Branża e-commerce na całym świecie notuje przychody. Zysk ze sprzedaży detalicznej handlu elektronicznego w 2019 r. na świecie szacuje się na 3,53 biliona USD. Prognozuje się, że w 2022 r. przychody wzrosną do 6,54 bilionów USD. Polski rynek handlu elektronicznego jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. W 2018 r. łączna liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wyniosła 289 tys., a w połowie tego roku było ich już 317 tys.
Liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce od 2013 do czerwca 2019(w tysiącach).
źródło: www.statista.com
Polscy chętnie kupują za pośrednictwem Internetu, również w sklepach zagranicznych. Według danych za 2019 r., 26% internautów korzystało ze tego rodzaju e-sklepów. Najczęściej kupowanymi produktami są ubrania i akcesoria, również w sklepach zagranicznych. Do jednych z ważniejszych czynników zakupowych należą niższe koszty dostawy. Polscy preferują dostawę kurierem do domu lub miejsca pracy. Gdzie Polacy kupują najczęściej? Okazuje się, że na platformach sprzedażowych określanych mianem marketplace. W 2017 roku (statista.com) zakupy na tego typu platformach deklarowało około 52% Polaków.
Spis treści:
- Czym jest marketplace?
- Czy marketplace jest darmowy?
- Płatności za zakupy online
- Marketplace – czy warto?
- Marketplace w Polsce i na świecie
- Streszczenie
- Podsumowanie
Czym jest marketplace?
Słowo marketplace (z ang.) tłumaczy się jako plac targowy/rynek/targowisko i tak też wygląda – jak wielki targ, gdzie gromadzą się kupujący i sprzedający. Przebieg zakupów na marketplace jest taki sam, jak w przypadku tradycyjnego e-commerce. Tym, co wyróżnia marketplace jest dostęp do produktów i usług wielu producentów w jednym miejscu.
Internetowa platforma handlowa, którą jest marketplace pozwala konsumentom i sprzedawcom zawierać umowy sprzedaży lub świadczenia usług online. Stanowi również ostateczne miejsce zawarcia umowy. Zamówienie złożone i opłacone przez użytkownika na platformie zostaje przekierowane do konkretnego sprzedawcy i to przez niego jest wysyłane. Marketplace nie jest typem porównywarki cen, nie ma tutaj miejsca na porównanie oferty i przekierowanie do niej użytkownika. Nie jest też typowym sklepem internetowym – w marketplace znajdują się oferty od wielu sprzedawców, których obecność na platformie podlega określonym regulacjom. Przykładem strony, która przenosi użytkownika na stronę sprzedawcy są Google Zakupy. Po wpisaniu frazy, np. „buty damskie” internauta otrzyma wyniki, a po kliknięciu w konkretny zobaczy informacje o produkcie. To z tego widoku ma możliwość bezpośredniego przejścia do sklepu, na podstronę z wybranym produktem.
Czy marketplace jest darmowy?
Na ogół marketplace działa na zasadzie pobierania opłat za możliwość wystawienia oferty lub sprzedaży. Na przykład Amazon pobiera środki za sprzedaż w zależności od wybranego abonamentu. Korzystając z konta podstawowego płaci się za sprzedaż, ale można miesięcznie wystawić maksymalnie tylko 35 produktów. Konto profesjonalne daje większe możliwości, ale występuje już opłata abonamentowa. Empik z kolei rozlicza się ze sprzedawcami w modelu prowizyjnym, którego wysokość uzależniona jest od kategorii produktów.
Być może wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy faktycznie będzie to dla nich opłacalne. Jak pokazuje niesłabnące zainteresowanie konsumentów tego typu platformami, możemy śmiało stwierdzić, że tak. Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że konkurencja jest ogromna, jednak jest wiele firm, dla których to marketplace jest głównym kanałem sprzedaży. Dla części marek stanowi dodatkową opcję sprzedaży, obok własnego sklepu internetowego. Obecnie marki starają się docierać do klientów za pomocą wielu kanałów, co jest konieczne z uwagi na potrzeby konsumentów, którzy zainteresowani są dostępnością produktów i usług w różnych miejscach.
Z uwagi na to, że rynek e-commerce rozwija się błyskawicznie, producenci platform do obsługi marketplace oferują wiele rozwiązań opartych na systemach takich, jak chociażby PrestaShop czy Magento.
Płatności za zakupy online
Marketplace’y oferują użytkownikom dostęp do rozmaitych opcji płatności. Najczęściej za zakupy w sieci Polacy płacą szybkim przelewem online. Najbardziej znanym, ale i wykorzystywanym systemem płatności w polskim e-commerce jest PayU. Według raportu „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska” z PayU korzysta 55% użytkowników. Popularnością cieszą się również inne systemy one click payment, którymi są Przelewy24 i w mniejszym stopniu Dotpay. Wśród użytkowników rośnie zainteresowanie płatnością mobilną typu BliK, pozwalającego płacić przy użyciu aplikacji, co następuje po wpisaniu 6-cyfrowego kodu i zatwierdzeniu płatności. Polacy płacą za zakupy w sieci również przelewem tradycyjnym, gotówką przy odbiorze (także w sklepie, np. w Empik), kartą płatniczą, a nawet decydują się na odroczenie płatności lub raty.
Raport E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska
Według danych raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (której od września 2019 r. jesteśmy członkiem) „Płatności cyfrowe 2018” Polacy kupujący w zagranicznych sklepach korzystają głównie z systemu PayPal (14%), karty płatniczej (12%), przelewu bankowego (8%) i opcji płatności gotówką przy odbiorze (11%).
Metody płatności w serwisie Allegro
Metody płatności w serwisie AliExpress
Marketplace – czy warto?
Jak każde rozwiązanie, również marketplace ma swoje zalety i wady. Użytkownikami marketplace są zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci indywidualni. Sprzedającym obecność na marketplace daje wiele korzyści, jednak są również słabe strony korzystania z platformy transakcyjnej.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
To czy warto prowadzić działalność na marketplace jest kwestią indywidualną marki. Bez wątpienia, za obecnością przemawia liczba użytkowników kupujących w sieci. Według danych wspomnianego już raportu „E-commerce w Polsce 2019”, 62% internautów robiło zakupy online, większość w polskich e-sklepach. Przedstawiamy zarówno dobre strony, jak i złe strony obecności marki na marketplace dla sprzedawców i konsumentów.
Korzyści dla sprzedawców:
- Korzystanie z rozpoznawalności danego marketplace.
- Rozbudowana (i darmowa!) baza klientów.
- Łatwa obsługa i wsparcie w sprzedaży.
- Budowanie świadomości własnej marki.
- Zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach.
Korzyści dla kupujących:
- Dostęp do szerokiego wyboru produktów/usług wielu marek (nowych i używanych).
- Bezpieczeństwo w kwestiach płatności i weryfikacji sprzedawców przez platformę.
- Wszystkie informacje o ofercie bez konieczności ich wyszukiwania.
- Oszczędność czasu – możliwość szybkiego wyszukania oferty i błyskawicznej płatności.
- Sposobność zapoznania się z opiniami użytkowników na temat danego produktu/usługi.
Wady dla sprzedawców:
- Bardzo duża konkurencja.
- Widoczność wszystkich opinii użytkowników (w tym nieprzychylnych).
- Ograniczenia wynikające z zasad obowiązujących na platformie.
- Opłaty za prowadzenie konta/prowizje od sprzedaży.
- Zmiany w przepisach dotyczących transakcji i opłat.
Wady dla kupujących:
- Przy kupowaniu od kilku producentów, konieczność zapłaty za każdy produkt osobno.
- Osobna przesyłka podczas kupowania od różnych firm.
- Ze względu na mnogość ofert, dłuższy czas poszukiwania odpowiedniej.
- Znacznie mniej zindywidualizowana komunikacja marki z konsumentem.
Marketplace w Polsce i na świecie
E-commerce jest globalny. Korzystanie z marketplace nie ogranicza się do kraju, w którym konkretny model sprzedaży powstał i funkcjonuje. Część firm, takich jak np. Amazon ma swoje oddziały w różnych częściach świata. Oto najbardziej znane marketplace’y na świecie i w Polsce.
Allegro
Allegro jest najpopularniejszą platformą zakupową w Polsce, nie tylko pod względem zakupów, ale również świadomości marki. Allegro nawet w Black Friday nie ma sobie równych. W ubiegłym roku, w dniu okazji i wyprzedaży to Allegro było najczęściej odwiedzaną stroną e-commerce (źródło: link). W serwisie znajduje się ponad 110 milionów ofert, strona główna odwiedzana jest codziennie 14 milionów razy, a liczba zarejestrowanych firm wynosi ponad 100 tysięcy.
Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu.
Raport E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska
Amazon
Na świecie i w USA rządzi amerykańskie przedsiębiorstwo Amazon, również pod względem przychodów. Globalna sprzedaż netto w 2018 r. wyniosła 77 737,8 mln USD (źródło: link). Na platformie sprzedaje się głównie elektronikę użytkową, ale także np. książki. Amazon działa nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Ma swoje oddziały na całym świecie, np. w Wielkiej Brytanii, Kanadzie czy Francji. Strona Amazon w Stanach Zjednoczonych odnotowuje ponad 150 milionów unikalnych wejść każdego dnia.
Całkowity dochód ze sprzedaży i wzrost w sklepach internetowych na świecie
źródło: https://ecommercedb.com/en/ranking/ww/all
eBay
Serwis aukcyjny ze Stanów Zjednoczonych, umożliwiający zawieranie transakcji podmiotom zewnętrznym z kupującymi. Liczba aktywnych kupujących na eBay wynosi 183 miliony. Jest to przedsiębiorstwo globalne, którego różne marki obecne są w krajach takich jak np. Argentyna, Norwegia, Rosja, Chiny czy Singapur (łączenie 190 rynków). W Polsce funkcjonują trzy serwisy eBay, StubHub i Gumtree.
Gumtree
Gumtree, jak wspomnieliśmy należy do eBay. Jest to platforma ogłoszeniowa (jedna z najpopularniejszych w Wielkiej Brytanii) dostępna również w Polsce, a także Irlandii, USA czy Australii. Polscy użytkownicy mogą szukać ofert w kategoriach takich, jak np. nieruchomości, antyki i kolekcje, usługi, motoryzacja. Gumtree.pl nie pobiera opłat od użytkowników za umieszczenie ogłoszenia, wyjątkiem są oferty pracy.
eMAG
To e-commerce znany do 2016 roku, jako Agito i obecny w Rumunii, Bułgarii, na Węgrzech i w Polsce. Platforma, jak typowy marketplace, pośredniczy między wystawiającymi ofertę, a składającymi zamówienie. Serwis eMag należy do grupy kapitałowej Naspers, która jest także właścicielem OLX, PayU, OTOMOTO i oto.dom.
Facebook Marketplace
Facebook uruchomił możliwość zawierania transakcji w Polsce w 2017 roku. Pisaliśmy o tym w artykule: Kupuj i sprzedawaj na Facebooku - funkcja Marketplace dostępna także w Polsce. Marketplace Facebooka to wirtualna tablica ogłoszeń, z której mogą korzystać wszyscy użytkownicy serwisu, zarówno chcący sprzedać, jak i kupić. Sprzedawane przedmioty wystawiane są jako oferta publiczna. Użytkownik widzi je pogrupowane w kategorie i ma możliwość wyszukiwania ich na podstawie lokalizacji i sortowania np. według ceny.
AliExpress
Platforma sprzedaży detalicznej AliExpress jest częścią azjatyckiej grupy Alibaba – największego dostawcy handlu elektronicznego w Chinach. Serwis swoją popularność zawdzięcza głownie niskim cenom, co wynika z tego, że użytkownik kupuje bezpośrednio od producenta. Co ciekawe, sprzedawca otrzymuje środki, dopiero po tym, jak towar dotrze do klienta, a ten nie zgłosi żadnych nieprawidłowości, np. uszkodzenia przesyłki. W ofercie znajduje się pond milion produktów, które za pośrednictwem AliExpress wysyłane jest do ponad 200 krajów.
Carrefour
W 2017 roku Carrefour Polska wdrożył rozwiązanie, jakim jest marketplace. Do tej pory funkcjonowało już m.in. we Francji czy Hiszpanii. Carrefour według raportu Forbsa znajduje się na 8. miejscu w zestawieniu TOP 20 największych sieci handlowych w Polsce. Na platformie klienci mogą skorzystać z oferty samej marki lub partnerów, zarówno online, jak i offline.
Empik
Serwis Empik od 2017 roku ma na swojej stronie internetowej strefę marketplace. Podobnie, jak Carrefour, sprzedaż odbywa się również offline. Empik to niewątpliwie strona z ogromnym potencjałem sprzedażowym. Miesięcznie notuje aż 17 milionów wejść, a w 2017 roku zrealizowano za jej pośrednictwem 5 milionów zamówień. Produkty wystawiane przez firmy do sprzedaży muszą być nowe i fabrycznie zapakowane.
Morele.net
W ramach Grupy Morele.net działa 9 sklepów internetowych, które funkcjonują również jako marketplace: morele.net, hulahop.pl, sklep-presto.pl, motoria.pl, budujesz.pl, ubieramy.pl, digitalo.pl, amfora.pl, meblujesz.pl. Sklep zajął 2. miejsce w rankingu sklepów internetowych Opineo 2018 w kategorii RTV/AGD oraz 5. w kategorii najlepszy sklep internetowy.
Mercateo
Serwis jest przykładem platformy zaopatrzeniowej dla klientów biznesowych, którymi są przedsiębiorcy, koncerny i administracja publiczna. Mercateo działa w 14 krajach europejskich (m.in. Niemcy, Holandia, Szwajcaria, Belgia, Wielka Brytania) oferując ponad 100 milionów artykułów (w Polsce ponad 5 milionów). Na stronie znajdują się usługi, takie jak wyszukiwarka i funkcja optymalizacji koszyka zakupów.
Streszczenie
- Słowo marketplace (z ang.) tłumaczy się jako plac targowy/rynek/targowisko i tak też wygląda – jak wielki targ, gdzie gromadzą się kupujący i sprzedający.
- Na ogół marketplace działa na zasadzie pobierania opłat za możliwość wystawienia oferty lub sprzedaży. Na przykład Amazon pobiera środki za sprzedaż w zależności od wybranego abonamentu.
- Marketplace’y oferują użytkownikom dostęp do rozmaitych opcji płatności. Najczęściej za zakupy w sieci Polacy płacą szybkim przelewem online.
- Jak każde rozwiązanie, również marketplace ma swoje zalety i wady.
- E-commerce jest globalny. Korzystanie z marketplace nie ogranicza się do kraju, w którym konkretny model sprzedaży powstał i funkcjonuje.
- Część firm, takich jak np. Amazon ma swoje oddziały w różnych częściach świata. Oto najbardziej znane marketplace’y na świecie i w Polsce.
Podsumowanie
Z pewnością znaczenie platform sprzedażowych w e-commerce jest ogromne. To konsumenci dyktują warunki. Chcą kupować szybko, łatwo i bezpiecznie. Chcą mieć nieograniczony wybór, dostęp do oferty wielu producentów w jednym miejscu, znać opinie innych użytkowników. I wszystko to zapewnia marketplace gromadzący producentów i usługodawców, którzy są zobowiązani do przygotowania jak najkorzystniejszych ofert – konkurencja jest nie mała, ale przy gotowej już bazie klientów. Przykładem takiej bazy może być Facebook, z którego w Polsce korzysta ponad 18 mln użytkowników. To właśnie z tego też powodu marketplace jest wygodnym rozwiązaniem dla firm, które dopiero wchodzą na rynek i nie mają siły przebicia wielkich marek