Chiński fenomen – TikTok

Jak w kilka miesięcy sprawić, aby aplikacja mobilna znalazła się w czołówce najczęściej pobieranych i angażowała młodzież do tworzenia contentu w jej obrębie? Zobaczcie jak chiński start-up zdołał to osiągnąć. Poznajcie TikTok.
15 lutego 2019

TikTok to aplikacja, która za sprawą chińskiego start-upu BytaDance i kwoty ok. 1 miliarda dolarów pojawiła się w miejscu popularnego Musical.ly.  Mimo, iż wciąż większość posiadaczy aplikacji pochodzi z Chin, TikTok w piorunującym tempie zyskuje coraz większe ilości użytkowników na całym świecie. Swoją funkcjonalnością bardzo przypomina poprzednika. Aplikacja pozwala na nagrywanie krótkich, 15 sekundowych filmików jednocześnie dając użytkownikom do dyspozycji szeroką gamę opcji edytowania i urozmaicania swoich nagrań, m.in. filtry, nakładki, specjalne efekty oraz ogromną bazę utworów muzycznych.

Spis treści:

  1. TikTok Globalnie
  2. TikTok w Polsce
  3. Dlaczego Pokolenie Z uwielbia TikToka?
  4. TikTok vs Facebook
  5. Marka na TikTok
  6. Reklama na TikTok
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

TikTok Globalnie

W 2018 roku, TikTok był drugą najczęściej pobierana aplikacją na świecie, notując 75 milionów nowych użytkowników w samym grudniu. Na początku 2019 roku, rzekomo za sprawą jednej z wielkich agencji marketingowych w Europie, doszło do wycieku statystyk dotyczących TikToka na starym kontynencie. Światło dzienne ujrzały dane, według których cudowne dziecko ByteDance posiada w Europie średnio 17 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, głównie w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Hiszpanii. Co więcej, właściciele TikToka pracują nad wdrożeniem własnego systemu reklamowego.

Obecnie, reklamy w formacie pionowym, kierowane na Facebook Audience Network mają szanse pojawić się na platformie, jednak algorytm nie jest do końca znany. Ponadto reklamodawcy, podobnie jak na Snapchacie, mają możliwość skorzystania ze sponsorowanych nakładek 2D i 3D oraz wykupienia hashtagu z challengem. Ta druga opcja jest bardzo popularnym sposobem aktywizowania użytkowników TikToka. Polega ona na wykonywaniu przez nich określonego zadania z użyciem konkretnej ścieżki muzycznej. Nagrywanie filmików zgodnych z panującym w danym momencie trendem może spowodować pojawienie się nagrania w zakładce „Dla Ciebie” u milionów użytkowników, dzięki czemu autorzy mają szansę zwiększyć swoje zasięgi docierając do szerszej publiczności. 

Potencjalne umożliwienie zawężenia promocji challengu na dany region dałoby ogromne pole do popisu kreatywnym marketerom.

mapa tiktok
Żródło: http://beta.genmuda.com 

TikTok w Polsce

Szacuje się, że obecnie w Polsce istnieje ok. 500 tysięcy aktywnych użytkowników azjatyckiej platformy, a liczba ta rośnie z dnia na dzień. Według badania agencji GetHero przeprowadzonego na grupie ok. 3500 polskich użytkowników TikToka, największą grupę w Polsce (65%) stanowią uczniowie szkół podstawowych w wieku 13-15 lat, aż 95% z nich to kobiety. 41% Polaków, którzy korzystają z aplikacji pochodzi z małych miast lub wsi. Co ciekawe, aż 70% młodych ludzi deklaruje, że używa TikToka chętniej niż Facebooka.

Dlaczego Pokolenie Z uwielbia TikToka?

„Zetki” czyli osoby urodzone pomiędzy rokiem 1996 a 2010, stanowią największa grupę użytkowników następcy Musical.ly. Cechą charakterystyczną tej generacji jest fakt, że nie znają oni świata przed powstaniem Internetu, a wychowali się w erze smartfonów i mediów społecznościowych. Według raportu EY siłę nabywczą pokolenia Z globalnie szacuje się na ok 167 miliardów złotych. Przedsiębiorstwa, które dzisiaj zabiegają o lojalność „Zetek” stają przed nie lada wyzwaniem, ponieważ wg badań tradycyjne reklamy działają słabiej na nastolatków, a telewizyjni celebryci mają nikły wpływ na ich decyzje zakupowe.

Postaw na innowacyjne zarządzanie Twoją strategią marketingową
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

Na TikToku filmiki odtwarzane są w formacie wertykalnym, szczególnie popularnym wśród młodszych grup wiekowych - wcześniej spostrzegł to również serwis YouTube. Publikowane treści pozbawione są jakiejkolwiek merytoryki czy informacji, bowiem dominuje tutaj content mocno rozrywkowy, a same filmiki bardzo często są zwyczajnie amatorskie. Nikomu to jednak nie przeszkadza  użytkownicy TikToka upodobali sobie swobodę i luz. Nie krępują się publikować swoich video nawet jeśli ich smartfony nie posiadają kamerki najwyższej jakości. Prawdopodobnie właśnie za tym faktem kryje się fenomen TikToka - aż 70% jego użytkowników tworzy content. Żadna z innych platform nie może pochwalić się choćby zbliżonym współczynnikiem zaangażowania społeczności w tworzeniu treści.

TikTok
Źródło: GetHero

TikTok, mimo swojej niezaprzeczalnej popularności, wciąż stanowi pewien niezbadany ląd Internetu. Z pewnością drzemie w nim ogromny potencjał marketingowy. Jak ogromny? Wszystko wyjaśni się po wprowadzeniu przez ByteDance wspomnianego wcześniej systemu reklamowego. Do tego czasu, marketerzy, którzy nie zapoznali się jeszcze z tą aplikacją powinni koniecznie nadrobić zaległości. Wiele wskazuje na to, że najwięcej korzyści wyciągną Ci, którzy się w tym najszybciej odnajdą.

Obecenie TikTok jest już dostępny na 155 rynkach. Według badań Sensor Tower TikTok był 3. najczęściej pobieraną aplikacją, przy czym najchętniej ze sklepu App Store. Końcem października 2019 roku aplikacja była najlepszą z bezpłatnych w kategorii Rozrywka w Apple App Store. Pierwszy miliard pobrań aplikacji miał miejsce w lutym, a łączna liczba pobrań od początku jej istnienia do listopada 2019 roku wyniosła 1,5 miliarda. TikTok pod tym względem instalowania na urządzenia, jest najbardziej popularny w Indiach (31% pobrań), Chinach (11,5%) i Stanach Zjednoczonych (8,2%).

TikTok vs Facebook

Uważa się, że TikTok staje się medium społecznościowym, które coraz bardziej zagraża Facebookowi. Jak widać, jest to jedyna aplikacja w ogólnym zestawieniu pobrań, która nie należy do Facebooka (Instagram, WhatsApp i Facebook ma tego samego właściciela). Według informacji krążących po sieci Mark Zuckerberg już w 2016 roku prowadził rozmowy w sprawie ewentualnego przejęcia TikToka. Ale to nie jedyne próby Zuckerberga mające zdeklasować rywali. Końcem 2018 roku jego firma wypuściła na rynek odpowiedź – Lasso. Jest to aplikacja, dzięki której można tworzyć i udostępniać filmy z filtrami i efektami. Według Business Insider, Instagram na początku listopada 2019 roku w Brazylii, zaczął testować nowe narzędzie. Reels bo o nim mowa, to format Instagram Stories, które umożliwia tworzenie 15-sekundowych filmów z użyciem różnych narzędzi do edycji wideo.

