Halloween – strasznie kreatywny czas w marketingu

Halloween, mimo że w Polsce zdobywa dopiero popularność, w wielu miejscach na świecie, jest bardzo ważnym wydarzeniem – z punktu widzenia dobrej zabawy, sprzedaży i kreatywnych reklam.
28 października 2016

Kreatywnie i klimatycznie

Marketingowcy na całym świecie lubują się w regularnych wydarzeniach – olimpiada, święta bożonarodzeniowe, walentynki czy właśnie zbliżające się Halloween. To niezwykła okazja do przygotowania czegoś specjalnego dla klientów. Ciekawego, zabawnego a przede wszystkim kreatywnego pomysłu, który przykuje uwagę odbiorców. 
 
Poza tym, patrząc na ten temat od reklamowej kuchni, to bardzo często dobra zabawa podczas wymyślania koncepcji i samej realizacji projektu. Zazwyczaj tego rodzaju zadania wiążą się z nieco luźniejszymi "burzami mózgów". W tym wszystkim najważniejszy jest oryginalny pomysł. 
 
Niedawno przyglądaliśmy się Olimpiadzie w Rio. Teraz nadszedł czas na najciekawsze (oczywiście naszym absolutnie subiektywnym zdaniem) halloweenowe kreacje z kraju i zagranicy.
 

Reklama Halloween na świecie

Oczywiście w krajach, w których tradycja Halloween jest obecna od wielu lat, dużo łatwiej tworzyć subtelne gry słowem, obrazem i skojarzeniami. Dla przypomnienia napiszemy tylko o niektórych z nich:
  • Przebieranie się za kogoś innego (niekoniecznie za potwory, ale także za postacie z książek, filmów itd.)
  • Cukierek albo psikus (zabawa dla dzieci polegająca na chodzeniu w przebraniach od domu do domu prosząc o słodycze)
  • Strasznie (Halloween to według legend noc strachów, duchów i magii)
  • Wycinanie dyń (w dużych dorodnych dyniach wykonuje się nacięcia imitujące straszne lub zabawne miny)
Tyle o teorii, przejdźmy do marketingowych pomysłów z ostatnich lat (z oczywistych względów, zdominowanych przez amerykańskie kreacje).
 
Znana wszystkim marka napojów gazowanych Pepsi, przebiera się za inną, równie popularną ,w estetycznej reklamie. Z kolei marka Mini Cooper zdecydowała się skorzystać z bardziej „namacalnej” formy reklamy, „ubierając” samochody zaparkowane na ulicy w odpowiedni kostium.
 
reklama pepsi halloween
 
kreatywny marketing
 
Bardzo często w reklamy nawiązują do znanych postaci popkulturowych – potworów, straszydeł lub do pewnych scenerii, które dość szybko kojarzą się odbiorcom z odpowiednim kontentem. Guinness w swojej reklamie z 2011 nawiązał do mrocznego i ponurego klimatu umieszczając kufel piwa na polu dyń – można domyślać się, że opiera się tutaj na stereotypach związanych ze strachami na wróble (w końcu to one stoją samotnie w środku pola) i/lub legendą o Dyniogłowym. Z kolei Burger King przygotował specjalnie z okazji Halloween grafikę, której chyba nie trzeba jakoś szczególnie tłumaczyć. 
 
guiness reklama halloween
 
reklama halloween
 
 
Innym ciekawym pomysłem Guinnessa (tym razem na rumuńskim rynku) była promocja piwa, które było mało popularnym, niszowym trunkiem. Przygotowano niską w kosztach i prostą w założeniach akcję, którą zaplanowano na noc Halloween. Zaprojektowane oryginalne podkładki pod piwo mógł otrzymać każdy - wystarczyło kupić Guinnessa w ten konkretny dzień. Okazało się, że zainteresowanie nimi jest tak duże, że sprzedaż marki w jedną noc osiągnęła niesamowicie wysoki poziom. 
 
reklama guiness halloween 2
 
Z kolei (prawdopodobnie nikomu bliżej nie znana) pizzeria Olivia przygotowała serię plakatów utrzymanych w klimacie starych horrorów, a nawiązujących do rodzajów pizzy – z owocami morza, anchois itd. 
 
pizzeria olivia reklama halloween

Reklamy Halloween w Polsce

Na naszym podwórku halloweenowe zwyczaje dopiero szukają swojego miejsca w popkulturowej przestrzeni. Nie oznacza to jednak, że i w naszej telewizji, prasie czy internecie nie pojawiają się próby przemycania strasznych klimatów. Nie jest niczym zaskakującym, że królują tutaj social media. Pozwalają one na szybką interakcję z użytkownikami (a zatem mamy wysyp okolicznościowych konkursów, gier i zabaw). Promocja w serwisach społecznościowych mają relatywnie niskie koszty i bardzo swobodną atmosferę. 
 
W każdym bądź razie. I w ten sposób w zeszłym roku Berlinki przebrały swoje produkty w „straszne” kreacje, Serce i Rozum straszyli się nawzajem, a Mentos zachęcał do wzięcia udziału w konkursie. Oczywiście kreacji reklamowych było więcej, wybraliśmy tylko niektóre. Ciekawi jesteśmy czym zaskoczy nas branża w tym roku (choć trzeba przyznać, że w tym roku jakoś "ciszej" obchodzi się Halloween...).
 
Póki co, z nowych rzeczy wartych uwagi udało się nam wypatrzyć nowy spot tv zrealizowany dla M&M’s. Zobaczcie sami, jeśli jeszcze nie widzieliście (link poniżej tego akapitu).
 
berlinki reklama halloween
 
serce i rozum reklama halloween
 
mentos reklama halloween

Facebook’owe reakcje na Halloween

Mówiąc z przymrużeniem oka – mamy wrażenie, że Facebook robi wszystko, żeby jak najdłużej pozostać w centrum uwagi. Najpierw wprowadzenie Sklepu, potem małe zamieszanie z lajkami na fanpage’ach, a teraz specjalne halloweenowe reakcje.

facebook reactions halloween

Znalezionie na profilu Advertising is exciting.

 
Co o nich myślicie? Nam się podobają. Pozostaje tylko pytanie czy pojawią się na polskim Facebooku.

Streszczenie

  1. Popularność Halloween w Polsce dopiero się zaczyna, jednak na całym świecie z marketingowego punktu widzenia takie właśnie regularne okazje są idealnym momentem do kreatywnej, jedynej w swoim rodzaju reklamy.
  2. Główne skojarzenia odnośnie Halloween na świecie to ,,cukierek albo psikus”, wycinanie dyń, czy przebieranie się.
  3. Podpinanie reklamy pod święto może skutkować znaczącym zwiększeniem sprzedaży, jak np. promocja piwa Guinness na rumuńskim rynku, gdzie przy zakupie piwa właśnie w Halloween, klient otrzymywał specjalną halloweenową podkładkę pod kufel, w rezultacie w ten jeden dzień sprzedaż marki osiągnęła niesamowicie wysoki poziom.
  4. W Polsce głównym kanałem ,,strasznych” reklam są social media, które pozwalają na szybką interakcję i docierają w głównej mierze, do osób zainteresowanych popkulturą, która powoli wprowadza Halloween do naszego kraju.

Podsumowanie

Święta bożonarodzeniowe, wielkanocne, walentynki, Halloween, każda z tych okazji przywołuje pośród odbiorców różne emocje, a co za tym idzie, co innego przyciąga ich uwagę w każdym z tych okresów. Wielkanoc - króliczki, kurczaczki. Walentynki serduszka i czerwień. Halloween, pomimo swojej stosunkowo niskiej popularności w Polsce, nie jest nam całkowicie obce. Zaczynamy powoli przyzwyczajać się do strasznych, halloweenowych reklam październikowo-listopadowym okresie. Taki zabieg pozwala marce zbliżyć się do odbiorcy, marka mówi wtedy ,,jesteśmy podobni, też obchodzimy te święta, też na nie oczekujemy”. Z punktu widzenia odbiorcy, marka wydaje mu się bardziej ,,ludzka”, nie sztywno nakierowana wyłącznie na złapanie klienta reklamując swoje produkty w nudny, monotonny sposób. Nawiązania do różnych świąt i okazji pozwalają klientowi na poczucie się częścią rodziny Twojej marki.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy