Jak pisaliśmy w artykule Najpopularniejsze serwisy społecznościowe: rynek social media ciągle się rozwija, ludzie coraz aktywniej uczestniczą w internetowym społeczeństwie, a znane brandy próbują swoich sił w promocji marki w różnych kanałach social mediowych. Czas abyśmy spojrzeli na rynek społeczności online od kuchni i zastanowili się z jakich narzędzi najczęściej korzystają specjaliści.
Najważniejsze narzędzia
Social Media Manager to dowódca strategii w mediach społecznościowych kreujący całokształt kanału komunikacji. Jakie zatem narzędzia wspomagają pracę Social Media Managera?
- Buffer
Narzędzie, które automatycznie publikuje wcześniej zaplanowane przez nas posty czy twitty. Social Media Manager może skorzystać z narzędzia dla wybranych portali: Facebooka, Twittera, Google +, Pinteresta, czy też LinkedIna. Buffer posiada funkcję ustawienia konkretnego czasu oraz dopasowania odbiorców naszych wpisów. Narzędzie pomaga także w analizie publikowanej treści m.in. pokazuje liczbę polubień czy udostępnień.
Darmowe korzystanie z buffera ograniczone jest do jednego konta na każdej z obsługiwanych platform społecznościowych oraz automatycznej publikacji maksymalnie 10 postów dziennie. Istnieje możliwość wykupienia płatnego pakietu w dwóch wersjach: tańszy z nich zawiera 6 kont w wybranych serwisach, drugi zaś to pakiet premium, z którego można korzystać bez ograniczeń.
- Hootsuite
To kolejne narzędzie ułatwiające wdrożenie harmonogramu publikacji oraz analizy wpisów. Z narzędzia można korzystać na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Google +, WordPressie, Instagramie oraz Youtubie. Social Media Managerowie chwalą program za łatwość, przejrzystość i intuicyjność obsługi. Dzięki wprowadzonej aktualizacji, hootsuite umożliwia aktualizowanie publikacji oraz odpowiedzi na komentarze bezpośrednio przez aplikację.
Dostępna jest darmowa wersja programu, która posiada ograniczenie do 3 kont na portalach społecznościowych. Dostępne pakiety Pro oraz Enterprise są płatne ale mimo tego nadal w przystępnej cenie (około 40 zł za pakiet Pro). Warto jednak zaznaczyć, że pomimo posiadania płatnej wersji, nadal płatne pozostają dodatkowe opcje m.in. rozszerzona wersja raportu to koszt nawet 200 zł.
- Keyhole
Social Media Manager może użyć tego narzędzia przede wszystkim do analizy hashtagów z twittera oraz instagrama. Prezentowane dane ukazują zasięg postów, ilość użytkowników korzystających z danego hashtaga, dane demograficzne użytkowników oraz treści tweetów w czasie rzeczywistym. Dzięki możliwości natychmiastowej reakcji dostajemy większą możliwość kreowania dyskusji w social media.
Za możliwość wyświetlania i analizy danych w czasie rzeczywistym trzeba zapłacić. Darmowa wersja Keyhole daje jednak możliwość wyszukiwania hasztagów z pewnym opóźnieniem czasowym.
- BuzzSumo
Wyżej omawiany Keyhole umożliwia wyszukiwanie hasztagów natomiast BuzzSumo działa na tej samej zasadzie pozwalając monitorować publikowane w Internecie treści. Dzięki specjalnym algorytmom, które między innymi analizują słowa kluczowe, narzędzie zbiera informacje dotyczące ilości udostępnianych artykułów przez użytkowników. Jeśli dany artykuł jest często udostępniany na Facebooku, Twitterze, LinkedIn czy Pintereście znajduje się on wyżej w zestawieniu. Pozwala to wyszukać czas, miejsce oraz użytkowników, którzy piszą na interesujące nas tematy.
Dziennie mamy możliwość analizy dziesięciu bezpłatnych treści. Za każde kolejne wyszukiwanie musimy zapłacić.
- Sprout Social
Social Media Manager, który zarządza kontami klientów zdecydowanie doceni funkcjonalność tego narzędzia. Za pomocą jednego logowania możemy zarządzać kontami medialnymi wszystkich klientów, obsługiwać bieżące potrzeby, planować publikacje postów, reagować i odpowiadać na komentarze użytkowników, analizować dane statystyczne zarządzanych profili czy monitorować hashtagi.
Płatny pakiet daje możliwość nieograniczonego korzystania z narzędzia, na co nie pozwala darmowa wersja. Można natomiast testować płatną wersję przez pierwsze 30 dni za darmo.
- Brand24
Monitoring mediów społecznościowych oraz szukanie wiadomości o marce to najważniejsze funkcje tego narzędzia. Dzięki analizie m.in. popularności, zasięgu, aktywności użytkowników możemy dowiedzieć się o źródle pochodzenia wiadomości dotyczącej marki.
Korzystanie z narzędzia jest możliwe przez 14 dni za darmo.
- PublBox
Narzędzie obsługujące wszystkie portale społecznościowe za pomocą jednego panelu. Polecane jest dla małych i średnich przedsiębiorstw, freelancerów i blogerów. Smart kalendarz, opcja tworzenia strategii treści, edytor graficzny, analiza danych historycznych to tylko niektóre z opcji, jakie daje nam Publbox. Ciekawym dodatkiem do narzędzia są przykładowe posty jakie sugeruje program lub lekcje o social media marketingu pozwalające lepiej zrozumieć specyfikę branży.
- Facebook Audience Insights
Facebook Audience Insights pozwala zebrać informacje dotyczące użytkowników portalu, a później wykorzystać do odpowiedniego kierowania reklam. Baza wiedzy daje Social Media Managerowi wskazówki jaki jest użytkownik – tzn. co lajkuje, co komentuje, w jakich wydarzeniach bierze udział oraz czas i intensywność tych działań. Dobrze określona grupa docelowa daje większe szanse na skuteczną kampanię reklamową.
- TweetDeck
Obowiązkowa pozycja dla wszystkich twittujących. Dzięki TweetDeck możemy zarządzać naszym profilem z jednego panelu, który przypomina oficjalną wersję aplikacji twittera na androida lub windows phone. Warto nadmienić, że narzędzie pozwala korzystać z wielu kont jednocześnie, przy czym tweety umieszczane są w różnych kolumnach dla różnych kont. Pozwala to w prosty sposób ztweetować nasze drugie konto jednym kliknięciem.
Istnieje możliwość instalacji darmowej wersji, która spełnia wyżej wymienione funkcje narzędzia.
- Addictomatic
Narzędzie jakim jest Addictomatic daje nam możliwość sprawdzania newsów i artykułów dzięki wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego. Niezwykła przejrzystość interfejsu sprawia, że przeglądane treści są bardziej czytelne. Narzędzie obsługuje m.in. Twittera, YouTuba, Yahoo News, Bing News, Google Blog Search oraz WordPress.com.
Brak płatnych pakietów sprawia, ze wszystkie dostępne funkcję Addictomatica są darmowe.
- Canva
Nieodłącznym elementem tworzenia wizerunku w social media są zdjęcia. Przestawiamy zatem program, który pozwala edytować i projektować grafikę, dzięki której możemy tworzyć cover photo, kolaże, szablony dokumentów czy plakaty. W programie dostępne są szablony dla popularnych serwisów społecznościowych jak Facebook, YouTube czy Instagram.
Darmowa wersja programu pozwala na dostęp do bezpłatnych zdjęć, szablonów, czcionek, kształtów, ilustracji czy wykresów. Wersja premium rozwija dostępność poszczególnych elementów.
Reasumując…
Rola Social Media Managera, jaką jest kreowanie idealnego wizerunku marki w portalach społecznościowych, to nie lada wyzwaniem. Jednak dzięki stale udoskonalanym i wprowadzanym nowym narzędziom zadanie to staje się czystą przyjemnością. Oczywiście to nie wszystkie opcje, które można wykorzystać, by ułatwić sobie zarządzanie profilami. Jest ich znacznie więcej, a ich dobór zależy tylko i wyłącznie od osobistych preferencji.