social media
źródło: https://sensortower.com/

Marka na TikTok

TikTok bazuje na contencie, a ten jak wiemy jest nieodłącznym elementem strategii marki w social media. Dobry film ma znacznie większą siłę przebicia, niż słowa – bawi, zaciekawia i co istotne, rozprzestrzenia się po sieci błyskawicznie. Może wydawać się, że założenie konta firmowego w aplikacji stworzonej do masowego rozpowszechniania filmów, nie jest dobrym pomysłem wizerunkowym dla marki o określonej już reputacji. Zwłaszcza, że w Polsce z aplikacji TikTok korzystają głównie młodzi ludzie. Nic bardziej mylnego. Kluczem do sukcesu jest dobrze opracowana strategia oraz współpraca z odpowiedni influencerami. Zaangażowanie w lokowanie produktu popularnych twórców zwiększa zasięg i przyczynia się do rozpowszechniania wizerunku firmy, który możemy dowolnie kształtować.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Przykładem może być kampania reklamowa (jedna z pierwszych na świecie) mBanku. Twórcy internetowi zaangażowani przez agencje zaprezentowali korzyści, jakie daje posiadanie konta w mBank. Wśród nich była Marlena Sojka, jedna z najpopularniejszych TikTokerek w Polsce, którą obecnie obserwuje ponad 4mln użytkowników aplikacji. 

Kolejnym przykładem udanej kampanii reklamowej jest współpraca TikTok i Ministerstwa Turystki Indonezji. Kampania ma na celu promocję regionu, poprzez dzielenie się użytkowników relacjami z pobytu na wyspie. Filmy promujące Indonezję możemy obejrzeć pod hashtagiem #wonderfulindonesia. Marek, które korzystają z aplikacji jest znaczenie więcej, wśród nich The Washington Post, Guess czy NBA, a w Polsce np. Eska.TV.

tik tok
źródło: https://www.tiktok.com/tag/wonderfulindonesia

Reklama na TikTok

Jak wiemy, promocja marki na TikTok  może odbywać się poprzez kampanię marketingową. W ramach aplikacji marka może tworzyć reklamy, wykorzystując do tego cztery dostępne formaty:

  • In-feed native content – reklama pełnoekranowa, trwająca kilka lub kilkanaście sekund i możliwa do pominięcia i wyświetlana w sekcji „Dla Ciebie”.
  • Brand takeover – pełnoekranowa, trwająca  od 3 do 5 sekund reklama, która jest wyświetlana na ekranie głównym tuż po otworzeniu aplikacji.
  • Hashtag challenge – reklama promująca markę hashtagiem, mająca zachęcać użytkowników do tworzenia i dodawania tematycznych postów.
  • Branded lenses – reklama dająca użytkownikom do dyspozycji filtry stworzone przez konkretne marki.

Streszczenie

  • TikTok to aplikacja, która za sprawą chińskiego start-upu BytaDance i kwoty ok. 1 miliarda dolarów pojawiła się w miejscu popularnego Musical.ly.
  • W 2018 roku, TikTok był drugą najczęściej pobierana aplikacją na świecie, notując 75 milionów nowych użytkowników w samym grudniu.
  • Szacuje się, że obecnie w Polsce istnieje ok. 500 tysięcy aktywnych użytkowników azjatyckiej platformy, a liczba ta rośnie z dnia na dzień.
  • „Zetki” czyli osoby urodzone pomiędzy rokiem 1996 a 2010, stanowią największa grupę użytkowników następcy Musical.ly.
  • Uważa się, że TikTok staje się medium społecznościowym, które coraz bardziej zagraża Facebookowi.
  • TikTok bazuje na contencie, a ten jak wiemy jest nieodłącznym elementem strategii marki w social media.

Podsumowanie

TikTok, mimo swojej niezaprzeczalnej popularności, wciąż stanowi pewien niezbadany ląd Internetu. Z pewnością drzemie w nim ogromny potencjał marketingowy. Okazuje się, że przeciętny użytkownik (dane z https://blog.hubspot.com/) na przeglądaniu treści w aplikacji spędza 52 minuty, a aż 90% posiadaczy aplikacji odwiedza ją więcej niż raz dziennie. W Stanach Zjednoczonych aplikacja otwierana jest przez użytkowników aż 8 razy w ciągu dnia. Końcem ubiegłego roku (według danych ze Statista), w Polsce 35% użytkowników deklarowało publikowanie w serwisie swoich filmów, a czas spędzony na korzystaniu a z aplikacji wynosił od 10 do 30 minut dziennie. Dane te pokazują jasno, że marketerzy, którzy nie zapoznali się jeszcze z tą aplikacją powinni koniecznie nadrobić zaległości. Wiele wskazuje na to, że najwięcej korzyści wyciągną Ci, którzy się w tym najszybciej odnajdą.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy