Odpowiednio dopracowana wyszukiwarka w sklepie skraca proces zakupowy, a co za tym idzie, zwiększa szanse na finalizację zakupów. Warto więc wiedzieć, jakie są najlepsze praktyki tworzenia wyszukiwarki produktów, które bezpośrednio wpływają na UX.
Spis treści:
- User Experience
- Przeglądanie a wyszukiwanie produktów
- Dobra wyszukiwarka w sklepie, czyli jaka?
- Dodatkowe pozytywne dla UX rozwiązania wyszukiwarek
- Streszczenie
- Podsumowanie
User Experience
UX, czyli User Experience, to nic innego jak doświadczenia i wrażenia użytkowników związane z witryną internetową. Obejmują one warstwę wizualną, układ strony, szybkość ładowania elementów, łatwość poruszania się po serwisie oraz wiele więcej aspektów witryny, które mają wpływ na korzystanie z niej. Pozytywne UX wpływa na lepsze odbieranie marki, zwiększa szanse na dokonanie zakupu w danym e-sklepie i po prostu wskazuje, że konsumenci są zadowoleni z witryny, poruszanie się po niej nie sprawia im problemu, a cały proces kontaktu z witryną jest zwyczajnie zadowalający.
Natomiast negatywne User Experience może sugerować, że coś na stronie nie działa tak, jak powinno. Może to być zbyt mała czcionka, chaotyczny układ strony, za mały kontrast pomiędzy tłem a tekstem, skomplikowany proces zakupowy itd., czyli w zasadzie wszystko, co sprawia, że użytkownicy mają trudności z eksplorowaniem witryny i uzyskaniu potrzebnych informacji do realizacji swoich celów. (dokonania zakupu, założenia konta, itp.).
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Na User Experience wpływa wiele czynników, jednak o wszystkie mogą zadbać doświadczeni specjaliści, jak UX Designerzy. To właśnie oni zajmują się projektowaniem strony tak, aby była jak najbardziej przyjazna dla doświadczeń użytkownika. W tym celu wykonuje się często badania, które są źródłem informacji o wydajności i odczuciach z funkcjonowania witryny. W kwestii sklepów internetowych jednym z kluczowych procesów jest ostatni krok, czyli finalizacja transakcji. Aby użytkownicy mogli do niego dotrzeć, nie powinni natrafiać na przeszkody na poprzednich krokach, czyli między innymi podczas wyszukiwania produktów.
Przeglądanie a wyszukiwanie produktów
Konsumenci często obok kupowania zajmują się także wyszukiwaniem oraz przeglądaniem produktów w sklepach internetowych. Czym obie te czynności się od siebie różnią? Otóż wyszukiwanie jest konkretne, skoncentrowane na danej kategorii lub produkcie i często ma na celu porównanie cen, lub zakup. Wyniki wyszukiwania muszą pojawiać się szybko i być jak najbardziej zbliżone do kryteriów użytkownika. Z kolei przeglądanie samo w sobie bywa źródłem rozrywki i może, ale nie musi prowadzić do wyszukiwania lub zakupów. Przeglądanie również nie obejmuje konkretnych produktów i może być dokonywane w obrębie całego asortymentu sklepu. Najczęściej służy znalezieniu inspiracji, np. pomysłu na prezent.
Do przeglądania wystarczające są kategorie, po których użytkownicy mogą się poruszać, wybierając to, co akurat ich interesuje. Natomiast wyszukiwanie, skierowane na konkretny produkt, wymaga wyszukiwarki produktów. Owszem, możliwe byłoby znalezienie danego produktu drogą kategorii, jednak zajęłoby to o wiele więcej czasu. Przykładowo, klient poszukujący niebieskiej koszulki z krótkim rękawem, musiałby najpierw wejść w kategorię koszulki, następnie w filtrowaniu wyników zaznaczyć kolor niebieski i rozpocząć poszukiwania pośród wskazanych mu koszulek.
W taki sposób tworzy się dużo zbędnych kroków, które oddalają konsumenta od szybkiego i sprawnego procesu zakupowego. Jeśli jednak sklep internetowy posiada wyszukiwarkę produktów, która rozumie nie tylko same słowa, ale także ich kontekst, to po wpisaniu przez konsumenta w pole wyszukiwania „niebieska koszulka z krótkim rękawem”, powinien on uzyskać najbardziej dopasowane wyniki, dzięki którym wzrosną szanse na zakup.
W takim przypadku przeskakiwanie pomiędzy kategoriami, podkategoriami i filtrami może znacznie wydłużyć czas procesu zakupowego i obniżyć zadowolenie konsumenta. Mechanizm wyszukiwania pozwala na niemal natychmiastowe znalezienie szukanego produktu. Sama wyszukiwarka to jednak nie wszystko. Istotne jest bowiem także jej umiejscowienie, wygląd oraz wewnętrzne procesy działania.
Dobra wyszukiwarka w sklepie, czyli jaka?
Przede wszystkim dla użytkownika ważne jest to, w którym miejscu na stronie znajduje się wyszukiwarka oraz jak wygląda. Ogólnie przyjęte zostało, że w sklepach internetowych wyszukiwarki, logo lub nazwę marki oraz drzewo kategorii niemal zawsze umieszcza się na samej górze strony. Taki układ jest już na tyle znany i zapamiętany przez użytkowników, że można go nazwać intuicyjnym. Z tego powodu jest on najbardziej przyjazny dla UX, ponieważ konsumenci nie poświęcają czasu na szukanie paska wyszukiwania, gdyż jest on widoczny od razu, bez potrzeby scrollowania.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku umieszczania paska wyszukiwarki w dolnej części strony, pod innymi elementami. Wtedy użytkownik nie zauważa wyszukiwarki od razu po załadowaniu strony, a znalezienie paska wyszukiwania staje się dość trudne. Pogarsza to np. potrzeba przewinięcia strony w dół lub rozwinięcia menu, aby wyświetlić pasek wyszukiwarki. Dodatkowo, jeśli pasek wyszukiwania jest zbyt mały, może być niemal niewidoczny w natłoku pozostałych elementów strony. Takie rozwiązanie jest stanowczo odradzane, jako że wpływa bardzo negatywnie na odbiór witryny przez użytkownika, a co za tym idzie, na UX.
Kolejny istotny element wyszukiwarki w sklepie internetowym to procesy od strony technicznej. Tutaj w pierwszej kolejności warto wspomnieć o uczeniu maszynowym (ang. machine learning), które sprawia, że wyszukiwarki są „mądrzejsze” i potrafią dostarczać bardziej sprecyzowane wyniki, odpowiadające nawet na najbardziej nietypowe zapytania. Uczenie maszynowe to obszar sztucznej inteligencji, który obejmuje algorytmy „uczące się” na błędach i doświadczeniu. Oznacza to, że wraz z używaniem na przykład wyszukiwarki działającej na podstawie machine learning, jej funkcjonowanie będzie coraz lepsze. Dzieje się tak dzięki ekspozycji danych, które są zbierane, a następnie analizowane, przekształcane i zapamiętywane przez algorytmy, dzięki czemu ich praca jest stale automatycznie udoskonalana.
Ponadto uczenie maszynowe pozwala na rozumienie słów z często popełnianymi błędami, w tym literówkami. Dzięki temu sklep oferujący produkty, których nazwy są skomplikowane, mogą zostać wyszukane przez osoby nie do końca znające ich poprawną pisownię. Optymalizacja wyszukiwarki pod tym względem pozwala na wyświetlanie wyników wyszukiwania dla zapytań, które nie są dosłowne, a ich pisownia nie jest poprawna. Dzięki temu zamiast informacji o nieznalezieniu takich produktów wyszukiwarka zaproponuje najbardziej odpowiednie i pasujące do zapytania przedmioty.
Jest jednak sposób, aby uniknąć błędów w pisowni. Autouzupełnianie lub sugerowane zapytania mogą być niesamowicie pomocne w sytuacjach, gdy konsument nie jest pewny nazwy produktu, który chce wyszukać. Co więcej, autouzupełnianie wskazuje użytkownikom, czy wpisywany przez nich przedmiot zostanie znaleziony, czy też raczej nie pojawią się wyniki na takie zapytanie. Posługując się przykładem, jeśli konsument zacznie wpisywać zapytanie „spodnie j…” a sugestie autouzupełniania wyświetlą zapytania „spodnie jeansowe” i „spodnie jeansowe z dziurami”, wówczas wiadome będzie, że sklep w swoim asortymencie posiada spodnie z dziurami. Jeśli natomiast taka sugestia by się nie pojawiła, klient mógłby przypuszczać, że takiego produktu nie ma w ofercie danego sklepu. Jest to drobne, jednak z punktu widzenia użytkownika, znaczące udogodnienie, które buduje pozytywne doświadczenia.
Dodatkowe pozytywne dla UX rozwiązania wyszukiwarek
Obecnie sklepy internetowe znacznie różnią się od tych sprzed kilkunastu czy kilku lat. To samo dotyczy mechanizmów wyszukiwarek w sklepach, które ewoluowały głównie za sprawą wspomnianego wcześniej uczenia maszynowego. Dziś algorytmy wyszukiwarek sklepów są w stanie wyszukiwać produkt po zdjęciu, głosowo czy nawet skanie, czy numerze kodu kreskowego. Dzięki temu konsumenci mogą znaleźć konkretny przedmiot, przypisany do danego kodu lub ze zdjęcia. Zdecydowanie ułatwia to wyszukiwanie np. w sklepach z odzieżą.
Umożliwienie konsumentom wyszukiwania produktu za pomocą zdjęcia lub kodu kreskowego jest ogromnym ułatwieniem, zwłaszcza dla produktów z dość rozległych kategorii lub takich, których nazwy nie są powszechnie znane. Wyszukiwanie obrazowe pozwala użytkownikom o wiele szybciej znaleźć ten sam lub bardzo zbliżony produkt z tej samej kategorii, natomiast wyszukiwanie kodem kreskowym zwraca w wyniku wyszukiwania konkretny produkt. Jest to dodatkowe skrócenie czasu wyszukiwania, co już samo w sobie wpływa korzystnie na User Experience e-sklepu.
Dobrym pomysłem, wpływającym na pozytywne doświadczenia użytkowników z wyszukiwarką produktów, jest wprowadzenie funkcji zwracania sugestii wyników dla każdego wyszukania, zwłaszcza w przypadku braku konkretnego dopasowania. Brak sugestii może skutecznie zniechęcić przed dalszym wyszukiwaniem. Na przykład, jeśli poszukiwany przez konsumenta produkt jest wyprzedany, warto zaproponować podobne produkty, które nadal są w ofercie sklepu. Tym sposobem zwiększą się szanse na to, że konsument skusi się na podobny produkt sprzedawany przez nasz sklep, zamiast przejść do konkurencji. Proponowane produkty w nietrafionych wynikach wyszukiwania mogą ponadto być formą cross-sellingu, czyli sprzedaży dodatkowych produktów, o których klient wcześniej nie pomyślał. Dzięki temu zyski z jednej transakcji są zmaksymalizowane, a zadowolenie klientów wzrasta.
Ciekawe, modne animacje wyświetlane podczas ładowania wyników to kolejne rozwiązanie, które może poprawić doświadczenia użytkowników związane z wyszukiwarką produktów w sklepie. Według dziesięciu heurystyk Jakoba Nielsena, który zajmował się badaniem użyteczności, pasek postępu jest niezbędnym elementem strony internetowej. Użytkownicy muszą na bieżąco, w czasie rzeczywistym być informowani o tym, co akurat dzieje się na witrynie. Jeśli po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę i kliknięciu przycisku „szukaj”, użytkownik nie zauważy żadnej zmiany ani ikony ładowania, może założyć, że wyszukiwarka nie działa lub jest jakiś problem ze stroną. Obecnie rozwój technologii pozwala na tworzenie kreatywnych wskaźników postępu, które mogą być ciekawym umileniem czasu oczekiwania na wyświetlenie wyników. Ponadto taki oryginalny wskaźnik postępu pokazuje użytkownikom, że zarówno witryna, jak i sklep są dopracowane nawet w najdrobniejszych szczegółach.
Wartą uwagi funkcjonalnością jest także pokazywanie liczby wyników. W ten sposób można uświadomić konsumenta, że niezbędne będzie bardziej szczegółowe wyszukiwanie lub użycie filtrów. Głównie duże sklepy mogą mieć w ofercie wiele produktów odpowiadających na jedno zapytanie, przykładowo na frazę “buty na obcasie” w dużym e-sklepie może wyświetlić się nawet kilkadziesiąt do kilkuset wyników. Poszukiwanie pośród tylu produktów może zniechęcić użytkownika. Jeśli więc konsument zostanie od razu poinformowany o ilości zaproponowanych produktów, uściśli wyszukiwanie, dodając np. kolor lub użyje filtrów wyszukiwania, które zwrócą jeszcze bardziej dopasowane wyniki.
Wzbogacanie wyszukiwarki produktów w sklepie internetowych o ciekawe i niebanalne dodatki, jak nowoczesny wskaźnik postępu czy wyszukiwanie zdjęciem, oczywiście nie jest koniecznością, jednak znacząco poprawia doświadczenia konsumentów. Posiadanie bazowej wyszukiwarki, która posiada tylko podstawowe, niezbędne funkcje w zasadzie jest wystarczające, jednak jeśli zależy nam na zadowoleniu klientów z korzystania, z naszego sklepu online, warto dodać funkcjonalności, które będą pozytywnym zaskoczeniem dla konsumentów i uczynią wyszukiwanie produktów jeszcze bardziej wygodnym.
Streszczenie
- User Experience (UX), to pojęcie oznaczające doświadczenia użytkowników związane z korzystaniem ze strony internetowej. To, w jaki sposób ją odbierają i na ile wygodne jest dla nich poruszanie się po witrynie.
- Wyszukiwanie to korzystanie z witryny sklepu online w celu znalezienia konkretnego produktu, a następnie dokonania zakupu. Natomiast przeglądanie służy jako źródło rozrywki lub porównywanie cen.
- Wyszukiwarka produktów powinna być widoczna, umieszczona w intuicyjnym miejscu w serwisie oraz uwzględniać literówki, błędy w pisowni i kontekst zapytań.
- Warto dodać do wyszukiwarki ciekawe rozwiązania, które mają korzystny wpływ na UX, takie jak modny wskaźnik postępu czy wyszukiwanie produktu grafiką.
Podsumowanie
User Experience jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na konwersję lub współczynnik odrzuceń. Wyszukiwarka produktów to niezbędny element sklepu internetowego, dlatego też niezwykle istotne jest, aby jej pasek został odpowiednio zaprojektowany, a mechanizmy wyszukiwania były jak najbardziej dopracowane. Zwracanie wyników dla zapytań z literówkami czy błędami ortograficznymi jest obecnie możliwe za sprawą uczenia maszynowego.
Dzisiejsi UX designerzy robią wszystko, by projektowane przez nich witryny oraz poszczególne ich elementy były jak najlepiej dostosowane do użytkowników. Jest to istotne, gdyż to właśnie UX w dużym stopniu decyduje o tym, czy użytkownik przekonwertuje w klienta, czy też opuści witrynę i uda się do konkurencji. Dopracowane i niezawodne wyszukiwarki produktów w sklepach internetowych skracają czas procesu zakupowego i ułatwiają konsumentom przejście do kolejnego etapu transakcji.
Pewne jest, że w przyszłości wyszukiwarki produktowe będą posiadały jeszcze więcej funkcjonalności, które dziś są nam jeszcze nieznane. Wnioski takie można wysnuć śledząc zmiany, jakie zaszły w obrębie wyszukiwania produktów w sklepach na przestrzeni ostatnich lat. Firmy, które chcą zarówno utrzymać stałych klientów, jak i pozyskiwać nowych, powinny zadbać, aby wyszukiwarka na stronie ich sklepu była zaktualizowana i zgodna z bieżącymi trendami technologicznymi. Wsparcie procesu wyszukiwania produktów o dodatkowe ciekawe elementy to rozwiązanie, które sprawi, że wygoda korzystania z wyszukiwarki będzie jeszcze większa, a w konsekwencji User Experience także ulegnie poprawie.