Dawniej, by nawiÄ…zać biznesowÄ… relacjÄ™ – wystarczyÅ‚o kilka spotkaÅ„, których uwieÅ„czeniem byÅ‚o zaprezentowanie oferty i sprzedaż. Potencjalny klient szybciej podejmowaÅ‚ decyzjÄ™ zakupowÄ…. Natomiast relacja ograniczaÅ‚a siÄ™ głównie do kwestii zawodowych. DziÅ› w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych nie jest to takie Å‚atwe, jak siÄ™ wydaje. Wymaga dobrego planu, okreÅ›lenia celów, zaangażowania, regularnego tworzenia naprawdÄ™ dobrych treÅ›ci, które zwrócÄ… uwagÄ™ odbiorców i bÄ™dÄ… dla nich przydatne. Przebicie siÄ™ z dobrym contentem w sposób organiczny przez szum informacyjny to niezÅ‚e wyzwanie. Jednak jeÅ›li opracujesz naprawdÄ™ dobrÄ… strategiÄ™ contentowÄ… i komunikacyjnÄ…, z pewnoÅ›ciÄ… temu podoÅ‚asz. Social selling na pewno wykorzystasz z korzyÅ›ciÄ… dla siebie i swojego biznesu, bo dziÄ™ki przemyÅ›lanym i strategicznym dziaÅ‚aniom Å‚atwiej zapadniesz w pamięć klientom. PamiÄ™taj tylko o tym, że jest to proces, który wymaga zaangażowania, cierpliwoÅ›ci i regularnoÅ›ci.
Spis treści:
- Czym jest social selling?
- Od czego zacząć działania social sellingowe?
- Jakie działania social sellingowe zastosować, by były korzystne dla marki?
- Czego nie robić w social sellingu i czym na pewno nie jest?
- Jakie błędy są najczęściej popełniane w social sellingu?
- Social selling dla Twojej marki – dlaczego to siÄ™ opÅ‚aca?
- Jakie korzyści wiążą się ze stosowaniem social sellingu?
- Czym jest SSI i jak go zwiększyć?
- Podsumowanie
Czym jest social selling?
Taki sposób pozyskiwania klientów wymaga Twojego zaangażowania, ale też sprawia, że nie musisz marnować go na nieefektywne działania np. zbyt długo trwające wstępne rozmowy telefoniczne, czyli często nieskuteczny cold calling czy wysyłanie w ciemno ofert z nadzieją, że kogoś zainteresuje to, co chcesz mu zaproponować.
Bycie obecnym w mediach społecznościowych zgodnie ze swoimi wartościami i strategią oraz umiejętne wykorzystywanie social sellingu na pewno Ci się przysłużą.
Od czego zacząć działania social sellingowe?
- Zbuduj markę osobistą na solidnych wartościach - pierwszy krok to budowanie marki osobistej, którą najlepiej budować na solidnych wartościach. Zastanów się, co cenisz w biznesie. Jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze? To żmudny proces, ale bardzo ważne jest to, aby od początku robić to profesjonalnie. Przemyśl, jak chcesz, aby Twoja firma prezentowała się w mediach społecznościowych i zastanów się do jakich konkretnie klientów pragniesz docierać i z jakimi ludźmi chcesz współpracować w swoim biznesie. Jakie kanały wybierzesz, aby docierać z treściami i komunikacją do innych ludzi? W jakich mediach społecznościowych Twoja marka ma być obecna i w jaki sposób będziesz ją komunikować?
- Precyzyjne określ grupę docelową, do której chcesz dotrzeć i dla której chcesz tworzyć treści - drugim ważnym krokiem, który przysłuży Ci się w dobrym social sellingu jest określenie tego, do kogo chcesz docierać. Z marketingowego punktu widzenia to naprawdę bardzo istotne, bo ułatwi Ci tworzenie treści kierowanych do osób z konkretnych branż, dlatego warto określić to odpowiednio wcześniej. Zastanów się więc z kim chcesz pracować i zaprojektuj dokładnie takie treści, które będą rozwiązywały problemy klientów z Twojej grupy docelowej. Najpierw oczywiście musisz sprawdzić w sieci, o czym Twoi potencjalni klienci rozmawiają i w jakich dyskusjach chętnie uczestniczą. Połączenie strategii contentmarketingowej z dobrymi działaniami social sellingowymi doskonale się sprawdza!
- Działaj zgodnie ze swoją strategią, a nie tylko intuicją - odpowiednio przemyślana strategia social sellingu ma służyć głównie budowaniu Twojego profesjonalnego wizerunku w danej branży, docieraniu do klientów, z którymi chcesz utrzymywać dobre relacje i jednocześnie poszerzaniu sieci własnych kontaktów. Nie ma to więc nic wspólnego z narzucaniem się z tym, co proponujesz, wysyłką nachalnych wiadomości prywatnych w celu sprzedaży usług czy produktów. Cele Twojej marki muszą zawsze wynikać z przemyślanej wcześniej strategii, inaczej social selling nie ma sensu!
- Dbaj o wartoÅ›ciowe relacje w sieci – to podstawa udanego social sellingu w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. NawiÄ…zywanie wartoÅ›ciowych relacji za pomocÄ… mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych jest dziÅ› Å‚atwe, ale wymaga Twojego zaangażowania, precyzyjnego okreÅ›lenia tego, do jakich odbiorców chcesz docierać i jednoczeÅ›nie przemyÅ›lanej strategii dziaÅ‚ania (w tym planu contentowego). Za pomocÄ… dobrze zaplanowanych treÅ›ci możesz nie tylko w sposób organiczny zainteresować potencjalnych klientów tym, co masz do przekazania, ale również zwiÄ™kszyć tzw. social selling index w Linkedin, który może Ci posÅ‚użyć jako wskaźnik zaangażowania Twoich postów.
- BÄ…dź pomocnÄ… markÄ…, która rozwiÄ…zuje problemy klientów - taka strategia jest naprawdÄ™ bardzo opÅ‚acalna w biznesie. Im bardziej oferujesz pomoc dla swoich odbiorców, tym wiÄ™cej sympatii i wdziÄ™cznoÅ›ci innych zyskujesz. JeÅ›li tylko zauważysz, że Twój potencjalny klient ma wÄ…tpliwość lub problem – znajdź rozwiÄ…zanie, ale pomyÅ›l w jaki dokÅ‚adnie sposób możesz mu je zaproponować.
- MagnetyzujÄ…cy i przemyÅ›lany content zaprojektowany wedle strategii – magnes przyciÄ…gajÄ…cy klientów do marki i niezbÄ™dny fundament dziaÅ‚aÅ„ social sellingowych. Zastanawiasz siÄ™ dlaczego tworzenie treÅ›ci w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych jest tak istotne? To podstawa do tego, aby inni CiÄ™ zauważyli, wchodzili w interakcje z TwojÄ… markÄ… i na podstawie publikacji mogli Å‚atwiej skojarzyć CiÄ™ z danÄ… branżą, konkretnymi usÅ‚ugami czy przekonaniami. Taka strategia może Ci uÅ‚atwić w pewien sposób dotarcie do osób, do których chcesz docierać ze swojÄ… ofertÄ…, a im bardziej wartoÅ›ciowy bÄ™dzie Twój przekaz w sieci i odpowiednio zakomunikowany – tym Å‚atwiej zapadniesz w pamięć potencjalnym klientom. WÅ‚aÅ›nie ze wzglÄ™du na sposób prezentacji publikowanych materiałów, ich jakość i wartość masz szansÄ™ na zaprezentowanie siÄ™ z jak najlepszej strony. Nie zmarnuj tego! Im wiÄ™cej siÄ™ wiÄ™c udzielasz, tym wiÄ™ksza szansa na nawiÄ…zywanie naprawdÄ™ wartoÅ›ciowych i angażujÄ…cych relacji z potencjalnymi klientami.
Bez treści i dystrybucji contentu nie da się skutecznie docierać do innych. Z tego powodu warto zrobić wszystko, aby stale angażować innych w merytoryczne dyskusje, które mogą przełożyć się na zainteresowanie Twoją marką i tym, co oferujesz, ale w sposób naturalny i organiczny. Aby jednak tak było wiedz, że działania social sellingowe wymagają przygotowania odpowiedniej strategii contentowej, przemyślanych i angażujących treści, które będą zachęcały i motywowały innych do udziału w dyskusji.
Jakie działania social sellingowe zastosować, by były korzystne dla marki?
Tyle się mówi o działaniach social sellingu, ale Ty nadal nie wiesz o co chodzi? Sprawdź, co możesz zrobić dla swojego biznesu:
- dołącz na LinkedIn i Facebooku do grup branżowych i regularnie się udzielaj, pomagaj innym i dziel się wartościowymi informacjami, poradami;
- regularnie publikuj przydatne materiaÅ‚y dla Twoich potencjalnych klientów, które rozwiÄ…zujÄ… ich problemy i sprawiÄ…, że w naturalny sposób po prostu zainteresujÄ… siÄ™ TwojÄ… markÄ…. JeÅ›li chcesz zaoszczÄ™dzić wiÄ™cej czasu – część swoich dziaÅ‚aÅ„ reklamowych zautomatyzuj, ale nigdy nie zapominaj o bezpoÅ›rednim zaangażowaniu z odbiorcami!
- bądź tam, gdzie są obecni Twoi klienci z grupy docelowej i zastanów się, czego mogą potrzebować, jakie mają problemy i zastanów się, w jaki sposób możesz do nich docierać swoją obecnością w sieci;
- dziel się wartościowymi treściami ze swojego bloga firmowego. Opowiadaj ciekawe i inspirujące historie, publikuj materiały, które pomogą Twoim klientom rozwiać wątpliwości, dokonać właściwych decyzji, czyli takie, które będą dla nich pomocne!
Czego nie robić w social sellingu i czym na pewno nie jest?
Jedynym celem social sellingu nigdy jest bezpoÅ›rednia sprzedaż i nie polega on na spamowaniu ofertami w wiadomoÅ›ciach prywatnych, dlatego ilekroć planujesz wykorzystać go mÄ…drze i z korzyÅ›ciÄ… dla swojego biznesu – pamiÄ™taj o tym. W social sellingu najważniejsze sÄ… dobre relacje, dlatego nie musi on zawsze skutkować zwiÄ™kszonym zainteresowaniem usÅ‚ug lub zakupem okreÅ›lonego produktu.
Warto pamiÄ™tać, że social selling nie jest social media marketingiem. Ze wzglÄ™du na podobne dziaÅ‚ania bardzo czÄ™sto jest z nim mylony, ale to nie jest tożsame. Social media marketing wymaga tworzenia komunikatów kierowanych do precyzyjnie okreÅ›lonej grupy odbiorców. Natomiast social selling to takie dziaÅ‚ania, w których komunikacja jest skierowana do szerszego grona odbiorców – z przekazem możesz dotrzeć zarówno do osób, z którymi chcesz pracować, jak i do ludzi z ich sieci kontaktów, co zwiÄ™ksza zasiÄ™g publikowanych materiałów.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Zaletą social sellingu np. w LinkedIn jest to, że możesz nawiązać bliższą, bezpośrednią relację z innym użytkownikiem tego serwisu, a właśnie takie relacje są najbardziej istotne w social sellingu.
Czego jeszcze nie robić? Na pewno nie wypowiadaj się źle o konkurencji, jeśli nigdy nie korzystałeś z jej usług lub produktów. Takie działania nigdy nie są fair i mogą zaszkodzić Twojej marce.
Jakie błędy są najczęściej popełniane w social sellingu?
- BÅ‚Ä…d 1 – koncentracja marki wyÅ‚Ä…cznie na wynikach i sprzedaży. BÅ‚Ä™dem jest nastawienie, że social selling to wysyÅ‚anie w kółko wiadomoÅ›ci reklamujÄ…cych ofertÄ™ i liczenie na to, że Twoja marka zostanie zauważona w taki sposób. O wiele lepiej skoncentrować siÄ™ na dziaÅ‚aniach, które majÄ… siÄ™ jej przysÅ‚użyć, tworzeniu relacji z innymi, wypowiadaniu siÄ™ w merytoryczny sposób pod postami osób, z którymi chcesz nawiÄ…zać relacjÄ™. Wtedy o wiele Å‚atwiej dotrzeć z ofertÄ… do wÅ‚aÅ›ciwych klientów, którzy ze wzglÄ™du na to, co dla nich robisz – mogÄ… sami z siebie zainteresować siÄ™ TwojÄ… firmÄ….
- BÅ‚Ä…d 2 – dziaÅ‚anie po omacku bez wyznaczonych konkretnych celów organizacji. Kolejnym bÅ‚Ä™dem jest brak celów strategicznych i dziaÅ‚anie po omacku. Musisz wiedzieć co jako marka chcesz osiÄ…gnąć, w jaki sposób wykorzystać potencjaÅ‚ mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych i dziaÅ‚aÅ„ social sellingowych. PamiÄ™taj, że do dobrych dziaÅ‚aÅ„ social sellingowych niezbÄ™dna jest przemyÅ›lana strategia, która uwzglÄ™dnia to, co chcesz osiÄ…gnąć w swoim biznesie.
- BÅ‚Ä…d 3 – brak regularnoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ i zaangażowania wÅ‚aÅ›ciciela i pracowników firmy w dziaÅ‚ania social sellingowe. NiewystarczajÄ…ce zaangażowanie wÅ‚aÅ›ciciela firmy w dziaÅ‚ania social sellingowe może wiÄ…zać siÄ™ z tym, że bÄ™dÄ… one nieskuteczne. Takim samym bÅ‚Ä™dem jest brak wsparcia ze strony pracowników z różnych działów firmy (np. handlowego, marketingowego czy HR) przy dystrybuowaniu stworzonego contentu na potrzeby strategii social sellingowej. Warto nad tym popracować, aby zauważyć efekty swoich dziaÅ‚aÅ„ i zmotywować zespół, aby również zaangażowaÅ‚ siÄ™ w dyskusje i promowanie treÅ›ci.
- BÅ‚Ä…d 4 – częściej wykorzystujesz automatyzacjÄ™ zamiast skupić siÄ™ na bezpoÅ›rednich relacjach z klientami. Na pewnym etapie wykorzystanie automatyzacji może zaoszczÄ™dzić Twój czas. Jednak nie pozwól, by w Twojej firmie zabrakÅ‚o miejsca na kontakt bezpoÅ›redni z klientami. Automatyzacja dziaÅ‚aÅ„ marketingowych nigdy nie powinna zastÄ™pować bliższego komunikowania siÄ™ z odbiorcami. Zadbaj wiÄ™c o tÄ™ kwestiÄ™, aby uniknąć bÅ‚Ä™dów, które mogÄ… Twój biznes sporo kosztować. JeÅ›li masz już wypracowane relacje z innymi – po prostu dbaj o nie najlepiej jak potrafisz.
- BÅ‚Ä…d 5 – Nastawienie tylko na promocjÄ™, a nie na oferowanie jak najlepszej wartoÅ›ci klientom. Sprzedaż w social sellingu jest oczywiÅ›cie jak najbardziej możliwa, ale nie powinna przysÅ‚aniać Ci tego, co najistotniejsze, czyli dawania klientom jak najwiÄ™kszej wartoÅ›ci. Możesz jÄ… umiejscowić oczywiÅ›cie tak, aby wywoÅ‚ać efekt, że to klient sam zainteresuje siÄ™ tym, co proponujesz, ale o wiele lepszÄ… strategiÄ… jest nieustanne dawanie wartoÅ›ci i rzeczywiste zainteresowanie siÄ™ tym, czego Twoi klienci w danej chwili potrzebujÄ…. Wychodzenie naprzeciw tym oczekiwaniom, czujność, intuicja w biznesie w poÅ‚Ä…czeniu z dobrze prowadzonymi dziaÅ‚aniami social sellingowymi zapewniÄ… Ci Å›wietne wyniki.
Social selling dla Twojej marki – dlaczego to siÄ™ opÅ‚aca?
Zastanawiasz się nad tym, czy social selling to coś dla Ciebie, co może przysłużyć się Twojej marce i po co w ogóle to robić? Wykorzystanie przemyślanych działań social sellingowych w mediach społecznościowych pozwoli Ci skuteczniej docierać do klientów. Jeśli połączysz to z regularnością w publikowaniu dobrze opracowanych treści, które będą przyciągać innych, to na pewno zaowocuje to naturalnym zainteresowaniem klientów, a to może przełożyć się na wzrost sprzedaży w Twojej firmie.
Według SalesForLife aż 61 % właścicieli firm, którzy wykorzystują regularne działania social sellingowe z korzyścią dla własnych biznesów, odnotowują z tego powodu znaczący wzrost sprzedaży.
Aż 98 % klientów planuje wdrożyć działania social sellingowe w swoich firmach i regularnie je prowadzić, aby zyskać nie tylko więcej klientów, ale stworzyć z nimi naprawdę dobre relacje i zwiększyć rozpoznawalność własnej marki wśród odbiorców. Nie ma więc wątpliwości, że social selling jest skuteczny!
Aby tak się stało, dobrym rozwiązaniem jest oddelegowanie tych działań doświadczonemu handlowcowi i marketerowi, którzy jednocześnie zaangażują innych pracowników do dystrybucji stworzonego contentu, a Twojej firmie zapewnią odpowiednią promocję.
To właśnie dobrze opracowana strategia komunikacji i treści pozwoli Ci docierać ze swoim przekazem do potencjalnych klientów, budować trwałe i wartościowe relacje, które zaowocują zaufaniem klientów do Twojej marki i lojalnością.
Jakie korzyści wiążą się ze stosowaniem social sellingu?
Zastanawiasz siÄ™, co Ci może dać regularne publikowanie materiałów w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych np. na LinkedIn? JednÄ… z najważniejszych korzyÅ›ci, jakie daje social selling w tym serwisie jest tzw. inbound sales – to otrzymywanie zapytaÅ„ od osób, które trafiÅ‚y do Ciebie po przeczytaniu interesujÄ…cego tekstu lub sÄ… zainteresowanie ofertÄ… Twojej firmy i to wÅ‚aÅ›nie z TobÄ… chcÄ… pracować.
Dobrze zrealizowane działania social sellingowe wiążą się z następującymi korzyściami:
- budowanie marki osobistej, która z czasem może stać się rozpoznawalna w branży;
- większa autentyczność z perspektywy odbiorców;
- zwiększenie zainteresowania w naturalny sposób tym, co robisz, co zmotywuje klientów do wysyłania zapytań ofertowych z własnej woli;
- wzrost sprzedaży w firmach z różnych branż dzięki między innymi jakości publikacji i dobrej dystrybucji contentu w mediach społecznościowych również przy zaangażowaniu pracowników;
- większa produktywność i zaangażowanie handlowców w firmach B2B do nawiązywania relacji z potencjalnymi klientami, aby przekuć te działania w szanse sprzedażowe.
Przede wszystkim główną korzyścią takich działań jest to, że dzięki takiemu podejściu możesz łatwiej nawiązywać relacje biznesowe. Dodatkowo dobrze prowadzona komunikacja i działania social sellingowe zwiększają zaufanie do marki i Twoją wiarygodność. W połączeniu z dobrym planem contentmarketingowym czynią Twoją markę niepowtarzalną i rozpoznawalną. Nie ma prostszego przepisu na jednoczesne budowanie marki i skuteczne docieranie do klientów.
Pamiętaj tylko, żeby nigdy nie robić tego w sposób nachalny poprzez nieustanne wysyłanie prywatnych wiadomości z ofertą do osób, które niekoniecznie mogą być zainteresowane tym, co oferujesz.
Czym jest SSI i jak go zwiększyć?
Wskaźnik SSI w LinkedIn to nic innego jak narzędzie pozwalające Ci na zmierzenie efektywności Twoich materiałów. Im bardziej angażujesz się w działania social sellingowe swojej marki, tym łatwiej docierasz do potencjalnych klientów i masz większe szanse na zwiększenie wspomnianego wskaźnika.
Możesz np. tworzyć własne wartościowe treści i dzielić się przydatnymi materiałami. Komentuj, angażuj i zachęcaj innych do dyskusji. Bardzo ważna jest Twoja aktywność zgodna ze strategią marki, regularność publikacji i zaangażowanie, aby działania social sellingowe miały sens. Dlatego nie możesz zapomnieć o tym, aby odwiedzać inne profile, nawiązywać nowe znajomości i jednocześnie dbać o relację z osobami, które już przynależą do Twojej sieci kontaktów.
Co robić, by zwiększyć Social Selling Index SSI w LinkedIn i czym właściwie jest?
Social selling index SSI mierzy jakość Twoich publikacji i zaangażowania na LinkedIn. Warto pamiÄ™tać, że to tylko punkt odniesienia, żeby siÄ™ upewnić, czy to, w jaki sposób dziaÅ‚asz – jest dobry. Nie należy traktować tego wskaźnika jak wyroczni czy analizować wyników pod kÄ…tem sprzedażowym, ponieważ to nie bÄ™dzie miarodajne.
Możesz zdobyć 100 punktów, jeśli uzupełnisz wszystkie wymagane informacje w swoim profilu, regularnie zaczniesz publikować dobre treści, będziesz angażował się w dyskusje z innymi użytkownikami tego medium i nawiązywał nowe relacje z pozostałymi odbiorcami.
Jim Rohn – amerykaÅ„ski pisarz powiedziaÅ‚ kiedyÅ›, że “jesteÅ›my wypadkowÄ… sumÄ… 5 osób, z którymi najczęściej przebywamy”. To powiedzenie bardzo pasuje do social sellingu. Dlaczego? Z uwagi na to, że social selling jest procesem budowania relacji z ludźmi, którzy w wyniku tych dziaÅ‚aÅ„, mogÄ… zainteresować siÄ™ tym, co robisz.
Im bardziej angażujesz się w dyskusje pod postami innych osób, budujesz wartościowe relacje z ludźmi za pomocą mediów społecznościowych, tym więcej ludzi przyciągasz do swojego profilu i marki.
JeÅ›li to, co tworzysz, jest wartoÅ›ciowe dla innych, to Twoi obserwatorzy i fani również siÄ™ tym zainteresujÄ…. Aby tak siÄ™ staÅ‚o – niezbÄ™dna jest strategia content marketingowa, czyli dobrze zaprojektowane treÅ›ci i interesujÄ…ce grafiki, które majÄ… wywoÅ‚ać okreÅ›lonÄ… reakcjÄ™ i speÅ‚nić konkretny cel.
Duże znaczenie ma również sposób komunikacji Twojej marki. Od słowa do słowa bardzo łatwo stworzyć angażującą i korzystną dla obu stron relację. Wpływa to na zwiększenie wskaźnika, który jest matematycznym sposobem liczącym Twoje zaangażowanie na LinkedIn.
Podsumowanie
Dawniej, aby decyzja zakupowa była pozytywna, wystarczyło zapotrzebowanie na usługę lub produkt, wybranie dostawcy i finalizacja zakupu. Dziś klienci oczekują przede wszystkim dobrej relacji, otwartości od sprzedawców, autentycznego podejścia i zainteresowania ich problemami, aby podjęli taką decyzję i aby dany produkt lub marka była dla konsumenta jedynym słusznym wyborem. Stworzenie naprawdę dobrej marki osobistej lub firmowej to dopiero początek. Przed Tobą sporo zadań do wykonania i wyzwań, ale wszystko jest tego warte. Warto więc zdecydować się na działanie, aby przekonać się, że social selling jest bardzo skuteczny, a Twoja marka zyska dzięki temu mnóstwo korzyści.