Skype - historia, idea, wzloty, upadki i wyzwania

Początków Skype należy szukać w 2003 roku. To właśnie wtedy duńsko-szwedzki duet, w którego skład wchodzili Janus Friis oraz Niklas Zennström zarejestrował domeny Skype.com oraz Skype.net.
5 stycznia 2021

Tej aplikacji chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Skype to komunikator internetowy, który umożliwia jego użytkownikom rozmowy oraz wideorozmowy przez Internet. Aplikacja działa prężnie już od blisko dwóch dekad!

Spis treści:

  1. Skype - jak to się wszystko zaczęło?
  2. Pierwsze sukcesy
  3. Nowe rozwiązania i możliwości
  4. eBay kupuje Skype
  5. Skype 2.0
  6. Droga społecznościowa
  7. Wideorozmowy
  8. Podbój urządzeń mobilnych
  9. Microsoft kupuje Skype
  10. Inspiracje Snapchatem
  11. Rozmowy indywidualne i grupowe
  12. Co nas czeka w przyszłości?
  13. Możliwości marketingowe Skype
  14. Streszczenie
  15. Podsumowanie

 

Skype - jak to się wszystko zaczęło?

Początków Skype należy szukać w 2003 roku. To właśnie wtedy duńsko-szwedzki duet, w którego skład wchodzili Janus Friis oraz Niklas Zennström zarejestrował domeny Skype.com oraz Skype.net, a kilka miesięcy później przedstawił światu pierwszą publiczną wersję beta komunikatora.

Kod aplikacji został stworzony przez zespół estońskich programistów: Ahti Heinla, Priit Kasesalu i Jaan Tallinn, którzy bazowali na kilku środowiskach IDE, a także korzystali z paru języków, takich jak Delphi, C oraz C++. Początkowo skupiali się na użytkownikach korzystających z trzech największych systemów operacyjnych: Windows, Linux i MacOS.

Friis i Zennström poszukiwali inwestora, który nie tylko wniesie swój kapitał, ale również będzie miał odpowiednie doświadczenie w branży. Projektem zainteresował się twórca m.in. serwisu pocztowego Hotmail, Tim Drapera. Przedsiębiorca postanowił postawić na Skype, dając od siebie 20 mln dolarów. Zasilony takim zastrzykiem gotówki, projekt mógł zacząć stopniowo rozwijać się i podbijać serca użytkowników na całym świecie.

Pierwsze sukcesy

Po wprowadzeniu pierwszej wersji aplikacji nazwanej Skype 0.9 Beta w lecie 2003 roku nastąpił niemalże natychmiastowy sukces - pierwszy z wielu. Już w październiku twórcy mogli pochwalić się zdumiewającymi wynikami: 1,5 milionem pobrań oraz 100 000 użytkowników. Słupki statystyk stale rosły, a zarówno Friis i Zennström, jak i Tim Draper nie mogli dać wiary tempu, z jakim ich projekt docierał do kolejnych osób. Nie bez znaczenia był tu też marketing wirusowy - twórcy nie musieli przeznaczać ogromnych pieniędzy na drogie kampanie reklamowe, ponieważ Skype promowali sami użytkownicy, polecając go swoim znajomym i bliskim.

Skype 0.9 Beta nie miał zbyt rozbudowanej oferty usług. Pozwalał na darmowe połączenia głosowe pomiędzy dwiema osobami mającymi zainstalowaną aplikację. To, co wyróżniało aplikację wymyśloną przez Friisa i Zennströma, to prostota jej instalacji i obsługi, a także brak wysokich wymagań dotyczących niezbędnego sprzętu. Chociaż w tamtych czasach na rynku funkcjonowały już inne programy oferujące możliwość komunikowania się przez internet, nie mogły one równać się z Skypem, który wymagał od użytkownika minimalnego wkładu własnego: zainstalowania aplikacji oraz zaopatrzenia się w słuchawki i mikrofon. Wykorzystywanie technologii peer-to-peer sprawiało, że nie było konieczności dodatkowej konfiguracji. To z kolei był jeden z czynników, który bez dwóch zdań przyczynił się do szybkiego zyskania popularności przez nowy komunikator.

