Czy reklama na Instagramie rzeczywiście się opłaca? Odpowiedź może być tylko jedna – TAK! Liczba aktywnych użytkowników Instagrama nieustannie rośnie. Z aplikacji w ciągu miesiąca korzysta ponad 1 mld ludzi na całym świecie, w tym ponad około 7,5 mln w Polsce (dane za luty 2020 r.). Wraz ze wzrostem liczby użytkowników, wzrasta również dostępność coraz bardziej zaawansowanych opcji, w tym także reklamowych. Instagram to już nie tylko swego rodzaju fotograficzno-internetowy pamiętnik, ale też – a może przede wszystkim – silne narzędzie marketingowe. Sprawdź zatem, o czym musisz pamiętać, aby reklama na Instagramie była naprawdę skuteczna.
Spis treści:
- Dlaczego warto założyć konto firmowe?
- Tworzenie reklamy i narzędzia
- Jak działa reklama na Instagramie?
- Reklama na Instagramie dla producenta mebli
- Cena reklamy na Instagramie
- Streszczenie
- Podsumowanie
Dlaczego warto założyć konto firmowe?
Przygodę z reklamą na Instagramie najlepiej zacząć od założenia konta firmowego. To właśnie tryb biznesowy pozwala tworzyć reklamy i zarządzać nimi, a także połączyć profil na Instagramie z kontem firmowym na Facebooku. Jeśli masz założony profil prywatny, nic straconego – bez problemu możesz go przekształcić w profil firmowy.
Co zyskasz dzięki temu? Przede wszystkim będziesz mieć dostęp do statystyk, m.in. informacji na temat odwiedzających Twój profil. Pozwoli Ci to na bieżąco sprawdzać skuteczność działań na Instagramie i w razie konieczności, kolejne posty przygotować tak, by realizowały cele, jakie chcesz dzięki reklamie osiągnąć.
Reklama na Instagramie może sprzedawać, przyczyniać się do kreowania wizerunku marki i zwiększania jej rozpoznawalności. Poprzez reklamę zupełnie nowe osoby, nie mające do tej pory styczności z marką, mogą dowiedzieć się o jej istnieniu. Użytkownik może zajrzeć na profil firmy, zainteresować się zdjęciami, oznaczeniami produktów i przejść do oferty lub wyszukiwarki, chcąc uzyskać więcej informacji, również o samej marce.
Poniżej przedstawiamy różnice występujące między kontem prywatnym (po lewej stronie) a firmowym (po prawej). Inaczej wygląda również sekcja Ustawienia – w przypadku profilu firmowego, posiada dodatkowe funkcje.
Tworzenie reklamy i narzędzia
Możliwości reklamowych na Instagramie jest wiele, a z reklamy mogą korzystać firmy, które nie mają konta. Instagram jest serwisem należącym do Facebooka, a więc reklamę możemy tworzyć z użyciem narzędzia wykorzystywanego do reklam w tym serwisie społecznościowym. Menedżer Facebooka, znany również pod nazwą Facebook for Business to narzędzie do tworzenia i zarządzania kampaniami reklamowymi oraz monitorowania ich wyników. Reklamy wyświetlane są na Facebooku, w Messengerze, na Instagramie i w Audience Network.
Tworzenie reklamy na Instagramie może odbywać się na trzy sposoby. Pierwszym jest reklama bezpośrednio z Instagrama. Po przekształceniu profilu w konto profesjonalne zyskujemy możliwość promowania postów i relacji. Drugim sposobem jest reklama z poziomu strony na Facebooku, którą możemy zrealizować po dodaniu do strony konta na Instagramie. Trzeci to tworzenie kampanii w Menedżerze reklam. W ostatnich dwóch, warunkiem jest połączenie instagramowego konta ze stroną na Facebooku.
W Menedżerze Facebooka przygotowanie reklamy od postaw możliwe jest przy wykorzystaniu kreatora tworzenia lub opcji szybkiego tworzenia reklam. Pierwsza opcja polecana jest osobom, które nie miały wcześniej do czynienia z reklamą na Facebooku, z drugiej mogą korzystać doświadczeni reklamodawcy (np. specjaliści ds. social media).
Kolejną funkcją Menedżera jest edytowanie. Elementy, które mogą być poddawane modyfikacji to nazwa reklamy, tożsamość i materiał reklamowy, np. nagłówek, obraz. Kampanie i zestawy reklam możemy edytować lub skorzystać z funkcji powielania, włączać, wyłączać lub usuwać kampanię, zestawy reklam i reklamę.
W Menedżerze reklamy mamy również narzędzie do raportowania w czasie rzeczywistym. Statystki powstają na postawie danych dotyczących liczby osób, które wyświetliły reklamę, kliknęły oraz przeznaczonej na nią kwoty. Na ich podstawie możemy zobaczyć wykresy dotyczące reklamy w obszarach: skuteczności, danych demograficznych i umiejscowienia (np. na reklama na Instagramie).
Jak działa reklama na Instagramie?
