Real Time Marketing - trend, który nie słabnie

Real Time Marketing (RTM) to wciąż aktualny trend. Wszystko za sprawą korzyści, które marka może czerpać dzięki jego wykorzystaniu. W RTM liczy się refleks, gdyż im szybsza reakcja na aktualne wydarzenia, tym większa szansa na zaangażowanie odbiorców.
20 lipca 2015 [aktualizacja: 27.12.2022]

Konkurencja w e-commerce rośnie, stąd też kluczem do odniesienia sukcesu często jest przyjęcie przez firmę strategii, dzięki której może się wyróżnić. W tym pomaga Real Time Marketing, będący jednym z trudniejszych, ale też bardzo efektywnych działań marketingowych. Jak to wygląda w praktyce? Zarówno w kraju, jak i na świecie, co jakiś czas dochodzi do wydarzeń czy incydentów, cieszących się szczególnym zainteresowaniem opinii publicznej. W RTM ważne jest stałe śledzenie tego typu zdarzeń, a następnie szybkie wykorzystanie ich we własnej komunikacji (najczęściej w mediach społecznościowych). Marki stosujące tego typu praktyki zyskują nie tylko większą popularność, ale też łatwiej realizują cele związane np. ze zwiększeniem sprzedaży.

Poniższy artykuł to pigułka wiedzy o Real Time Marketingu, w którym liczy się nie tylko szybkość, ale też umiejętność tworzenia atrakcyjnych kreacji, wzbudzających w odbiorcach emocje. Warto wiedzieć, jak wykorzystać RTM we własnym e-biznesie.

Spis treści:

  1. Real Time Marketing - co to jest?
  2. Real Time Marketing - jak z niego korzystać?
  3. Real Time Marketing, czyli jak korzystając z okazji, przypomnieć o sobie?
  4. Real Time Marketing w praktyce
  5. RTM okiem światowych specjalistów
  6. Real Time Marketing znanych marek, czyli jak to robi IKEA?
  7. Sport, jako źródło inspiracji w Real Time Marketingu
  8. RTM - jakich błędów nie popełniać?
  9. Streszczenie
  10. Podsumowanie

Real Time Marketing - co to jest?

Real Time Marketing opiera siÄ™ na wykorzystywaniu aktualnych informacji i wydarzeÅ„ absorbujÄ…cych spoÅ‚eczność Internetu, do tworzenia treÅ›ci powiÄ…zanych z okreÅ›lonym zdarzeniem. Co ważne treÅ›ci te nie muszÄ… odpowiadać specyfice konkretnej firmy, a wrÄ™cz przeciwnie, marketerzy czÄ™sto wykorzystujÄ… w nich wiadomoÅ›ci niezwiÄ…zane z branżą, do komunikowania wÅ‚asnej marki. RTM różni siÄ™ od dziaÅ‚aÅ„ prowadzonych zgodnie z przyjÄ™tym wczeÅ›niej planem marketingowym (niemożliwe jest dziaÅ‚anie wedÅ‚ug harmonogramu). W tej strategii  liczy siÄ™ szybkie reagowanie na aktualne trendy, co pozwala zwiÄ™kszyć liczbÄ™ interakcji z odbiorcami oraz ich zaangażowanie, a także nawiÄ…zać z nimi bezpoÅ›redniÄ… komunikacjÄ™. DziÄ™ki RTM marka może zyskać rozgÅ‚os oraz uznanie dla stworzonych przez siebie treÅ›ci, a co wiÄ™cej – dotrzeć z ich pomocÄ… do naprawdÄ™ szerokiej grupy odbiorców.

Real Time Marketing - jak z niego korzystać?

Na wstÄ™pie trzeba zaznaczyć, że korzystanie z Real Time Marketingu nie należy do najÅ‚atwiejszych zadaÅ„. Mimo że samych wydarzeÅ„, czy incydentów, do których można siÄ™ odnieść, jest wiele, branża zna przypadki, w których  dziaÅ‚ania z zakresu RTM nie wywoÅ‚aÅ‚y pozytywnego efektu, a wrÄ™cz przeciwnie - zaszkodziÅ‚y marce. Powodem takiej sytuacji może być np. nieumiejÄ™tne stworzenie treÅ›ci nawiÄ…zujÄ…cych do tematów, które od zawsze budzÄ… kontrowersje w spoÅ‚eczeÅ„stwie lub sÄ… uważane za tzw. tematy wrażliwe. Tutaj marketerzy muszÄ… być bardzo uważni, by nie popeÅ‚nić bÅ‚Ä™du poprzez publikacjÄ™ contentu, który zamiast pozytywnych - wywoÅ‚a u odbiorców negatywne emocje.

Jest jednak kilka podstawowych zasad, którymi warto się kierować, by skutecznie wykorzystać RTM w swojej strategii. Przede wszystkim należy upewnić się, że zdarzenia, do których ma nawiązywać treść, są znane powszechnie, a nie jedynie w kręgu wąskich zbiorowości. Przykładem mogą być m.in. wydarzenia sportowe, którym przygląda się cały świat (np. mistrzostwa świata w piłce nożnej). Nie da się wprawdzie przewidzieć incydentów, do jakich może dojść w trakcie takich wydarzeń (np. brak prądu podczas finałowego meczu Super Bowl, o czym w dalszej części artykułu), ale można stworzyć materiały nawiązujące do różnych opcji zakończenia planowanych wcześniej zawodów, konkursów czy meczów (np. przygotować kreacje zarówno na ewentualność zwycięstwa, jak i przegranej konkretnej drużyny). Taki sposób działania w RTM pozwala szybko reagować na zdarzenie, gdyż wcześniejsze przygotowanie materiału umożliwia jego publikację, nawet w przeciągu kilku sekund.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dobrą praktyką jest też stała analiza wydarzeń i informacji, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem internautów. Chodzi o bazowanie na tzw. breaking news, wykazujących duży potencjał w dotarciu do szerokiej grupy docelowej. Tutaj ryzyko wiąże się jednak z brakiem czasu na przygotowanie przemyślanej kreacji graficznej oraz na sprawdzenie wiarygodności źródła informacji. Pod presją czasu nietrudno o pomyłkę, która może zaważyć na wizerunku marki.

Skąd czerpać informacje?

Ich źródÅ‚em mogÄ… być zarówno wydarzenia sportowe, kulturalne, jak i polityczne. Inspiracje można czerpać też z różnego rodzaju incydentów (np. historia „krakowskiego laguna”, czyli strasznego potwora, który okazaÅ‚ siÄ™ być starym rogalikiem), bawiÄ…cych opiniÄ™ publicznÄ….

Incydent ten szybko wykorzystaÅ‚y w swoich dziaÅ‚aniach marki, takie jak np. Lidl, czy Aldi, posiadajÄ…ce w swojej ofercie „laguny” - croissanty.

Źródło: www.portalspozywczy.pl.

W RTM trzeba dziaÅ‚ać spontanicznie (nie zapominajÄ…c jednak o przemyÅ›leniu reakcji i tego, jakie skutki może ona wywoÅ‚ać). Warto wiÄ™c Å›ledzić media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe (zwracać uwagÄ™ na hashtagi), serwisy informacyjne oraz  popularne wydarzenia na żywo, które nierzadko sÄ… obserwowane na caÅ‚ym Å›wiecie.

Niektóre z pomysłów na Real Time Marketing są też dziełem przypadku. Obrazuje to przykład niewielkiej pizzerii Avocado Przeworsk, której kilka lat temu skradziono dostęp do profilu na Facebooku. Kradzież poskutkowała zamieszczeniem na tablicy marki niecenzuralnego wpisu, który w krótkim czasie stał się viralem, wykorzystywanym przez różne firmy. Wpisy te były jednak skonstruowane znacznie łagodniejszym językiem, gdyż powielanie pierwowzoru, z racji na występowanie w nim wulgaryzmów - negatywnie wpłynęłoby na wizerunek każdej firmy. Główna koncepcja została jednak zachowana.

Źródło: Profil PlayStation Polska na Facebooku.

Real Time Marketing, czyli jak korzystając z okazji, przypomnieć o sobie?

“Power out? No problem” („Brak prÄ…du? Å»aden problem”). Tak oto marka Oreo zareagowaÅ‚a na nagÅ‚y brak prÄ…du podczas meczu o mistrzostwo Super Bowl w Nowym Orleanie. Z powodu braku Å›wiatÅ‚a mecz zostaÅ‚ chwilowo wstrzymany. Przecież w ciemnoÅ›ci grać nie można. Ale zawsze można coÅ› jeść. I wÅ‚aÅ›nie na ten fakt, marka Oreo zwróciÅ‚a uwagÄ™, zamieszczajÄ…c na oficjalnym fanpage’u zdjÄ™cie ciastka w ciemnoÅ›ci, opatrzone wymienionym wyżej hasÅ‚em.

Źródło: http://contentmarketinginstitute.com/2015/04/real-time-marketing-wont-work/.

Od czasu pojawienia siÄ™ tego postu, wiele marek w podobny sposób spontanicznie reagowaÅ‚o na wydarzenia, które absorbowaÅ‚y spoÅ‚eczność Internetu. Marketing w czasie rzeczywistym, wkrótce staÅ‚ siÄ™ niezbÄ™dnym elementem wiÄ™kszej i planowanej kampanii marketingowej.

Real Time Marketing w praktyce

Praktyczne zastosowanie marketingu w czasie rzeczywistym pokazuje „2015 Wayin Real-Time Marketing Report”. Firma Wayin przeprowadziÅ‚a badanie wÅ›ród ponad 200 specjalistów e-marketingu, których firmy osiÄ…gajÄ… dochody przekraczajÄ…ce 100 milionów dolarów rocznie. 

Z raportu wynika, że aż 89% specjalistów do spraw marketingu uważa Real Time Marketing za skutecznÄ… metodÄ™ pozwalajÄ…cÄ… osiÄ…gać cele biznesowe - i co ważne, za wartÄ… praktykowania. Ponad poÅ‚owa ankietowanych (58%) przyznaÅ‚a, że w minionym roku odwoÅ‚aÅ‚a siÄ™ w social media do ważnych wydarzeÅ„ - wiÄ™kszość przynajmniej raz. Marki, które reagujÄ… za poÅ›rednictwem social media na ważne wydarzenia, dostrzegajÄ… wyższy zwrot z inwestycji - 98% potwierdziÅ‚o pozytywny wpÅ‚yw RTM na generowane przychody.

Badania pokazują, że komunikacja za pośrednictwem social media i przy wykorzystaniu adekwatnego contentu staje się kluczowym punktem w działaniach marketingowych. W raporcie podkreślono wzrost znaczenia mniej planowanego, a bardziej spontanicznego marketingu, wymagającego zaangażowania w content tworzony w odniesieniu do zdarzeń i publikowany w social media. Real Time Marketing niewątpliwie zyskuje na znaczeniu, więc marki coraz odważniej inwestują w tego typu działania:

  • 66% specjalistów od marketingu zamierza zwiÄ™kszyć budżet dedykowany dziaÅ‚aniom na social media,
  • 51% specjalistów od marketingu planuje zwiÄ™kszyć budżet specjalnie na RTM.

RTM okiem światowych specjalistów

Z raportu wynika, że specjaliÅ›ci zajmujÄ…cy siÄ™ e-marketingiem dostrzegajÄ… korzyÅ›ci wynikajÄ…ce ze stosowania Real Time Marketingu i coraz chÄ™tniej siÄ™gajÄ… po tÄ™ metodÄ™. Respondenci biorÄ…cy udziaÅ‚ w badaniu przeprowadzonym przez Wayin przyznali, że Real Time  Marketing pomaga w realizacji wielu różnych celów biznesowych. WÅ›ród nich najczęściej wymieniali:

  • 56% budowanie relacji z klientami,
  • 55% promocjÄ™ ważnych wydarzeÅ„,
  • 51% promocjÄ™ strategii contentowej,
  • 49% wzrost zaangażowania i zasiÄ™gu social media,
  • 48% wsparcie strategii e-commerce,
  • 47% pozyskiwanie nowych klientów,
  • 40% budowanie zasiÄ™gu i wzrost Å›wiadomoÅ›ci marki (identyfikowanie sympatyków marki).

58% ankietowanych przyznaÅ‚o, że prowadzony marketing w czasie rzeczywistym opiera o media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe - odpowiadajÄ…c na zdarzenia i angażujÄ…c klientów. Tym samym social media nie sÅ‚użą już wyÅ‚Ä…cznie do monitorowania sytuacji, ale sÄ… źródÅ‚em informacji, które można wykorzystać w prowadzonej kampanii. Niestety czÄ™sto dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z marketingiem w czasie rzeczywistym, nie stanowiÄ… integralnej części ogólnej strategii marketingowej. Tylko 35% ankietowanych specjalistów praktycznie zajmujÄ…cych siÄ™ RTM posiada w swoim zespole 3 - 5 osób, których zadaniem jest monitorowanie i szybkie reagowanie na ważne wydarzenia.

Real Time Marketing znanych marek, czyli jak to robi IKEA?

Real Time Marketing pozwala nie tylko wyróżnić się spośród konkurencji, ale też kreować wizerunek marki posiadającej refleks i humor. Jedną ze znanych firm, które od lat skutecznie wykorzystują RTM w swojej strategii, jest IKEA. Marka czerpie inspiracje z różnego rodzaju wydarzeń, zarówno kulturalnych, jak i sportowych. W swojej strategii nierzadko odnosi się też do bieżących zdarzeń i incydentów, spotykając się z pozytywnymi reakcjami odbiorców.

PrzykÅ‚adem może być sytuacja, w której firma odniosÅ‚a siÄ™ do gali rozdania Oscarów, jednoczeÅ›nie reklamujÄ…c ozdobÄ™ ze swojej oferty. Widoczna na zdjÄ™ciu lalka zostaÅ‚a przedstawiona w charakterystyczny sposób, imitujÄ…cy statuetkÄ™ oscarowÄ…, a caÅ‚a kreacja zostaÅ‚a opatrzona napisem „Od nas każdy może wyjść ze statuetkÄ…”. 

Źródło: Facebook marki Ikea.

PrzykÅ‚adów RTM w wykonaniu IKEA jest znacznie wiÄ™cej. Marka odnosiÅ‚a siÄ™ w swoich mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych także do wydarzeÅ„, takich jak Å›lub ksiÄ™cia Harry’ego i Meghan Markle, który odbyÅ‚ siÄ™ 19 maja 2018 roku w Wielkiej Brytanii. Wydarzenie byÅ‚o obserwowane przez odbiorców z niemal caÅ‚ego Å›wiata, dlatego stanowiÅ‚o idealny temat do podjÄ™cia dziaÅ‚aÅ„ z zakresu Real Time Marketingu. Z racji na to, że IKEA posiadaÅ‚a w swojej ofercie krzesÅ‚o o nazwie HARRY, umiejÄ™tnie nawiÄ…zaÅ‚a w swoich social media do Å›lubu pary królewskiej, tworzÄ…c atrakcyjnÄ… i zabawnÄ… kreacjÄ™.

Źródło: Facebook marki Ikea.

W swoich działaniach IKEA wykorzystuje także wydarzenia sportowe. Poniżej przykład kreacji stworzonej po tym, jak tenisistka Iga Świątek wygrała turniej WTA w Rzymie. Marka nawiązała tutaj zarówno do serwowania w tenisie, jak i stołowej zastawy, służącej do serwowania potraw.

Źródło: Facebook marki Ikea.

Sport, jako źródło inspiracji w Real Time Marketingu

Wydarzenia sportowe są chętnie wykorzystywane w RTM i to przez marki z wielu branż. Kluczem jest jednak to, aby były to wydarzenia powszechnie znane, takie jak np. ogłoszenie składu reprezentacji Polski w piłce nożnej, wykorzystane przez markę Żywiec.

Źródło: Profil marki Żywiec na Facebooku.

Tutaj kolejny przykład wpisu marki, który pojawił się po awansie Polski na Mundial w Rosji.

Źródło: Profil marki Żywiec na Facebooku.

Poniższy wpis obrazuje z kolei to, jak sport został wykorzystany w Real Time Marketingu przez markę Castorama.

Źródło: Profil marki Castorama na Facebooku.

RTM – jakich bÅ‚Ä™dów nie popeÅ‚niać?

Mimo że Real Time Marketing jest trendem, który w zasadzie nie słabnie to z racji na to, że wykorzystuje go coraz więcej firm (w sposób mniej lub bardziej przemyślany), jakość kreacji, które pojawiają się w mediach społecznościowych, jest różna. Czasami zdarza się, że część wpisów, memów, czy innych form typowych dla RTM jest powtarzalna lub zwyczajnie nudna dla odbiorców. Oto kilka powodów, przez które Real Time Marketing może bardziej zaszkodzić niż pomóc marce.

  • Publikacja treÅ›ci zbyt późno od czasu wydarzenia

​W Real Time Marketingu trzeba odnosić siÄ™ do aktualnych zdarzeÅ„, obecnych w dyskursie spoÅ‚ecznym. Liczy siÄ™ też stworzenie odpowiedniej kreacji, która powinna zaskakiwać odbiorców. JeÅ›li jakieÅ› zdarzenie, do którego chcesz odnieść siÄ™ w RTM, miaÅ‚o miejsce np. tydzieÅ„, czy dwa tygodnie temu - naprawdÄ™, warto zastanowić siÄ™, czy jest sens poÅ›wiÄ™cać czas na stworzenie kreacji, która może nie przynieść  marce oczekiwanych rezultatów.

  • NiezrozumiaÅ‚y humor

Dobór tematu do RTM ma znaczenie, a błędy w tym zakresie mogą być bardzo bolesne dla marki (żarty z tematów, od zawsze budzących kontrowersje w społeczeństwie są obarczone sporym ryzkiem, związanym z poniesieniem strat wizerunkowych). Tymczasem cel Real Time Marketingu jest przecież inny. Chodzi o pokazanie, że marka ma dystans i potrafi z humorem odnieść się do różnego rodzaju wydarzeń. Jak pokazuje doświadczenie wielu firm - trzeba uważać, gdyż nie każda historia, czy żart śmieszy każdą osobę, a źle opowiedziana - może wywoływać negatywne emocje.

  • Powtarzalność

Powtarzalne kreacje są nudne dla odbiorców, dlatego, zamiast inspirować się tym, jak inne marki stworzyły RTM, odnoszący się do konkretnego zdarzenia - warto poświęcić czas i wymyśleć koncepcję, która nie pozwoli kreacji zginąć wśród komunikatów konkurencji.

  • Brak podtrzymywania relacji z odbiorcami RTM

Działania z zakresu RTM nie kończą się na publikacji wpisu w mediach społecznościowych. Podejście, w którym marka nie wchodzi w interakcję ze swoimi odbiorcami, jest jednym z największych błędów, których lepiej unikać. Po publikacji postu warto systematycznie kontrolować social media - sprawdzać wzmianki o firmie np. na twitterze, obserwować udostępnienia i odpowiadać na komentarze.

  • Tematy, które dzielÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwo

Chociaż tworzenie kreacji związanych z tematami, które budzą kontrowersje, może wpłynąć np. na powstanie burzliwej dyskusji pomiędzy użytkownikami w komentarzach - skutki dla marki mogą być negatywne. Nie należy więc wykorzystywać tragedii, czy katastrof naturalnych do tego, by promować swoją działalność. Z dużą dozą pewności - większość użytkowników negatywnie odbierze taki sposób prowadzenia Real Time Marketingu.

Streszczenie 

  • W Real Time Marketingu wykorzystuje siÄ™ aktualne wydarzenia do tworzenia kreacji, które mogÄ… zwiÄ™kszyć zaangażowanie odbiorców marki.
  • W RTM liczy siÄ™ szybka reakcja na aktualne trendy, których odpowiednie wykorzystanie pozwala dotrzeć do szerokiej grupy docelowej.
  • PodstawowÄ… zasadÄ… tworzenia kreacji jest wykorzystywanie zdarzeÅ„ znanych powszechnie, a nie jedynie w wÄ…skich zbiorowoÅ›ciach. Można bazować np. na tzw. breaking news.
  • Inspiracje do tworzenia RTM można czerpać m.in. z wydarzeÅ„ kulturalnych, politycznych, czy sportowych, które interesujÄ… opiniÄ™ publicznÄ….
  • Jak wynika z badaÅ„, spora część specjalistów ds. e-marketingu uważa, że RTM jest skutecznÄ… metodÄ… realizacji celów biznesowych.
  • Najważniejsze cele, które można osiÄ…gnąć dziÄ™ki wykorzystaniu Real Time Marketingu to m.in. budowanie relacji z klientami, promocja strategii contentowej, wzrost zaangażowania i zasiÄ™gu w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, a także wsparcie strategii e-commerce i sposób na pozyskiwanie nowych klientów.
  • Podstawowe bÅ‚Ä™dy, których należy unikać w RTM to m.in. powtarzalność treÅ›ci, zbyt późna reakcja na wydarzenia, stosowanie niezrozumiaÅ‚ego humoru, żarty z kontrowersyjnych lub poważnych tematów oraz brak podtrzymywania relacji z odbiorcami. 

Podsumowanie

Działania z zakresu Real Time Marketingu mogą przynieść marce wiele korzyści, pod warunkiem zachowania kilku podstawowych zasad. Kluczowa jest aktualność treści, ale też dobrze przemyślane kreacje. Czasami jeden niewłaściwie przygotowany wpis może zaważyć na reputacji firmy, dlatego, mimo że w RTM trzeba działać szybko - nie warto robić niczego pochopnie.

Joanna Tymowicz
AUTOR
Client Service Director / Vice President
tel.782 387 793
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 3.2 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy