Komunikator GG ma już 20 lat. Odkąd się pojawił był bezkonkurencyjny w stosunku do innych swoich krewnych. Windows Messenger, ICQ czy Skype, nie wzbudzały takiego zainteresowania wśród użytkowników internetu jak ówczesne Gadu- Gadu. Zatem jakie były początki tego popularnego komunikatora?
Spis treści:
- Początki Gadu - Gadu
- Rozwój Gadu - Gadu
- Gadu - Gadu 2020
- Reklamy w Gadu - Gadu
- Obecnie Gadu - Gadu
- Streszczenie
- Podsumowanie
Początki Gadu-Gadu
Komunikator Gadu-Gadu został zapoczątkowany przez aplikację SMS-Express, która umożliwiała wysyłanie sms-ów do osób posiadających komórki w różnej sieci. Jak wiemy, dawniej nie było to takie proste i oczywiste. Wysyłanie tych krótkich wiadomości, wiązało się z pewnymi kosztami, zależnymi od danego operatora. Wzrastała wówczas popularność darmowych bramek sms. Natomiast możliwość dokonywania tego z jednej platformy, jaką oferowała aplikacja SMS-Express, stała się wręcz hitem. Aplikacja zyskała ogromne grono zwolenników, których liczba sukcesywnie się powiększała.
Jej twórca, Łukasz Foltyna, postanowił wówczas nieco poszerzyć zakres jej działania i stworzyć komunikator, który nadal posiadałby możliwość darmowego wysyłania SMS-ów, ale także umożliwiałby normalną dłuższą konwersację. Miał to być polski odpowiednik ówczesnego izraelskiego komunikatora ICQ, dominującego w tym czasie na rynku. I tak wersja 3.0 aplikacji SMS-Express, została przekształcona na Gadu-Gadu i nadal dawała możliwość darmowego wysyłania sms-ów pomiędzy jej użytkownikami.
Źródło: https://spidersweb.pl/2019/04/gadu-gadu-historia.html
Odkąd się pojawiła, tj. 15 sierpnia 2020 r. zyskała ogromne poparcie, które z roku na rok licznie wzrastało. Wszystkim dobrze było znane słoneczko, które stało się symbolem GG. W zależności od statusu użytkownika, przyjmowało różną formę: czerwone – „niedostępny”, słońce za chmurką - „zaraz wracam”, czy słońce szare – „niewidoczny”. O ogromnej popularności komunikatora, świadczył fakt, że już 24h od uruchomienia aplikacji, miała 10 tys. zarejestrowanych użytkowników. Był to też pierwszy na świecie komunikator użyty do rozmowy internautów z kosmonautami, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w 2008 roku.
Komunikator Gadu-Gadu, nie wymagał zastosowania żadnych zaawansowanych technologii i specjalnego sprzętu. Był łatwy w instalacji i prosty w użytkowaniu. Jego interfejs był znany niemalże każdemu. Tak właśnie w Polsce, narodził się najbardziej popularny komunikator XX wieku.
Rozwój Gadu-Gadu
Wzrastająca popularność GG, zachęcała do rozbudowywania komunikatora przez jego twórców. Wszystko po to, aby umożliwiać użytkownikom szersze pole komunikacji i większe spektrum możliwości.
GG weszło także w posiadanie serwisu Fora.pl, gdzie popularność forów różnego rodzaju była wówczas bardzo wysoka.
Największą jednak inwestycją Gadu-Gadu były media. Swój profil na komunikatorze, miały radio Tok FM, Złote Przeboje, czy Wiadomosci24.pl. Dzięki nim o GG można było usłyszeć niemalże w każdym miejscu, co cały czas wzmacniało jego popularność. Z czasem radio stało się nieodłącznym elementem Gadu – Gadu. Zostało dodane do komunikatora w 2006 r., jako Open.FM. Jego popularność wśród użytkowników była ogromna i to był sukces twórców komunikatora.
W 2007 roku GG, zostało przejęte przez południowoafrykański koncern Naspers, który całkowicie zmienił aplikację i wzbogacił ją o kolejne usługi, które nie cieszyły się jednak już taką popularnością jak radio.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
W 2009 roku utworzono pierwszą, wirtualną sieć komórkową GaduAIR oraz uruchomiono serwis społecznościowy Blip, który przewyższał funkcjonalnością swojego odpowiednika Twittera.
Komunikator GG w tym czasie osiągnął szczyt popularności, zarówno wśród swoich użytkowników jak i słuchaczy. Zaczęły pojawiać się nowsze wersje Gadu - Gadu, wzbogacane o nowinki technologiczne. Jednak jak pokazał czas, nie tędy droga. Aplikacja w pewnym momencie była zbyt rozbudowana, a nawet i przeładowana, co skutkowało jej słabszym funkcjonowaniem, a nawet i przerwami w działaniu. Wymagała zastosowania mocniejszych sprzętów, co niestety nie przekładało się na zadowolenie użytkowników. Wersja GG 10, okazała się całkiem nieudana. Od tego momentu popularność Gadu – Gadu słabła. Nie był to już prosty i przejrzysty komunikator, a obszerna aplikacja, z mnóstwem dodatkowych usług, które spowalniały jej działanie, a często także uniemożliwiały.
W 2013 r. z GG korzystało 6,14 mln użytkowników, a w 2015 r. liczba ta zmalała do 3,6 mln. Usługa nadal funkcjonuje, ale nie już tak popularna. Została wyparta przez giganta Facebook’a wraz z Meseengerem czy WhatsApp’em. Mimo wszystko komunikator cały czas stara się zdobyć uznanie internautów i jest udoskonalany w taki sposób, aby sprostać w jak najlepszym stopniu ich oczekiwaniom. Przyjrzyjmy się zatem, jak obecnie wygląda popularne Gadu-Gadu.
Gadu - Gadu 2020
W 2018 roku Gadu-Gadu powróciło do Polski. Zostało przejęte przez spółkę Fintecom. Nowy właściciel GG ma na celu zmodernizowanie komunikatora. Chce przywrócić jego dawną świetność, a zarazem dopasować jego profil do potrzeb dzisiejszego użytkownika. Rozwój komunikatora opiera na sukcesywnym zainicjonowaniu pewnych zmian, które mają stanowić prosty kanał komunikacji. Dlatego wprowadził konta firmowe, weryfikację SMS-em, reklamy wideo i wersję anglojęzyczną GG dla użytkowników aplikacji w systemie Android w języku angielskim.
Z tego względu, że GG jest komunikatorem stosowanym w firmach, została wprowadzona możliwość założenia konta firmowego z danymi i zakresem prowadzonej działalności. Do tej pory, przedsiębiorstwa zakładały takie same konta jak osoby prywatne. Można je oczywiście teraz przekształcić w konta firmowe, które po weryfikacji będą widoczne w katalogu publicznym. Firmy mogą również korzystać z bezpłatnego produktu GG Chat, który umożliwia szybki kontakt z klientem i wgląd w archiwum konwersacji.
W celu zwiększenie bezpieczeństwa korzystania z komunikatora i wyeliminowaniu powstawania fałszywych kont oraz nadużyć związanych z łamaniem regulaminu wprowadzono weryfikację SMS. Rejestracja nowego konta odbywa się na polskie, niemieckie i brytyjskie numery z możliwością uruchomienia anglojęzycznej webowej wersji GG. Stopniowo będzie także dostępna dla kolejnych numerów zagranicznych.
Dodatkowo istnieje możliwość synchronizacji kontaktów z telefonu z aplikacją GG, wówczas otrzymuje się powiadomienie, jeśli ktoś ze znajomych przyłącza się do Gadu – Gadu.
Reklamy w Gadu- Gadu
Komunikator stwarza możliwość dotarcia z przekazem reklamowym do unikatowego grona potencjalnych klientów. Poniżej znajdują się statystyki wprost ze źrodła (aktualne na 06.10.2020 r):
Jak to mówią, reklama jest dźwignią handlu, dlatego Gadu-Gadu wychodząc naprzeciw swoim klientom, wprowadziło możliwość zastosowania reklamy na swojej platformie. Może być ona zamieszczona na:
- Stronie www.gg.pl:
- Reklama typu billboard – wyświetlana na górze strony pod oknem do logowania, bądź wyświetlana na stronie głównej i każdej podstronie.
- Reklama typu duży wieżowiec – wyświetlana na stronie głównej, z prawej strony
- Blogu GG www.gadu-gadu.pl:
- Baner reklamowy umieszczony na górze strony.
- Webowej wersji komunikatora o nazwie Sunrise
- Desktopowej wersji komunikatora o nazwie Phoenix:
- Reklama powitalna wyświetlana od razu po uruchomieniu komunikatora oraz po dłuższej nieaktywności użytkownika.
- Reklama w oknie rozmowy, wyświetlana w każdej nowej zakładce konwersacji między użytkownikami.
- Reklama wyświetlana w liście kontaktów.
- Mobilnej wersji komunikatora:
- Reklama powitalna/startowa na cały ekran, dostosowana do poszczególnych wersji telefonów.
- Reklama wyświetlana przy pierwszym zalogowaniu się na aplikację mobilną.
- Reklama wyświetlana w dolnej części listy kontaktów.
Ostatnio ukazała się najnowsza kampania reklamowa butów PUMA RS-2K Internet Exploring. Nawiązuje ona do czasów dynamicznego rozwoju Internetu i pierwszych komunikatorów, gdzie nie mogło zabraknąć słynnego Gadu – Gadu.
Źródło: https://gadu-gadu.pl
W kampanii występują ambasadorzy marki: Viki Gabor i Marcin Maciejczak. Istotnym elementem wideo kampanii RS-2K Internet Exploring jest słoneczko GG i okna rozmowy.
Gadu – Gadu wspiera także w promocji młodych, utalentowanych artystów, jak Scooona, czyli Maćka Bednarka. Najnowszy utwór muzyka zatytułowany „Wstań i bądź sobą” to już drugi klip, który zrealizował ze swoją ekipą od początku do końca samodzielnie. GG zostało patronem medialnym klipu.
Źródło: https://gadu-gadu.pl/2020/03/20/konta-firmowe-na-gg/
Nowe formaty reklam jakie prezentuje Gadu – Gadu są naprawdę imponujące.
To też duże kampanie reklamowe, w których komunikator z powodzeniem uczestniczy. Dawniej jak jeszcze pamiętacie, reklama pojawiała się jedynie na górnym pasku listy kontaktów, teraz są to różne jej formy z wieloma opcjami wyświetleń.
Obecnie Gadu – Gadu
Popularność Gadu-Gadu stale wzrasta odkąd zostało przejęte przez spółkę Fintecom. Obecnie liczy ok 1 miliona aktywnych użytkowników. Głównie są to osoby młode, mieszkające w Polsce.
Z aplikacji, korzystają też firmy, gdzie Gadu-Gadu jest ich komunikatorem wewnętrznym oraz służy do kontaktu z klientem. Jest to szybka forma komunikacji i doskonały sposób dotarcia do zainteresowanych. Reklama jaka może być wyświetlana za pośrednictwem GG jest coraz częściej wykorzystywana przez różne przedsiębiorstwa. To skuteczna forma dotarcia z konkretnym przekazem do grupy odbiorców.
Gadu – Gadu wprowadziło także rozmowy audio – wideo, dla osób korzystających z webowego GG na stronie gg.pl. Obecnie mogą być prowadzone między dwoma osoba, ale wszystko idzie w kierunku zwiększenia liczby rozmówców w tym samym czasie. Takie rozmowy, posiadają opcję udostepnienia ekranu, co przydaje się bardzo w wielu sytuacjach, zarówno w życiu codziennym jak i w pracy.
Źródło: https://www.gg.pl/info/poznaj-gg/
Pierwszy polski komunikator, który podbił serca wielu użytkowników internetu, powoli wraca do gry w lepszym i nowocześniejszym wydaniu. Jest stale udoskonalany, w taki sposób, aby sprostać dzisiejszym oczekiwaniom. Oferuje wiele możliwości, które znacznie ułatwiają komunikację, a kiedy trzeba w odpowiedniej formie wysyła przekaz światu.
Streszczenie
- Komunikator Gadu-Gadu powstał w 2000 roku poprzez aplikację SMS-Express.
- Zaledwie dobę po uruchomieniu komunikatora, zyskał on 10 tysięcy zarejestrowanych użytkowników.
- Pięć lat po pojawieniu się na rynku, twórcy uruchomili serwis społecznościowy, a także zainwestowali w media, co jeszcze bardziej podniosło popularność Gadu-Gadu.
- W 2007 roku GG zostało przejęte przez Naspers.
- Następnie w 2009 roku powstała sieć komórkowa GaduAir oraz serwis społecznościowy Blip (polski odpowiednik Twittera).
- Po powstaniu wersji GG 10 popularność komunikatora słabła, ze względu na gorsze funkcjonowanie oraz większe wymagania systemowe GG.
- Pomiędzy 2013 a 2015 rokiem liczba zarejestrowanych użytkowników GG zmniejszyła się o ponad 3 miliony.
- W 2018 roku GG powróciło do Polski, a jego obecny właściciel, Fintecom, planuje przywrócić jego dawną świetność poprzez zmodernizowanie komunikatora i dopasowanie go do dzisiejszych potencjalnych użytkowników.
- Obecnie Gadu-Gadu liczy około miliona użytkowników, a jego popularność stale rośnie.
Podsumowanie
Historia GG jest niewątpliwie zobrazowaniem tego, że więcej nie zawsze oznacza lepiej. W latach świetności komunikator był przejrzystą i łatwą w użyciu formą kontaktu, a nadmierne rozbudowanie przyniosło efekty przeciwne do zamierzonych. Po dwudziestu latach od założenia oraz około siedmiu od ,,upadku”, GG próbuje znów podbić rynek i przyciągnąć użytkowników, stawiając na młodych ludzi oraz firmy. Biorąc pod uwagę aktualną konkurencję na rynku komunikatorów internetowych, osiągnięcie ponownego sukcesu może być dość skomplikowane.