Gadu-Gadu - polski komunikator, który podbił serca milionów internautów

Wielu z nas, na pewno pamięta niegdyś bardzo popularny komunikator Gadu-Gadu. Prosty, przejrzysty i łatwy w obsłudze. Stanowił podstawowy system komunikowania się zarówno w firmach jak i na co dzień. Zjednał sobie wiele serc użytkowników.
6 października 2020

Komunikator GG ma już 20 lat. Odkąd się pojawił był bezkonkurencyjny w stosunku do innych swoich krewnych. Windows Messenger, ICQ czy Skype, nie wzbudzały takiego zainteresowania wśród użytkowników internetu jak ówczesne Gadu- Gadu. Zatem jakie były początki tego popularnego komunikatora?

Spis treści:

  1. Początki Gadu - Gadu
  2. Rozwój Gadu - Gadu
  3. Gadu - Gadu 2020
  4. Reklamy w Gadu - Gadu
  5. Obecnie Gadu - Gadu
  6. Streszczenie
  7. Podsumowanie

Początki Gadu-Gadu

Komunikator Gadu-Gadu został zapoczątkowany przez aplikację SMS-Express, która umożliwiała wysyłanie sms-ów do osób posiadających komórki w różnej sieci. Jak wiemy, dawniej nie było to takie proste i oczywiste. Wysyłanie tych krótkich wiadomości, wiązało się z pewnymi kosztami, zależnymi od danego operatora. Wzrastała wówczas popularność darmowych bramek sms. Natomiast możliwość dokonywania tego z jednej platformy, jaką oferowała aplikacja SMS-Express, stała się wręcz hitem. Aplikacja zyskała ogromne grono zwolenników, których liczba sukcesywnie się powiększała.

Jej twórca, Łukasz Foltyna, postanowił wówczas nieco poszerzyć zakres jej działania i stworzyć komunikator, który nadal posiadałby możliwość darmowego wysyłania SMS-ów, ale także umożliwiałby normalną dłuższą konwersację. Miał to być polski odpowiednik ówczesnego izraelskiego komunikatora ICQ, dominującego w tym czasie na rynku. I tak wersja 3.0 aplikacji SMS-Express, została przekształcona na Gadu-Gadu i nadal dawała możliwość darmowego wysyłania sms-ów pomiędzy jej użytkownikami.


Źródło: https://spidersweb.pl/2019/04/gadu-gadu-historia.html

Odkąd się pojawiła, tj. 15 sierpnia 2020 r. zyskała ogromne poparcie, które z roku na rok licznie wzrastało. Wszystkim dobrze było znane słoneczko, które stało się symbolem GG. W zależności od statusu użytkownika, przyjmowało różną formę: czerwone – „niedostępny”, słońce za chmurką -  „zaraz wracam”, czy słońce szare – „niewidoczny”. O ogromnej popularności komunikatora, świadczył fakt, że już 24h od uruchomienia aplikacji, miała 10 tys. zarejestrowanych użytkowników. Był to też pierwszy na świecie komunikator użyty do rozmowy internautów z kosmonautami, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w 2008 roku.

Komunikator Gadu-Gadu, nie wymagał zastosowania żadnych zaawansowanych technologii i specjalnego sprzętu. Był łatwy w instalacji i prosty w użytkowaniu. Jego interfejs był znany niemalże każdemu. Tak właśnie w Polsce, narodził się najbardziej popularny komunikator XX wieku.

Rozwój Gadu-Gadu

Wzrastająca popularność GG, zachęcała do rozbudowywania komunikatora przez jego twórców. Wszystko po to, aby umożliwiać użytkownikom szersze pole komunikacji i większe spektrum możliwości.

W 2005 roku, został uruchomiony serwis społecznościowy Generacja GG, który później zmienił status na Moja Generacja. Pozwalał on na zakładanie profili z wizytówkami i pisaniu publicznych postów w grupach tematycznych, jak i na profilu ogólnym.

GG weszło także w posiadanie serwisu Fora.pl, gdzie popularność forów różnego rodzaju była wówczas bardzo wysoka.

Największą jednak inwestycją Gadu-Gadu były media. Swój profil na komunikatorze, miały radio Tok FM, Złote Przeboje, czy Wiadomosci24.pl. Dzięki nim o GG można było usłyszeć niemalże w każdym miejscu, co cały czas wzmacniało jego popularność. Z czasem radio stało się nieodłącznym elementem Gadu – Gadu. Zostało dodane do komunikatora w 2006 r., jako Open.FM. Jego popularność wśród użytkowników była ogromna i to był sukces twórców komunikatora.

W 2007 roku GG, zostało przejęte przez południowoafrykański koncern Naspers, który całkowicie zmienił aplikację i wzbogacił ją o kolejne usługi, które nie cieszyły się jednak już taką popularnością jak radio.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W 2009 roku utworzono pierwszą, wirtualną sieć komórkową GaduAIR oraz uruchomiono serwis społecznościowy Blip, który przewyższał funkcjonalnością swojego odpowiednika Twittera.

Komunikator GG w tym czasie osiągnął szczyt popularności, zarówno wśród swoich użytkowników jak i słuchaczy. Zaczęły pojawiać się nowsze wersje  Gadu - Gadu, wzbogacane o nowinki technologiczne. Jednak jak pokazał czas, nie tędy droga. Aplikacja w pewnym momencie była zbyt rozbudowana, a nawet i przeładowana, co skutkowało jej słabszym funkcjonowaniem, a nawet i przerwami w działaniu. Wymagała zastosowania mocniejszych sprzętów, co niestety nie przekładało się na zadowolenie użytkowników. Wersja GG 10, okazała się całkiem nieudana. Od tego momentu popularność Gadu – Gadu słabła. Nie był to już prosty i przejrzysty komunikator, a obszerna aplikacja, z mnóstwem dodatkowych usług, które spowalniały jej działanie, a często także uniemożliwiały.

W 2013 r. z GG korzystało 6,14 mln użytkowników, a w 2015 r. liczba ta zmalała do 3,6 mln. Usługa nadal funkcjonuje, ale nie już tak popularna. Została wyparta przez giganta Facebook’a wraz z Meseengerem czy WhatsApp’em. Mimo wszystko komunikator cały czas stara się zdobyć uznanie internautów i jest udoskonalany w taki sposób, aby sprostać w jak najlepszym stopniu ich oczekiwaniom. Przyjrzyjmy się zatem, jak obecnie wygląda popularne Gadu-Gadu.

Gadu - Gadu 2020

W 2018 roku Gadu-Gadu powróciło do Polski. Zostało przejęte przez spółkę Fintecom. Nowy właściciel GG ma na celu zmodernizowanie komunikatora. Chce przywrócić jego dawną świetność, a zarazem dopasować jego profil do potrzeb dzisiejszego użytkownika. Rozwój komunikatora opiera na sukcesywnym zainicjonowaniu pewnych zmian, które mają stanowić prosty kanał komunikacji. Dlatego wprowadził konta firmowe, weryfikację SMS-em, reklamy wideo i wersję anglojęzyczną GG dla użytkowników aplikacji w systemie Android w języku angielskim.

Z tego względu, że GG jest komunikatorem stosowanym w firmach, została wprowadzona możliwość założenia konta firmowego z danymi i zakresem prowadzonej działalności. Do tej pory, przedsiębiorstwa zakładały takie same konta jak osoby prywatne. Można je oczywiście teraz przekształcić w konta firmowe, które po weryfikacji będą widoczne w katalogu publicznym. Firmy mogą również korzystać z bezpłatnego produktu GG Chat, który umożliwia szybki kontakt z klientem i wgląd w archiwum konwersacji.

Jesteśmy na bieżąco z nowinkami w social media. Wiemy, jak komunikować się zarówno z Klientami, jak również wewnątrz firmy. Porozmawiajmy o komunikacji Twojej firmy!
Skontaktuj się

W celu zwiększenie bezpieczeństwa korzystania z komunikatora i wyeliminowaniu powstawania fałszywych kont oraz nadużyć związanych z łamaniem regulaminu wprowadzono weryfikację SMS. Rejestracja nowego konta odbywa się na polskie, niemieckie i brytyjskie numery z możliwością uruchomienia anglojęzycznej webowej wersji GG.  Stopniowo będzie także dostępna dla kolejnych numerów zagranicznych.

Dodatkowo istnieje możliwość synchronizacji kontaktów z telefonu z aplikacją GG, wówczas otrzymuje się powiadomienie, jeśli ktoś ze znajomych przyłącza się do Gadu – Gadu.

Reklamy w Gadu- Gadu

Komunikator stwarza możliwość dotarcia z przekazem reklamowym do unikatowego grona potencjalnych klientów. Poniżej znajdują się statystyki wprost ze źrodła (aktualne na 06.10.2020 r):

Jak to mówią, reklama jest dźwignią handlu, dlatego Gadu-Gadu wychodząc naprzeciw swoim klientom, wprowadziło możliwość zastosowania reklamy na swojej platformie. Może być ona zamieszczona na:

  • Stronie www.gg.pl:
    • Reklama typu billboard – wyświetlana na górze strony pod oknem do logowania, bądź wyświetlana na stronie głównej i każdej podstronie.
    • Reklama typu duży wieżowiec – wyświetlana na stronie głównej, z prawej strony
  • Blogu GG www.gadu-gadu.pl:
    • Baner reklamowy umieszczony na górze strony.
    • Webowej wersji komunikatora o nazwie Sunrise
  • Desktopowej wersji komunikatora o nazwie Phoenix:
    • Reklama powitalna wyświetlana od razu po uruchomieniu komunikatora oraz po dłuższej nieaktywności użytkownika.
    • Reklama w oknie rozmowy, wyświetlana w każdej nowej zakładce konwersacji między użytkownikami.
    • Reklama wyświetlana w liście kontaktów.
  • Mobilnej wersji komunikatora:
    • Reklama powitalna/startowa na cały ekran, dostosowana do poszczególnych wersji telefonów.
    • Reklama wyświetlana przy pierwszym zalogowaniu się na aplikację mobilną.
    • Reklama wyświetlana w dolnej części  listy kontaktów.


Ostatnio ukazała się najnowsza kampania reklamowa butów PUMA RS-2K Internet Exploring. Nawiązuje ona do czasów dynamicznego rozwoju Internetu i pierwszych komunikatorów, gdzie nie mogło zabraknąć słynnego Gadu – Gadu.


Źródło: https://gadu-gadu.pl

W kampanii występują ambasadorzy marki: Viki Gabor i Marcin Maciejczak. Istotnym elementem wideo kampanii RS-2K Internet Exploring jest słoneczko GG i okna rozmowy.

Gadu – Gadu wspiera także w promocji młodych, utalentowanych artystów, jak Scooona, czyli Maćka Bednarka. Najnowszy utwór muzyka zatytułowany „Wstań i bądź sobą” to już drugi klip, który zrealizował ze swoją ekipą od początku do końca samodzielnie. GG zostało patronem medialnym klipu.


Źródło: https://gadu-gadu.pl/2020/03/20/konta-firmowe-na-gg/

Nowe formaty reklam jakie prezentuje Gadu – Gadu są naprawdę imponujące.

To też duże kampanie reklamowe, w których komunikator z powodzeniem uczestniczy. Dawniej jak jeszcze pamiętacie, reklama pojawiała się jedynie na górnym pasku listy kontaktów, teraz są to różne jej formy z wieloma opcjami wyświetleń.

Obecnie Gadu – Gadu

Popularność Gadu-Gadu stale wzrasta odkąd zostało przejęte przez spółkę Fintecom. Obecnie liczy ok 1 miliona aktywnych użytkowników. Głównie są to osoby młode, mieszkające w Polsce.

Z aplikacji, korzystają też firmy, gdzie Gadu-Gadu jest ich komunikatorem wewnętrznym oraz służy do kontaktu z klientem. Jest to szybka forma komunikacji i doskonały sposób dotarcia do zainteresowanych. Reklama jaka może być wyświetlana za pośrednictwem GG jest coraz częściej wykorzystywana przez różne przedsiębiorstwa. To skuteczna forma dotarcia z konkretnym przekazem do grupy odbiorców.

Gadu – Gadu wprowadziło także rozmowy audio – wideo, dla osób korzystających z webowego GG na stronie gg.pl. Obecnie mogą być prowadzone między dwoma osoba, ale wszystko idzie w kierunku zwiększenia liczby rozmówców w tym samym czasie. Takie rozmowy, posiadają opcję udostepnienia ekranu, co przydaje się bardzo w wielu sytuacjach, zarówno w życiu codziennym jak i w pracy.


Źródło: https://www.gg.pl/info/poznaj-gg/

Pierwszy polski komunikator, który podbił serca wielu użytkowników internetu, powoli wraca do gry w lepszym i nowocześniejszym wydaniu. Jest stale udoskonalany, w taki sposób, aby sprostać dzisiejszym oczekiwaniom. Oferuje wiele możliwości, które znacznie ułatwiają komunikację, a kiedy trzeba w odpowiedniej formie wysyła przekaz światu.

Streszczenie

  • Komunikator Gadu-Gadu powstał w 2000 roku poprzez aplikację SMS-Express.
  • Zaledwie dobę po uruchomieniu komunikatora, zyskał on 10 tysięcy zarejestrowanych użytkowników.
  • Pięć lat po pojawieniu się na rynku, twórcy uruchomili serwis społecznościowy, a także zainwestowali w media, co jeszcze bardziej podniosło popularność Gadu-Gadu.
  • W 2007 roku GG zostało przejęte przez Naspers.
  • Następnie w 2009 roku powstała sieć komórkowa GaduAir oraz serwis społecznościowy Blip (polski odpowiednik Twittera).
  • Po powstaniu wersji GG 10 popularność komunikatora słabła, ze względu na gorsze funkcjonowanie oraz większe wymagania systemowe GG.
  • Pomiędzy 2013 a 2015 rokiem liczba zarejestrowanych użytkowników GG zmniejszyła się o ponad 3 miliony.
  • W 2018 roku GG powróciło do Polski, a jego obecny właściciel, Fintecom, planuje przywrócić jego dawną świetność poprzez zmodernizowanie komunikatora i dopasowanie go do dzisiejszych potencjalnych użytkowników.
  • Obecnie Gadu-Gadu liczy około miliona użytkowników, a jego popularność stale rośnie.

Podsumowanie

Historia GG jest niewątpliwie zobrazowaniem tego, że więcej nie zawsze oznacza lepiej. W latach świetności komunikator był przejrzystą i łatwą w użyciu formą kontaktu, a nadmierne rozbudowanie przyniosło efekty przeciwne do zamierzonych. Po dwudziestu latach od założenia oraz około siedmiu od ,,upadku”, GG próbuje znów podbić rynek i przyciągnąć użytkowników, stawiając na młodych ludzi oraz firmy. Biorąc pod uwagę aktualną konkurencję na rynku komunikatorów internetowych, osiągnięcie ponownego sukcesu może być dość skomplikowane.

Beata Mazan
AUTOR
Młodszy Specjalista ds. marketingu
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 0.0 na podstawie 2 ocen

Inne wpisy