Po Dniu Babci i Dziadka Walentynki to kolejne ważne święto dla e-commerce i szansa na wzrost sprzedaży. Przygotowania, jak zwykle, dobrze jest zacząć z wyprzedzeniem. Zastanawiasz się, co zrobić, by trafić ze swoją ofertą do serc i koszyków zakochanych? W tym artykule znajdziesz podpowiedzi i przykłady ciekawych działań marketingowych.
Spis treści:
- Historia walentynek w pigułce
- Walentynki - statystyki sprzedaży i najczęściej kupowane prezenty
- Walentynki w e-commerce a pandemia
- Walentynki w e-sklepie - jakie kanały wykorzystać do promocji?
- Plan działania na Walentynki
- Kampanie walentynkowe – najciekawsze pomysły
- Streszczenie
- Podsumowanie
Historia walentynek w pigułce
Wiele osób myśli, że Walentynki wywodzą się z Ameryki. Prawda jest jednak inna. Św. Walenty nie pochodził z USA. Legenda głosi, że żył w III wieku w Cesarstwie Rzymskim, gdzie mężczyzn w wieku 18-37 lat obowiązywał zakaz zawierania małżeństw. Według ówczesnego cesarza nieżonaci mężczyźni, bez rodzin byli lepszymi żołnierzami.
Biskup Walenty złamał jego zakaz i udzielał ślubów. Z tego powodu trafił do więzienia, gdzie sam zakochał się w córce strażnika. Gdy wieść o tym dotarła do cesarza, ten wydał rozkaz zabicia Walentego. Wykonano go 14 lutego. Zapamiętaj tę historię. Z dalszej części artykułu dowiesz się, jak wykorzystać ją do działań marketingowych w swoim e-sklepie.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Jak widzisz, Walentynki obchodzone są od średniowiecza, choć obecnie w zupełnie innej formie. W Polsce świętujemy je od lat 90. Celebrują je głównie pary, ale coraz częściej 14 lutego jest okazją, by podarować coś miłego również innym osobom, które kochamy.
Konsumenci z okazji Walentynek wydają pieniądze również na członków rodziny, dzieci, przyjaciół, zwierzęta domowe, a nawet samych siebie. Nawet jeśli nie sprzedajesz tradycyjnych produktów walentynkowych, skorzystaj z okazji, by dotrzeć do klientów i przygotuj swój e-sklep na ten dzień.
Walentynki – statystyki sprzedaży i najczęściej kupowane prezenty
Ciekawych informacji na temat statystyk sprzedaży i tego, co najczęściej kupujemy na Walentynki, dostarcza raport Mastercard Love Index. Wynika z niego, że na święto zakochanych wydajemy coraz więcej.
- W ciągu dwóch lat (2017-2019) wydatki na tę okazję wzrosły aż o 63%*.
- Łączna wartość zakupów opłacanych kartami Mastercard to 259 mln zł!*
- Z kolei w 2021 roku wydatki Polaków wzrosły o 388% w stosunku do 2011 roku**.
Co kupują Polacy na Walentynki? Coraz częściej prezenty niematerialne. Najpopularniejsze są:
- romantyczna kolacja we dwoje w restauracji,
- wspólny wyjazd (bilety lotnicze lub inne środki transportu),
- pobyt w hotelu.
Z rzeczy materialnych wzrosły wydatki na kwiaty i biżuterię. Wspomniany raport pokazuje również, że Polacy coraz częściej wybierają zakupy online. W 2019 roku było ich o 77% więcej niż dwa lata wcześniej.
Walentynki w e-commerce a pandemia
14 lutego 2021 to Walentynki w pandemii. Polakom zabrakło możliwości wyjścia na romantyczną kolację, ale wydatki na kwiaty wzrosły 13-krotnie w stosunku do tych sprzed 10 lat.** W czołówce prezentów nadal była biżuteria. W 2021 roku 51% Polaków planowało zakup prezentu w e-commerce.**
Nową grupą klientów e-sklepów jest coraz częściej pokolenie silver. Przeczytasz o tym w artykule Dzień Babci i Dziadka czyli pokolenie silver w e-commerce.
Więcej na temat walentynkowych wydatków Polaków dowiesz się z poniższej grafiki.
Źródło: Mastercard.
Walentynki w e-sklepie – jakie kanały wykorzystać do promocji?
Wiesz już, co i jak kupowali Polacy na Walentynki w ostatnich latach. Pora na plan działania, czyli konkretne wskazówki dotyczące tego, jakie kanały wykorzystać do promocji. Tych jest wiele i każdy właściciel e-sklepu znajdzie coś dla siebie. Pamiętaj, im więcej miejsc styku klienta z Twoją marką (e-sklepem), tym większe szanse na sprzedaż. Kanały, jakie masz do dyspozycji to m.in.:
1. Blog firmowy (jeśli Twój e-sklep go posiada)
To miejsce, gdzie:
- dobrze jest przybliżać klientom działanie produktów i pokazywać je „w akcji”,
- pisać o tym, jakie problemy rozwiązują, potrzeby zaspokajają, jak zmieniają/ułatwiają życie,
- informować o tym, co klienci w związku z Twoją ofertą wiedzieć powinni i co ich interesuje,
- dobrze jest udzielać wskazówek, dzielić się wiedzą.
O czym pisać na blogu przy okazji Walentynek?
- Stwórz poradniki prezentowe dla niej i dla niego, ale również dla miłośników różnych kategorii, np. samochodów, motorów, gotowania itd., umieszczając w nich pomysły z Twojej oferty,
- Opisz w ciekawy sposób historię Walentynek, przedstaw ciekawostki na ich temat podobnie, jak zrobiłam to na początku tego artykułu i dodaj akapit z kilkoma pomysłami na prezenty, linkując do produktów w sklepie,
- Napisz artykuł poradnikowy, umieszczając w nim wskazówki, jak przygotować romantyczną kolację, wykorzystując do tego produkty z Twojej oferty (jeśli da się je powiązać).
Zastanów się, które produkty i usługi można wykorzystać nie tylko na prezent, ale również do tego, by umilić Walentynki, zaskoczyć ukochaną osobę i podarować jej piękne wspomnienia.
Równie dobrze możesz z odpowiednim wyprzedzeniem stworzyć kilka artykułów w temacie Walentynek i wzajemnie do nich linkować w treści, by zatrzymać klienta na blogu na dłużej i zwiększyć szanse na sprzedaż.
Tworząc treści, uwzględnij w nich słowa/frazy kluczowe. Koniecznie umieść je w tytule i śródtytułach oraz w tekście, dbając o to, by wyglądały naturalnie. Pamiętaj o czytelniku, a nie jedynie o robotach Google. W doborze odpowiednich słów/fraz kluczowych pomogą Ci takie narzędzia jak: Google Keyword Planner, Senuto czy Semstorm.
Dobrze, aby artykuł blogowy zawierał:
- lead (wprowadzenie z informacją, o czym jest artykuł),
- śródtytuły,
- podział na akapity,
- wypunktowania,
- był napisany jasnym i zrozumiałym dla klientów językiem (unikaj branżowej terminologii),
- pisząc o produktach, skup się na korzyściach z użytkowania, same parametry mogą nic nie mówić odbiorcy,
- zawierał dobrej jakości, odpowiednio opisane zdjęcia.
Gdy stworzysz artykuł, zadbaj o jego dystrybucję w swoich kanałach komunikacji z klientami. Daj się znaleźć, nie czekaj aż Cię znajdą.
Pisząc firmowego bloga, pamiętaj, że nie chodzi o pisanie dla samego pisania. Blog to narzędzie marketingowe mające:
- przyciągać ruch na stronę sklepu,
- budować relacje,
- zwiększać sprzedaż,
- dawać czytelnikom powód do powrotu.
2. Newsletter
To kolejny ważny kanał komunikacji z potencjalnymi klientami zainteresowanymi Twoimi produktami czy usługami. Ważne, aby dawał wartość czytelnikom, a nie był jedynie kanałem czysto sprzedażowym. Odpowiednio wcześnie daj się poznać, polubić i zbuduj relacje z subskrybentami. Chętniej kupujemy u osób, które lubimy.
Komunikuj o promocjach i kampaniach walentynkowych z wyprzedzeniem, by klienci czekali na nie. Możesz również odliczać dni. Zamiast suchych informacji postaw na historie opowiadające o wykorzystaniu produktów/usług, które o wiele skuteczniej sprzedają i bez nachalnej promocji.
Do walentynkowej oferty dodaj drobny gratis, np. personalizowaną kartkę walentynkową, czekoladowe serce, pakowanie na prezent, coś, co wyróżni Twój sklep na tle innych.
Gdy czytelnicy staną się subskrybentami, odpowiednio wcześnie poinformujesz ich o ofercie. Wskazówkę dotyczącą umieszczenia okna do zapisu do newslettera nie tylko na stronie głównej, ale również pod artykułami, dobrze jest zastosować do wszystkich treści blogowych.
Wysyłając maile do subskrybentów, dokonuj ich segmentacji. Możesz zrobić podział na:
- stałych klientów,
- nowych subskrybentów,
- osoby, które porzuciły koszyki,
- kobiety i mężczyzn.
3. Social media
To kolejny ważny kanał komunikacji z odbiorcami, w którym nie może Cię zabraknąć. Jeśli masz określoną personę/persony, to z pewnością wiesz, w jakich social mediach najczęściej przebywają osoby z Twojej grupy docelowej.
Do promocji oferty na Walentynki wykorzystaj zarówno zasięgi organiczne postów, jak i płatną reklamę (zaplanuj ją z wyprzedzeniem, by uruchomiła się na czas).
Gdy ruszysz z „akcją” Walentynki w swoich social mediach, bądź aktywny i odpowiadaj na komentarze, zapytania. Niech Twoja społeczność czuje, że jest dla Ciebie ważna. Temat Walentynek na fanpage’u poruszaj z wyprzedzeniem, dodając posty zachęcające do:
- opowiadania wzruszających lub zabawnych historii miłości, poznania się,
- oznaczania ukochanych, od których chcieliby dostać prezent danej marki na Walentynki, by ułatwić im wybór,
- udziału w konkursach, które nadal są dobrym sposobem na dotarcie do szerokiej publiczności.
Ludzie lubią opowiadać o sobie, więc pod tego typu postami chętnie się zaangażują.
Wykorzystaj relacje wideo na Facebooku, Instagram story, rolki na Instagramie lub TikToka (jeśli jest tam Twoja grupa docelowa) do promocji walentynkowej oferty. Według raportu HubSpot Social Media Trends 2022 TikTok ma szansę stać się liderem social mediów, a wideo ma kluczowe znaczenie dla każdej kampanii marketingowej i skutecznie wspiera sprzedaż.
4. Reklama w Google Ads
Inny ważny kanał, który dobrze jest wykorzystać do promocji na Walentynki to płatna reklama w Google. Połączona w odpowiednim pozycjonowaniem strony, przynosi świetne efekty. Umożliwia również remarketing, czyli powtórzenie reklamy do osób, które odwiedziły stronę produktu i co najważniejsze jest elastyczna w kwestii budżetu. Ty decydujesz, ile chcesz na nią przeznaczyć.
5. Walentynkowy landing page
Równie dobrze możesz stworzyć walentynkowy landing page Twojego sklepu i przekierować klientów na stronę z ofertą na Walentynki, umieszczając w niej produkty najlepiej dopasowane do okazji.
6. Walentynkowy look e-sklepu
W Walentynki postaw też na odpowiedni wygląd swojego e-sklepu. Niekiedy nie trzeba wiele, wystarczy banner, slider, pop-up, zdjęcie w tle w social mediach nawiązujące do okazji. Wyróżnij walentynkową ofertę, by łatwo można ją znaleźć. Zadbaj o:
- świetne zdjęcia produktów,
- opisy produktów skupione na korzyściach (inne niż u konkurencji),
- limitowane edycje (jeśli to możliwe w Twojej branży),
- ciekawe dodatki do prezentów, np. zniżka, darmowa wysyłka, walentynkowy gratis,
- opinie innych użytkowników (klienci często je sprawdzają przed zakupem),
- personalizacje prezentów tam, gdzie to możliwe.
Plan działania na Walentynki
Gdy masz już wybrane kanały, zaplanuj z wyprzedzeniem swoje działania:
- przejrzyj asortyment e-sklepu i zastanów się, które produkty możesz wykorzystać do walentynkowych promocji, a z których stworzyć zestawy prezentowe, np. z serii dla niej i dla niego,
- stwórz harmonogram działań – określ w nim, jakie treści, w jakich kanałach, kiedy będą publikowane i o co musisz zadbać,
- przygotuj materiały promocyjne (grafiki, wideo, bannery, slidery na stronę www),
- określ budżet reklamowy i kanały, z których planujesz skorzystać,
- przygotuj treści do social mediów, reklam, newslettera,
- zastanów się, co jeszcze możesz usprawnić, by ułatwić zakupy w e-sklepie.
Gdy ruszysz z promocją e-sklepu na Walentynki, sprawdzaj statystyki, np. w Google Analytics, wyciągaj z nich wnioski i odpowiednio reaguj.
Ludzie najczęściej korzystają z wyszukiwarek, mediów społecznościowych i opinii klientów. Na te trzy elementy zwróć szczególną uwagę! Zadbaj o:
Kampanie walentynkowe – najciekawsze pomysły
Wbrew pozorom Walentynki można wykorzystać do zwiększenia sprzedaży w e-sklepie w bardzo wielu branżach, np.:
- odzieżowej – promując stylizacje na święto zakochanych,
- zoologicznej – eksponując prezenty dla pupili,
- kosmetycznej – promocja kosmetyków na prezent dla partnera czy partnerki oraz zachęta do okazywania miłości samemu sobie poprzez dbanie o siebie z użyciem kosmetyków,
- meblowej.
1. Coca-Cola i walentynkowe przystanki
Kilka lat temu Coca-Cola wymyśliła świetną kampanię walentynkową. Na dwóch przystankach autobusowych znajdujących się w niewielkiej odległości od siebie postawili ekrany z hasłem zachęcającym do powiedzenia kilku miłych słów osobie, która jest gdzieś daleko stąd (można ją było zobaczyć na ekranie). Ciekawość udało się rozbudzić i mężczyźni podejmowali próby nawiązania rozmowy, relacji z kobietami. Żegnali się, gdy one wsiadały do autobusu. Na następnym przystanku mogli się spotkać (tam wsiadali oni). Pracownicy Coca-Coli wręczali im puszki z napojem i informowali, że są w ukrytej kamerze.
2. Walentynki z IKEA
IKEA słynie ze świetnych rozwiązań i pomysłów na promocję swoich produktów, a jak się uczyć sprzedaży, to od najlepszych. Zainspiruj się i spróbuj wymyślić ciekawą, zabawną promocję dla swoich produktów.
Źródło: Fanpage IKEA na Facebooku.
3. Miłość według Pedigree
Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie z artykułami dla zwierząt? Tak robi to Pedigree Polska. Czy wiesz, że zdjęcia ludzkich twarzy, dzieci i zwierząt najbardziej przyciągają uwagę?
Źródło: Fanpage Pedigree na Facebooku.
4. Walentynki z InPost
InPost słynie ze świetnej komunikacji z klientami i nic dziwnego, bo to, co robi, robi naprawdę dobrze. W zeszłym roku tak przypominał swoim klientom o walentynkowych prezentach na swoim fanpage’u na Facebooku.
Źródło: Fanpage InPost na Facebooku.
5. Allegro
Trzy lata temu Allegro z okazji Walentynek zrobiło podsumowanie najczęściej kupowanych prezentów w postaci wideo połączonego z formą ciekawej notatki wizualnej. W treści posta odesłano do portalu po więcej inspiracji.
Źródło: Fanpage Allegro na Facebooku.
6. OBI
Kolejny sklep, który udowadnia, że promocja na Walentynki nie zna granic to OBI. Dwa lata temu zachęcał na swoim fanpage do przygotowania mieszkania na tę okazję, polecając dodatki ze swojej oferty.
Źródło: Fanpage OBI na Facebooku.
7. Walentynki na sportowo i z humorem w Decathlon
Kolejny przykład to marka Decathlon, która udowadnia, że i jej produkty też sprawdzą się na Walentynki, bo kto z nas nie chce żyć w zdrowym związku?
Źródło: Fanpage Decathlon Polska na Facebooku.
8. Walentynki w branży gastronomicznej
Przyjrzyjmy się kolejnej branży, która w okresie Walentynek zbiera żniwa. Tak do wizyty w swojej restauracji zachęcał kilka lat temu McDonald’s oraz rok temu KFC.
Źródło: Fanpage McDonald’s na Facebooku.
Źródło: Fanpage KFC na Facebooku.
9. Walentynki w Volkswagen
Czy branżę motoryzacyjną można promować na Walentynki? Volkswagen udowadnia, że tak. Liczy się pomysł i wyobraźnia.
Źródło: Fanpage Volkswagena na Facebooku.
10. Walentynki w browarze
Na koniec coś z zupełnie innej „beczki”. Oto, jak humorystycznie reklamował się na Walentynki kilka lat temu browar Tyskie.
Źródło: Fanpage TYSKIE na Facebooku.
Streszczenie
- Walentynki to kolejne ważne święto dla e-commerce i szansa na wzrost sprzedaży.
- Na Walentynki Polacy najczęściej kupują: romantyczną kolację we dwoje w restauracji, wspólny wyjazd (bilety lotnicze lub inne środki transportu), pobyt w hotelu.
- Ważnym kanałem, który dobrze jest wykorzystać do promocji na Walentynki to płatna reklama w Google.
- Zaplanuj z wyprzedzeniem swoje działania: przejrzyj asortyment e-sklepu i zastanów się, które produkty możesz wykorzystać do walentynkowych promocji, stwórz harmonogram działań, przygotuj materiały promocyjne, określ budżet reklamowy i kanały, z których planujesz skorzystać, przygotuj treści do social mediów, reklam, newslettera,zastanów się, co jeszcze możesz usprawnić, by ułatwić zakupy w e-sklepie.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że udało mi się przekonać Ciebie, że asortyment na Walentynki znajduje się w każdym e-sklepie. Ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Wiesz już, jak wykorzystać swoją szansę na większą sprzedaż, pozostaje przejść do działania. Powodzenia!