XXI wiek to era szybkiej cyfryzacji, szerokiego dostępu do Internetu oraz do różnych kanałów komunikacji. Postęp technologiczny, powszechność urządzeń mobilnych, błyskawiczny rozwój blogów i mediów społecznościowych, które przyciągają i angażują użytkowników na długie godziny, przyczyniły się do powstania zupełnie nowej grupy zawodowej - influencerów.
Początkowo nic nie wskazywało na to, że podbiją oni Internet i dołączą do grona najlepiej zarabiających osób na świecie, jednak dzisiaj - po około 6 latach od dnia, gdy pierwszy z nich sprzedał produkt, z pełną świadomością możemy stwierdzić, że współpraca z influencerami jest w cenie.
Spis treści:
- Kto może zostać influencerem?
- Dlaczego współpraca z influencerami jest dziś tak popularna?
- Influencer marketing dla sklepu z kosmetykami
- Jak działać skutecznie?
- Ile kosztuje współpraca z influencerami?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Kto może zostać influencerem?
Szanse na rozpoczęcie kariery w branży influencerskiej (ang. influence - „wpływ”) ma wiele osób tworzących treści w Internecie. Bloger, vloger, właściciel popularnego konta w mediach społecznościowych, ekspert w danej dziedzinie, dzielący się swoją wiedzą i opiniami w Internecie docierają do różnych grup odbiorców i w każdej z nich mogą reklamować produkty firm, z którymi zdecydują się nawiązać współpracę.
Ściśle z pojęciem influencera wiąże się influencer marketing, czyli taka gałąź marketingu, w której twórcy treści online odgrywają największą rolę. Z tej formy komunikacji korzysta dzisiaj coraz więcej marek, zarówno dopiero rozpoczynających swoje działania na rynku, jak i szeroko znanych, uwielbianych przez klientów. Nie ma tutaj znaczenia branża – influencer marketing jest otwarty na wszystkie propozycje i oferty, od tych najbardziej oczywistych, jak branża beauty (np. influencer marketing dla sklepu z kosmetykami) czy modowa, jak i bardziej zaskakujących – np. chwilówki, serki wiejskie, a nawet… akumulatory.
Trend będzie zwyżkujący, gdyż nie trzeba być naukowcem czy specjalistą, żeby zauważyć, że influencer branding, czyli budowanie świadomości marki przez współpracę z influencerami, markom po prostu się opłaca. Z analizy rynku wynika, że za każdą wydaną tutaj złotówkę firmy zarabiają od 6 do nawet 20 zł, co więcej – zyskują wiernych, zaangażowanych klientów, którzy również sami chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z marką w mediach społecznościowych. Widoczny skok w rozwoju influencer marketingu oraz influencer brandingu miał miejsce w ciągu kilku ostatnich lat. Szacuje się, że w 2020 roku branża ta będzie warta około 10 mld dolarów.
Dlaczego współpraca z influencerami jest dziś tak popularna?
Rozwój Internetu, zwłaszcza mediów społecznościowych, skrócił dystans między użytkownikami na całym świecie, a także między użytkownikami oraz markami. Zmieniła się też forma relacji między nimi, a w rezultacie reklamy w tradycyjnym znaczeniu tego słowa przestały być tak skuteczne wśród mas, jak jeszcze kilka lat temu. Coraz więcej młodych osób przyznaje otwarcie, że nie korzysta z telewizji, rzadziej słucha radia, nie kupuje magazynów i czasopism, skupiając się na możliwościach dostępnych online, zwłaszcza za sprawą smartfonów. Aby dotrzeć do konsumentów i sprzedać produkt, konieczne jest więc znalezienie nowych kanałów komunikacji i opracowanie odpowiednich strategii reklamowych.
Nie chodzi jednak o przygotowywanie kolejnych reklam – bo – jak pokazują statystyki – coraz więcej Polaków korzysta z wtyczek ad-block, które umożliwiają ich blokowane, ale o nawiązanie współpracy z osobami, które są chętnie i często obserwowane przez użytkowników Internetu.
Sami internauci przyznają, że z ochotą śledzą rekomendacje obserwowanych twórców i z reguły nie odbierają sponsorowanych komunikatów negatywnie, o ile te są wplecione w komunikację w sposób nienachalny. Podejmują decyzje zakupowe, szukając opinii o produktach na blogach, kanałach na YouTube, sprawdzają ich recenzje w mediach społecznościowych, m.in. na profilach osób, które oceniają jako godne zaufania. Nie można też zapominać o tym, że dzisiejszy klient to osoba coraz bardziej świadoma – zarówno tego, w jaki sposób przebiega cały proces sprzedażowy, jak i własnych oczekiwań.
