Grupa branżowa na Facebooku - jak wykorzystać jej potencjał?

Każdy marketingowiec najbardziej skupia się na prowadzeniu strony (fanpage), jednak to grupy coraz bardziej stają się branżowym standardem.
22 czerwca 2021

Facebook daje swoim użytkownikom wiele wspaniałych możliwości, które jeszcze bardziej łączą i integrują społeczność. Jedną z nich jest prowadzenie grupy. Nie ma wątpliwości co do tego, że każdy marketingowiec najbardziej skupia się na prowadzeniu strony (fanpage), jednak to grupy coraz bardziej stają się branżowym standardem. To, jakie zmiany przeszły grupy w stosunkowo niedługim czasie, świadczy o tym, jak bardzo Facebook zaczyna na nie stawiać i jak dużą popularność zyskują. Grupy to nie tylko budowanie relacji, ale świetne narzędzie do wspomagania sprzedaży. Warto więc spojrzeć na nie pod kątem potencjału biznesowego. Jaki jest fenomen grup, czym one są, jak je założyć i wykorzystać w celach marketingowych?

Spis treści:

  1. Własna grupa na Facebooku
  2. Fanpage vs grupa na Facebooku
  3. Co daje posiadanie grupy?
  4. Krótka instrukcja
  5. Odznaki jako element grywalizacji
  6. Moderacja na grupie
  7. Prowadź dyskusje i angażuj
  8. Marketing szeptany w grupie
  9. Testuj i analizuj
  10. Podsumowanie 

Własna grupa na Facebooku

Grupa na Facebooku to przestrzeń utworzona przez danego użytkownika lub stronę, do której mogą dołączać inne osoby. Z reguły grupy dotyczą wąskiej tematyki, a kiedyś służyły głównie do tego, aby bliskie osoby mogły wspólnie rozwijać zainteresowania. Obecnie grupy są już bardzo rozbudowaną przestrzenią. Każdy członek grupy może wchodzić w interakcje z innymi osobami, tworzyć posty i komentować. A specyfika tworzenia postów zależy od tego, w jakim celu została utworzona i jaki został ustalony typ grupy.

Obecnie istnieje 6 typów grup, które w ustawieniach wybiera administrator:

  • Ogólna
  • Kupno i sprzedaż
  • Gry
  • Edukacja społecznościowa
  • Oferty pracy
  • Rodzicielstwo

To, jaki rodzaj wybierzemy, wpłynie na przykład na szablony do tworzenia postów oraz dodatkowe funkcje. Będą one dostosowane do założeń i celu grupy.

Administrator ma również możliwość wybrania prywatności grupy - może być ona otwarta, czyli posty oraz komentarze będą widoczne dla wszystkich, również dla osoby spoza grupy. Grupa może być także prywatna (pojawia się w wynikach wyszukiwania, ale jej aktywność widoczna jest jedynie dla członków grupy) oraz ukryta (do grupy mogą dołączyć jedynie osoby, które mają bezpośrednie zaproszenie, grupa nie pojawia się w wynikach wyszukiwania osobom spoza grupy).

Zamknięta grupa to złoty środek, który coraz częściej wybierany jest przez administrację grup. Z jednej strony wszystkie chętne osoby mogą odnaleźć daną grupę i do niej dołączyć, a z drugiej strony użytkownicy czują się mniej skrępowani. Jeśli grupa jest otwarta, to część członków może być mniej aktywna z obawy przed tym, że ich znajomi mogą zobaczyć, o czym piszą i jakie mają zdanie na wiele, czasem drażliwych, tematów. A im większa swoboda - tym większe zaangażowanie w danej grupie.

Fanpage vs grupa na Facebooku

Zapewne posiadając już stronę na Facebooku, zastanawiasz się, po co właściwie grupa, skoro masz już fanpage. Prawda jest taka, że potrzebujesz obu tych rzeczy. Strona to miejsce, gdzie klient może zapoznać się z Twoją ofertą i/lub produktami. Znajduje się tu również kontakt oraz informacje o firmie. Natomiast grupa to miejsce, gdzie nałożony jest większy nacisk na budowanie społeczności i pojawia się naturalne budowanie więzi oraz wymiana informacji. Obie te rzeczy są różne i obie dają różne marketingowe możliwości. Na stronie możesz tworzyć płatne promocje, na grupie możesz skupić się jedynie na budowaniu organicznego ruchu, ale dzięki swojej hermetyczności grupa pobudza do komentowania i reagowania. Wystarczy odpowiednie prowadzenie grupy, a angażowanie napędza się samo.

Co daje posiadanie grupy?

Tworząc i prowadząc grupę, inwestujemy w nią sporo czasu. Warto poznać aspekty, które wyróżniają grupę jako narzędzie marketingowe.

Posiadanie własnej grupy jest istotne w przypadku budowania własnej strategii marketingowej.

grupa wymaga nieustannej pracy i zaangażowania, ponieważ podstawą i esencją każdej grupy jest to, aby ciągle żyła.

  • Wyselekcjonowani odbiorcy i szczegółowe targetowanie - na grupie pojawiają się osoby, które administrator lub moderator przyjmie do grupy. Pojawiają się na niej jedynie osoby, które są zainteresowane daną tematyką. Możesz selekcjonować przyjmowanie członków do grupy na przykład ze względu na płeć i tego od kiedy dany użytkownik jest na Facebooku. Dzięki grupie otrzymujesz łatwy dostęp do społeczności z Twojej grupy docelowej.
  • Wymiana informacji, badanie potrzeb konsumenckich i łatwy feedback  - grupa to miejsce, gdzie możesz wymieniać się informacjami z osobami, zainteresowanymi daną tematyką. Używając ankiet lub postów, możesz uzyskać wiele konkretnych informacji, które mogą posłużyć Ci, aby budować lub optymalizować ofertę.
  • Miejsce na sprzedaż i promocję - w zamkniętej społeczności, która interesuje się tematyką Twojej grupy, masz idealne pole do tego, aby promować swoje produkty bądź usługi.
  • Zbieranie leadów - wstępna selekcja użytkowników, którzy chcą dostać się do grupy, może również posłużyć jako zbieranie leadów. Możesz ustawić na wstępie pytanie o podanie adresu e-mail (dobrowolnie), jeśli np. ktoś chce otrzymywać informacje o rabatach, czy kuponach.
  • Zasięgi - tak, jak już zostało wcześniej wspomniane, Facebook zaczął stawiać na grupy, a więc można liczyć na to, że jego algorytmy nam pomogą. Zaangażowani użytkownicy będą widzieć posty na swoim wallu oraz w przypadku niektórych postów - będą otrzymywać powiadomienia, które będą zachęcać do dalszej aktywności (np. powiadomienie o tym, że ktoś odpowiedział na ten sam post).

Krótka instrukcja

Aby założyć grupę, wystarczy kliknąć „utwórz” na górnym pasku. Następnie trzeba wybrać „Grupa”. Kolejne kroki dotyczyć będą ustawień dla nowo utworzonej grupy.

Odpowiednia nazwa grupy - pierwszym etapem jest nazwanie swojej grupy. Nazwa ma bardzo kluczowe znaczenie dla pozycjonowania oraz przykucia uwagi. Optymalna nazwa grupy nie powinna być za długa, ponieważ w wyszukiwarce nie będzie wyświetlać się w całości. Nazwa przede wszystkim powinna być unikalna i taka, która od razu wskazuje tematykę, jaka będzie poruszana. Nazwa grupy to najprawdopodobniej pierwszy element, dzięki któremu ktoś będzie chciał dołączyć właśnie do Twojej społeczności, dlatego musi to być bardzo dobrze przemyślany krok.

Ustawienia prywatności - aby móc je ustawić, w grupie muszą znajdować się już jakieś osoby. Na początku grupa jest publiczna, czyli wszyscy użytkownicy Facebooka mogą ją odnaleźć, a posty są publiczne dla wszystkich. Po zmianie z publicznej na prywatną (zamkniętą) musi minąć 3 dni (w tym czasie można jeszcze anulować tę decyzję). Po zmianie grupy z publicznej na prywatną nie można już odwrócić tego ustawienia. Jest to spowodowane ochroną prywatności osób, które wstawiały posty i komentowały z wiedzą, że grupa ukrywa ich aktywność przed użytkownikami spoza grupy.

Dostosowanie grupy - po założeniu grupy warto ją spersonalizować, aby wyróżniała się na tle innych grup o podobnej tematyce.

Pierwszym krokiem powinna być zmiana zdjęcia w tle - niech to będzie coś unikalnego, co od razu będzie kojarzyć konkretnie z tą grupą. Oczywiście zdjęcie powinno dotyczyć tematyki Twojej grupy oraz być estetyczne.

Warto również dodać opis grupy, w którym wskażesz, jakie są cele grupy i czego ona dotyczy. Opis powinien być zwięzły i zachęcający. Opis jest jedynym źródłem (oprócz nazwy) wiedzy o grupie w przypadku grup zamkniętych.

Jeśli zamierzasz prowadzić grupę lokalną, dobrze jest ustawić lokalizację. Dzięki temu Twoja grupa będzie częściej pojawiać się jako polecana, dla osób z danego miejsca.

Kolejny bardzo ważny krok to zmiana adresu URL grupy.  Domyślnie po "www.facebook.com/groups/” występuje szereg liczb. Jeśli chcesz, możesz je zastąpić np. nazwą grupy. Pamiętaj, że jeśli grupa będzie liczyć ponad 5000 członków, nie będzie można ponownie zmienić adresu.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Możesz ustawić kolor grupy. Wybrany przez Ciebie kolor będzie mógł być wyświetlany na przyciskach oraz w innych miejscach, podczas odwiedzin grupy przez użytkowników.

Połącz grupę z firmową stroną - jeśli grupa ma służyć biznesowo i wypromować Twoją firmę, to ten krok nie może być na pewno pominięty. Dzięki połączeniu Twojego fanpage z grupą jej członkowie będą mogli zobaczyć, do kogo ona należy, przez co będą mieć lepszy obraz całej społeczności. Połączenie fanpage z grupą ma dużą zaletę - członkowie będą mogli za pomocą jednego kliknięcia przejść od razu na Twoją stronę i zapoznać się dokładniej z tym, co robić. Ogromnym plusem jest również to, że Twoja strona będzie mogła być administratorem grupy, w której jest powiązana. Dzięki temu będziesz mógł odpowiadać członkom grupy wprost jako marka oraz jako marka udostępniać posty czy wydarzenia.

Odznaki jako element grywalizacji

W ustawieniach możesz wybrać odznaki, jakie można zdobyć i wyświetlać w tej grupie. Odznaki pojawiają się przy imieniu i nazwisko danej osoby przy jej postach, komentarzach oraz profilu w grupie, i widzą je tylko członkowie.

Odznaki, jakie są dostępne to:

  • Moderator - odznaka dla osób, które zarządzają członkostwem oraz postami w danej grupie.
  • Nowy członek - pojawia się przy nazwisku nowych członków. Wyświetlana jest przez w tygodnie.
  • Wschodząca gwiazda - jeśli dany członek zamieszcza interesujące posty, to dostaje taką odznakę. Odznaka przyznawana jest na 1 miesiąc.
  • Wizualny narrator - dla użytkowników, którzy udostępniają interesujące zdjęcia lub filmy. Odznaka pojawia się przez 1 miesiąc.
  • Inicjator konwersacji - to odznaka dla użytkowników, którzy tworzą najciekawsze posty i komentarze. Odznaka przyznawana na 1 miesiąc.
  • Założyciele - Członkowie, którzy pomogli w rozwoju danej grupy na etapie kiedy była nowa.  Pomoc polega na przykład na udostępnieniach, zapraszaniu do niej członków lub pisaniu postów.

Odznaki stanowią dodatkową motywację dla członków grupy do bycia aktywnym, a poza tym są informacją dla reszty członków, z kim mają do czynienia. Jeśli na przykład członek grupy ma przy nazwisku odznakę „Nowy członek”, to reszta użytkowników wie, że na przykład złamanie regulaminu mogło być nieumyślnie i wykażą się większym zrozumieniem co do sytuacji. Mogą mu również pomóc wdrożyć się w specyfikę grupy.

Moderacja na grupie

Grupa to przede wszystkim ludzie i kwestia zarządzania nimi jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania tej społeczności.

Standardem powinno być to, aby członkostwo było zatwierdzane przez moderatorów i administratorów. Inaczej co prawda zbudujesz szybciej swoją grupę, ale jeśli nie będziesz zważać na to, kto do niej dołącza, to niestety jakość w grupie mocno spadnie, a dołączy do nich mnóstwo spamerów, którzy będą wyłącznie reklamować, zamiast wnieść wartościowe treści.

Zależy nam, aby członkowie to głównie osoby potencjalnie zainteresowaną ofertą naszej marki. Możesz ustawić, aby osoby, które proszą o dołączenie do Twojej grupy, musiały odpowiedzieć na 3 pytania. Dzięki temu już na wstępie można odsiać ludzi, których nie chcesz mieć w swojej grupie. Pytania mogą być otwarte lub jedno- i wielokrotnego wyboru. Powinny być one proste i niezbyt skomplikowane, ponieważ liczba próśb o dołączenie drastycznie spadnie. A w końcu zależy Ci na zbudowaniu sporej społeczności, prawda? W przypadku niewielkich grup zarządzanie przyjmowaniem nowych członków będzie bezproblemowa, natomiast zupełnie inaczej wygląda sprawa, kiedy dziennie chce dołączyć naprawdę duża liczba nowych osób. Wtedy trudno byłoby zapanować nad tym, kto wejdzie do grupy.

Postaw na innowacyjne zarządzanie Twoją strategią marketingową
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

 

Facebook umożliwia filtrowanie próśb o przyjęcie do grupy. Możesz ich używać według własnych specyficznych upodobań oraz założeń grupy. Na początku najlepiej najpierw wydzielić osoby, które z góry wiemy, że nie pasują do naszych preferencji. Wtedy każdą z tych próśb odrzucamy (można kliknąć „odrzuć wszystkich” lub przy konkretnej osobie  „odrzuć i zablokuj”). Kiedy już odsiejemy osoby, które z góry nie spełniają danych cech, to następnie łatwiej nam przyjrzeć się tym, którzy zostali, ponieważ liczba próśb zmalała i łatwiej o weryfikację.

Prowadząc grupę, nie można zapomnieć o  ustaleniu reguł. W tym celu należy przejść do sekcji „Reguły grupy”. Możesz wpisać dowolne reguły, jednak Facebook sugeruje nam 4 podstawowe: „Bądź miły i uprzejmy”, „Zakaz nękania i propagowania nienawiści”, „Zakaz promocji i spamu”, „Szanuj prywatność innych osób”. Możesz je wykorzystać, ale nie musisz. Dzięki regułom łatwiej utrzymać porządek na grupie, a usuwając komentarze lub posty innych osób, możesz zaznaczyć który punkt regulaminu złamali - to pomaga autorom takich postów lub komentarzy poprawić treść przyszłych wpisów, bo dokładnie wiedzą, co zrobili źle.

Jeśli zauważysz post, który łamie regulamin, to możesz również zaznaczyć, aby posty danej osoby były zatwierdzane. Dzięki temu od razu wyeliminujesz kolejne posty, które również mógłby łamać zasady. Każde odrzucenie oczekującego postu to kolejna lekcja dla użytkownika, ponieważ za każdym razem dostaje informacje, z jakiego powodu nie zostały zaakceptowane. Zatwierdzanie postów trwa 30 dni. Po tym czasie posty danej osoby znowu od razu będą pojawiać się na grupie bez potrzeby Twojej wstępnej weryfikacji.

Prowadź dyskusje i angażuj

Grupa to reakcje oraz opinie. Bez wzbudzania emocji, nie zbudujemy zaangażowania i grupa nie będzie żyła. Oczywiście jeśli grupa będzie bardzo liczna to posty i aktywność będzie napędzać się sama, jednak na początku Twój wkład w grupę będzie bardzo ważny. Poza tym jeśli chcesz „wyciągnąć” z grupy treści, które będą przydatne dla Twojej działalności, to konieczna jest strategia oraz zaangażowanie z Twojej strony.

Posiadanie grupy stwarza doskonałe warunki do badania potrzeb klienta. Jak to robić? Wystarczy umiejętnie dobierać tematy do dyskusji, zadawać pytania skłaniające do licznych i wartościowych odpowiedzi, a przede wszystkim należy uważnie obserwować i czytać. W skrócie: rozmawiaj, pytaj i czytaj uważnie. Słuchanie głosu swoich klientów to niestety często pomijany etap wśród wielu przedsiębiorców, a to przecież nasi klienci są najlepszym źródłem informacji, czego oczekują i co należy zmienić.

Jakie aktywności możesz wykazywać na grupie?

  • Engagement loop - czyli każda dobrowolna interakcja użytkowników z treścią. Co robić, aby napędzać takie interakcje? Wystarczy odpisywać na komentarze, zadawać dodatkowe pytania i dokonywać wszelkich czynności, które zachęcą ludzi do pisania, czy reagowania. Dzięki temu, członkowie grupy poczują się ważną i docenioną społecznością, nawiążą więź z grupą i chętniej będą do niej wracać. Każda osoba, która czuje się doceniona, to kolejny potencjalny ambasador naszej marki i lojalny klient. Przykładem postów, które angażują użytkowników, są posty „zaczepne”. Są to posty z krótkimi pytaniami lub stwierdzeniami, na które potencjalnie dużo osób będzie chciało zareagować, a ich odpowiedzi nie będą wymagać wiele wysiłku. Możesz również zaaranżować, tzw. „welcome” posty, w których każdy nowy członek będzie musiał napisać, np. czym się zajmuje, dlaczego trafił do tej grupy itp. Specyfikę postów dobieraj ze względu na branżę i atmosferę w niej panującą.
  • Ankiety - pozwalają decydować członkom o pewnych rzeczach w grupie albo wyrazić zdanie w wielu kwestiach. Jest to aktywność, która pozwala mieć wpływ na życie grupy. Z reguły cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ nie wymaga od użytkowników zbyt dużo czynności, a za pomocą jednego kliknięcia mogą oni wejść w interakcję.

Marketing szeptany w grupie

Działania marketingowe każdej marki powinny odbywać się równolegle na wielu polach, w tym w mediach społecznościowych. Szczególnie tutaj budujemy i dbamy o wizerunek naszej marki.

Marketing szeptany pomoże zwiększyć zaangażowanie fanów, ale również umożliwi dotarcie do osób, które nie miały jeszcze styczności z naszą marką. Jeśli chodzi o grupy, to buzz marketing możemy stosować przede wszystkim, napędzając dyskusje, na przykład udostępniając posty na temat produktów/usług naszej firmy, pisać komentarze, tworzyć rekomendacje.

Case study

Opracowanie i wdrożenie kompleksowych działań w mediach społecznościowych.

Sprawdź! 

Trzeba jednak to robić umiejętnie i subtelnie, aby nie uzyskać odwrotnego efektu do zamierzonego. Użytkownicy Facebooka są bardzo uważni, jeśli chodzi o SPAM czy nachalne reklamy. Lepiej działać powoli i delikatnie, niż zasypywać użytkowników grupy non-stop informacjami o firmie.

Aby reklama nie została uznana za SPAM, trzeba:

  • być aktywnym na grupie w wielu wątkach, nie tylko tych dotyczących promowanej marki
  • lokowanie produktu umieszczać w takich miejscach na grupie, gdzie ma to uzasadnienie i sens, czyli podczas rozmowy na dany temat.

Jakie są korzyści z buzz marketingu?

  • zauważalność marki
  • budowanie pozytywnego wizerunku
  • pozyskanie nowych klientów oraz zaangażowanie fanów marki
  • działasz w miejscu, w którym jest Twoja konkurencja

Testuj i analizuj

Co prawda statystyki grupy nie należą do zbyt rozbudowanych, jednak Facebook z roku na rok pracuje w tym zakresie. Do statystyk grupy mają dostęp wyłącznie administratorzy. Informacje, jakie znajdą to: dane demograficzne oraz godziny i dni, w których aktywność użytkowników jest największa. Ponadto, jeśli masz team, który pracuje nad Twoją grupą, to możesz sprawdzać jego pracę i aktywność.

Dzięki dostępowi do statystyk można:

  • dowiedzieć się, którzy członkowie są najbardziej aktywni w obrębie naszej grupy
  • analizować aktywność użytkowników
  • sprawdzić, jakie posty najbardziej angażują
  • mieć wgląd do aktywności moderatorów i administratorów grupy 

Podsumowanie

Mimo że zakładanie grupy branżowej może wydawać się dla niektórych zbędne, to warto zagłębić ten temat, ponieważ stają się coraz bardziej marketingowym standardem. Za pomocą grupy możesz dogłębnie poznać swoich klientów oraz oczywiście zdobyć nowych, dzięki buzz marketingowi oraz budowaniu pozytywnego wizerunku.

Zakładając grupę, warto odpowiednio ją spersonalizować, aby była niepowtarzalna oraz zapadła w pamięć członków. Grupa wymaga zaangażowania i sporo pracy, na przykład podczas moderacji - jednak korzyści, jakie przynosi posiadanie grupy, jest tego warte.

Dzięki grupie możesz zyskać: wyselekcjonowanych odbiorcy i szczegółowe targetowanie; wymianę informacji, badanie potrzeb konsumenckich oraz łatwy feedback; miejsce na sprzedaż i promocję; zbieranie leadów; zasięgi.

Angażowanie członków grupy i dbanie o jakość treści to podstawa i esencja grupy.

Izabela Kopała
AUTOR
Copywriter / Content manager / Social media specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.5 na podstawie 11 ocen

Inne wpisy