Wartość rynku kosmetycznego z roku na roku powiększa się. Nie bez znaczenia jest coraz częstsza obecność marek w Internecie – sektor beauty w e-commerce rośnie w siłę. Najpopularniejszymi produktami na rynku są te przeznaczone do ochrony skóry, pielęgnacji włosów, kosmetyki do makijażu, produkty toaletowe, dekoracyjne i perfumy.
Branża beauty może korzystać z form promocji, które nie zawsze sprawdzą się w innych sektorach. Grupa docelowa kosmetyków jest zróżnicowana pod względem wieku, a to niewątpliwy atut w przypadku korzystania przez markę z platformy TikTok. Z aplikacji korzystają głównie młodzi ludzie i to z myślą o nich marka kosmetyczna tworzy strategię obejmującą działania w social media. Serwis obecny jest na 150 rynkach, na których marki kosmetyczne z powodzeniem lokują produkty, korzystając przy tym z wizerunku znanych osób.
Spis treści:
- Czym jest TikTok?
- Co można tworzyć na TikToku?
- Czy marki powinny działać na TikToku?
- Branża beauty na TikTok
- Influencer marketing w branży beauty
- Jakość nagrań ma znaczenie
- Pokaż na TikTok ‘u produkt!
- Content generowany przez klientów
- Wejście z marką na TikToka
- Streszczenie
- Podsumowanie
Czym jest TikTok?
Kiedyś Musical.ly – teraz TikTok. W sierpniu 2018 r. Musical.ly przejęła chińska firma ByteDance, a użytkownicy publikujący dotychczas krótkie nagrania w stylu lip-sync na Musical.ly, przekierowani zostali na TikToka. Aktualnie jest to bijąca rekordy popularności aplikacja, która pozwala na interakcję między użytkownikami: komentowanie, reakcje, wiadomości. TikTok jest szansą dla wielu młodych ludzi, którzy chcą zaistnieć przede wszystkim na tle swoich rówieśników oraz marek, których grupa docelowa to właśnie młode pokolenie.
Warto zaznaczyć, że w przypadku TikToka, zupełnie inaczej niż np. w przypadku YouTube, ponad połowa użytkowników to aktywni twórcy treści video. Challenge i trendy, które tam znajdujemy, wymagają od nich kreatywności i zaangażowania. Zabawne treści mają od groma zwolenników. Wielomilionowe zasięgi, jakie generuje aplikacja są obiecujące i zachęcające dla twórców. TikTok można także znaleźć w strategiach promocyjnych agencji marketingowych i indywidualnych marketerów. Panujący „hype” i moda na TikToka nie zapowiada jego końca. Wręcz przeciwnie – prostota tego narzędzia sprawia, że właściwie każdy może zaistnieć na tej platformie.
Co można tworzyć na TikToku?
TikTok umożliwia produkcję krótkich materiałów video, w oparciu o znajdującą się w bazie aplikacji muzykę. Znajdziemy w niej znane i lubiane kawałki, które są aktualnie hitami, a także ścieżki dźwiękowe z zabawnych filmików, czy kabaretów. Jedyne co musi zrobić artysta nagrywający film to dopasować ruch swoich ust do nagrania, z którego korzysta (lip-sync) lub wykorzystać to w inny, kreatywny sposób, który zainteresuje odbiorców.
Kto korzysta z TikToka? Nie da się ukryć, że z aplikacji korzysta w większości młodsze pokolenie określane mianem Generacji Z, dla którego serwisy społecznościowe są częścią codzienności. Uwielbiają technologię, a kultura selfie, kult ciała i obnażanie swojej prywatności w Internecie nie jest dla nich niczym nadzwyczajnym. Młodzi ludzie nie wyobrażają sobie świata bez social media. W aplikacji TikTok regularnie pojawiają się nowe trendy, wyzwania i pola do popisu dla nastolatków, którzy chcą być zauważeni. Wielu z nich udaje się w ten sposób stworzyć interesujący dla widzów profil, zbudować swoją społeczność i tym sposobem wyrażać siebie.
Czy marki powinny działać na TikToku?
To zależy. Biorąc pod uwagę widownię, na pewno już na starcie należy rozważyć, czy jest sens wchodzenia na TikToka ze swoją marką, jeżeli niekoniecznie naszą grupą docelową są ludzie młodzi. Firmy oferujące produkty luksusowe, czy te skierowane przede wszystkim dla dorosłych: usługi finansowe, deweloperskie, architektoniczne – prawdopodobnie nie zainteresują nastolatków szukających dobrej zabawy. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, jeżeli przeanalizujemy marki odzieżowe, spożywcze oraz wspomnianą już we wstępie branżę beauty. Tematyka ta jak najbardziej znajduje się w kręgu zainteresowań młodzieży.
Platforma udostępnia cztery formaty, które pozwalają na tworzenie filmów, promowanie marki hashtagiem zachęcanie do tworzenia postów oraz reklamę, która daje użytkownikom do dyspozycji filtry przygotowane przez markę.
Branża beauty na TikTok
Prowadzenie social media to nie tak oczywista sprawa, jak mogłoby się wydawać. Nie ogranicza się jedynie do wrzucenia postu na tablicę. Na sukces marki składa się wiele czynników. Jeśli chodzi o TikToka strategia musi być przemyślana od samego początku.
Przede wszystkim trzeba znaleźć odpowiednią formę naszego istnienia na tym portalu, która nie będzie sztywna, ale w luźny, naturalny i co ważne zabawny sposób zaprezentuje produkty i sam brand. Najlepszym rozwiązaniem jeżeli chcemy podbijać TikToka będzie współpraca z influencerami. Lokowanie produktów w ich filmach to najrozsądniejsze rozwiązanie, biorąc pod uwagę zasięgi beauty influencerów generowane na TikToku. Product placement jest najczęściej wykorzystywanym sposobem na promocję w branży kosmetycznej.
Influencer marketing w branży beauty
Współpraca z lubianymi i wpływowymi ludźmi to kluczowa kwestia, jeśli chodzi o prowadzenie social media w branży beauty. Treści zamieszczane przez osoby, posiadające tysiące naśladujących ich followersów mają ogromną siłę oddziaływania. Kosmetyki i akcesoria mające nam pomóc w dbaniu o urodę, polecone przez TikTokera, Instagramera bądź Vlogera – z pewnością kupi przynajmniej cześć jego wiernej i oddanej publiczności.
Jeżeli marka, którą promujemy zostanie w odpowiedni, ciekawy i rzetelny sposób polecona przez taką osobę, wzrost sprzedaży będzie zauważalny. Sukces tego rodzaju działań zależy także od autorów, z którymi zdecydujemy się podjąć współpracę. Podstawą działania jest znalezienie osób, które poza tym, że posiadają interesujące nas zasięgi, prowadzą działalność spójną z naszą, a także wyznają te same wartości, które promuje nasza marka. Warto w tym celu wykorzystać platformę TikTok Creator Marketplace, której celem jest połączenie twórcy z marką.
Influencer marketing na TikToku w branży beauty to rozwiązanie, które umocni pozycję marki i wygeneruje sprzedaż. Pokazuje to przeprowadzony przez agencję GetHero raport, z którego wynika, że aż co trzeciemu użytkownikowi aplikacji podoba się, że twórcy tworzą kreatywne treści z udziałem marek. Co czwarta osoba decyduje się na kupno promowanego prze TikTokera produktu. Makijaż jest drugim, po muzyce zainteresowaniem użytkowników platformy, a wskazuje na niego prawie 16% respondentów. Raport znajduje się na stronie: https://gethero.pl/raport-tiktok/.
Jakość nagrań ma znaczenie
Odbiorcy, na których nam zależy są dzisiaj bombardowani komunikatami z każdej strony. Instagram, Facebook, YouTube i inne portale rozwijają się w zawrotnym tempie. Im więcej twórców, tym trudniej wyróżnić się na ich tle. Ogromna podaż pozwala widzom na wybór i bycie wymagającymi wobec treści, którym decydują się poświęcić swój wolny czas. Mają wysokie oczekiwania, których jeśli nie spełni jeden twórca – spełni inny. W sytuacji, w której mają przed sobą dwa filmy, wybierają ich zdaniem lepszy.
Firmy beauty, które chcą zainteresować użytkowników TikToka, muszą postawić na najwyższą jakość nagrań. Jest to rozwiązanie kosztowne, ale jak najbardziej opłacalne. Stąd też warto dobrze je przemyśleć i opracować strategię marketingową, która bazuje przede wszystkim na wysokiej jakości technicznej materiału i zawartości zgodnej z oczekiwaniami grupy docelowej. Decydując się na współpracę z influencerami musimy zastrzec oczekiwany poziom techniczny materiału, który uwzględnia także montaż skupiający uwagę oglądającego.
Sposobem na osiągnięcie celu marketingowego są: przejścia między poszczególnymi scenami, dynamika nagrania, która nie pozwala nawet na moment oderwać od niego wzroku, a także popularne w branży beauty COLABY, czyli współprace kilku Influencerów tworzących razem jeden materiał. Genialnym przykładem jest realizacja polskich influencerek @beautyvtricks z @andziathere, które w ramach współpracy stworzyły film o kolekcji palet cieni Colourpop, dedykowanych popularnej bajce – Kraina Lodu.
@andziathere Jak wam się podoba nasz Makijaż na Anne i Else? Więcej na ig andziathere 🔥##makeup ##frozen2 ##elsa ##annafrozen ##pl ##uroda @beautyvtricks 👩🏼👩🏻🦰
♬ dźwięk oryginalny - andziathere
Interesujące produkty, dziewczyny przerzucające je między sobą, stylizacja, makijaż, fryzura – wszystko dopracowane w najmniejszych szczegółach. Jeżeli odniesiemy jakość nagrań do branży beauty, okazuje się, że niepodważalnie jest ona priorytetem.
Pokaż na TikTok ‘u produkt!
Większość beauty treści na portalach społecznościowych jest zorientowana na produkcie. Aby jednak nie promować danej rzeczy w zbyt oczywisty sposób, możemy zainteresować widza jedną z popularnych form angażujących użytkowników TikToka. Sporym zainteresowaniem cieszą się filmy z serii „Krok po kroku”, „Przed i po” lub „Jak namalować?”, tutoriale makijażowe. Tego rodzaju triki i wskazówki sprawiają, że użytkownik osiągający efekty za sprawą reklamowanego produktu, utożsamia je z marką.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Jeżeli nasz produkt jest tańszym, ale równie dobrym zamiennikiem drogiego kosmetyku – koniecznie warto pomyśleć o filmach z porównaniami produktów. Co wyróżnia takie filmy? Są miłe dla oka, i przydatne, a w tle zgrabnie i bez narzucania pokazują w dobrym świetle produkt, na którego promocji nam zależy.
Przykładowy tutorial na TikToku:
@klatex NEXT MAKEUP TUTORIAL, do you like them?🤔 | 🇵🇱 Nareszcie TUTORIAL MAKIJAŻU! Lubicie je oglądać?😘 ##makijaż ##makeup ##tiktoknażywo ##dlaciebie ##foryou
♬ dźwięk oryginalny - klatex
Content generowany przez klientów
Prowadzenie social media powinno przede wszystkim koncertować się na obserwatorach. To oni są najbardziej zaangażowanymi i rzetelnymi odbiorcami treści udostępnianej przez markę. Zachęcanie followersów do publikowania treści związanych z naszym produktem i oznaczania marki sprzyja nie tylko budowaniu pozytywnego wizerunku, ale tworzy z odbiorcami relację.
W tym celu warto zadbać o wykreowanie unikalnych hashtagów związanych z marką. Wpisy z rodzaju „user genereted content” to potwierdzenie, że dana marka i jej produkty są faktycznie popularne. Ich celem jest także wspieranie potencjalnych konsumentów w trakcie podejmowania decyzji zakupowej. Powiedzenie „skoro jemu się sprawdza to może i u mnie się sprawdzi” jest niezwykle popularne wśród użytkowników social media. Na tym przekazie bazuje także prezentowanie produktów przez znane osoby. Pamiętajmy, że influencerzy kreują zarówno trendy, jak i potrzeby swoich obserwatorów.
Wejście z marką na TikToka
Wprowadzenie marki beauty na TikToka zacznijmy od analizy grupy docelowej. Musimy dokładnie wiedzieć, kim są nasi klienci i czego od nas – jako marki – oczekują. Co więcej TikTok to przede wszystkim miejsce, w którym firma musi pokazywać prawdę o sobie, celując jednocześnie w panujące trendy. Marka, która wejdzie do aplikacji z nieautentycznymi treściami wideo będzie miała trudności w stworzeniu wiernej i lojalnej społeczności. Chcesz znaleźć tam grono odbiorców? Baw się filmami. Poczuj flow i pokaż, że czas spędzony z Twoimi produktami nie będzie czasem zmarnowanym.
Marka kosmetyczna Fenty Beauty na TikTok
Przeglądając konta marek kosmetycznych można zauważyć, kiedy nie do końca wiedzą one, jak podejść do tematu swojej działalności w aplikacji TikTok. Częstym zjawiskiem jest duplikacja treści, które umieszczono już na kanale YouTube lub Facebooku. Wstawianie na TikTok tych samych treści nie będzie dla oglądającego angażujące (o ile przyciągnie jego uwagę), ponieważ już to widział, więc dlaczego miałby oglądać ponownie? Filmy, które trafiają na TikToka muszą wykraczać poza to, co było i w jak największym stopniu angażować oglądających. Jak to zrobić? Wymyślaj challenge, akcje, hashtagi i daj się naśladować. ZAANGAŻOWANIE siebie i innych to klucz do sukcesu marki na TikToku.
Streszczenie
- Tik tok to bijąca rekordy popularności aplikacja, która pozwala na interakcję między użytkownikami: komentowanie, reakcje, wiadomości.
- TikTok umożliwia produkcję krótkich materiałów video, w oparciu o znajdującą się w bazie aplikacji muzykę.
- Z aplikacji korzysta w większości młodsze pokolenie określane mianem Generacji Z, dla którego serwisy społecznościowe są częścią codzienności.
- Trzeba znaleźć odpowiednią formę naszego istnienia na tym portalu, która nie będzie sztywna, ale w luźny, naturalny i co ważne zabawny sposób zaprezentuje produkty i sam brand.
- Współpraca z lubianymi i wpływowymi ludźmi to kluczowa kwestia, jeśli chodzi o prowadzenie social media w branży beauty.
- Firmy beauty, które chcą zainteresować użytkowników TikToka, muszą postawić na najwyższą jakość nagrań. Jest to rozwiązanie kosztowne, ale jak najbardziej opłacalne.
- Większość beauty treści na portalach społecznościowych jest zorientowana na produkcie. Aby jednak nie promować danej rzeczy w zbyt oczywisty sposób, możemy zainteresować widza jedną z popularnych form angażujących użytkowników TikToka.
- Wprowadzenie marki beauty na TikToka zacznijmy od analizy grupy docelowej.
Podsumowanie
Podkreślenie osobowości i charakteru marki beauty przy użyciu sprecyzowanego i pasującego do jej charakteru komunikacji, pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Lojalność i zaangażowanie to karta przetargowa, którą daje firmie odbiorca. TikTok jest narzędziem z ogromnymi możliwościami dla marek, zwłaszcza oferujących produkty z kategorii beauty. Miejmy, jednak na uwadze, że aktywność marek luksusowych niekoniecznie odniesie oczekiwany skutek. Produkty z wysokiej półki mają zupełnie inne grono odbiorców, niż te oferowane dla osób z większości grup wiekowych, zwłaszcza młodych, które szukają w sieci informacji podanych w luźniej, atrakcyjnej formie.
Dlatego zanim podejmiesz próbę wprowadzenia marki na TikToka, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: czy aby na pewno ta grupa odbiorców jest rynkiem docelowym? Filozofia marki musi iść w parze z kanałami komunikacji, którą posługuje się na co dzień w kontakcie z klientami. Niespójności zostaną szybko uchwycone przez odbiorców, którzy chcą od marki autentycznego przekazu. Klienci kupują z produktem historię marki, a to właśnie zarządzanie wizerunkiem w mediach społecznościowych jest jednym z czynników kształtujących ją.