Influencer marketing dla sklepu z kosmetykami
Intensywny rozwój influencer marketingu obserwujemy m.in. w sprzedaży – zarówno w przypadku e-commerce, jak i handlu stacjonarnego. Jeżeli prowadzimy sklep z kosmetykami i zdecydujemy się na korzystanie z tej formy marketingu, mamy naprawdę ogromne możliwości. Produkty przeznaczone do pielęgnacji ciała, twarzy, włosów, do makijażu, dedykowane dla kobiet, mężczyzn, dzieci, można zaliczyć do artykułów pierwszej potrzeby. Klienci kupują je często i regularnie, bo nawet te najbardziej wydajne kiedyś się kończą, a po otwarciu mają ograniczony okres trwałości. Jeżeli więc zyskamy zaufanie klientów, możemy liczyć na ich regularne wizyty i zakupy.
Aby zaistnieć w świadomości konsumentów, z powodzeniem możemy wykorzystać influencer marketing. Grup potencjalnych odbiorców będziemy mieć wiele – to zarówno kobiety, jak i mężczyźni, single, młodzi rodzice, osoby dojrzałe, o różnych potrzebach, oczekiwaniach, motywacjach, więc szukając influencera do współpracy, mamy szerokie pole manewru – nie musimy ograniczać się wyłącznie do osób działających w branży beauty. Produkty do pielęgnacji brody może skutecznie reklamować znany bloger modowy czy Youtuber motoryzacyjny, a ekologiczną oliwkę do pielęgnacji niemowląt – kochająca środowisko naturalne instamama.
O czym jeszcze warto pamiętać?
W przypadku stacjonarnego sklepu z kosmetykami najlepiej jest poszukać do współpracy influencera z działającego w okolicy, najlepiej takiego, wokół którego zgromadziła się lokalna grupa fanów/obserwatorów/subskrybentów. Krótka relacja z wizyty w naszym sklepie na instastory, zdjęcie na Instagramie czy post sponsorowany na blogu z pewnością zwrócą uwagę użytkowników i zwiększą świadomość marki wśród osób, które rzeczywiście mogą stać się w przyszłości naszymi klientami.
W przypadku sklepu stacjonarnego połączonego z e-commerce, możliwości jest więcej, bo nie istnieją ograniczenia lokalne. W takiej sytuacji – aby uniknąć wyboru niewłaściwej osoby i strat finansowych – warto pamiętać o kilku zasadach, które szerzej omówiliśmy poniżej.
Oprócz zwiększania świadomości marki – czyli poinformowania internautów, że jesteśmy, działamy, wychodzimy naprzeciw potrzebom nawet najbardziej wymagających Klientów, warto – a nawet trzeba – pomyśleć także o celach sprzedażowych. Korzystnym rozwiązaniem, po które sięga coraz więcej marek, są np. na kody rabatowe, do wykorzystania zarówno online, jak i w sklepie stacjonarnym. Nic tak przecież nie motywuje do zakupów, jak rabaty. O tym, na co jeszcze należy zwracać uwagę, planując kampanię z udziałem influencerów, pisaliśmy tutaj: Co warto wiedzieć o influencer marketingu?
Jak działać skutecznie?
Znalezienie osoby do współpracy, gdy twórców w obrębie różnych kanałów komunikacyjnych jest tysiące, to jednak nie lada wyzwanie. Chodzi przecież nie tylko o zasięgi, ale także – o czym już kilkukrotnie wspomnieliśmy – o budowanie zaufania i wiarygodności. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę, żeby współpraca z influencerami była korzystna dla każdej ze stron.
Wybierz osoby, z którymi chciałbyś współpracować
Nie przywiązuj największej wagi do liczby like’ów, subskrypcji czy followersów, poproś natomiast o statystyki, gdyż one powiedzą Ci najwięcej o tym, jak szeroko dociera bloger, vloger czy właściciel konta na Instagramie, z którym chcesz współpracować.
Pamiętaj też, że Twoich produktów wcale nie musi reklamować osoba z branży, w której działasz, zwłaszcza jeżeli sprzedajesz produkty niszowe i ciekawych eksperckich kont w Twojej dziedzinie jest niewiele lub nie budzą one dużego zaangażowania wśród odbiorców. Czasami lepiej podjąć współpracę z influencerem, który ma siłę przebicia i umie sprzedawać, bo to może przełożyć się na realne zyski dla Twojej firmy.
Przygotuj strategię działania i historię, którą chcesz opowiedzieć
Najważniejszą rzeczą zawsze jest plan działania i przemyślana strategia. Zastanów się, jak chciałbyś zaprezentować swój produkt, do jakich osób dotrzeć, jakie osiągnąć cele na każdym z etapów współpracy. Strategię możesz przygotować sam, ale możesz też zwrócić się do agencji marketingowej – również my z chęcią przygotujemy dla Ciebie plan współpracy z influencerem. Bardzo często także sam twórca, na którego usługi się decydujesz, ma wiele pomysłów na to, jak w kreatywny sposób „ugryźć” nawet najbardziej nietypowe produkty, dlatego nie bój się pytać i nie bój się zaufać jego wiedzy oraz doświadczeniu.
Korzystaj z narzędzi do analizy influencerów
Przykłady, możliwości kategoryzacji, filtrowania dostępne w gotowych rozwiązaniach przygotowanych do analizy influencerów pozwolą Ci uniknąć tzw. „przepalania budżetu” i rozczarowania z wyników współpracy. Z ciekawszych narzędzi warto wymienić Reachablogger, Snapstars, LifeTube czy Whitepress.
Zerkaj też na rankingi najbardziej wpływowych twórców, obserwuj wydarzenia, np. Influencer Roku czy Hashtagi roku, gdzie mogą wpaść Ci w oko influencerzy, z którymi z chęcią nawiązałbyś owocną współpracę.
Zawsze dbaj o autentyczność przekazu i jego naturalność
Nawet najpopularniejszy influencer, jeśli będzie reklamował karmę dla kotów, leżąc w łóżku z książką i poranną kawą – nie wzbudzi oczekiwanego zainteresowania i nie sprzeda Twoich produktów. Co gorsza, może osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego i zmniejszyć wiarygodność Twojej marki w oczach odbiorców.
Szukaj osób, które opowiadają o produktach w taki sposób, jak gdyby treści wcale nie były sponsorowane. Zwracaj też uwagę na budowanie zaufania – jeżeli osoba, która promuje dany produkt, nie będzie wiarygodna – również marka może stracić wiarygodność w oczach odbiorców.
Uważaj na fake influencerów (influencer fraud)
Są to osoby, które w sztuczny sposób zwiększają zaangażowanie fanów na swoich profilach, często również kupują subskrypcje, polubienia czy osoby obserwujące profil. Tworzą w ten sposób pozorne wrażenie, że ich profile są popularne wśród użytkowników, aby przyciągać do siebie marki, które są w stanie naprawdę sporo zapłacić za reklamę. Wpadki zdarzają się nawet największym firmom, takim jak np. Pampers. Jak więc rozróżnić fake influencera od osoby, która działa uczciwie, i nie wydać pieniędzy na działania, które nie przyniosą żadnych rezultatów?
Po pierwsze sprawdź, czy konto jest zweryfikowane. Niebieski symbol obok nazwy profilu oznacza, że influencer jest wiarygodny i nie musisz obawiać się współpracy z nim. Niestety, na weryfikację konta w portalach społecznościowych mogą liczyć tylko największe marki lub bardzo znane osoby, dlatego brak znaczka wcale nie oznacza od razu, że dana osoba jest „fake infulencerem”.
Na co jeszcze możesz zwrócić uwagę? Przejrzyj followersów danego profilu. Sprawdź, czy są to konta aktywne, posiadające obserwujących, czy raczej martwe, najwyraźniej stworzone na potrzeby „farmy lajków”.
Oceń też zaangażowanie pod postami/filmami – jeżeli subskrypcji czy obserwatorów jest sporo, a komentarzy zaledwie kilka, w dodatku mało wartościowych, np. z użyciem wyłącznie emotikon, również może to świadczyć o fałszywym koncie. Możesz też skorzystać ze specjalistycznych narzędzi, które analizują profile twórców, mierząc np. wzrosty i spadki w liczbie obserwujących, ich zaangażowanie, a także zasięg. Wśród tego typu narzędzi warto wymienić np. InfluTool.
Ile kosztuje współpraca z influencerami?
Korzyści płynące ze współpracy z influencerami, również w przypadku sklepu z kosmetykami, wydają się naprawdę spore. Jeżeli z głową wybierzemy osobę do współpracy, możemy oczekiwać szybkiego wzrostu zainteresowania naszą marką i osiągnięcia zamierzonych celów wizerunkowych lub sprzedażowych.
A ile za to zapłacimy? Na ostateczną cenę składa się wiele elementów, w zależności od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć, jakimi środkami, w jakiej formie, a także z jak bardzo popularną osobą zdecydujemy się pracować, dlatego podanie nawet uśrednionej stawki, uniwersalnej dla wszystkich, jest po prostu niemożliwe.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Czasami można liczyć na współpracę barterową (głównie wśród osób początkujących w branży), jednak tutaj warto pamiętać, żeby wartość produktów, które oferujemy, odpowiadała wkładowi pracy, jaki twórca musi włożyć w promowanie treści. Zazwyczaj jednak za usługi influencera, zwłaszcza znanego i docenianego na rynku, trzeba zapłacić. Widełki wynoszą od kilkuset do nawet kilkuset tysięcy złotych, a ostateczną cenę z reguły poznajemy dopiero po ustaleniu strategii i szczegółów współpracy. Jakie czynniki mają wpływ na jej wysokość? Jest ich kilka. Najważniejsze to niewątpliwie:
- kanał, z którego korzysta wybrany przez nas twórca, a przez to także czas, jaki musi on poświęcić na przygotowanie materiału (blog, YouTube, Facebook, Instagram itp.),
- współpracy i jej zakres, związane ściśle z zaangażowaniem influencera (post na IG, post na Facebooku, relacja, dedykowane wideo na YuTube lub tylko niewielka wzmianka przy okazji innych treści, post sponsorowany na blogu, udział w wydarzeniu, cykl postów/filmów/wpisów itp.),
- influencera, z którym chcemy współpracować - im większe grono wiernych fanów/obserwatorów/subskrybentów, tym automatycznie cena będzie wyższa,
- naszych produktów czy usług – inaczej będą wyceniane popularne produkty, które łatwo w sposób nienachalny wpleść w komunikację, inaczej produkty, których ciekawa, angażująca promocja wymaga specjalistycznej wiedzy i merytorycznego przygotowania.
Streszczenie
- Szanse na rozpoczęcie kariery w branży influencerskiej (ang. influence - „wpływ”) ma wiele osób tworzących treści w Internecie.
- Ściśle z pojęciem influencera wiąże się influencer marketing, czyli taka gałąź marketingu, w której twórcy treści online odgrywają największą rolę.
- Rozwój Internetu, zwłaszcza mediów społecznościowych, skrócił dystans między użytkownikami na całym świecie, a także między użytkownikami oraz markami.
- Intensywny rozwój influencer marketingu obserwujemy m.in. w sprzedaży – zarówno w przypadku e-commerce, jak i handlu stacjonarnego.
- Znalezienie osoby do współpracy, gdy twórców w obrębie różnych kanałów komunikacyjnych jest tysiące, to jednak nie lada wyzwanie.
- Korzyści płynące ze współpracy z influencerami, również w przypadku sklepu z kosmetykami, wydają się naprawdę spore.
Podsumowanie
Influencer marketing i influencer branding rosną w siłę i stają się dzisiaj jednymi z najbardziej efektywnych form marketingu. Wybierając do współpracy osoby, które przetestują produkt, wydadzą na jego temat wiarygodną opinię i podzielą się nią z szerokim gronem wiernych odbiorców – firmy zyskują szansę na zaistnienie w świadomości odbiorców i otrzymują najlepsze rekomendacje, co przekłada się na generowanie leadów czy realizowanie celów sprzedażowych. Także w przypadku sklepu z kosmetykami współpraca z influencerami może przynieść wymierne efekty, jeżeli zostanie mądrze zaplanowana i skierowana do właściwych odbiorców.
Nie można jednak traktować influencer marketingu jako formatu samego w sobie i rezygnować z innych działań marketingowych. Kluczem zawsze powinna być przemyślana strategia oraz komunikacja, uwzględniające różne kanały i metody. Współpraca z influencerami – chociaż niezwykle korzystna pod wieloma względami – powinna być zawsze częścią większej całości i nie powinna zastępować innych działań.