Wystarczy, że posiadasz sprawne łącze internetowe i dobrej jakości kamerę i możesz podbijać zaufanie i wizerunek w oczach Twoich obserwatorów. Jakie konkretnie opcje dostarcza nam wspomniana funkcja? Jak mogą skorzystać z nich firmy prowadzące komunikację na Facebooku?
Spis treści:
- Aktualizacja aplikacji
- Jak nagrywać i odtwarzać Facebook Stories?
- Nowe opcje w ramach Stories na Facebooku
- Formaty Stories dostępne w innych aplikacjach
- Relacje na portalu Instagram
- Relacje na portalu LinkedIn
- Facebook Stories a promocja marki
- Streszczenie
- Podsumowanie
Usługa Facebook Stories jest dostępna w Polsce od wiosny 2017 roku. Od tamtej pory wiele opcji w ramach jej funkcjonowania przeszło znaczącą metamorfozę. Relacje na żywo od dawna są ogromnie popularne, nie tylko na portalu Facebook, ale także w innych serwisach społecznościowych, zwłaszcza na Instagramie – portalu, który dzięki opcji Stories zdetronizował Snapchata i piastuje pozycję niekwestionowanego lidera, pod względem ilości publikowanych relacji dziennie przez swoich użytkowników.
Aktualizacja aplikacji
Aby mieć dostęp do wszystkich nowości udostępnionych polskim użytkownikom Facebooka (profilom osobowym, jak i firmowym), pamiętajcie o aktualizacji aplikacji. Obecnie wszyscy jej eksploratorzy posiadają możliwość tworzenia relacji na żywo, dodawania materiałów wideo i zdjęć z wykorzystaniem naklejek, jak również efektów graficznych, nazywanych filtrami. W ramach dostępnych naklejek, podobnie jak na Instagramie, mamy możliwość uzupełniania relacji, m.in. w oznaczenia lokalizacji, wydarzeń, zbiórek pieniężnych, godziny, dni tygodnia, innych użytkowników portalu, a także dodawania gifów, ankiet oraz zadawania pytań.
Tego typu opcje to przyczynek do utworzenia angażujących treści, które sprawdzają się w trakcie relacji na żywo, prowadzonych przez różnego rodzaju przedsiębiorstwa i marki – restauracje, kawiarnie, kina, agencje marketingowe, galerie handlowe, czy twórców w osobie muzyków, vlogerów, a także w ostatnim czasie i lekarzy.
Jak nagrywać i odtwarzać Facebook Stories?
Jak wiemy „historie” obserwowanych firm lub marek znajdziesz w górnej części kanału (podobnie jak na Instagramie), obok relacji Twoich znajomych. Na dodaną relację możesz zareagować wysyłając wiadomość oraz wybraną przez siebie reakcję. W przypadku relacji live, wszystkie wiadomości pojawią się w formie komentarzy, jeśli autor zdecyduje się na zapisanie materiału na żywo na swoim profilu. Podobnie reakcje, również pojawią się pod zapisanym materiałem na profilu.
Jednak najlepsza zabawa to oczywiście kręcenie relacji. Nagrywanie Stories przypomina tworzenie wideo w Instagram Stories lub Messenger App – wystarczy nacisnąć i przytrzymać okrągły przycisk na ekranie aplikacji. Jak już wspomnieliśmy, od pewnego czasu z opcji Stories coraz chętniej korzystają różnego rodzaju firmy i marki. Prowadzą w ten sposób relacje z wydarzeń branżowych, imprez kulturalnych, z jednej strony pokazując ich przebieg tym nieobecnym osobiście, ale co najważniejsze budując zasięgi swojego fanpage, poprzez kolejne udostępnienia i obejrzenia danego live’a.
Facebook pozwala kręcić maksymalni 20-sekundowe filmiki, zapisywać je do rolki telefonu i oczywiście udostępniać – publicznie lub wybranym. Jeśli ktoś wyśle Ci swoje wideo, możesz obejrzeć je tylko raz, zanim zniknie. Natomiast wszystkie nagrane filmiki zostają automatycznie usunięte po 24 godzinach od publikacji, bez względu na to czy zostały obejrzane czy nie. Z kolei w przypadku udostępnienia materiału, w którym zostaliśmy oznaczeni, będzie on widoczny w naszych relacjach kolejne 24 godziny. A Jeśli chcesz sprawdzić, kto obejrzał Twoje Stories, wystarczy kliknąć ikonę w prawym dolnym rogu aplikacji.
Ideo Force niejednokrotnie korzystało i korzysta z Facebook Stories w trakcie:
- organizowanych, kolejnych już edycji #LinkedInLocal w Rzeszowie i Konferencji „Lunch z e-commerce” w Warszawie,
- wewnętrznych wydarzeń odbywające się w siedzibie firmy,
- odbywanych delegacji i odwiedzanych wtedy przedsiębiorstw oraz instytucji,
- delegacji i imprez branżowych, w których biorą udział nasi specjaliści, np. #InternetBETA.
- prowadzonych gościnnych wykładów, np. na Politechnice Rzeszowskiej, czy Uczelni Techniczno-Handlowej w Warszawie.
Na naszym przykładzie odpowiemy na pytanie – w jakim celu? A w takim, aby być w stałym kontakcie z obserwującymi, aby cały czas pokazywać, że jesteśmy agencją, która każdego dnia pracuje nad sukcesami prowadzonych projektów i pozycją firmy w branży. Aby zachęcić kolejnych zainteresowanych usługami e-marketingowymi do współpracy, jak również dzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniem.
Nowe opcje w ramach Stories na Facebooku
Dzięki formatowi Stories, który zdobywa coraz większą popularność na Facebooku, portal eksperymentuje z nową opcją 3-dniowych relacji – obecnie czekamy na oficjalną zapowiedź ze strony Facebooka. Jeśli będzie ona finalnie dostępna, diametralnie zmieni pierwotne założenia tzw. relacji na żywo. Dzięki wydłużeniu ich dostępności, relacje zanotują zwiększoną liczbę wyświetleń i potencjalnie uczynią tego typu materiały atrakcyjnymi dla starszych użytkowników portalu, którzy notabene są mniej zaznajomieni ze Stories. Z marketingowego punktu widzenia wydaje się to ryzykowną propozycją, która z czasem może zbyt mocno wręcz zaśmiecać publikowane relacje, formatami promocyjnymi aż przez trzy dni.
Portal od dłuższego czasu pracuje nad rozbudową dostępnych opcji w ramach Stories, mając nadzieję, że uda mu się zaktywizować swoich użytkowników, podobnie jak Instagram swoich. Pamiętajmy, że opcja udostępniania publikowanych materiałów w relacjach jest obecnie najpopularniejsza, więc jest to pewnego rodzaju alternatywa do publikacji contentu jedynie w formie postów lub nawet odpowiedź czasów na budowanie relacji na linii marka - klient.
Kolejną równie interesującą opcją wzbogacającą tworzone na Facebooku materiałów Stories jest funkcja „animuj”. W Polsce mamy obecnie dostępnych 5 rodzajów edycji: wspomniane wcześniej naklejki, dodawanie tekstu, efektów w formie filtrów graficznych, oznaczania osób oraz rysowania. Animowanie dostępne byłoby z wykorzystaniem 4 trybów: odbijania, przesuwania, powiększania i pomniejszania. W ramach każdego z nich są przewidziane kolejne elementy, pozwalające na dostosowanie publikowanej relacji do własnych potrzeb, tj. kierunek przesuwania czy szybkość powiększania lub pomniejszania.
Nie da się ukryć, że relacje na żywo to przyszłość i Facebook bardzo dobrze zdaje sobie z tego sprawę. Aby nie być w tyle i dotrzymywać kroku innym portalom społecznościowym, ciągle szuka on nowych możliwości, aby dostarczać swoim użytkownikom coraz to atrakcyjniejszych narzędzi do tworzenia interesujących relacji. Nowe propozycje w ramach relacji na Facebooku, to swego rodzaju walka o zainteresowanie i aktywizację kolejnych grup wiekowych.
A na koniec najciekawsze – Facebook, wzorując się na Instagramie, umożliwia przeprowadzenie łączonego live’a z drugą osobą! To pewien przełom i nowe możliwości dla twórców w środowisku online. Co więcej, będzie także dostępna opcja relacji na żywo bez obrazu z napisami, jako ukłon w stronę osób niesłyszących i fanów podcastów, które są od jakiegoś czasu bardzo popularne.
Formaty Stories dostępne w innych aplikacjach
Jak wiemy portal Facebook nie był pionierem w publikacji materiałów na żywo. Od początku niechętnie przyznawał się do „inspirowania” funkcjami Snapchata, ale wraz z uruchomieniem Facebook Stories i Instagram Stories, ciężko było mu to dłużej ukrywać. Firma przyznała w ten sposób, że nowoczesny i twórczy pomysł konkurencji cieszy się ogromną popularnością wśród młodych użytkowników. W końcu użytkownicy Snapchata oraz Instagrama to w większości pokolenie Z, które od urodzenia z cyfrowym światem jest za pan brat.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Nie minęło dużo czasu od udostępnienia Facebook Stories, a w sieci zawrzało. Duże, liczące się w Polsce i na świecie serwisy internetowe zaczęły zarzucać portalowi Marka Zuckerberga kopiowanie aplikacji Snapchat z dokładnością jeden do jednego. Podobieństw jest rzeczywiście sporo – maski, ramki, interaktywne filtry itp. Z czasem jednak Snapchat stracił sporo na – co tu dużo mówić – staniu w miejscu, gdy Instagram wprowadzał kolejne udogodnienia w przygotowywaniu relacji, czy ich archiwizowaniu i zapisywaniu w wyróżnionych tablicach, na Snapchacie niewiele się zmieniało.
Relacje na portalu Instagram
Dostępne funkcje w Instastories są doskonałym odzwierciedleniem tego, jak portal Instagram podąża za potrzebami swoich użytkowników oraz zmieniającymi się trendami w świecie online. Na przykład, Instagram (dotrzymując w ten sposób kroku Facebookowi) rozszerza funkcje oglądania relacji na żywo z poziomu komputera. Brawo! To świetne uzupełnienie i wygoda dla tych, którzy wolą śledzić relacje na desktopie, gdy spędzają czas w domu, bądź w biurze.
Z niewystępujących na Facebooku naklejek do wyboru mamy: zadanie pytania, ustawienie odliczania, dodanie graficznego hasztagu, stworzenie ankiety i quizu. Zupełną nowością w Polce jest opcja challenge’u, w ramach którego nominujemy wybrane osoby lub marki do spersonalizowanego wyzwania, np. #StayHomeChallenge lub #DanceChallenge.
Poza tym, Instagram wprowadza także naklejki „Wspieramy marki” – ang. „Share Proffesional”. Są one już dostępne w naszym kraju, a ich założeniem jest wsparcie w czasie kryzysu na przykład małych, lokalnych przedsiębiorców w formie polecenia ich usług czy produktów. Naklejka ta to pewnego rodzaju promocja – w końcu nie raz, nie dwa polecaliśmy naszym obserwującym miejsca, które odwiedziliśmy i rzeczy, które kupiliśmy. Skorzystają na tej opcji zwłaszcza małe manufaktury, gastronomia. Tym bardziej warto robić to teraz, gdy wiele firm wręcz walczy o istnienie. Jeśli, któreś konto, które obserwujecie użyje właśnie tej naklejki, wszystkie tego typu relacje zostaną poszeregowane i wyświetlone w jednej specjalnej relacji o wsparciu konkretnych biznesów.
I wisienka na torcie – godzinne materiały na żywo mamy możliwość zapisania w ramach IG TV! Tym rozwiązaniem Instagram znacząco wysuwa się na prowadzenie, jeśli chodzi o opcje tworzenie relacji i ich gromadzenia. Czekamy teraz na kolejny krok portalu Facebook. Marki, firmy i twórcy w końcu mają szansę na zapisywanie wszystkich ważnych, z punktu widzenia prowadzenia ich działalności, relacji tak, aby były dostępne dla nowym obserwującym i również obecnym. To świetna alternatywa dla prowadzenia webinarów – bez zbędnych zapisów, czy zewnętrznego oprogramowania.
Relacje na portalu LinkedIn
W odróżnieniu do Facebooka i Instagrama, relacje na portalu LinkedIn rządzą się większymi restrykcjami. Aby rozpocząć nadawanie relacji na żywo, należy wypełnić dedykowany formularz, w którym określamy pozycję z jakiej będziemy tworzyć materiał wideo – członka portalu, czy strony, podajemy liczbę obserwujących/kontaktów danego profilu, informacje nt. prowadzonych relacji na innych portalach, a także plany związane z tematyką i częstotliwości relacji. Po wypełnieniu czekamy na feedback, nasz wniosek niekoniecznie zostanie zaakceptowany – wszystko zależy od zespołu LinkedIn’a. Po udzielonej zgodzie warto zapoznać się z poradami tamtejszych ekspertów.
Facebook Stories a promocja marki
Funkcja Facebook Stories jest dostępna dla prywatnych i firmowych profili. Warto w tym miejscu przedstawić korzyści jakich dostarcza tym drugim. Przede wszystkim to promocja wydarzeń, odbywających się w danej organizacji – takich jak dni otwarte (np. w szkołach średnich, uczelniach wyższych), pikniki rodzinne, konferencje naukowe. Uczestnicy tego typu eventów publikują relacje wideo, które zwiększają zasięg samego wydarzenia.
Ponadto – employer branding. Publikowane przez organizację i jej pracowników Facebook Stories z dni pracy, pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy jako pracodawcy.
Webinary w formie szkoleń lub internetowych spotkań, skupiających wokół siebie konkretne społeczności, które chcą wymieniać się doświadczeniami, poglądami i osiągnięciami. W końcu Facebook jest pełen różnego rodzaju grup, których członkowie z chęcią dzielą się swoją wiedzą. Dlaczego nie wykorzystać do tego relacji na żywo? Tutaj świetnie odnajdują się firmy np. z branży finansowej, czy kosmetycznej, które w przystępny sposób opowiadają o tym jak uzyskać kredyt hipoteczny, czym różni się uposażony od ubezpieczonego, jak zadbać o skórę twarzy, a także w jakim sposób… laminować brwi.
I na koniec – konkursy. Więcej możliwości Facebooka to więcej możliwości dla organizatorów konkursów. Jeśli grupą docelową marki są osoby młode, użytkownicy nowych smartfonów, konkurs z wykorzystaniem Facebook Stories może być strzałem w dziesiątkę.
Streszczenie
- Aby mieć dostęp do wszystkich nowości udostępnionych polskim użytkownikom Facebooka (profilom osobowym, jak i firmowym), pamiętajcie o aktualizacji aplikacji.
- Nagrywanie Stories przypomina tworzenie wideo w Instagram Stories lub Messenger App – wystarczy nacisnąć i przytrzymać okrągły przycisk na ekranie aplikacji.
- Dzięki formatowi Stories, który zdobywa coraz większą popularność na Facebooku, portal eksperymentuje z nową opcją 3-dniowych relacji – obecnie czekamy na oficjalną zapowiedź ze strony Facebooka.
- Facebook od początku niechętnie przyznawał się do „inspirowania” funkcjami Snapchata, ale wraz z uruchomieniem Facebook Stories i Instagram Stories, ciężko było mu to dłużej ukrywać.
- Dostępne funkcje w Instastories są doskonałym odzwierciedleniem tego, jak portal Instagram podąża za potrzebami swoich użytkowników oraz zmieniającymi się trendami w świecie online.
- W odróżnieniu do Facebooka i Instagrama, relacje na portalu LinkedIn rządzą się większymi restrykcjami. Aby rozpocząć nadawanie relacji na żywo, należy wypełnić dedykowany formularz, w którym określamy pozycję z jakiej będziemy tworzyć materiał wideo
- Funkcja Facebook Stories jest dostępna dla prywatnych i firmowych profili.
Podsumowanie
Relacje na żywo na portalu Facebook to obecnie zbiór wybranych opcji dostępnych na Instagramie, dobranych na podstawie profilu użytkowników korzystających z aplikacji. I nic w tym złego – w połączeniu z pozostałymi funkcjami dostępnymi na portalu, materiały live są źródłem promocji marki, aktywizowania obserwujących i zachęcania ich do interakcji z fanpage’m. A to w obecnym świecie online jest bardzo ważne i cenne.