne grafiki, pliki video czy treści. W specjalnie tworzonych wirtualnych „pokojach” użytkownicy mogą toczyć dyskusje dosłownie na każdy, wybrany temat. Po dołączeniu do konkretnego pokoju, użytkownik może uczestniczyć w dyskusji, jako bierny słuchacz lub brać udział w rozmowie. Status rozmówcy uzyskuje poprzez „podniesienie ręki”. To twórca danego pokoju decyduje, czy dopuści go do głosu.

Za co użytkownicy doceniają aplikację Clubhouse? Głównie za swobodną, naturalną rozmowę i możliwość poznawania nowych ludzi, ale też łatwy dostęp do praktycznej wiedzy, związany np. z ich zainteresowaniami.

Źródło: Aplikacja Clubhouse.

Podobną usługę uruchomił także Twitter. Twitter Spaces - bo taką nazwę nosi jego nowa funkcjonalność działa niemal na takich samych zasadach, jak Clubhouse. W specjalnie przygotowanych przestrzeniach (pokojach), użytkownicy mają możliwość dyskutowania na nieskończoną ilość tematów.

W 2023 roku możemy się spodziewać, iż kolejne platformy społecznościowe wdrożą lub udoskonalą rozwiązania związane z przekazem dźwiękowym.

Streszczenie 

  • TikTok wciąż na fali. Użytkownicy kochają go za dynamiczne video, różnorodność treści i nieograniczone możliwości tworzenia. Nic nie wskazuje na to, by aplikacja straciła na popularności.
  • W 2023 roku obecność na jednej platformie społecznościowej to za mało. Działania marketingowe powinny opierać się na obecności w kilku kanałach.
  • Największą popularnością w mediach społecznościowych, wciąż będą cieszyć się krótkie formy video, w formie reelsów na Instagramie, tiktoków, czy klipów shorts w serwisie YouTube.
  • Handel społecznościowy kwitnie. Tzw. social commerce nabierze tempa. Użytkownicy coraz częściej i coraz chętniej robią zakupy na platformach, takich jak Instagram czy Facebook.
  • Wzrośnie znaczenie mikroinfluencerów, czyli internetowych twórców, posiadających mniejszą liczbę followersów. Marki stawiają na ich wiarygodność, szczery przekaz i zaangażowaną grupę odbiorców.
  • Era wyretuszowanych zdjęć i perfekcyjnych kadrów może dobiec końca. Użytkownicy chcą autentyczności i naturalności.
  • Przekaz dźwiękowy staje się coraz częściej wykorzystywaną formą komunikacji. W mediach społecznościowych powstaje coraz więcej aplikacji i rozwiązań, dedykowanych wyłącznie formatom audio. 

Podsumowanie

Bez wątpienia, branża mediów społecznościowych to jeden z tych obszarów, który zmienia się bardzo dynamicznie. Zmiany wyznaczają przede wszystkim sami użytkownicy, którzy spędzają w social media coraz więcej czasu.

Rok 2023, tak jak i poprzedni niesie za sobą trendy, którym zdecydowanie warto przyjrzeć się z bliska. Szczególnie wtedy, kiedy rozwój naszej marki w mediach społecznościowych, nie jest nam obojętny. Social media już dawno stały się obowiązkowym punktem, który powinniśmy wziąć pod uwagę, podczas realizacji naszych planów biznesowych.

Które z trendów będą tylko chwilową nowością, a które zawitają na dłużej? Które z nich wywołają w świecie mediów społecznościowych największą rewolucję? Tego oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Niewątpliwie jednak, z każdym z nich, warto być na bieżąco.

Sylwia Potępa
AUTOR
Senior Social Media Specialist
tel.17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy