Królestwo hashtagów w social media

Hashtagi - każdy widział, każdy zna, może nie każdy wie jak się nimi posługiwać? Poniżej krótki przewodnik po hashtagach na Facebooku, Twitterze i Instagramie.
19 września 2016

No to zaczynamy

Jeszcze „naście” temu hashtagi w social mediach zdarzało się spotykać okazyjnie. Były raczej traktowane jako ozdobnik, dopowiedzenie, czasem jako żart. Nikt nie przywiązywał do nich szczególnej wagi.
 
Obecnie stały się integralną częścią praktycznie każdego posta - w szczególności na Twiterze czy Instagramie. Są swego rodzaju drogowskazem, pozwalającym chociaż w pewnym stopniu uporządkować i posegmentować ogromne ilości treści, jakie pojawiają się każdego dnia w sieci.
 
Z drugiej strony nadawcy mogą precyzyjniej kierować swoje komunikaty do osób zainteresowanych określoną tematyką, budować społeczności czy docierać z ofertą do konsumentów.
 

Instagramowe hashtagi

Hashtagi kojarzą różne posty publikowane na Instagramie w jedną konwersację. Pozwala to na łączenie użytkowników (którzy nie są połączeni w żaden inny sposób) i uczestnictwo w określonym temacie. Wszystkie zdjęcia lub wideo oznaczone takimi samymi tagami pojawiają się w jednym streamie.
 
Warto pamiętać, że są mniej lub bardziej popularne hashtagi. Przed publikacją posta, warto sprawdzić czy oznaczenie, które chcemy użyć, ma szansę na dotarcie do większej grupy osób. Może okazać się, że coś co wydaje nam się świetnym hasłem, będzie jedynym takim na całym Instagramie. W polu wyszukiwania wpisujemy wybraną frazę i od razu widzimy ilość postów opublikowanych pod podanym i podobnym wyrażeniem. Można to także zrobić już w trakcie redagowania wpisu. Kiedy w treści dodamy znak # i zaczniemy wpisywać hasło, Instagram będzie podpowiadał nam frazy bazując na ich popularności.
 
hashtagi instagram
 
Interface wyszukiwania hashtagów na Instagramie jest chyba najprostszy ze wszystkich social mediowych platform. Użytkownik może wykonać 3 czynności: 
  • Zobaczyć i wyszukiwać powiązane hashtagi
  • Zobaczyć najpopularniejsze posty, po wybraniu określonego hasła
  • Zobaczyć najnowsze posty, po wybraniu określonego hasła
 
instagram posty hashtagi

Gdzie zamieszczać hashtagi w poście? Nie ma jednej zasady. Zazwyczaj dopisuje się je na końcu postu, jednym ciągiem, tak aby użytkownicy nie mieli trudności z ich zobaczeniem. Ale z równym powodzeniem można wpleść je w treść opisu i uczynić z nich część zdania. Kiedy już opublikujemy otagowany post, stajemy się częścią konwersacji. Tak długo jak nasze konto ma publiczny status, inni użytkownicy, nie będący naszymi znajomymi (obserwującymi), mogą zobaczyć nasze wpisy. 

instagram hashtagi - przykład

A co z szukaniem haseł? Jeśli nie mamy nic konkretnego na myśli i chcemy dotrzeć do najpopularniejszych streamów, najlepiej skorzystać z zakładki „Eksploruj” (klikamy w szkło powiększające w dolnym menu). Tam gromadzone są najpopularniejsze wpisy, zdjęcia publikowane przez osoby, których wpisy do tej pory polubiliśmy lub już obserwujemy itd. I to właściwie wszystko. Prawda, że proste?

Hashtagowe tweetowanie

Nie jest chyba dla nikogo zaskoczeniem, że hashtagi na Twitterze pełnią identyczną rolę jak na Instagramie. Bez nich, dość ciężko byłoby odnaleźć się w napływie informacji, w jednym ogólnym streamie. Należy pamiętać, że Twitter jest najbardziej dynamicznym z social mediów, jeśli chodzi o publikację wpisów – posty, reposty, odpowiedzi, cytowania... W najpopularniejszych streamach w ciągu godziny potrafi się pojawić nawet ponad 50 wpisów. 
 
Zacznijmy zatem od wyszukiwania haseł. W tym miejscu należy wspomnieć o tym, że istnieją dwa, znacząco różniące się interface’y – mobilny i desktopowy. W przypadku wersji mobilnej, otrzymujemy ograniczoną ilość informacji, jak na poniższym zdjęciu. Możemy zobaczyć wszystkie tweety otagowane wybranym hashtagiem, lub wybrane najpopularniejsze z nich. 
 
twitter hashtagi - przykłady 1
 
W przypadku wersji desktopowej informacji i możliwości eksplorowania zakamarków serwisu jest znacznie więcej. Mamy podgląd na najlepsze / najbardziej lubiane posty, podgląd „na żywo” stream’a z wybraną konwersacją, listę powiązanych kont, zdjęć, filmów, a także wiadomości. Twitter dostarcza także rozbudowaną wyszukiwarkę w wersji desktopowej, pomagającej zawęzić wyniki do naszych oczekiwań. 
 
twitter hashtagi - przykłady 2
 

Poza tym, użytkownicy otrzymują listę ostatnich trendów (po lewej stronie, od głównego stream’u). W przypadku niektórych hashtagów, zarejestrowane konta (po zalogowaniu), otrzymują także dodatkowe informacje – powiązane wyszukiwania oraz kanały warte obserwowania. 

twitter hashtagi - przykłady 3

Podobnie jak w przypadku Instagrama, nie ma zasady, w którym miejscu należy umieszczać hashtagi we wpisach. Jednak z racji bardzo ograniczonej ilości znaków w pojedynczym tweet’cie, zazwyczaj umieszcza się je w zdaniu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej miejsca. 

twitter hashtagi - przykłady 4

Wyszukiwanie najpopularniejszych hashtagów na Twitterze (jeśli nie mamy nic konkretnego na myśli) jest nieco ograniczone. Właściwie konieczne jest posługiwanie się podpowiedziami „Trendy” z lewej strony ekranu w wersji desktopowej lub po kliknięciu w szkło powiększające w górnym menu na telefonie.

#Facebook

Na koniec najpopularniejszy z portali społecznościowych w Polsce, czyli Facebook. Jednak nie tylko liczba użytkowników odróżnia go od innych serwisów. W przeciwieństwie do Twittera i Instagrama, gdzie zazwyczaj mamy do czynienia z kontami publicznymi, na Facebooku, przeważają konta prywatne. Dlatego posty oznaczane hashtagami nie mogą być wyszukiwane przez innych. W konsekwencji stream’y zdominowane są przede wszystkim przez marki, firmy i osoby publiczne.
 
W przypadku wyszukiwania hashtagów interface mobilny i dekstopowy są dość zbliżone do siebie. Podczas wpisywania hasła w wyszukiwarkę otrzymujemy listę najlepiej dopasowanych i/lub najpopularniejszych profili, grup czy stron. 
 
facebook - hashtagi przykłady
 
Po wyświetleniu większej ilości wyników dostajemy szczegółowe informacje o:
  • Najpopularniejszych postach naszych znajomych, w grupach, a także postów publicznych
  • Listę najbardziej dopasowanych profili, stron oraz grup
  • Listę wydarzeń, aplikacji, filmów i zdjęć powiązanych z wyszukiwanym przez nas hasłem
  • Najnowsze i Miejsca to dodatkowe zakładki występujące w wersji desktopowej Facebook’a

facebook - hashtagi przykłady 2

Jeśli szukamy konkretnego hasła, możemy także w wyszukiwarce ręcznie wpisać https://www.facebook.com/hashtag/SzukaneSłowo (czyli przykładowo https://www.facebook.com/hashtag/koniec). 
 
Jeśli chcemy aby do nasz post opublikowany na tablicy mogły zobaczyć osoby spoza grona naszych znajomych czy fanów, konieczne jest nadanie mu statusu Publiczny. Po publikacji hashtag staje się klikalnym linkiem, który zabiera użytkownika na stronę konkretnego stream’u.
 
facebook - hashtagi przykłady 3

Jedyną problematyczną rzeczą w przypadku Facebook’a, jest wyszukiwanie najpopularniejszych hashtagów. Obecnie jedyne narzędzie występuje tylko w wersji angielskiej i tylko w wybranych krajach. W lewej części głównego ekranu pojawia się pole „Trending”. Artykuły i hashtagi, które się tam pojawiają dobierane są z uwzględnieniem wielu czynników – takich jak np. zaangażowanie pod postami, aktywność na linii czasu, naszą lokalizację czy strony, które do tej pory polubiliśmy. 

facebook trending - hashtagi przykłady

I tak oto, dotarliśmy do końca naszej krótkiej podróży po krainie hashtagów w social mediach. Powyższe wskazówki powinny wystarczyć na początek i uporządkować Waszą dotychczasową wiedzę i informacje. Także nie pozostaje nic innego jak życzyć #powodzenia i #doprzeczytania niebawem.

Streszczenie

  1. Obecnie hashtagi pełnią niezwykle ważną rolę w przekazywaniu treści, pozwalają na docieranie do sprecyzowanej grupy odbiorców, na uporządkowanie treści oraz tworzenie społeczności.
  2. Zdjęcia na Instagramie grupowane są na podstawie hashtagów, co pozwala na wyświetlanie ich w jednym streamie i tworzenie docelowej grupy zainteresowanych odbiorców. Ważne jest jednak sprawdzenie popularności hashtagu, który chcemy wykorzystać, co ułatwią nam sugestie Instagrama.
  3. Na Twitterze działanie oraz rola hashtagów są podobne do tych na Instagramie.
  4. Facebook, w odróżnieniu od pozostałych platform społecznościowych, obfituje w prywatne profile, zatem tutaj hashtagi zdominowane są przez osoby publiczne, marki i firmy.

Podsumowanie

Sprawne posługiwanie się hashtagami niesie za sobą takie korzyści, jak np. zwiększenie widoczności i popularności naszego wpisu lub zdjęcia. Oczywiście logiczne jest, że im popularniejszego hashtagu użyjemy, tym większą popularność zyskamy. Nie jest to jednak aż tak proste. Warto dobierać hashtagi pasujące do tego, co chcemy przekazać, czym się zajmujemy i jakie wartości wyznajemy. Takie działania pozwolą nam dotrzeć do osób, które najbardziej zainteresuje nasz komunikat, a więc znowu - zwiększenie widoczności w grupie odbiorców, na których najbardziej nam zależy. Powyższy poradnik ukazał zarówno różnice, jak i podobieństwa hashtagowe na różnych portalach społecznościowych. Z taką wiedzą można już podbijać social media, #dodzieła!

Joanna Tymowicz
AUTOR
Client Service Director / Vice President
tel.782 387 793
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy