Pierwszym podstawowym problemem, jakiemu musi stawić czoła każdy, kto planuję rozpocząć działania w Google Ads, jest niewątpliwie ustalanie jak przemyśleć budżet kampanii reklamowej. W tym artykule dowiesz się na co zwrócić uwagę przy jego planowaniu.
Spis treści:
- Określenie początkowego budżetu reklamowego w Google Adsh
- Reklamy Google Ads a Twoja strategia
- Gdzie reklamują się konkurenci?
- Koszt kliknięcia w słowo kluczowe
- Efektywność kampanii Google Ads
- Wybór lokalizacji
- Podział budżetu na reklamę
- Streszczenie
- Podsumowanie
Określenie początkowego budżetu reklamowego w Google Ads
Przy ustalaniu budżetu w Google Ads zacznij od określenia kwoty, którą chciałbyś przeznaczyć na ten typ marketingu w pierwszych tygodniach od rozpoczęcia kampanii reklamowej. W celu trafnego określenia wysokości budżetu, należy zastanowić się nad następującymi kwestiami: określenie początkowej kwoty budżetu, wybranie odpowiedniej strategii, analiza konkurencji, sprawdzenie kosztów kliknięcia dla wybranych słów kluczowych.
Potrzebujesz budżetu podstawowego? Zacznij od kwoty na reklamę, którą możesz swobodnie wydawać każdego miesiąca. Upewnij się, że mieści się w oczekiwaniach Twojej firmy. Możesz dostosować tą liczbę, aby po uruchomieniu była bardziej dokładna podczas zbierania danych z rzeczywistej kampanii reklamowej.
Reklamy Google Ads a Twoja strategia
Jeżeli Twoja firma ma już ugruntowaną pozycję w sieci internetowej (jesteś jednym z liderów w swojej branży) oraz osiągasz odpowiednie wyniki z zakresu SEO, to istnieje duża szansa na to, że użytkownicy trafią do Ciebie na stronę i dokonają konwersji. W takim przypadku, kampanie Google Ads posłużą do pozyskania większej ilości klientów oraz wspomogą słowa kluczowe, które nie mają odpowiedniej pozycji w wyszukiwarce.
W sytuacji gdy otwierasz całkiem nowy biznes, reklama w Google Ads jest w zasadzie koniecznością. Poprzez nią uda Ci się już na samym początku pozyskać pierwszych potencjalnych klientów. Dzięki takiej kampanii, pozyskujemy także wartościowe informacje na temat słów kluczowych, które potem można wykorzystać przy pozycjonowaniu.
Jeżeli prowadzisz lub otwierasz sklep internetowy, to Twoja kampania musi zawierać kampanię produktową, a w późniejszym etapie inteligentną kampanię promującą wszystkie Twoje artykuły. Dodatkowo, powinieneś także zastosować remarketing dynamiczny, który pozwoli wyświetlać użytkownikom ostatnie produkty, jakie zobaczył na Twojej stronie internetowej. Jeśli świadczysz inne usługi bez sklepu, to Twoja kampania powinna wykorzystywać kanał w sieci wyszukiwania. Z kolei dla usług np. taksówkarskich, skuteczną promocją będzie reklama skierowana na użytkowników korzystających ze smartfonów, nawołująca do wykonania połączenia telefonicznego. Wybór typów kampanii oraz ich ilość przełoży się na koszty, jakie generować będą nasze działania, więc warto poświęcić trochę czasu i wybrać to, co będzie odpowiednie dla naszej oferty usług.
Gdzie reklamują się konkurenci?
Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie i zwiększyć swoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów, należy sprawdzić czy na najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe w Google, wyświetlają się reklamy konkurentów. Na rysunku poniżej, przedstawiony został przykład reklam wyświetlanych dla słowa kluczowego “hydraulik warszawa”.
Jak widać na powyższym rysunku, dla wybranego słowa kluczowego pojawiają się reklamy konkurentów, którzy wyasygnowali na ten cel pewien budżet. Warto sprawdzić także reklamy na pozostałych stronach wyników wyszukiwania - pomoże to również optymalnie ustalić budżet na kampanię. Jeśli nie wiesz jakie słowa kluczowe powinieneś wziąć pod uwagę lub nie masz pomysłu, powinieneś skorzystać z Planera słów kluczowych od Google, dzięki którym uzyskasz listę proponowanych słów kluczowych dla danej grupy docelowej.
Wykorzystując to narzędzie będziesz mógł zebrać listę słów kluczowych, dla których nie pojawiają się reklamy i oddzielić jej od listy, dla których reklamy pojawiają się po wpisaniu słowa kluczowego. Uzyskane informacje pozwolą Ci na tworzenie reklam dla słów kluczowych, na które nikt się nie wyświetla, co z kolei przełoży się na dużo niższe koszty kliknięcia dla takich słów kluczowych.
Koszt kliknięcia w słowo kluczowe
Jeśli Twoja lista słów kluczowych jest już kompletna, możesz przystąpić do oszacowania kosztu kliknięć poszczególnych słów kluczowych, które użyjesz prowadząc kampanię, a tym samym przemyśleć budżet reklamowy. Jest to dobry punkt wyjściowy do oszacowania całego budżetu kampanii, ale nie jedyna informacja, którą warto wziąć pod uwagę. W celu poznania ilości wyszukiwań i średnich kosztów za kliknięcie, należy skorzystać z planera słów kluczowych i kliknąć w sekcję “Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”.
Jeśli nie masz jeszcze kompletnej listy i chciałbyś poznać dodatkowe propozycje dla Twojej branży, kliknij w sekcję “Poznaj nowe słowa kluczowe”. Przy wybieraniu do planu kampanii słów kluczowych, sugeruj się słowami kluczowymi o dużej liczbie wyszukiwań i niskiej konkurencyjności - pozwoli to pozyskać klientów możliwie jak najniższym kosztem.
Korzystając z planera, wybrane słowa kluczowe możesz dodawać do planu kampanii i po zakończeniu wybierania sprawdzić jego prognozę. Przykładowe dane zostały zaprezentowane na poniższym rysunku.
Efektywność kampanii Google Ads
KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) - to dane, które pozwalają określić czy założone wcześniej cele reklamowe Twojej firmy są realizowane. Każda z firm działa inaczej i ma inny model biznesowy - dla sklepów najważniejszym celem będzie zwiększenie przychodów, dla zwykłych firm świadczących różnego rodzaju usługi, będzie to raczej nawiązanie kontaktu i pozyskanie klienta, dla portali ogłoszeniowych może to być zwiększenie ruchu. Dzięki KPI możemy na bieżąco sprawdzać statystyki naszych kampanii i reklamy w oparciu o ustalone wcześniej cele biznesowe.
Przykłady KPI:
- dodanie produktu do koszyka,
- transakcja,
- liczba połączeń telefonicznych z firmą,
- liczba wypełnionych formularzy kontaktowych,
- liczba odwiedzin podstrony kontaktowej,
- skopiowanie numeru telefonu lub adresu mailowego,
- założenie konta w usłudze,
- zwiększenie ruchu na stronie.
Szczegółowe dane i dobrze dobrane cele na początku planowania działań pozwolą na zwiększenie efektywności całej kampanii, a także ustalić budżet na reklamę.
Wybór lokalizacji
Jeśli prowadzisz sklep internetowy z możliwością wysyłki na terenie całego kraju, ale nie wiesz czy Twój budżet reklamowy będzie wystarczający do tego celu, możesz tworzyć kampanie skierowane na kilka regionów. Po obserwacjach w oparciu o dane z narzędzi takich jak Google Analytics czy Yandex, możesz dodawać kolejne. Jeśli prowadzisz lokalny biznes i Twoim celem jest pozyskanie klientów z najbliższej okolicy, powinieneś skupić się na odbiorcach z otoczenia. Dzięki temu, Twój potencjalny klient będzie miał możliwość odwiedzenia Twojej firmy i omówienia szczegółów. Pozyskanie lepszych odbiorców przełoży się na lepsze wykorzystanie budżetu reklamowego oraz pozyskanie większej ilości konwersji wśród klientów.
Podział budżetu na reklamę
Po zaplanowaniu budżetu reklamowego, należy przystąpić do jego podzielenia na konkretne kampanie w obrębie Twojego konta w Google Ads. W tym celu trzeba się przyjrzeć, jakie dane najlepiej trafią do klienta i na tej podstawie ostatecznie ustalić budżet na całą kampanię.
Jeśli przykładowo Twój dzienny budżet na reklamy wynosi 100 PLN i planujesz utworzenie 5 kampanii o różnych typach, to nie dziel budżetu reklamowego po 20 PLN na każdą kampanię. Taki podział może skutkować tym, że niektóre z kampanii wykorzystają cały budżet dzienny wcześniej, a inne nie wykorzystują pełnego deklarowanego budżetu dziennego. Rozwiązaniem jest ustawienie wspólnego budżetu dziennego dla całego swojego konta Google Ads i przypisanie go do wszystkich utworzonych kampanii. Dzięki temu rozwiązaniu, wszystkie Twoje kampanie będą mogły korzystać z jednego budżetu dziennego. W rezultacie, będziesz w stanie wykorzystać na reklamy cały budżet dzienny, ale bez niebezpieczeństwa jego przekroczenia.
Streszczenie
- Przy ustalaniu budżetu w Google Ads zacznij od określenia kwoty, którą chciałbyś przeznaczyć na ten typ marketingu w pierwszych tygodniach od rozpoczęcia kampanii reklamowej.
- Jeżeli Twoja firma ma już ugruntowaną pozycję w sieci internetowej (jesteś jednym z liderów w swojej branży) oraz osiągasz odpowiednie wyniki z zakresu SEO, to istnieje duża szansa na to, że użytkownicy trafią do Ciebie na stronę i dokonają konwersji.
- Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie i zwiększyć swoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów, należy sprawdzić czy na najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe w Google, wyświetlają się reklamy konkurentów.
- KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) - to dane, które pozwalają określić czy założone wcześniej cele reklamowe Twojej firmy są realizowane.
- Jeśli prowadzisz sklep internetowy z możliwością wysyłki na terenie całego kraju, ale nie wiesz czy Twój budżet reklamowy będzie wystarczający do tego celu, możesz tworzyć kampanie skierowane na kilka regionów.
- Po zaplanowaniu budżetu reklamowego, należy przystąpić do jego podzielenia na konkretne kampanie w obrębie Twojego konta w Google Ads.
- Reklama jest dźwignią handlu.
Podsumowanie
Reklama jest dźwignią handlu, a skuteczna kampania poprzez przemyślane działania, z czasem może okazać się kurą znoszącą złote jajka. Dzięki rozsądnemu planowaniu budżetu w Google Ads oraz jego późniejszemu przydzielaniu poszczególnym kampaniom, możesz osiągnąć pożądane wyniki akcji reklamowej. Warto zatem poświęcić trochę czasu i zastosować się do powyższych zaleceń. Google Ads daje możliwość śledzenia wyników oraz modyfikowania na bieżąco wszystkich ustawień, dzięki czemu zawsze gdy nie dobierzesz odpowiedniego budżetu lub niepoprawnie go podzielisz, będziesz miał możliwość skorygowania błędów, ale warto zrobić to dobrze już na samym początku.