Szybki rozwój Internetu pozwala na tworzenie nowych form komunikacji międzyludzkiej oraz działalności w sieci. W obecnych czasach wiele rzeczy odbywa się właśnie poprzez Internet, dając użytkownikom szereg różnorodnych aplikacji, które towarzyszą w codziennym życiu. Jedną z takich aplikacji, jest Instagram, który zaraz obok Facebooka, Messengera czy Youtube’a stał się najchętniej używaną platformą komunikacyjną w sieci społecznościowych.
Spis treści:
- Instagram - aplikacja dla każdego
- Czym dokładnie jest Instagram?
- Kevin Systrom i Mike Krieger
- Na początku był Burbn
- Powstanie Instagrama
- Budowanie społeczności
- Pierwsze zdjęcie
- Pierwsze funkcje i wygląd
- Pierwsze logo Instagrama
- Facebook kupuje Instagrama
- Użytkownicy Instagrama
- Zmiany w latach 2011-2016
- Zmiany w latach 2017-2019
- Co nowego przyniósł rok 2020
- Skąd ta popularność?
- Możliwości marketingowe Instagrama
- Streszczenie
- Podsumowanie
Instagram - aplikacja dla każdego
Instagram to prosta w obsłudze, bardzo intuicyjna aplikacja, która pozwala na dzielenie się z użytkownikami momentami z życia, zdjęciami, a także filmikami. Posiada wiele ciekawych funkcji, których z roku na rok jest coraz więcej. Prowadzenie transmisji na żywo, konto firmowe czy zbieranie datków na organizacje charytatywne to tylko kilka funkcji, które obecnie Instagram oferuje użytkownikom.
Raport we are social oraz Hootsuite.
W Polsce Instagram zajmuje 4 miejsce w rankingu popularności platform.
Czym dokładnie jest Instagram?
Instagram przede wszystkim pozwala użytkownikom robić zdjęcia oraz krótkie filmy, a następnie poddawać je prostej obróbce, poprzez nakładanie odpowiednich filtrów. Każde zdjęcie lub filmik można opisać i oznaczyć odpowiednimi hasztagami. Każdy z użytkowników może wybrać sobie osoby, które chce obserwować, aby być na bieżąco z tym, co wrzucają na swoją tablicę. Warto zaznaczyć, że aplikacja jest darmowa i każdy może założyć na niej swój profil, prywatny lub publiczny. Pierwszym krokiem jest założenie konta poprzez pobranie aplikacji, a następnie uzupełnienie ważnych informacji takich jak np. nazwa czy zdjęcie profilowe. Wystarczy zatwierdzić i konto na tej popularnej aplikacji jest już gotowe do dzielenia się momentami z życia z innymi użytkownikami.
Kevin Systrom i Mike Krieger
Twórcą Instagrama jest Kevin Systrom, który urodził się w 1983 roku w Hooliston. Studiował zarządzanie nauką i inżynierią na Uniwersytecie Stanforda w Dolinie Krzemowej, gdzie poznał swojego przyszłego współpracownika, czyli Mike’a Kriegera. Początkowo Systrom był związany z Google, gdzie pracował przy kampaniach promocyjnych nowych usług m.in. przy Gmailu, arkuszach kalkulacyjnych czy kalendarzu. Kevin rozpoczął pracę w sektorze marketingu w Google, zrezygnował jednak ze stanowiska, bo pragnął stworzyć coś własnego. Już od najmłodszych lat poświęcał dużo czasu na programowanie, które bardzo go interesowało.
Mike Krieger, czyli współzałożyciel Instagrama urodził się w 1983 roku w Sao Paulo i studiował systemy symboliczne również na Uniwersytecie Stanforda. Na Instagramie pełnił funkcję dyrektora ds. Technicznych.
Jak się okazało, spotkanie na uniwersytecie związało Systroma i Kriegera na lata, ponieważ postanowili połączyć swoje pasje i stworzyć aplikację, o której oboje marzyli. Jak wyglądały początki Instagrama?
Na początku był Burbn
Cała historia Instagrama rozpoczęła się od stworzenia przez Kevina Systroma aplikacji Burbn. Nazwa została zainspirowana zamiłowaniem Systroma do doskonałych whisky i burbona. Początkowo aplikacja miała być połączeniem dwóch serwisów, czyli Foursquare oraz Flickr. Aplikacja Burbn na samym początku pozwalała jedynie na udostępnianie lokalizacji. Jednak Systrom stwierdził, że to za mało i wprowadził nowe funkcje, czyli publikowanie planów i udostępnianie zdjęć. Dlaczego nie udało się jej utrzymać? Przede wszystkim, dlatego że była bardzo skomplikowana i myląca w obsłudze, co przyczyniło się do tego, że nie odniosła sukcesu, mimo że miała niemałe grono odbiorców. Osoby z branży chwaliły aplikację, ale nie miała ona dużej liczby użytkowników.
Twórca aplikacji Burbn postanowił więc skupić się na jednym aspekcie, czyli na zdjęciach, ponieważ ludzie używali tej platformy tylko po to, aby udostępniać swoje zdjęcia. Kevin Systrom uważał, że w tym czasie nie było żadnej aplikacji, prostej w obsłudze, która pozwalała użytkownikom na opowiadanie o swoim życiu poprzez obraz. W tym momencie Kevin Systrom razem ze swoim współpracownikiem Mike Kriegerem postanowili zmienić formę i nazwę Burbn, i w ten sposób powstał Instagram.
Powstanie Instagrama
Kevin Systrom i Mike Krieger postanowili połączyć swoje siły stworzyć serwis oparty głównie na publikowaniu zdjęć i mniej skomplikowany niż Burbn. Twórcy chcieli stworzyć przede wszystkim maksymalnie wygodny, przejrzysty i funkcjonalny portal. Jak wiemy, udało im się osiągnąć zamierzony cel.
Po miesiącach eksperymentowania i prototypowania Systrom i Krieger wydali prostą aplikację do udostępniania zdjęć. Gdy pierwsza wersja była już dostępna, Kevin i Mark wysłali ją do kilku przyjaciół z Doliny Krzemowej, a aplikacja natychmiast otrzymała bardzo pozytywne opinie.
Początkowo dostęp do niej mieli tylko posiadacze iPhone’ów, ale i tak cieszyła się niezwykłym zainteresowaniem. W pierwszym tygodniu funkcjonowania pobrano ją aż 100 tysięcy razy, natomiast już 12 grudnia 2010 roku świętowano pierwszy milion użytkowników. To naprawdę niesamowity wynik, który świadczy o tym, że Instagram to naprawdę doskonały serwis odpowiedni dla wszystkich. Użytkownicy pokochali Instagram za możliwość ulepszania zdjęć filtrami i publikowania ich w kilku prostych i szybkich krokach.
Budowanie społeczności
Społeczność na Instagramie bardzo szybko się zwiększała, w żadnym serwisie społecznościowym nie zarejestrowano tak szybkiego wzrostu użytkowników. Jak to się stało, że Instagram stał się wszechobecny?
Wydanie aplikacji Instagram prawie w tym samym czasie, w którym został wydany iPhone4, miało olbrzymi wpływ na tak duże zainteresowanie platformą. Założycielom Instagrama zależało przede wszystkim na tym, aby stworzyć znakomitą społeczność, złożoną z rzeszy użytkowników. Najbardziej skupili się na tym, jak przyciągnąć uwagę ludzi, ponieważ wiedzieli, jak duże znaczenie ma budowanie społeczności. Pierwszy pracownik, który został zatrudniony do pracy przy aplikacji, był właśnie menadżerem społeczności. Z pewnością był to dobry ruch ze strony Kevina Systroma i Mike’a Kriegera.
Na świecie zaczęły odbywać się wydarzenia nazywane ,,Instameets”. To nic innego jak spotkania na Instagramie w prawdziwym świecie. Użytkownicy Instagrama zaczęli spotykać się i dzielić swoją pasją do fotografii mobilnej i spostrzeżeniami na temat Instagrama.
Pierwsze takie spotkanie zostało zorganizowane bezpośrednio przez Instagrama w marcu 2011 roku w Los Angeles. Niedługo później takie spotkania były normalnością na całym świecie, a ludzie chętnie w nich uczestniczyli. Wydarzenia te pokazały twórcom aplikacji, że Instagram to coś więcej niż wirtualne miejsce do wymiany zdjęć.
Budowanie społeczności w ten sposób, pokazanie, że to użytkownicy są najważniejsi, sprawiło, że Instagram osiągnął tak duży sukces.
Pierwsze zdjęcie
Instagram to fotograficzna sieć społecznościowa, której użytkownicy wykonują zdjęcia za pomocą aparatów wbudowanych w telefonach komórkowych, nakładają na nie odpowiednie filtry i wysyłają w świat, aby dzielić się z innymi fragmentami ze swojego życia. Wszyscy zastanawiają się jakie zdjęcie zostało opublikowane jako pierwsze na Instagramie.
Pierwszym zdjęciem, które zostało opublikowane w serwisie Instagram, jest fotografia autorstwa współzałożyciela tej platformy, czyli Mike’a Kriegera. Zdjęcie przedstawia jachty na plaży South Harbour.
Natomiast na drugiej fotografii, wykonanej telefonem komórkowym, która pojawiła się na Instagramie, jest pies.
Zdjęcie to wrzucił sam twórca aplikacji, czyli Kevin Systrom. Jest to zwykłe zdjęcie, uroczego psa, które zyskało wiele polubień.
Pierwsze funkcje i wygląd
Instagram w 2019 roku przekroczył ponad miliard aktywnych użytkowników dziennie. Ludzie dzielą się wszystkim w tym serwisie społecznościowym. Publikują najzwyklejsze zdjęcia, które przedstawiają ich codzienność, a także rozmaite profesjonalne treści, które związane są np. z działalnością, którą prowadzą. Jak początkowo wyglądał Instagram i jakie miał funkcje?
Gdy Instagram zaczął istnieć, korzystanie z tego medium społecznościowego wymagało zainstalowanej aplikacji na telefonie, obecnie można korzystać z niego także z poziomu komputera.
- Instagram początkowo został uruchomiony jako aplikacja na iOS, dwa lata później w 2012 roku stał się dostępny dla użytkowników Androida.
- Początkowo w aplikacji można było tylko publikować zdjęcia, które miały charakterystyczne proporcje, czyli 1:1, kształt zdjęć nawiązywał do kultowych aparatów Polaroid oraz Kodak.
Mimo że na samym początku aplikacja nie miała zbyt wielu funkcji, to i tak cieszyła się dużym zainteresowaniem. Użytkownicy uwielbiają dzielić się momentami ze swojego życia, dlatego ten serwis społecznościowy odniósł tak duży sukces.
Pierwsze logo Instagrama
Oryginalne logo Instagrama z 2010 roku zostało zaprojektowane przez samego twórcę aplikacji, czyli Kevina Systroma. Systrom nie był grafikiem, co można dostrzec po wyglądzie logo, był programistą. Początkowe logo, które tylko przez chwile było wykorzystywane, bardzo przypominało aparat POLAROID.
Kolejne logo zostało zaprojektowane już przez profesjonalnego grafika. Inspiracją przy tworzeniu drugiego logo był aparat Bell & Howell z lat 50.
Facebook kupuje Instagrama
Założyciel Systrom i Facebooka, Mark Zuckerberg, poznali się dzięki wydarzeniom odbywającym się w Stanford, a obaj byli w kontakcie na początku szybkiego wzrostu popularności Instagrama. Ogłoszenie przez App Store, że Instagram zostaje okrzyknięty najlepszą aplikacją 2011 roku oraz pobranie milion razy aplikacji przez użytkowników Androida w 2012 roku przyczyniło się do tego, że Instagram został wykupiony przez Facebooka za około 1 mld dolarów.
Mark Zuckerberg, czyli właściciel Facebooka postanowił, że Instagram nadal będzie funkcjonował jako osobna aplikacja. Z każdym rokiem była ona coraz bardziej udoskonalana, rozwijała się i ulepszała zgodnie z nowymi trendami. Nadal cieszy się ona wielkim zainteresowaniem na całym świecie.
Użytkownicy Instagrama
Instagram to jedna z najpopularniejszych platform mediów społecznościowych we wszystkich grupach wiekowych. Ma ogromną bazę użytkowników, którzy bardzo angażują się w działanie Instagrama. Obecnie Instagram ma ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. Statystyki pokazują, że najliczniejszą grupą użytkowników korzystających z tej aplikacji są osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata.
W Polsce w 2019 roku z Instagrama korzystało prawie 7 milionów użytkowników, z czego 59,1% to kobiety.
Zmiany w latach 2011-2016
Aplikacja bardzo szybko zgromadziła szeroką grupę wielbicieli na całym świecie. Po wykupieniu Instagrama przez Marka Zuckerberga doszło do kilku zmian warunków korzystania z aplikacji. Z roku na rok Instagram oferował coraz więcej nowych możliwości, które bardzo cieszyły użytkowników.
Najważniejsze zmiany i nowe funkcje, które zostały wprowadzane w aplikacji Instagram w latach 2011-2016:
- 17 grudnia 2012 r. – Instagram przyznaje sobie prawo do sprzedaży zdjęć użytkowników osobom trzecim bez powiadamiania ich o tym. Ta zmiana nie spodobała się niektórym użytkownikom, którzy zaczęli opuszczać Instagram.
- 2013 r. – Instagram wprowadza funkcje, dzięki której użytkownicy mogą oznaczać osoby na zdjęciu. Dodatkowo wprowadza nową kartę w profilu użytkownika „Zdjęcia z Tobą”, na których został oznaczony.
- 13 czerwca 2013 r. – możliwe jest udostępnianie video.
- Listopad 2013 r. – Instagram wprowadza funkcję postów sponsorowanych, które skierowane są do użytkowników USA.
- 12 grudnia 2013 r. – kolejna funkcja, jaką jest Direct. Pozwala ona na wysyłanie zdjęć do określonych osób bezpośrednio z aplikacji.
- Czerwiec 2014 r. – Instagram wprowadza nowe narzędzia do edycji umożliwiające dostosowywanie wyglądu zdjęć poprzez rozjaśnianie, dodanie kontrastu czy usuwanie cieni.
- 21 sierpnia 2014 r. – w tym czasie Instagram staje się bardziej przyjazny dla reklam, wprowadza nowe narzędzia biznesowe skierowane do marek.
- Październik 2015 r. – Instagram uruchamia Boomerang, czyli aplikację, w której użytkownik tworzy serię zdjęć, które później przekształcane są w krótkie video, następnie przewija się ono do przodu i do tyłu.
- 2015 r. – serwis umożliwia dodawanie zdjęć o prostokątnych proporcjach.
- 2016 r. – Instagram wprowadza nową ikonę, która dostępna jest do dzisiaj.
- 2 sierpnia 2016 r. – zostaje uruchomione Instagram Stories. Użytkownicy mogą publikować relacje, które dostępne są na profilu przez 24 godziny.
- Sierpnia 2016 r. – dostępna funkcja Zoom, która umożliwia użytkownikom powiększenie obrazów.
- 21 listopada 2016 r. – Instagram uruchamia wideo na żywo, które pozwala użytkownikom transmitować na żywo na Instagramie przez maksymalnie godzinę.
Oprócz zmiany wyglądu loga Instagrama, wprowadzane zostały również zmiany w interfejsie aplikacji.
Zmiany w latach 2017-2019
- 22 lutego 2017 r. – Instagram uruchamia funkcję umożliwiającą użytkownikom publikowanie wielu zdjęć w jednym poście, sposób ten przypomina pokaz slajdów.
- 22 maja 2018 r. – wprowadzona zostaje nowa funkcja „wycieszenia”, która umożliwia użytkownikom ukrywanie postów przed niektórymi użytkowników na ich kanale.
- 20 czerwca 2018 r. – uruchomienie platformy video IGTV. Użytkownicy mogą przesyłać filmy trwające do 10 minut, a twórcy i konta mające większą liczbę odbiorców mogą przesyłać filmy trwające do godziny.
- 2019r . – Instagram wprowadza funkcję „Datki” na Instastories, która umożliwia użytkownikom zbieranie datków na organizację charytatywne. Takie zbiórki w Internecie przynoszą naprawdę zaskakujące efekty.
Co nowego przyniósł rok 2020
Rok 2020 to rok wielu zmian i nowych funkcji na Instagramie. Media społecznościowe, w tym Instagram bardzo szybko ewoluują, to wszystko dlatego, aby nadążyć za wymaganiami konsumentów i wyróżnić się na tle innych platform społecznościowych. Algorytmy zmieniają się bardzo szybko, dlatego warto być na bieżąco z funkcjami i możliwościami, które daje nam Instagram.
- Początkowo platforma połączyła się z Messengerem, by można było odpisywać na wiadomości z obydwu serwisów w jednym miejscu, to kolejny etap integracji mediów społecznościowych.
- Później Instagram wprowadza funkcję Reels i rozszerza jej dostępność na kolejne 50 krajów. Czym jest Reels? To 15-sekundowe video nagrane do podkładu muzycznego, które można opublikować w tym serwisie.
- Instagram tworzy aktualizacje zakupów, dzięki temu w łatwy i szybki sposób będzie można przejść do stron internetowych sklepów i zrobić zakupy.
Mimo że logo Instagrama od 2016 roku jest niezmienne, to interfejs jest ciągle ulepszany.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Jak można zauważyć, w ciągu tych 10 lat Instagram bardzo się zmienił, zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcji, które na tę chwilę oferuje użytkownikom. Obecnie jest dużo bardziej przejrzysty i daje ogromne możliwości. Dodatkowo treści i fotografie publikowane na Instagramie od kilku lat są bardziej profesjonalne, co sprawia, że pojawia się coraz więcej kont biznesowych czy też profili influencerskich, które zarabiają dzięki tej platformie społecznościowej. Użytkowników przyciągają także osoby znane, aktorzy czy sportowcy. Największą liczbę obserwujących na ten moment ma znany piłkach Cristiano Ronaldo. Jego profil obserwuje 245 mln internautów.
Skąd ta popularność
Aplikacje mobilne są bardzo popularne i niezwykle funkcjonalne w dzisiejszym świecie. Smartfony towarzyszą każdemu przez większość dnia, dlatego mamy łatwy dostęp do różnorodnych aplikacji. Instagram to największa rozwijająca się platforma mediów społecznościowych. Niesamowite jest to, że tak naprawdę Instagram był sukcesem od samego początku. Ten portal społecznościowy to miejsce odpowiednie dla każdego. Jest ogólnodostępny, istnieje na całym świecie. Nie musisz być nikim sławnym, aby założyć profil na Instagramie i cieszyć się jego wieloma funkcjami. Skąd taka popularność Instagrama? Jest kilka powodów tego sukcesu:
- To bardzo prosty w użyciu bezpłatny serwis społecznościowy.
- Instagram pozwala robić zwykłe zdjęcia i nadawać im niezwykłego wyglądu.
- Ma wiele ciekawych funkcji, których z roku na rok jest coraz więcej.
- Skupia się głównie na jednej rzeczy, w tym wypadku na zdjęciach.
- To doskonałe miejsce dla różnych marek dzięki takiej funkcji, jak konto firmowe.
- Instagram jest skutecznym narzędziem marketingu w mediach społecznościowych ze względu na dużą, rosnącą bazę użytkowników.
- To miejsce, gdzie użytkownicy wchodzą w interakcje: przede wszystkim komentują, lajkują i udostępniają treści.
- Aplikacja umożliwia komunikację i wymianę myśli pomiędzy podmiotami, dlatego jest to dobry sposób na zawieranie nowych znajomości.
- Jest to portal, który obok rozrywki, spełnia także funkcję edukacyjną oraz informacyjną.
Możliwości marketingowe Instagrama
Na Instagramie firmy mogą reklamować się, sprzedawać, tworzyć angażujące treści – zdjęcia, filmy, relacje na żywo. Dzięki reklamie, marka dotrze do osób, której jej nie śledzą – i w ten sposób zyska nowych obserwujących. Reklama może być zdjęciem, filmem i pojawiać się relacjach, na Stories i w sekcji Eksploruj. Dla firm oznacza to przygotowanie promocji w angażującej formie i pojawienie się jej w miejscu, w którym są klienci i potencjalni zainteresowani. Dla przykładu, formatem Kolekcja zaprezentujemy ofertę mebli w postaci zdjęć z urządzonymi pomieszczeniami. Co firma osiągnie dzięki reklamowaniu się na Instagramie? Wszystko zależy od celu, a tym może być rozpoznawalność, rozważanie zakupu i konwersja.
Instagram ma wiele funkcji ułatwiających firmom zarządzanie profilem. Po połączeniu konta profesjonalnego na Instagramie ze stroną na Facebooku opłacanie reklam odbywa się za pomocą metody wykorzystywanej na jednym z serwisów. Firma może zarządzać wiadomościami z poziomu jednej skrzynki odbiorczej, synchronizować dane kontaktowe na Instagramie i Facebooku, korzystać z narzędzi i skonfigurować opcję zakupy na Instagramie. Funkcja zakupy polega na tym, że użytkownik, który widzi wyróżniony produkt, po kliknięciu znacznika lub naklejki (w zależności od umiejscowienia wyróżnionego produktu) przenosi się do strony z opisem produktu. Informacje, jakie otrzymuje to np. cena i bezpośredni link do strony, na której kupi prezentowany produkt.
Streszczenie
- Instagram to aplikacja społecznościowa do udostępniania zdjęć i filmów, która została uruchomiona w 2010 roku.
- Instagram to jedna z najpopularniejszych platform mediów społecznościowych we wszystkich grupach wiekowych.
- W Polsce w 2019 roku z Instagrama korzystało prawie 7 milionów użytkowników, z czego 59,1% to kobiety.
- Twórcą Instagrama był Kevina Systrom.
- Pierwszym prototypem Instagrama była aplikacja internetowa o nazwie Burbn.
- Od początku głównym celem aplikacji było prezentowanie zdjęć, szczególnie tych wykonanych na urządzeniach mobilnych.
- Instagram został wykupiony przez Facebooka za około 1 mld dolarów.
- W ciągu ostatnich 10 lat Instagram bardzo się zmienił, zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcji.
- Instagram jest skutecznym narzędziem marketingu w mediach społecznościowych ze względu na dużą, rosnącą bazę użytkowników.
Podsumowanie
Instagram został uruchomiony 6 października 2010 roku i jego rozwój jest fenomenalny. Z garstki użytkowników szybko stał się najpopularniejszą aplikacją fotograficzną. Założycielom Instagrama zależało przede wszystkim na tym, aby stworzyć znakomitą społeczność, złożoną z rzeszy użytkowników. Najbardziej skupili się na tym, jak przyciągnąć uwagę ludzi, ponieważ wiedzieli, jak duże znaczenie ma budowanie społeczności. Instagram jest skutecznym narzędziem marketingu w mediach społecznościowych ze względu na dużą, rosnącą bazę użytkowników.