Nowe rozwiązania i możliwości

Nie chcąc zmarnować potencjału, drzemiącego w stale zyskującej na popularności aplikacji, w 2004 roku twórcy postanowili rozszerzyć zakres jej usług. To właśnie wtedy do obiegu trafił SkypeOut - telefon internetowy, który umożliwiał jego użytkownikom już nie tylko rozmowę dwóch osób posiadających Skype zainstalowany na komputerach stacjonarnych, ale również połączenie się z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi na całym świecie. Nowa usługa działała w oparciu o zasadę pre-paid. Aby móc z niej korzystać, użytkownicy musieli najpierw zaopatrzyć się w tzw. kredyt, który następnie miał posłużyć im jako zapłata za przeprowadzoną rozmowę. Dzwoniący mieli do wyboru trzy opcje kredytów. Po wybraniu interesującego ich wariantu, określali kraj, w którym zamierzali rozliczać transakcje, dokonywali zakupu za pośrednictwem karty kredytowej, później jeszcze tylko szybka autoryzacja transakcji i... gotowe! Uzbrojony w kredyt, mikrofon oraz słuchawki użytkownik mógł śmiało zacząć swoją przygodę ze SkypeOut.

Na polskim rynku nowa forma komunikacji sprawdzała się nieźle i cieszyła sporą popularnością. Pod względem kosztów komunikacyjnych SkypeOut był opłacalny i konkurencyjny w stosunku do dostępnych w tamtych czasach usług telekomunikacyjnych. Stała stawka minutowa nowego komunikatora cechowała się atrakcyjnością w zarówno przypadku lokalnych, jak i międzystrefowych połączeń z telefonami stacjonarnymi. Z kolei w kwestii rozmów z posiadaczami telefonów komórkowych, najbardziej opłacalne cenowo w porównaniu z innymi operatorami krajowymi okazały się rozmowy w godzinach szczytu.

Jeśli chodzi o rozmowy zagraniczne, w Polsce SkypeOut okazał się cenowo bezkonkurencyjny. Mimo iż w przypadku rozmów z sieciami komórkowymi ceny okazały się na podobnym poziomie, to w przypadku połączeń z telefonami stacjonarnymi opłaty pobierane przez SkypeOut były czasami nawet 28 razy tańsze. Dzięki temu mogliśmy mieć świetnej jakości połączenie z osobami mieszkającymi poza granicami naszego kraju za mniejsze nich dotychczas pieniądze. Korzystający z nowej formy komunikacji, nie musieli przejmować się charakterystycznymi dla połączeń VoIP realizowanych za pośrednictwem kart pre-paid (takich jak np. Dzwoneczek czy Pin) opóźnieniami.

eBay kupuje Skype

Rok 2005 okazał się dla Skype bardzo istotny, pod wieloma względami. Kiedy liczba pobrań programu przekroczyła 162 miliony, właściciele spółki Skype Technologies doszli do wniosku, że jest to najlepszy moment na sprzedanie swojego projektu. Chętnych do zakupu było wielu. O prawa własności do spółki walczyły takie internetowe potęgi jak Yahoo!, News Corp. czy Microsoft. Ostatecznie Skype został przejęty przez eBay w październiku 2005 roku za astronomiczną kwotę opiewającą na 2,6 miliarda dolarów. Było to szokujące o tyle, że aplikacja, pomimo swojej ogromnej popularności, w tamtym okresie generowała straty. Jednak właściciele eBay postanowili zaryzykować i kupić kryjący się za błękitnym logiem komunikator, ponieważ pokładali nadzieję w drzemiącym w nim potencjale.

Skype 2.0

Nowy właściciel nie był jedyną zmianą, która dotyczyła Skype w 2005 roku. Kilka miesięcy po przejęciu spółki przez eBay, dla użytkowników Windowsa została udostępniona nowa wersja beta Skype 2.0, która umożliwiła im wideorozmowy poprzez kamery internetowe. Do nowych możliwości, które urozmaiciły ofertę Skype, oprócz wideorozmów dołączyły możliwość wysyłania wiadomości tekstowych, SMS-ów, dodawanie emotikonów, przesyłanie plików, a także rozmowy grupowe. Dodatkowo wprowadzono zmiany wizualne w interfejsie komunikatora. Wersja beta 2.0 umożliwiła użytkownikom m.in. ustawianie swoich awatarów oraz personalizację profilu. Zmiany zaszły również w układzie menu głównego, dzięki temu o wiele szybciej można było dostać się z niego do takich opcji, jak np. dane o użytkowniku.

Droga społecznościowa

Pomimo wprowadzanych zmian i ulepszeń, osiągane przez komunikator wyniki finansowe nie były zadowalające dla nowych właścicieli. Chcąc wyciągnąć jak najwięcej z aplikacji, w którą zainwestowano spore pieniądze, eBay postanowił nadać nowej wersji Skype charakter bardziej społecznościowy. Nowa wersja miała nie tylko pozwalać nam na rozmowy i wideorozmowy z naszymi znajomymi, ale również proponować nam nawiązywanie kontaktu z nieznajomymi osobami.

Miało do tego posłużyć wprowadzone w 2006 roku Skypecast. Był to swego rodzaju czat głosowy, który pozwalał na połączenie się grup liczących nawet 100 osób. Niestety, to rozwiązanie nie spotkało się ze zbyt pozytywnym odbiorem, w związku z czym jesienią 2008 roku usługa została wycofana.

Wiemy, jak zadbać o odpowiednią komunikację marki z Klientami. Dbamy o wysoką jakość rozmowy i budujemy pozytywny wizerunek marki w internecie!
Skontaktuj się

Kolejną próbą unowocześnienia aplikacji, było wprowadzenie nowej funkcji - SkypeFind. Był to zaawansowany katalog użytkowników, dzięki któremu użytkownicy mogli kontaktować się za pośrednictwem Skype z firmami. Od tej pory mogliśmy z poziomu komunikatora np. połączyć się z biurem obsługi klienta lub zamówić pizzę. W porównaniu z Skypecast, SkypeFind o wiele bardziej przypadł do gustu użytkownikom. Funkcja była dostępna dość długo, bo aż do wersji Skype 5.2.

Wideorozmowy

W 2008 roku właściciele spółki musieli zastanowić się nad tym, jak mają potoczyć się dalsze losy serwisu i w którą stronę najlepiej ruszyć, aby Skype znów zaczął przynosić zyski. Stanęło na tym, że władzę nad komunikatorem powierzono Joshowi Silvermanowi, który objął stanowisko dyrektora generalnego w lutym 2008 roku. To on postanowił, że najlepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na połączeniach wideo, a także próbie zajęcia innych platform niż komputery. Planował zająć się przygotowaniem wersji aplikacji na smartfony, telewizory oraz inne urządzenia, nie rezygnując jednocześnie z utrzymania wysokiej jakości usług Skype na komputerach stacjonarnych.

Lejek sprzedażowy stanowi idealny fundament dla budowania koła zamachowego. Silverman podjął decyzję o wycofaniu zarówno Skypecast, jak i SkypeFind. Od 2008 roku uwagę firmy skupiono na poprawie jakości i rozwoju wideorozmów. Wraz z wprowadzeniem na rynek kolejnej wersji Skype 4.0, umożliwiono użytkownikom prowadzenie rozmów w HD o rozdzielczości 720p.

Kolejną zmianą, która miała na celu rozbudowę połączeń wideo była udostępniona w 2009 roku opcja współdzielenia ekranu. Ponadto, dzięki nawiązaniu współpracy z firmą Boingo, użytkownicy Skype mogli cieszyć się z dostępu do sieci HotSpotów WiFi. Należy jednak zaznaczyć, że ta nowa usługa była usługą płatną.

Podbój urządzeń mobilnych

W 2010 roku na świecie coraz większą popularność zaczęły zyskiwać smartfony. Nie chcąc zostać w tyle, właściciele Skype zadecydowali, że już najwyższy czas, aby przygotować aplikację dostosowaną do urządzeń mobilnych. W pierwszej kolejności pojawiła się wersja mobilna dla urządzeń z systemem Android, później dla iPhonów i iPadów.

Początkowo użytkownicy mogli tylko nawiązywać połączenia głosowe - darmowe przez WiFi oraz płatne przez GPRS, EDGE oraz 3G. Wraz z rozwojem mobilnej wersji komunikatora, użytkownicy mogli prowadzić konwersacje tekstowe zarówno dwuosobowe, jak i w trybie grupowym, synchronizować kontakty pomiędzy spisem kontaktów smartfona a komunikatorem i odbierać połączenia przychodzące na numer Skype. Pojawiła się również możliwość sprawdzenia, czy osoby będące na naszej liście kontaktów Skype są aktywne. Pod koniec 2010 roku użytkownicy iPhone’ów mogli także nawiązywać połączenia wideo (dla posiadaczy urządzeń z Androidem ta funkcja stała się dostępna w czerwcu 2011 roku). Od 2010 roku stopniowo wprowadzano aplikację również na takie urządzenia jak telewizory Smart TV czy konsole do gier, a także dedykowanych telefonach VoIP.

Microsoft kupuje Skype

Kolejny rok i kolejne wielkie zmiany. W maju 2011 roku w mediach ogłoszone zostaje, że Microsoft kupił usługi Skype. Taka inwestycja kosztowała internetowego giganta 8,5 miliarda dolarów. Po zakupie komunikatora przez Microsoft, na rynek trafiła kolejna wzbogacona o nowe funkcje wersja aplikacji. Tym razem nowością okazało się zintegrowanie z Facebookiem oraz z grupowymi wideorozmowami. Usprawniono również model biznesowy Skype. Użytkownikom udostępniono kosztujący 4 Euro miesięcznie pakiet usług premium, który zapewniał możliwość dzielenia ekranu, brak reklam, połączenia grupowe oraz inne funkcje, które były atrakcyjne zwłaszcza dla firm.

Jesienią 2012 roku na rzecz nowego nabytku, Microsoft wycofał własny komunikator MSN Messenger Prawdopodobnie powodem zrezygnowania z dwóch powyższych komunikatorów była mocna, ugruntowana pozycja Skype na różnych platformach, takich jak OS X, iOS czy Android, czego nie można było powiedzieć o Messengerze, istniejącym właściwie wyłącznie na Windowsie. Takie posunięcie zaowocowało wzrostem wykorzystania Skype przez użytkowników na całym świecie.

Od teraz, aby korzystać z Skype, można było logować się za pomocą swojego konta Microsoft. W nowej wersji aplikacji do instalatora dołączony został pasek wyszukiwania Bing. W kolejnych miesiącach Skype krok po kroku dostosowywał się do stylu, z którym kojarzony był Microsoft. Jedną z najbardziej rzucających się w oczy zmian była płaska powierzchnia interfejsu oraz zrezygnowanie z podświetlenia ikon, dzięki czemu nowy wygląd aplikacji był spójny wizualnie z systemem Windows 8.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W 2013 roku Skype stał się domyślną aplikacją obsługującą wiadomości w systemie Windows 8.1 oraz preinstalowanym oprogramowaniem na każde urządzenie posiadające wersję 8.1 lub aktualizację do niej. W tym samym roku Microsort wycofał z użycia swój komunikator Windows Live Messanger, a rok później ogłosił, że od 2015 roku Skype for Business zastąpi kolejny z ich produktów z dziedziny komunikacji - Lync.

Nowa wersja aplikacji dedykowanej dla firm łączyła w sobie funkcje programu Lync oraz oprogramowania Skype, które znaliśmy z wariantu dostępnego dla osób prywatnych. Posiadała dwa interfejsy użytkownika, a więc firmy mogły dowolnie wybierać i przełączać swoich użytkowników z domyślnego interfejsu Skype for Business na interfejs Lync, zależnie od potrzeb i preferencji.

Inspiracje Snapchatem

W połowie września 2015 roku Microsoft postanowił dać użytkownikom Skype nową funkcję, która miała uatrakcyjnić wymienianie wiadomości za pośrednictwem aplikacji. Współpracując z Disney Muppets, Universal Studios, BBC oraz innymi studiami, stworzyli Mojis, czyli krótkie gify/klipy, które przedstawiały znane z filmów i programów telewizyjnych postaci. Mojis można było wysyłać w wiadomościach, dzięki czemu rozmowy stały się barwniejsze, a wyrażanie własnych odczuć i emocji o wiele prostsze.

Lejek sprzedażowy stanowi idealny fundament dla budowania koła zamachowego. Latem 2017 roku Microsoft zadeklarował, że ma w planach wprowadzić do aplikacji nowe funkcje, podobne do tych znanych nam ze Snapchata. Mieliśmy mieć możliwość dodawania zdjęć i plików wideo, które po pewnym czasie przestawałyby być widoczne.

Swoje obietnice spełnił latem tego samego roku. Oprócz nowej funkcji, która pozwalała na krótkoterminowe udostępnianie znajomym naszych wspomnień w postaci zdjęć i filmów, które znikały po tygodniu, ta wersja Skype posiadała sporo nowych rozwiązań.

Jednym z nich był odświeżony interfejs. Czat tekstowy został podzielony na trzy sekcje: pierwsza była przeznaczona do pisania wiadomości, kolejna do wyszukiwania różnych rzeczy, np. restauracji, w celu zarezerwowania stolika za pomocą aplikacji, czy też filmików, zdjęć lub gifów. Ostatni z segmentów umożliwiał zrobienie zdjęcia lub krótkiego filmu, który następnie mogliśmy łatwo edytować i  przesyłać przyjaciołom.

Rozmowy indywidualne i grupowe

2018 rok przyniósł użytkownikom szereg nowych funkcji. Skype wprowadził m.in. możliwość nagrywania ekranu w czasie wideorozmów czy dodawania napisów na żywo. Ta ostatnia była szczególnie ważną zmianą dla osób niepełnosprawnych, zwłaszcza dla osób niesłyszących i niedosłyszących. Dodano również panel powiadomień, w którym łatwo mogliśmy sprawdzić, co nas ominęło, kto o nas wspominał w wiadomościach itd.. Kolejnymi nowościami były opcja wyszukiwania słów w konwersacjach oraz galeria multimediów czatu, w której szybko mogliśmy znaleźć wysłane przed kilkoma dniami lub tygodniami zdjęcie.

Na początku marca 2019 roku Skype postanowił podwoić liczbę osób, które mogą brać udział we wspólnej rozmowie wideo lub audio. Od teraz mogliśmy połączyć się jednocześnie z aż 50 osobami. W związku ze zwiększeniem limitu osób zmieniono też formę powiadamiania o trwającej konwersacji. Po aktualizacji każdy z członków spotkania otrzymywał krótki sygnał informujący go o możliwości dołączenia do spotkania.

Skype wprowadził również możliwość udostępniania ekranu na urządzeniach przenośnych w systemach Android i iOS. Dodatkowo wprowadzono kosmetyczne zmiany wizualne w interfejsie aplikacji dla urządzeń mobilnych, dzięki czemu użytkownicy mieli odczuwać jeszcze większy komfort podczas prowadzenia rozmów wideo.

Ostatnią z nowości wprowadzonych w 2019 roku była funkcja dzielonego okna. Początkowo była ona dostępna wyłącznie dla systemu Windows 10, a z czasem udostępniono ją do użytku dla pozostałych wersji Windowsa, a także dla Maca oraz Linuxa. Nowa funkcja umożliwiała otworzenie w osobnych, samodzielnych oknach listy kontaktów oraz poszczególnych konwersacji. Tryb ten nie był jednak dostępny w przeglądarce i na telefonach komórkowych.

Co nas czeka w przyszłości?

Rok 2020 przyniósł wiele gwałtownych zmian, które zmusiły ludzi na całym świecie do przejścia na tryb zdalny. Chcąc odpowiedzieć na nowo powstałe potrzeby użytkowników, Skype wprowadził funkcję „rozpocznij spotkanie teraz”. Na czym to polega? Środowisko „rozpocznij spotkanie teraz” ułatwia obsługę spotkań online. Skype generuje link do naszego spotkania, który my następnie możemy przesłać osobom, które chcemy dołączyć do rozmowy. Zaproszeni mogą przyłączyć się do konwersacji poprzez aplikację Skype lub z pomocą usługi Skype online. No i najważniejsze: dzięki tej funkcji nie musimy się logować do komunikatora. Możemy skorzystać z opcji dołączenia jako gość, bez konieczności zakładania konta Skype.



Patrząc na to, jaką drogę przeszedł Skype od 2003 roku, chyba możemy spodziewać się kolejnych zmian i zaskoczeń. Miejmy nadzieję, że aplikacja nadal będzie odpowiadać na potrzeby jej użytkowników i zapewniać nam możliwość komfortowego kontaktowania się z ludźmi z całego świata.

Możliwości marketingowe Skype

Skype to narzędzie komunikacji wewnętrznej w wielu firmach. Służy również do kontaktu z klientami i partnerami. Komunikacja poprzez Skype’a może kilka form – wideo, audio, wiadomości tekstowe. Dzięki funkcji Szybkie spotkanie, dostępnej na pasku zadań Windows, można kontaktować się nawet ze 100 osobami. Skype oferuje też rejestrowanie rozmów i połączenia telefoniczne.

Płynna komunikacja oznacza szybki przepływ informacji, a to wpływa na wizerunek firmy, czyli postrzeganie jej przez potencjalnych pracowników i klientów. Firma, która korzysta z narzędzia oferującego wiele funkcji, jest postrzegana przez pracowników, jako przyjazna i dbająca o komfort zatrudnianych osób. A takim rozwiązaniem jest właśnie Skype.

Streszczenie

  • Skype to niezwykle popularna aplikacja umożliwiająca użytkownikom wykonywanie połączeń głosowych przez Internet, a także komunikatory, przesyłanie plików i wideokonferencje.
  • Skype zapewnia niemal bezpłatne usługi telefoniczne każdemu użytkownikowi z programem Skype i połączeniem internetowym. Wraz z popularyzacją sieci bezprzewodowych, działalność samych dostawców usług telefonicznych będzie spadać.
  • Skype działa nie tylko na komputerach, ale także w wielu modelach telefonów komórkowych i smartfonów.
  • Początków Skype należy szukać w 2003 roku. To właśnie wtedy duńsko-szwedzki duet, w którego skład wchodzili Janus Friis oraz Niklas Zennström zarejestrował domeny Skype.com oraz Skype.net.
  • Kod aplikacji został stworzony przez zespół estońskich programistów: Ahti Heinla, Priit Kasesalu i Jaan Tallinn, którzy bazowali na kilku środowiskach IDE, a także korzystali z paru języków, takich jak Delphi, C oraz C++.
  • Skype został przejęty przez eBay w październiku 2005 roku, a następnei w 2011 przez Microsoft.
  • Po wprowadzeniu pierwszej wersji aplikacji nazwanej Skype 0.9 Beta w lecie 2003 roku nastąpił niemalże natychmiastowy sukces
  • W 2004 roku twórcy Skype'a postanowili rozszerzyć zakres jego funkcjonalności. To właśnie wtedy do obiegu trafił SkypeOut - telefon internetowy, który umożliwiał jego użytkownikom już nie tylko rozmowę dwóch osób posiadających Skype zainstalowany na komputerach stacjonarnych, ale również połączenie się z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi na całym świecie.
  • Skype działa w modelu peer-to-peer (pierwotnie opartym na oprogramowaniu Kazaa), a nie na bardziej typowym modelu klient-serwer.

Podsumowanie

Skype jest przeznaczony zarówno do rozmów jeden na jeden, jak i do rozmów grupowych i działa wszędzie tam gdzie jest sieć internetowa. Aplikacja zapewnia niemal bezpłatne usługi telefoniczne każdemu użytkownikowi z programem Skype i połączeniem internetowym. Wraz z popularyzacją sieci bezprzewodowych, działalność samych dostawców usług telefonicznych będzie spadać. Co więcej, Skype działa nie tylko na komputerach, ale także w wielu modelach telefonów komórkowych i smartfonów.

Wojciech Szymański
AUTOR
CEO Ideo Force
tel.500 226 626
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.0 na podstawie 1 ocen

Inne wpisy