Konkursy w niczym nie ustÄ™pujÄ… loteriom, jeÅ›li chodzi o budowanie zaangażowania użytkowników – lubimy w nich uczestniczyć i wygrywać, a emocjonalny kontekst rywalizacji sprawia, że Å‚atwiej zapamiÄ™tujemy markÄ™.
Spis treści:
- Przyrzeczenie publiczne
- Konkurs w świetle RODO
- Konkurs a social media
- Zapisy niedozwolone w regulaminie
- Zwolnienia z podatku od nagród
- Jakie informacje powinien zawierać regulamin konkursu?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Przyrzeczenie publiczne
Dlaczego jednak organizacja konkursu jest łatwiejsza? Przede wszystkim nie jest tak ściśle regulowana jak loteria. Szczerze mówiąc, prawo nie podaje nawet definicji konkursu i w większości przypadków traktowany jest jako przyrzeczenie publiczne (wg Kodeksu Cywilnego).
Art. 919 § 1. Kto przez ogÅ‚oszenie publiczne przyrzekÅ‚ nagrodÄ™ za wykonanie oznaczonej czynnoÅ›ci, obowiÄ…zany jest przyrzeczenia dotrzymać. (…)
Art. 921. § 1. Publiczne przyrzeczenie nagrody za najlepsze dzieÅ‚o lub za najlepszÄ… czynność jest bezskuteczne, jeÅ›li nie zostaÅ‚ w nim oznaczony termin, w ciÄ…gu którego można ubiegać siÄ™ o nagrodÄ™.
2. Ocena, czy i które dzieło lub czynność zasługuje na nagrodę, należy do przyrzekającego, chyba że w przyrzeczeniu nagrody inaczej zastrzeżono.
Nie istnieje zatem potrzeba pozwoleÅ„ ani zgÅ‚aszania siÄ™ do urzÄ™du. Uruchamiamy akcjÄ™ w dowolnym momencie, a organizatorem może być każdy, kto nie ma ograniczonych zdolnoÅ›ci do czynnoÅ›ci prawnych. Mimo tych uproszczeÅ„, jednego trzeba dopilnować – odpowiedniego regulaminu konkursu.
Konkurs w świetle RODO
MówiÄ…c o regulaminach nie można pominąć RODO. Jego przepisy w peÅ‚ni obowiÄ…zujÄ… organizatorów – w koÅ„cu bÄ™dÄ… przetwarzać dane uczestników – imiÄ™, nazwisko i adres e-mailowy, adres do wysyÅ‚ki nagród itd. Konieczne bÄ™dzie także oznaczenie administratora danych oraz ewentualnych podmiotów trzecich, którym dane bÄ™dÄ… udostÄ™pniane.
Przygotowując formularze zgłoszeniowe trzeba pamiętać o zapisach dotyczących udzielania przez użytkowników świadomych i samodzielnych zgód, odrębnych dla każdego celu (dla uczestnictwa w konkursie, wysyłki materiałów promocyjnych itp.).
Prawdopodobniej jednak najbardziej wymagającym zadaniem, będzie przygotowanie odpowiedniej infrastruktury przechowywania i zabezpieczenia powierzonych informacji (więcej o RODO znajdziecie tutaj: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/akty-prawne).
Konkurs a social media
Media społecznościowe w bardzo krótkim czasie stały się wygodnymi platformami dla organizacji akcji promocyjnych. Trzeba jednak pamiętać, każda z nich posiada własne zasady użytkowania, które należy uwzględnić w regulaminie konkursowym.
Dla przykładu Facebook wymaga wyłączenia go w pełni z odpowiedzialności oraz zakazuje wykorzystywania prywatnych osi czasu oraz udostępnień, jako elementów promocji. Oznacza to, że jeśli spotkacie się z konkursem, w którym warunkiem jest udostępnienie postu lub oznaczenie znajomego, łamie on regulamin.
Zapisy niedozwolone w regulaminie
Mówiąc o ograniczeniach, na stronie UOKiK możecie znaleźć rejestr klauzul niedozwolonych (https://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php). Koniecznie się z nimi zapoznajcie i upewnijcie się, że nie znajdują się w regulaminie Waszego konkursu.
Prawdę mówiąc, kwestią sporną pozostaje zasadność tego ograniczenia. Z jednej strony uczestnik konkursu jest także konsumentem, a zatem ochrona powinna go obejmować. Z drugiej jednak, przyrzecznie publiczne jest działaniem jednostronnym. Nie istnieje póki co jednoznaczna odpowiedź, dlatego lepiej unikać niedozwolonych zapisów, jeśli tylko to możliwe.
Zwolnienia z podatku od nagród
Na pewno spotkaliÅ›cie siÄ™ z opiniami, że konkursy z nagrodami o okreÅ›lonej wartoÅ›ci sÄ… zwolnione z podatku. Niestety sprawa nie jest taka prosta. W Å›wietle przepisów taka sytuacja ma miejsce, kiedy jednorazowa wartość nagród nie przekracza 2000 zÅ‚, a co ważniejsze – konkurs jest organizowany i emitowany przez Å›rodki masowego przekazu (radio, telewizja i prasa). WÅ‚aÅ›nie – a co z Internetem?
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
To właśnie on jest problematyczny, ponieważ wg interpretacji dyrektora IAS, organizacja konkursu poprzez to medium nie jest wystarczająca do uzyskania zwolnienia.
MówiÄ…c krótko – organizator (i tylko on!) ma obowiÄ…zek opÅ‚acenia podatku od nagród w konkursach organizowanych w sieci!
Jakie informacje powinien zawierać regulamin konkursu?
Ta kwestia nie jest normowana prawnie. Finalny kształt zależeć będzie od Was, zatem warto wykorzystać go do uporządkowania aspektów formalnych i organizacyjnych. W tym zakresie powinien zawierać m.in. takie elementy jak:
- dane organizatora i podmiotów współpracujących,
- czas trwania konkursu,
- określenie dopuszczonych uczestników,
- zobowiązania organizatora i uczestników,
- wymagania techniczne uczestnictwa w konkursie,
- zadanie konkursowe, zasady konkursu,
- kryteria wyboru zwycięzców i sposób ich ogłaszania,
- nagrody i sposób odbioru,
- reklamacje i zasady postępowania.
Sam regulamin powinien być Å‚atwo dostÄ™pny dla każdej zainteresowanej osoby – można zmieÅ›cić go w sieci z linkiem do pobrania (opublikowanym w poÅ›cie) lub np. jako notatkÄ™ na profilu na Facebooku.
Streszczenie
- Mówiąc o regulaminach nie można pominąć RODO.
- Jego przepisy w peÅ‚ni obowiÄ…zujÄ… organizatorów – w koÅ„cu bÄ™dÄ… przetwarzać dane uczestników – imiÄ™, nazwisko i adres e-mailowy, adres do wysyÅ‚ki nagród itd.
- Konieczne będzie także oznaczenie administratora danych oraz ewentualnych podmiotów trzecich, którym dane będą udostępniane.
- Media społecznościowe w bardzo krótkim czasie stały się wygodnymi platformami dla organizacji akcji promocyjnych.
- Mówiąc o ograniczeniach, na stronie UOKiK możecie znaleźć rejestr klauzul niedozwolonych.
- Sam regulamin powinien być Å‚atwo dostÄ™pny dla każdej zainteresowanej osoby – można zmieÅ›cić go w sieci z linkiem do pobrania (opublikowanym w poÅ›cie) lub np. jako notatkÄ™ na profilu na Facebooku.
Podsumowanie
Naturalnym jest, że w trakcie tworzenia regulaminu mogÄ… pojawić siÄ™ wÄ…tpliwoÅ›ci. Warto rozwiać je podczas konsultacji z prawnikami lub branżowymi specjalistami. Nie bagatelizujcie jego znaczenia – chroni nie tylko konsumentów, ale przede wszystkim Was.