Branża farmaceutyczna w wyszukiwarkach

Z raportów internetowych wynika, że już niemalże 32 miliony Polaków, co stanowi prawie 85% populacji kraju, korzysta z zasobów sieci. Liczba ta powiększa się z miesiąca na miesiąc, dając możliwość branży farmaceutycznej dotarcia do nowych klientów.
28 lutego 2011 [aktualizacja: 06.08.2021]

Według danych zaprezentowanych przez StatCounter Global Stats pod koniec 2020 roku procentowa ilość wizyt rozpoczętych wejściem na stronę z wyszukiwarki Google, wyniosła 97,57 proc. daje to oszałamiającą liczbę ponad 26 mln użytkowników miesięcznie w Polsce.

Spis treści:

  1. Reklama internetowa liderem rynku
  2. Branża farmaceutyczna rośnie w siłę
  3. Zasady reklamowania się branży farmaceutycznej
  4. Branża farmaceutyczna w mediach społecznościowych 
  5. Zadbaj o widoczność w wyszukiwarce
  6. Anonimowość w cenie
  7. Reklama a wizerunek
  8. Potencjał SEM
  9. Prekursorzy branży farmaceutycznej
  10. Streszczenie
  11. Podsumowanie

Reklama internetowa liderem rynku

Z badań IAB AdEx przeprowadzonych przez IAB Polska wspólnie z PwC wynika, że nakłady finansowe na reklamę online w Polsce wyniosły 5,2 mld zł w 2020 r., co stanowi wzrost o 4,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Eksperci branży e-commerce potwierdzają, że reklama internetowa objęła pozycję lidera wzrostu. Wraz ze wzrostem popularności oraz rentowności reklamy internetowej, rośnie popularność wyszukiwarek i świadomość reklamodawców o ich potencjale. 
 

Branża farmaceutyczna rośnie w siłę

Tak rosnący potencjał znakomicie wykorzystuje branża farmaceutyczna, która jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów na świecie. Obecnie stanowi ponad 10 proc. globalnego PKB, co daje wartość około 1,27 bln dolarów. Na umacnianie wysokiej pozycji w rynku z pewnością miała wpływ pandemia, która postawiła branżę farmaceutyczną przed nowymi wielkimi wyzwaniami. Czynnikami nie bez znaczenia  są również wzrost zamożności oraz coraz szybsze starzenie się społeczeństwa.

Zasady reklamowania się branży farmaceutycznej

Rynek farmaceutyczny podlega znacznym ograniczeniom reklamowym, zwłaszcza jeśli mówimy o lekach refundowanych. Dotyczy to promowania zarówno farmaceutyków, jak i miejsc, w których są sprzedawane.

Ustawa o Prawie Farmaceutycznym zawiera spis regulacji prawnych dotyczących reklamy produktów leczniczych.

Dodatkowo Główny Inspektor Farmaceutyczny udzielił podmiotom odpowiedzialnym szereg szczegółowych wytycznych dotyczących tych regulacji i ich stosowania. W związku z tym, że zgodnie z definicją, reklamą jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych, należy zachować szczególną ostrożność oraz uważność podejmując się zadania reklamowania farmaceutyków.

Branża farmaceutyczna w mediach społecznościowych 

Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube to kanały, które coraz śmielej wykorzystywane są przez firmy z przemysłu farmaceutycznego. Służą one nie tylko do promowania samej firmy czy terapii, ale są też medium, które służą firmom do promowania np. kampanii edukacyjno-informacyjnych. 
Warto pamiętać, że branża farmaceutyczna jest branżą regulowaną w social mediach. Co to oznacza w praktyce? Planując działania marketingowe w kanałach social media, najpierw należy upewnić się, czy dana platforma społecznościowa pozwala na reklamę produktu, który chcemy zareklamować oraz dokładnie zapoznać się z regulaminem. Warto pamiętać również o tym, że w portalach nieograniczających dostępu przedmiotem reklamy mogą być jedynie leki bez recepty, czyli OTC (over the counter). Dodatkowo zabronione jest kierowanie reklamy produktu do dzieci, w związku z czym planując działania w social mediach, należy mieć na uwadze, aby grupą docelową były osoby pełnoletnie.
 
Wiemy, jak tworzyć angażujące reklamy w Social Media!
Zapytaj o ofertę!
 

Zadbaj o widoczność w wyszukiwarce

Internet jest pierwszym źródłem informacji o zdrowiu. Zdeklasował on inne, powszechne jeszcze kilka lat temu źródła wiedzy, takie jak: prasa, konsultacje z rodziną czy wizyta u lekarza. Digitalizacja zdrowia spowodowała powstanie nowego pojęcia związanego ze zdrowiem, czyli e-zdrowia. Praktyczny jego wymiar wyraża się m.in. w szybkości i łatwości w dostępie do informacji, mających na celu lepsze zaspokojenie swoich potrzeb zdrowotnych.
Amerykańska firma badawcza Pew Internet & American Life Project przedstawiła raport „The Social Life of Health Information”, z którego wynika, że prawie każdy z użytkowników, który szukał w wyszukiwarkach informacji dotyczących tematyki zdrowotnej, odnalazł wskazówki odnośnie tego, jak poradzić sobie z chorobą.
 

Anonimowość w cenie

Chęć zachowania anonimowości skłania również Polaków do poszukiwań w sieci porad oraz opinii dotyczących zdrowia i chorób. Dowodem na to jest kolejne badanie przeprowadzone przez firmę Gemius, z którego wynika, że co trzeci polski użytkownik szuka w wyszukiwarkach wiadomości na temat grypy i przeziębienia, wiedzy z dziedzin dermatologii oraz schorzeń kręgosłupa itp. Co więcej, ludzie szukający takiej wiedzy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi użytkownikami na forach tematycznych, blogach, grupach dyskusyjnych czy portalach społecznościowych. Tego typu reklama, nastawiona na potrzeby indywidualnej jednostki jest bardziej wiarygodna dla potencjalnego odbiorcy i budzi większe zaufanie niż tradycyjne formy reklamy. A obecność na forach i w dyskusjach internetowych bardzo poprawia wizerunek firmy w oczach użytkowników.

Reklama a wizerunek

W ostatnim czasie coraz bardziej widoczne staje się zainteresowanie promocją w wyszukiwarkach nie tylko w celach reklamowych, ale i PR-owych. Firmy poprawiają w ten sposób swój wizerunek, a Search Engine Reputation Management staje się niezbędny w sytuacjach kryzysowych. Najważniejsze jest ciągłe monitorowanie wyników wyszukiwania, gdyż informacje, jakie pojawiają się na pierwszej stronie, są strategiczne dla wizerunku firmy. Jako specjaliści od PR musimy dbać, aby były to jak najbardziej wartościowe informacje.

W przypadku pojawienia się negatywnych opinii reagujemy natychmiastowo, ponieważ jedna zła opinia znaczy dziś więcej niż kilkanaście dobrych.

Chociaż mogą być nieprawdziwe potrafią skutecznie zniszczyć reputację, na którą firma pracowała latami. Natychmiastowe działania polegają na tym, że publikujemy kilka wartościowych wiadomości, które pojawiają się w wynikach nad tym feralnym. Traci on swoją pozycję i wędruje w mniej odwiedzane obszary na stronie. – tłumaczy prezes zarządu agencji public relations Exacto w Rzeszowie, Dariusz Tworzydło. Natomiast Wojciech Szymański, Dyrektor Zarządzający w Ideo Force Sp. z o.o. dodaje, że warto pamiętać, aby nie tylko reagować w momencie pojawiania się negatywnego wpisu, ale odpowiednio wcześniej przygotować artykuły czy nowe strony (wizytówki), które będą pojawiać się wyżej niż negatywne informacje na tak ważne hasła, jak nazwa marki czy kluczowych produktów. Co więcej, odpowiednie przygotowanie zaplecza sprawia, że ryzyko pojawienia się negatywnej informacji w TOP 10 jest mało prawdopodobne.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Wyszukiwarki są szczególnie cenione przez tzw. prosumentów, w przypadku branży farmaceutycznej mogą to być nowocześni, profesjonalni konsumenci, specjaliści, lekarze, a także pacjenci, którzy nie dają wiary komunikatom marketingowym i poszukują własnych źródeł wiedzy. Osoby te, mają szeroką wiedzę o produktach i usługach związanych z ulubioną marką, a także chcą mieć udział w jej tworzeniu, poprzez podnoszenie jej reputacji w mediach społecznościowych. Dariusz Tworzydło podkreśla, że SERM (Search Engine Reputation Managment) jest połączeniem działań z zakresu Public Relations oraz promocji i dbania o wizerunek w wyszukiwarkach internetowych. Czyli polega na takim przygotowywaniu materiałów publikowanych w Internecie, aby były nie tylko łatwe do odnalezienia, ale również budowały pozytywny wizerunek firmy. Szczególnie jest on pomocny w sytuacji kryzysowej, gdyż umożliwia monitorowanie i natychmiastowe kreowanie pozytywnego postrzegania firmy w sieci.

Potencjał SEM

Ubiegłoroczne badania przeprowadzone przez firmę Bluerank wykazały, że serwisy o tematyce medyczno – farmaceutycznej znajdują się na czele rankingu stron zbierających najwięcej ruchu z wyszukiwarek. Firma podała, że 45% ruchu odnotowanego przez serwisy należące do tej kategorii miało swoje źródło w wynikach wyszukiwania. Jak podaje raport strategicznym IAB Polska jedną ze zmian jakie obserwuje się obecnie na rynku SEM jest postępująca profesjonalizacja usług w wyszukiwarkach. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na powierzenie prowadzenia kampanii w wyszukiwarkach specjalistom. Pomagają oni efektywniej wykorzystać możliwości wyszukiwarek i doradzają przemyślenie swoich celów biznesowych i przyszłych osiągnięć.

Jeśli kampania ma mieć charakter wizerunkowy, warto pozycjonować się na popularną frazę. Jeśli natomiast pozycjonowanie ma przynieść korzyści biznesowe czy sprzedażowe właściwsze jest pozycjonowanie się na tzw. „długi ogon”.

Wstępne analizy pozwalają dobrać najbardziej odpowiednie dla danej branży słowa kluczowe. Na ich później zostanie zbudowana cała kampania, wiec ich dobór powinien być dobrze przemyślany. W wyszukiwarkach internetowych witryny mogą zaistnieć na kilka sposobów. Do najpopularniejszych należy płatna reklama w postaci boksów sponsorowanych. Linki do promowanych stron mogą pojawiać się wówczas na trzech pierwszych pozycjach na górze strony oraz w prawym panelu. Dodatkowo dobrze wypozycjonowane strony mogą pojawiać się na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Sieć aptek ‘Dbam o zdrowie’ wybrała pozycjonowanie na konkretne problemy i szczegółowe hasła tematyczne. Link do portalu apteki po wpisaniu tej frazy pojawia się do dzisiaj na pierwszym miejscu wyników wyszukiwarki. Ponadto widoczny był również wzrost w naturalnych wynikach, szczególnie na nazwy firmowe. Apteka promowała w ten sposób swój serwis internetowy i jednocześnie e-aptekę: doz.pl. Teksty serwisu zostały zoptymalizowane pod określone słowa kluczowe, aby użytkownicy poszukujący konkretnej informacji, otrzymali odnośnik do doz.pl w top 10 wyszukiwarki. Takie pozycjonowanie pozwala znacznie zwiększyć oglądalność serwisu, wpływa na budowanie świadomości marki, a także przekłada się na wzrost liczby klientów apteki internetowej.

Prekursorzy branży farmaceutycznej

Bez wątpienia jedną z farmaceutycznych marek, która osiągnęła największy sukces w sieci jest wspomniany wyżej serwis doz.pl. Już w 2008 rozpoczęli oni budowę świadomości marki poprzez kampanię wizerunkową w wyszukiwarce. Jej celem było zwiększenie rozpoznawalności marki doz.pl wśród internautów oraz wzrost oglądalności i popularności portalu.
Podjęto szereg działań ePR, opublikowano m.in. kilkaset tekstów o tematyce medyczno – farmaceutycznej, popularyzujące strony serwisu doz.pl. Wyniki działań kampanii SEM odbiły się szerokim echem w branży internetowej, głównie z powodu całkowitego zdeklasowania witryn komercyjnych. 
 
Do innych ciekawych przykładów należą działania marketingowe firmy DocPlanner. Jest ona właścicielem portalu znanylekarz.pl, dzięki któremu w łatwy, szybki i wygodny sposób pacjent może umówić wizytę u lekarza przez Internet. Serwis podjął się budowania społeczności wśród użytkowników portalu poprzez możliwość dodania własnej opinii o lekarzu i podzielenia się nią z pozostałymi użytkownikami. Serwis urósł do takich rozmiarów, że obecnie w swojej bazie posiada ponad 140 tys. specjalistów z różnych dziedzin medycyny.
 

Streszczenie

  • Z badań IAB AdEx przeprowadzonych przez IAB Polska wspólnie z PwC wynika, że nakłady finansowe na reklamę online w Polsce wyniosły 5,2 mld zł w 2020 r., co stanowi wzrost o 4,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
  • Eksperci branży e-commerce potwierdzają, że reklama internetowa objęła pozycję lidera wzrostu. 
  • Rynek farmaceutyczny podlega znacznym ograniczeniom reklamowym, zwłaszcza jeśli mówimy o lekach refundowanych.
  • Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube to kanały, które coraz śmielej wykorzystywane są przez firmy z przemysłu farmaceutycznego. Służą one nie tylko do promowania samej firmy czy terapii, ale są też medium, które służą firmom do promowania np. kampanii edukacyjno-informacyjnych. 
  • Internet jest pierwszym źródłem informacji o zdrowiu. 
  • Ludzie szukający wiedzy medycznej w Internecie chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z innymi użytkownikami na forach tematycznych, blogach, grupach dyskusyjnych czy portalach społecznościowych.
  • W ostatnim czasie coraz bardziej widoczne staje się zainteresowanie promocją w wyszukiwarkach nie tylko w celach reklamowych, ale i PR-owych. Firmy poprawiają w ten sposób swój wizerunek, a Search Engine Reputation Management staje się niezbędny w sytuacjach kryzysowych.
  • Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na powierzenie prowadzenia kampanii w wyszukiwarkach specjalistom.
  • Warto zadbać o dobrze wypozycjonowaną stronę, wówczas mogą pojawiać się na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Najnowsze trendy marketingowe związaną z promocją w wyszukiwarkach branży farmaceutycznej na dobre zadomowiły się w naszym kraju. Internet za sprawą wyszukiwarek staje się źródłem wiedzy i informacji o zdrowiu, polem do dyskusji dla coraz bardziej aktywnych w sieci lekarzy, a także miejscem pełnym opinii o lekach, chorobach i ich zwalczaniu. Zarówno wśród lekarzy jak i pacjentów bardzo widoczny jest trend do tworzenia własnych społeczności online, dzielenia się problemami i podtrzymywania na duchu. Niewątpliwie marketing w wyszukiwarkach to obszar promocji dla firm, które nie boją się wykraczać poza utarte schematy kreacji wizerunku. Głównie ze względu na to, że działania promocyjne w nowych mediach na pewno zostaną zauważone przez nowoczesnego konsumenta, na którym szczególnie zależy branży farmaceutycznej.

 

Barbara Kossak
AUTOR
Marketing Manager
tel.725 701 412
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.5 na podstawie 2 ocen

Inne wpisy