Z raportu Digital 2023 wynika, że z Internetu korzysta ponad 5 bilionów osób (światowa populacja liczy 8 bilionów). Co jednak istotne – 4,76 bilionów z nich to liczba użytkowników social mediów. Stwarza to ogromny potencjał promocji dla marek, które nie tylko budują swoją świadomość, ale też działają na dalszych etapach lejka (np. sprzedają swoje produkty i usługi, w ramach social commerce bądź prowadzą kampanie remarketingowe).
Dane z tego samego raportu wskazują również, że znaczna część użytkowników, bo aż 49,5% używa mediów społecznościowych, by sprawdzić, co słychać u ich ulubionych marek (lub odkryć te, których jeszcze nie zna). Jak więc dotrzeć do potencjalnych Klientów, by skutecznie promować swój brand w mediach społecznościowych? Sprawdźmy.
Spis treści:
- Social media – jak to działa?
- Promowanie – ale gdzie?
- Czym różni się promocja od marketingu?
- Jakie są formy promocji w social media?
- Z czego składa się promocja?
- Zalety wykorzystania social media do promocji
- Streszczenie
- Podsumowanie
Social media – jak to działa?
Działania prowadzone przez marki w mediach społecznościowych mogą mieć zarówno charakter pasywny, jak i aktywny. Firmy, które działają pasywnie zazwyczaj ograniczają się do prowadzenia kont na wybranej platformie, najczęściej korzystając jedynie rozwiązań organicznych. Wiele marek decyduje się jednak na pełne wykorzystanie możliwości mediów społecznościowych, aktywnie prowadząc proste kampanie PPC, czy też działając we współpracy z influencerami. Tych nie bez powodu nazywa się liderami opinii, gdyż przez uznanie, którym cieszą się wśród zgromadzonej wokół nich społeczności, potrafią kierować uwagę swoich obserwatorów w kierunku marek, z którymi współpracują.
Skuteczne i oryginalne kampanie marketingowe w social mediach to dziś niemalże jedna z podstaw działania brandów, promujących swoje usługi w sieci. Jednak by działania tego typu były efektywne, konieczne jest precyzyjne określenie grupy docelowej, znajomość zachowań i preferencji użytkowników danego serwisu oraz dostosowanie do nich technik i form przekazu, które jednocześnie będą zgodne z profilem promowanej firmy. Często więc specjaliści ePR sięgają po aplikacje dedykowane, które ułatwiają tworzenie strategii mocno oddziałujących na użytkowników, wręcz angażując ich w działania promocyjne.
Popularne są więc różnego rodzaju konkursy, w których społeczność serwisów chętnie uczestniczy, tym samym poznając promowaną markę, rekomendując ją innym i w pewnym stopniu się z nią związując.
Źródło: Profil marki Hilti na Facebooku.
Źródło: Profil marki Hilti na Facebooku.
Innym rodzajem działań są zintegrowane z serwisem społecznościowym gry oparte o innowacyjne aplikacje, które ułatwią i uatrakcyjnią kontakt użytkownikom polecającym sobie dany produkt, a tym samym promującym markę.
Z danych wynika, że w Polsce jest ponad 27,50 mln (66.3%) osób, które każdego dnia poświęcają na korzystanie z social mediów ponad 2 godziny. Aż 54.3% z nich wykorzystuje ten czas na sprawdzanie informacji, związanych z brandami. Marki, które prowadzą działania w social media, powinny więc szczególnie dbać o swój content, skupiając się na tym, by treści były nie tylko atrakcyjne wizualnie i angażujące, ale też dostarczały odbiorcom informacji, których rzeczywiście poszukują.
Tworząc treści, których celem jest promowanie marki w social mediach, trzeba wziąć pod uwagę kwestie, takie jak np. język wypowiedzi. Musi być on odpowiednio dostosowany do potrzeb odbiorców. Dla przykładu, prowadząc fanpage brandu, który w swojej ofercie posiada produkty o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego, warto korzystać ze słownictwa specjalistycznego w sposób, który pozwoli podkreślić eksperckość, jednocześnie tłumacząc użytkownikom, co oznaczają poszczególne wyrażenia.
Poniższy przykład obrazuje sposób, w jaki prowadząc fanpage Ideo Force na Facebooku, w jednym z postów tłumaczymy odbiorcom znaczenie poszczególnych formatów reklamowych, z których można skorzystać w ekosystemie Microsoft Ads.
Przykład prowadzenia fanpage Ideo Force na Facebooku.
Słownictwo zawsze należy jednak dopasowywać do specyfiki przyjętej grupy docelowej. Innym przykładem może być tutaj np. prowadzenie fanpage, którego głównymi odbiorcami są starsi użytkownicy – w takim przypadku starajmy się unikać używania języka, którym posługuje się młodzież, gdyż może być on zwyczajnie niezrozumiały dla docelowych odbiorców (działa to także w drugą stronę – pamiętajmy o inkluzywności).
Ważne jest także korzystanie z różnych formatów treści, dostępnych w social mediach. W ostatnim czasie dużą popularnością wśród użytkowników cieszą się tzw. rolki (reelsy), które ze względu na atrakcyjną formę wizualną, przyciągają uwagę odbiorców i mogą zachęcić ich do zapoznania się z marką. Warto więc zachować wielokanałowość. Dobór formatu zależy jednak nie tylko od preferencji użytkowników, czy aktualnych trendów, ale też od serwisu, w którym prowadzimy promocję. Inne treści sprawdzają się na LinkedInie, gdzie liczy się zwłaszcza merytoryka przekazu, a inne na Instagramie, gdzie ważne są wszelkiego rodzaju treści audiowizualne, które powinny być nie tylko atrakcyjne, ale także spójne.
Źródło: www.instagram.com/aniakruk_jewellery.
Promując się za pośrednictwem mediów społecznościowych, wiele marek wykorzystuje również Real Time Marketing. Jeśli brand zadziała szybko, tworząc atrakcyjną kreację, nawiązującą do aktualnych wydarzeń, którymi interesuje się opinia publiczna, jest szansa, że treść stanie się tzw. viralem i dotrze do naprawdę potężnej grupy odbiorców. Warto więc na bieżąco śledzić to, co dzieje się na świecie i korzystać z tego przy tworzeniu contentu.
Źródło: Profil marki IKEA na Facebooku.
Więcej przykładów Real Time Marketingu? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem pt. „Real Time Marketing – trend, który nie słabnie”.
Promowanie – ale gdzie?
Jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych, skupiającym dużą liczbę użytkowników, jest Facebook, który umożliwia budowanie i kreowanie wizerunku marki oraz nawiązanie i utrzymanie komunikacji z potencjalnymi klientami. Zrozumienie zasad, które panują na Facebooku i podjęcie zgodnych z nimi działań może naprawdę przyczynić się do sukcesu firmy (dotyczy to wszystkich platform). Opracowana strategia nigdy nie powinna mieć jednak formy standardowego, jednokierunkowego przekazu.
W social mediach liczy się budowanie relacji. Zatem, w przypadku promocji, koniecznie trzeba nastawić się na prowadzenie działań komunikacyjnych (odpowiadać na komentarze, angażować się w treści osób, które zainteresowały się treściami marki), by wywołać u użytkowników zainteresowanie, które w konsekwencji będzie prowadzić do zaangażowania i nawiązania relacji, niezbędnych do pozyskania klientów.
Poszukując optymalnych miejsc do promocji brandu w social mediach, warto wziąć pod uwagę m.in. dane, mówiące o tym, jakie są ulubione media społecznościowe użytkowników w Polsce.
Z raportu Digital 2023 wynika, że wbrew pozorom – najpopularniejszą z wykorzystywanych przez internautów platform wciąż jest Facebook (choć średnio, wykorzystujemy mniej więcej 6 platform).
Nastawienie się na potrzeby użytkowników jest równoznaczne z efektywną promocją firmy, dlatego szukając miejsc do prowadzenia działań promocyjnych, marka powinna skupić się na tym, gdzie najczęściej przebywają jej odbiorcy. Dane wciąż ulegają jednak zmianom, co jest wynikiem ewoluujących zachowań użytkowników (przykładowo jeszcze do niedawna TikTok był uznawany za platformę, z której korzystają głównie dzieci i młodzież, tymczasem wiek jej użytkowników rośnie).
W jakich mediach społecznościowych opłaca się więc promować markę?
Weźmy pod uwagę dwie najpopularniejsze platformy społecznościowe w Polsce – Facebooka i Instagrama, dokonując ich porównania, pod kątem prowadzenia zarówno działań płatnych (kampanie reklamowe), jak i organicznych.
Zalety Facebooka:
- To najpopularniejszy serwis społecznościowy w Polsce, co czyni go efektywnym kanałem do promocji marki.
- Pozwala dotrzeć do szerokiej grupy docelowej (z Facebooka korzystają użytkownicy w różnym wieku – młodzież, osoby w wieku średnim, ale także seniorzy).
- Użytkownicy Facebooka są aktywni (większość korzysta z niego przynajmniej raz dziennie), co sprawia, że stosunkowo łatwo do nich dotrzeć.
- Występują tam zarówno przedstawiciele sektora B2C, jak i B2B.
- Korzystając z Facebooka, można wykorzystać wiele skutecznych formatów reklamowych.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Zalety Instagrama:
- Znaczna część użytkowników jest nastawiona na dokonywanie zakupów, co sprawia, że szanse marek na generowanie konwersji – szybują w górę.
- Instagram może pochwalić się wysokim wskaźnikiem zaangażowania użytkowników, co pozwala budować dobre relacje z klientami i zwiększać skuteczność działań reklamowych.
Znając już zalety poszczególnych platform, trzeba wziąć pod uwagę cel, który ma przynieść marce reklama, a także rodzaj treści, które jesteśmy w stanie przygotować. Jeśli aktualnym celem jest zwiększenie świadomości marki, a firma dysponuje zasobami, w postaci atrakcyjnych zdjęć, czy filmów – płatne działania reklamowe warto skupić w obrębie Instagrama. Jeśli celem jest natomiast przyciąganie ruchu na stronę i pozyskiwanie dużej liczby interakcji ze strony użytkowników, a marka posiada w swoich zasobach głównie treści tekstowe – korzystniejszym rozwiązaniem, może być wykorzystanie możliwości Facebooka.
Czym różni się promocja od marketingu?
W branży e-commerce (i nie tylko) promocja oraz marketing to pojęcia, które często są używane zamiennie. Z praktycznego punktu widzenia nie ma w tym żadnej sprzeczności, lecz marketing jest pojęciem znacznie szerszym. Najlepiej wytłumaczyć tę różnicę, biorąc na warsztat tzw. formułę 4P (marketing 4P).
Koncepcja 4P w marketingu mix.
Promocja jest częścią koncepcji 4P w marketingu mix, a jej celem jest zaprezentowanie produktu bądź usługi szerszemu gronu odbiorców, zwiększenie popytu i wyróżnienie go na tle konkurencji. Promocję można więc uznać za jeden z podstawowych elementów marketingu. Zaliczamy do niej działania, takie jak reklama, public relations, sponsoring, sprzedaż osobista (bezpośredni kontakt sprzedawcy z nabywcą) itp. Tak wygląda teoria, jednak przechodząc do praktyki, warto skupić się na wyborze skutecznych form promowania swojej marki w mediach społecznościowych, tak by móc realizować założenia przyjętej strategii marketingowej.
Jakie są formy promocji w social media?
Promocję w social mediach można podzielić na działania organiczne i płatne. Do tych pierwszych można zaliczyć tworzenie wartościowego i atrakcyjnego contentu, który pomoże w wyróżnieniu marki, zaś do drugich reklamy oraz współpracę z influencerami.
O czym pamiętać w marketingu treści dla swojej marki? Przede wszystkim o odbiorcach i dopasowaniu do nich stylu komunikacji. Niezależnie od tego, czy grupą docelową jest młodzież, osoby starsze, czy poszczególne grupy zawodowe – warto mieć na uwadze inkluzywność. Praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak komunikować się inkluzywnie - znajdziesz w publikacji pt. „Komunikacja inkluzywna w social media”. Dbałość o wysokiej jakości content powoduje, że firma jest postrzegania, jako bardziej wiarygodna, tym samym stając się partnerem, któremu można zaufać.
Dotyczy to nie tylko marek, które działają online, ale wszystkich, które są widoczne w sieci, chociażby przez prowadzenie profili w mediach społecznościowych. O znaczeniu social mediów wiele mówi się zwłaszcza, w odniesieniu do działań na tzw. górze lejka marketingowego, czyli na etapie budowania świadomości marki. To ważne, gdyż wielu potencjalnych klientów szuka pierwszych informacji o firmie właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych, jeszcze zanim zdecyduje się na podjęcie interakcji z nią, czy na skorzystanie z jej usług w realnym świecie.
Tworzenie wartościowego contentu warto łączyć z działaniami płatnymi. Do tych zalicza się m.in. reklamy na Facebooku, Instagramie, czy LinkedInie. Ekosystemy reklamowe, działające w obrębie social mediów, dysponują szeroką gamą informacji, dotyczących użytkowników (np. płci, lokalizacji, zainteresowań, czy zachowania). W związku z tym reklamy są kierowane do najbardziej zainteresowanych marką grup docelowych, co sprzyja realizacji określonych celów, takich jak np. sprzedaż określonych produktów, czy usług.
Do form płatnej promocji zalicza się także współpracę z influencerami, która rzadko przybiera ostatnio postać barteru, skupiając się na realizacji określonych świadczeń, w zamian za konkretne kwoty. Internetowi twórcy gromadzą wokół siebie zaangażowaną społeczność, która jest skłonna do tego, by zapoznać się z daną marką, jeśli widzi, że jest ona polecana przez osobę, której życie bądź działalność obserwuje na co dzień i której nierzadko - ufa.
Mimo że jeszcze kilka lat temu marketerzy skupiali się na tym, by pozyskać do współpracy infleuncerów, których konta cechowały się jak największą liczbą obserwujących, dzisiaj coraz więcej marek poszukuje mikro (konta posiadające od 1000 do 100 000 obserwujących) i nanoinfluencerów. Nanoinfluencerzy to twórcy, którzy posiadają mniej niż 1000 obserwujących, jednak ich konta często są odpowiednie dla firm, chcących dotrzeć do specyficznych środowisk (np. mieszkańców niewielkich miejscowości, na których terenie działa marka). 1000 do 100 000 obserwujących.
Z czego składa się promocja?
Promocja w mediach społecznościowych różni się, w zależności od platformy, która staje się głównym miejscem do promowania biznesu. Przyjrzyjmy się, jak może to wyglądać na przykładzie 2. wybranych serwisów społecznościowych – Facebooka i YouTube.
Promocja na Facebooku
Facebook jest liderem wśród serwisów społecznościowych w Polsce. Korzystanie z tej platformy jest tak powszechne, że w zasadzie każda marka, która chce promować w tym medium swoją działalność, jest w stanie znaleźć tu przedstawicieli pożądanej przez siebie grupy docelowej. Rozbudowany system reklamowy pozwala nie tylko poszerzyć grono odbiorców, będących potencjalnymi klientami, ale też lepiej zrozumieć ich potrzeby i zwiększyć rozpoznawalność na rynku.
W kontekście działań organicznych na Facebooku warto skupić się na tym, by dostarczać użytkownikom informacji, których naprawdę szukają. Są to więc m.in. treści, dotyczące produktów, usług firmy, wyprzedaży, czy wydarzeń, związanych z marką. Optymalnym rozwiązaniem jest także wykorzystanie możliwości Facebooka, jako wsparcia w obsłudze potencjalnych klientów, np. poprzez wykorzystanie chatbotów.
Dzięki stworzeniu skutecznej strategii, stosowaniu wypracowanego sposobu komunikacji i identyfikacji wizualnej, można budować spójny i pozytywny wizerunek marki, utrzymując przy tym stały kontakt z docelowymi odbiorcami (liczą się m.in. sprawne i rzeczowe odpowiedzi na pytania, czy komentarze użytkowników).
Zarówno działania organiczne, jak i płatne wymagają stałego monitorowania. Widząc, że przyjęta przez nas taktyka się nie sprawdza, należy podjąć działania optymalizacyjne. Interakcje z postami, nie zawsze przekładają się na pożądane działania ze strony odbiorców. W komunikacji należy więc dążyć do tego, by wpisy skłaniały odbiorców nie tylko do komentowania, czy udostępniania, ale też do przechodzenia w docelowe miejsca (np. na stronę internetową marki), poprzez linki pozostawione w postach.
Promocja marki na Facebooku – 3 wskazówki
- Budowa zaufania – atrakcyjny i angażujący content oraz wysoko konwertujące reklamy to jedna z podstaw, ale w realizacji celów marki – liczy się zaufanie. Nie bój się więc wykorzystywać sekcji, w której klienci mogą zostawić opinie o Twojej firmie.
Źródło: Profil e-wczasy.pl na Facebooku.
- Sklep – głównym celem promocji dla większości marek, jest zwiększenie sprzedaży produktów i usług. Promując firmę na Facebooku, błędem byłoby nie wykorzystywać możliwości, pozwalających na oznaczanie wybranych produktów, bezpośrednio w postach. To idealny sposób na pokazanie oferty firmy i jej dodatkową promocję.
- Bieżąca moderacja – to istotne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych (ale nie tylko). Każda marka czasami mierzy się z negatywnymi komentarzami na swój temat (są one związane np. z czasem realizacji zamówienia, czy jakością produktów). W takich momentach liczy się czas reakcji. Zwlekanie z odpowiedzią, może doprowadzić do kryzysu, który z pewnością nie będzie sprzyjał promocji.
Promocja na YouTubie
Prawidłowo prowadzone konto marki w serwisie YouTube może mieć duży wpływ na konwersje, przyciąganie ruchu na docelową stronę marki, a także pozycjonowanie treści, należących do firmy. Filmy, które marka zamieszcza na YouTube, wyświetlają się na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania. Sama wyszukiwarka serwisu także bywa miejscem, w którym użytkownik wkracza w ścieżkę zakupową.
Treści video pomagają budować wiarygodność marki w sieci. Użytkownicy są w stanie łatwiej zaufać firmie, którą mogą „zobaczyć”. Prowadząc sklep internetowy, warto postawić więc np. na nagranie filmu, w którym użytkownik będzie mógł zobaczyć, jak przebiega proces realizacji zamówienia.
Dobrym rozwiązaniem może być także traktowanie YouTube, jako multimedialnego bloga, będącego miejscem do przedstawienia klientom asortymentu swojego sklepu, w sposób praktyczny. Tutaj trzeba jednak uważać, by nie wpaść w pułapkę, związaną z promowaniem – nie – własnej firmy i jej eksperckości w danej dziedzinie, ale marek, których produkty są przez nią dystrybuowane. Treści mogą mieć m.in. postać edukacyjnych tutoriali, co doskonale obrazuje tematyka, poruszana na kanale marki iParts.pl w serwisie YouTube:
Źródło: Kanał marki iParts.pl w serwisie YouTube.
Użytkownicy, którzy poszukują w sieci odpowiedzi na pytania, będące jednocześnie tytułami filmów, takich jak np. „Jak wymienić filtr kabinowy w Mercedesie Klasa A?”, z dużym prawdopodobieństwem trafią właśnie na kanał marki iParts.pl, co może być ich pierwszym punktem styku z firmą i jej ofertą. Jednocześnie może być to początek drogi, która zakończy się zakupieniem określonych części samochodowych, potrzebnych do wykonania naprawy, przedstawionej w filmie. Podobne działania mogą prowadzić marki, oferujące zupełnie inny asortyment (np. kosmetyki, odzież, meble i akcesoria wyposażenia wnętrz), czy firmy świadczące działalność usługową. Właściwie jedynym ograniczeniem, jest tutaj wyobraźnia.
Facebook i YouTube to tylko część z platform, dających szerokie możliwości promocji dla firm. Jeśli chcesz wiedzieć, jak promujemy marki także z wykorzystaniem Instagrama, Twittera i LinkedIna oraz, jak realizujemy poszczególne KPI z wykorzystaniem mediów społecznościowych – poznaj naszą kompleksową ofertę.
Zalety wykorzystania social media do promocji
- Generowanie większego ruchu na stronie – w maksymalizacji sprzedaży liczy się umiejętne przyciąganie do witryny potencjalnych klientów. Ci zaś mogą trafić na stronę m.in. w wyniku przekierowania z social mediów (czy to na skutek działań organicznych, czy działań płatnych).
- Budowa świadomości marki – nowe firmy mogą zwiększać wśród użytkowników świadomość o swoim istnieniu, zaś wprawieni gracze, promować poszczególne elementy swojej oferty, wyróżniając ją na tle konkurencji.
- Poznanie potrzeb klientów – media społecznościowe umożliwiają prowadzenie rozbudowanej komunikacji z odbiorcami. Można to wykorzystać np. planując poszerzenie oferty i pytając użytkowników o to, jakie produkty chcieliby zobaczyć w asortymencie bądź z jakich usług skorzystać.
- Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej – marketing w social mediach pozwala dotrzeć do pożądanej grupy docelowej, gdyż media społecznościowe są pełne odbiorców, będących przedstawicielami najróżniejszych grup społecznych.
Streszczenie
- Media społecznościowe są wykorzystywane przez niemal każdą firmę, która chce zaistnieć i dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, by pozyskać potencjalnych klientów.
- Z raportu Digital 2023 wynika, że z Internetu korzysta ponad 5 bilionów osób (światowa populacja liczy 8 bilionów). Co jednak istotne – 4,76 bilionów z nich to liczba użytkowników social mediów.
- Dane jasno wskazują, że znaczna część użytkowników, bo aż 49,5% używa mediów społecznościowych, by sprawdzić, co słychać u ich ulubionych marek.
- Z danych wynika, że w Polsce jest ponad 27,50 mln (66.3%) osób, które każdego dnia poświęcają na korzystanie z social mediów ponad 2 godziny.
- Tworząc treści, których celem jest promowanie marki w social mediach, trzeba wziąć pod uwagę kwestie, takie jak np. język wypowiedzi, dostosowując go do potrzeb odbiorców.
- Z raportu Digital 2023 wynika, że wbrew pozorom – najpopularniejszą z wykorzystywanych przez internautów platform wciąż jest Facebook (choć średnio, wykorzystujemy mniej więcej 6 platform).
- Istotne jest dywersyfikowanie różnych formatów treści, dostępnych w social mediach (korzystanie zarówno z form tekstowych, jak i multimedialnych).
- W social mediach liczy się budowanie relacji. Zatem, w przypadku promocji, koniecznie trzeba nastawić się na prowadzenie działań komunikacyjnych (szybko podejmować interakcje z odbiorcami).
- Promocję w social mediach można podzielić na działania organiczne i płatne. Do tych pierwszych można zaliczyć tworzenie wartościowego i atrakcyjnego contentu, który pomoże w wyróżnieniu marki, zaś do drugich reklamy oraz współpracę z influencerami.
- Tworzenie contentu warto łączyć z działaniami płatnymi. Do tych zalicza się m.in. reklamy na Facebooku, Instagramie, czy LinkedInie.
Podsumowanie
Promocja firmy w mediach społecznościowych ma duży wpływ na jej funkcjonowanie i rozwój. Dzięki przyjęciu skutecznej strategii promocji i dywersyfikowaniu kanałów, wykorzystywanych do jej prowadzenia, można dotrzeć do użytkowników, realnie zainteresowanych marką i jej ofertą. Social media to dziś nieodłączna część życia wielu użytkowników, będących przedstawicielami różnych grup społecznych. Ci zaś są potencjalnymi klientami dla marek, funkcjonujących w cyfrowym świecie. Warunek jest jeden – działania promocyjne muszą przyciągać uwagę docelowych odbiorców i sprawić, że zechcą zapoznać się, a nawet pozostać z marką na dłużej.