Real-Time Marketing opiera się na działaniach prowadzonych na bieżąco, najlepiej w czasie trwania danego wydarzenia lub tuż po jego zakończeniu. Aby można było mówić o RTM, konieczna jest nie tylko reakcja w czasie rzeczywistym na aktualne wydarzenia, ale także znajomość trendów i zachowań klientów. W dobie popularności Social Media marki są w stałym i bezpośrednim kontakcie z klientami. Content tworzony przez firmy może być rozpowszechniany błyskawicznie i komentować najbardziej aktualne wydarzenia.
Real-Time Marketing daje markom możliwość zdobycia popularności dzięki dowcipnym, trafnym i szybkim działaniom w Internecie. Jednak takie treści muszą cechować się autentyzmem i opierać się na dobrym zrozumieniu komentowanego faktu, jego konsekwencjach i prognozowanych reakcjach odbiorców. Bardzo istotne jest wyczucie odpowiedniego czasu i ciekawy pomysł, który zaskoczy, rozbawi oraz zainteresuje audytorium. Mówi się też, że najlepsze RTMy promują się same – rozprzestrzeniają się po sieci viralowo.
Równie ważna jest odpowiednia reakcja na feedback użytkowników. RTMowych treści nie można pozostawić samych sobie, jeśli chce się wykorzystać ich pełny potencjał oraz dowiedzieć się cennych rzeczy o jego odbiorcach.
Jak działa Real-Time Marketing w praktyce? Przedstawiamy kilka najciekawszych przykładów RTM w Social Media w Polsce i na świecie.
Przykłady RTM 2018
Okładka Vogue Polska
Źródło: https://www.facebook.com/VoguePolska
Ważnym wydarzeniem w Polsce okazała się premiera polskiego wydania najpopularniejszego magazynu modowego na świecie – Vogue. Nie tylko dlatego, że znane czasopismo zagościło na naszym rynku, ale chyba przede wszystkim z powodu samej okładki, która odbiła się dużym echem w sieci.
Kontrowersyjna w tym przypadku okładka, przedstawia Anję Rubik i Małgorzatę Bela pozujące przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie. Ważnym elementem zdjęcia jest stara Wołga i przesłonięty smogiem Pałac. Za zdjęcie odpowiada niemiecki fotograf Juergen Teller, który ma już na swoim koncie kilka okładek dla Vogue.
Źródło: https://www.facebook.com/donaldkropkapl
Prawdopodobnie jednym z najbardziej popularnych memów była przeróbka okładki wykonana przez fanpage „Polska w dużych dawkach”, gdzie skupiono się na… smogu! Przysłonięty Pałac Kultury i Nauki to efekt mgły, czy smogu? Niektórzy nie mieli wątpliwości.
Źródło: https://www.facebook.com/mytaxi.compl
Z kolei MyTaxi zamiast starej Wołgi wykorzystało samochód swojej floty taksówkarskiej. Firma przy okazji postanowiła wypromować swoje hasło reklamowe i oficjalny hashtag - #poruszamymiasto, Wpis zdobył ponad 10 tysięcy reakcji.
Do RTMu dołączył także polski fanpage marki Grants.
Źródło: https://www.facebook.com/GrantsWhiskyPolska
Swoją szasnę na virala wykorzystały nie tyko marki, ale również media. Program Onet Rano dodał okładkę z swoim głównym prowadzącym - Jarosławem Kuźniarem. Natomiast ASZDziennik, który wymyśla najlepsze zmyślone newsy postanowił podać szokującą informację, że Anja Rubik jest w ciąży… Co było oczywiście żartem z okładki Vogue Polska!
Źródło: https://www.facebook.com/onetrano/
Źródło: https://aszdziennik.pl
Real Time Marketing można również wykorzystać w szczytnym celu. Przedstawicielki stowarzyszenia „Zupełne dobro” zapozowały na tle słynnego pomnika w Rzeszowie. Promowały w ten sposób poniedziałkową „Zupę na placu” – akcję skierowaną dla ludzi bezdomnych.
Źródło: https://www.facebook.com/ZupaNaPlacu
Banksy trolluje
Banksy to najpopularniejszy artysta uliczny na świecie, znany jest z tego, że uwielbia szokować. Na aukcji w Londynie wystawiono na sprzedaż jego grafikę „Dziewczynka z balonikiem”, którą kupiono za ponad milion funtów! Jednak moment po zakończeniu aukcji dzieło rozpoczęło akt samozniszczenia. Okazało się, że ukryto w nim niszczarkę i połowa obrazu została pocięta w paski.
Wideo z oficjalnego Instagrama artysty:
Źródło: https://www.instagram.com/banksy/
Zdjęcia i filmy z wydarzenia obiegły cały świat, a sytuację wykorzystały również marki:
Źródło: https://www.facebook.com/pixers
Źródło: https://www.facebook.com/LowiczSamoNajlepsze/
Wideo RTM:
Źródło: https://www.instagram.com/cocacolaau/
Źródło: https://www.facebook.com/xkompl
Warszawski pyton
Na początku lipca głośno zrobiło się na temat pytona tygrysiego grasującego w Warszawie. Ogłoszono akcję poszukiwawczą, do której dołączyli nawet jasnowidz Krzysztof Jackowski i znany detektyw Krzysztof Rutkowski. Wąż stał się medialnym wydarzeniem, a Internet zapełnił się dowcipnymi memami. A jak marki odniosły się do tego tajemniczego wydarzenia?
Źródło: https://www.facebook.com/PeugeotPolska
Źródło: https://www.facebook.com/Newspoint
Źródło: https://www.facebook.com/NEOTOOLS
Źródło: https://www.facebook.com/jezykiobcepl
Royal Wedding
W maju Książkę Harry wziął ślub z amerykańską aktorką Meghan Markle. Było to jedno z największych medialnych i najbardziej komentowanych wydarzeń roku. Rozpisywano się na temat ceremonii, ponieważ zdecydowanie wyróżniała się od innych królewskich imprez. Wyrażano opinie i komentowano, czasem nawet krytycznie, wybór Harry’ego. Ciekawi jesteście w jaki sposób marki znalazły dla siebie miejsce w tej przestrzeni?
Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl
Źródło: https://www.facebook.com/ZywiecMeskimZdaniem
Źródło: https://www.facebook.com/greencoffeepl
Ale prawdopodobnie najlepszą reakcję i najbardziej przemyślaną akcję zorganizował znany brand Marks&Spencer. Na czas tego głośnego wydarzenia przeszedł tymczasowy rebranding, zmieniając swoją nazwę na Markle&Sparkle. I to nie tylko w internecie, ale i w rzeczywistym świecie – jeden ze sklepów zlokalizowany w Windsor dostał nowe szyldy!
Źródło: https://twitter.com/marksandspencer
Mecze Polaków na Mistrzostwach Świata w Piłce Nożnej
Mundial to nie tylko sportowe emocje ale i świetna okazja dla marek, aby zabłysnąć świetnym komentarzem i dobrym żartem. Niestety dla nas, Polaków, Mistrzostwa w Rosji zakończyły się na fazie grupowej. Zobaczcie jak marki, reagowały na grę reprezentacji.
Źródło: https://www.facebook.com/ZywiecMeskimZdaniem
Źródło: https://www.facebook.com/koszulkowo
Źródło: https://www.facebook.com/NIVEAMENPolska
Prawdopodobnie najtrafniejsza i najbardziej wyrafinowana reakcja na wyniki meczów należy do Muzeum Narodowego w Warszawie. Nie ma bezpośredniego nawiązania do meczu, nawiązuje do charakteru instytucji i wymaga od odbiorcy nieco intelektualnego wysiłku. Użytkownicy szybko rozszyfrowali intencje autorów a post zdobył prawie dwa tysiące reakcji i ponad tysiąc udostępnień!
Źródło: https://www.facebook.com/MuzeumNarodowe
Pozostając jeszcze na moment w tematyce futbolu… W tym roku odbył się głośny transfer jednego z najlepszych piłkarzy na świecie – Cristiano Ronaldo, który zamienił Hiszpański Real Madryt na Włoski Juventus Turyn. A Pixers skomentował to… sprzedażowo!
Źródło: https://www.facebook.com/pixers
Własny błąd a RTM
Jako ciekawostkę należy potraktować markę ASOS. Każdemu zdarzają się błędy – nawet duża marka może zadrukować 17 000 opakowań z literówką („onilne” zamiast „online”). Jednak sztuką jest zamienić własną pomyłkę w sukces. Szybka reakcja i poczucie humoru nie tylko spotkały się z sympatią odbiorców, ale nadały marce pewien unikalny, „ludzki” wymiar i osobowość.
Źródło: https://twitter.com/asos
Podsumowując
Dobry Real Time Marketing jest trudny do zrealizowania. Wiele osób twierdzi, że dobry RTM pozwala ocenić elastyczność i dynamikę samej marki. Wymaga szybkiego działania, znajomości bieżących wydarzeń i niezłego poczucia humoru.
RTM jest przede wszystkim efektowny. Robi wrażenie, zaskarbia uznanie użytkowników i ma sporą szansę na viralową promocję. Ciężko ocenić, jak duży wpływ ma na konwersje czy wzrost sprzedaży. I nie należy podchodzić do niego od tej strony. To działanie wizerunkowe i budujące sympatię odbiorców. I tego Wam życzymy!