Reklamy na Instagramie mogą być ciekawe, angażujące, inspirujące. Mogą informować, sprzedawać, pokazywać zupełnie nowe oblicze marki. Dzięki formatom i opcjom tworzenia reklam, firmy mają szeroki wybór kreowania przekazu.
- Reklamy w formie obrazów – pojedynczy obraz w formacie kwadratowym, poziomym i pionowym.
- Reklamy wideo – film może mieć format kwadratowy lub poziomy (wyjątkiem jest umieszczenie wideo na Stories) i występuje w kilku proporcjach. Reklama może trwać maksymalnie 60 sekund.
- Reklamy karuzelowe – reklama ma format kwadratowy lub pionowy wyświetlany w aktualnościach lub relacjach.
- Reklamy w relacjach – powstaje przy wykorzystaniu dowolnego wymiaru zdjęć lub filmu o długości 120 sekund. Zalecane jest używanie materiałów w ułożeniu pionowym o proporcji 9:16.
https://www.facebook.com/business/help/877053729032543
- Reklamy w sekcji Eksploruj – po kliknięciu w zdjęcie lub film w tej sekcji, użytkownik może zobaczyć reklamę podczas przeglądania na takich samych zasadach, jak w Aktualnościach. Reklamy nie pojawią się w siatce i na kanałach tematycznych.
- Reklamy w formie kolekcji – składają się z obrazów lub filmów, obejmują materiał błyskawiczny, który może zostać utworzony na postawie szablonów taki, jak: sklep, narracja, pozyskanie klienta.
Reklama na Instagramie może powstać z już istniejących postów lub dzięki skonfigurowaniu jej od zera. Do reklam, które tworzymy od podstaw i zamieszczamy jako Stories możemy dodawać naklejki, które świetnie sprawdzają się w roli angażującej użytkowników.
Na Instagramie możemy kierować reklamę do określonych grup odbiorców, na podstawie lokalizacji, danych demograficznych, zainteresowań i zachowań, ale także do klientów firmy i osób do nich podobnych. Instagram umożliwia również targetowanie automatyczne. Jak w przypadku każdej kampanii, istotny jest cel, który chcemy w wyniku reklamy osiągnąć. Celami biznesowymi reklamy na Instagramie są rozpoznawalność firmy lub produktu/usługi, w tym rozpoznawalność lokalna, rozważanie zakupu wraz z przekierowaniem na do strony i konwersja dotycząca nie tylko sprzedaży i aktywności użytkowników, ale prowadząca do wizyt w siedzibie firmy, np. w sklepie meblowym.
Reklama na Instagramie dla producenta mebli
Instagram rządzi się swoimi prawami, a jego odbiorcami są głównie młodzi ludzie. Ponad 71% użytkowników to osoby poniżej 35 roku życia. W lutym 2020 r. największą grupą korzystających z serwisu były osoby w wieku od 18 do 24 lat, stanowiąc tym samym 36% wszystkich korzystających z Instagrama.
Instagram opiera się głównie na komunikacji wizualnej, dlatego nie każda branża znajdzie tutaj miejsce dla siebie. Bez wątpienia jest to idealne medium dla marek odzieżowych, lokali gastronomicznych i usługowych, sklepów internetowych i stacjonarnych czy branży beauty. Warto jednak nasze działania poddać analizie, by sprawdzić, czy mamy produkty, materiały i treści, które pozwolą nam wykorzystać potencjał marketingowy drzemiący w Instagramie. Na pewno firmy nie powinny pozostawać obojętne na ten portal. Powód jest oczywisty:
A co z reklamą na Instagramie w przypadku producenta mebli? Wystarczy szybki rzut oka na hashtag #meble, aby zobaczyć, że firmy produkujące i dystrybuujące meble cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników. Powiązane hashtagi to #meblenawymiar, #architekturawnętrz czy #meblekuchenne. Taka sytuacja nie powinna dziwić – Instagram, ze względu na wysokiej jakości graficzny content, stanowi doskonałe źródło inspiracji dla osób urządzających swoje domy czy mieszkania. To także miejsce, gdzie użytkownicy szukają rekomendacji i opinii na temat produktów przed ich zakupem. Jeżeli więc, działasz w branży meblarskiej i chcesz znaleźć nowych klientów – możliwości realizowania swoich celów biznesowych w obrębie tej platformy jest naprawdę wiele.
Aby w pełni cieszyć się z opcji reklamowych, jakie daje Instagram, należy przygotować odpowiednie treści, dzięki którym wokół profilu zgromadzi się grono obserwatorów zainteresowanych produktami i działalnością firmy.
W przypadku Instagrama przyciągającym uwagę użytkowników contentem będą na pewno interesujące wizualnie, przyciągające uwagę zdjęcia bądź materiały video, które warto umieszczać zarówno w postach, jak i na Stories. Trzeba pamiętać, że nawet najpiękniejsze, najwyższej jakości meble nie znajdą tutaj swoich przyszłych nabywców, jeżeli nie zadbamy o to, aby zaprezentować je w ciekawej graficznie formie. Jakie możliwości ma w tym zakresie na Instagramie producent mebli? Jest ich sporo!
Mogą to być np. aranżacje, jak na zdjęciu poniżej:
Można również w oryginalny sposób prezentować same produkty:
Biorąc pod uwagę powyższe oraz możliwości reklamowe Instagrama, jesteśmy w stanie przyciągać klientów. W budowaniu wiarygodności pomaga angażowanie znanych osób – influencerów. Współpraca z influencerami to coraz częściej wykorzystywana przez marki forma promocji w mediach społecznościowych i warto rozważyć ją także wówczas, gdy zależy nam na skutecznej reklamie na profilu marki z branży meblarskiej. Skuteczna kampania reklamowa na Instagramie, bazuje na strategii i współpracy z influencerem, czyli osoby, która wizerunkiem wypromuje w swojej społeczności nasze produkty lub usługi.
Tej tematyce poświęciliśmy miejsce na naszym blogu odpowiadając na pytania: Czy warto współpracować z influencerami, prowadząc sklep z kosmetykami? oraz Co warto wiedzieć o influencer marketingu?
Cena reklamy na Instagramie
Reklama na Instagramie nie musi oznaczać ogromnych wydatków. To przede wszystkim Ty decydujesz, ile wyniesie koszt całkowity promocji. Owszem – możesz wydać kilka tysięcy złotych, ale również zaledwie kilka złotych. Konkretne wyniki reklamy zależą jednak od wielu czynników. Mówimy tu m.in. o trafnie dobranej grupie docelowej, atrakcyjności kreacji reklamowej czy konkurencji w danej branży. Przy odpowiednim targetowaniu, cena za kliknięcie w Twoją reklamę na Instagramie znacznie się obniży i może wynieść zaledwie kilka groszy.
Reklama na Instagramie rozliczana jest w modelu CPM, a więc płatność nastąpi po jej wyświetleniu. Reklamodawca ma pełną kontrolę na limitem wydatków, a określony z góry budżet nie zostaje przekroczony. Pobrana kwota pochodzi z ogólnego budżetu, który jest kwotą, jaką chcemy lub możemy zapłacić za emisję reklamy.
Biorąc pod uwagę zasięg Instagrama w Polsce (co obrazują wyniki badania Gemius/PBI za styczeń 2020 r.), kwestia opłacalności reklamy jest niepodważalna – ponad 27 użytkowników mobilnych korzysta z Instagrama.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-za-styczen-2020.html
Na podsumowanie garść statystyk.
- Według danych wewnętrznych Instagrama, ponad 500 milionów kont korzysta codziennie z relacji.
- Ponad 200 milionów użytkowników odwiedza 1 profil firmowy dziennie.
- 60% osób deklaruje, że to z Instagrama dowiaduje się o nowych produktach.
- Najchętniej oglądane relacje to, te zamieszczone przez marki.
- Przeciętny użytkownik każdego dnia spędza w aplikacji 53 minuty…
…. i każdy z nich może stać się odbiorcą Twojej reklamy.
Streszczenie
- Przygodę z reklamą na Instagramie najlepiej zacząć od założenia konta firmowego. To właśnie tryb biznesowy pozwala tworzyć reklamy i zarządzać nimi, a także połączyć profil na Instagramie z kontem firmowym na Facebooku.
- Możliwości reklamowych na Instagramie jest wiele, a z reklamy mogą korzystać firmy, które nie mają konta. Instagram jest serwisem należącym do Facebooka, a więc reklamę możemy tworzyć z użyciem narzędzia wykorzystywanego do reklam w tym serwisie społecznościowym.
- Reklamy na Instagramie mogą być ciekawe, angażujące, inspirujące. Mogą informować, sprzedawać, pokazywać zupełnie nowe oblicze marki. Dzięki formatom i opcjom tworzenia reklam, firmy mają szeroki wybór kreowania przekazu.
- Instagram rządzi się swoimi prawami, a jego odbiorcami są głównie młodzi ludzie. Ponad 71% użytkowników to osoby poniżej 35 roku życia.
- Reklama na Instagramie nie musi oznaczać ogromnych wydatków. To przede wszystkim Ty decydujesz, ile wyniesie koszt całkowity promocji.
Podsumowanie
Z pewnością, prowadzenie profilu na Instagramie przez producenta mebli jest opłacalne. Jako specjaliści mający „instagramowe” doświadczenie jesteśmy przekonani, że warto podejmować wysiłki związane z przygotowaniem zdjęć, opisami i prowadzeniem kampanii reklamowych. Produkty branży meblarskiej kojarzą się z solidnością, luksusem, wygodą i wszystko to możemy pokazać na zdjęciach. Reklama na Instagramie jest doskonałym uzupełniłem działań prowadzonych offline (np. w sklepie czy podczas udziału w targach meblowych) oraz online, czyli na zarówno na Instagramie, Facebooku, innym medium społecznościowym czy stronie www.