UX to jeden z tych obszarów e-marketingu, który nieustannie się rozwija. Pojawiają się nowe narzędzia, rozwiązania oraz wtyczki, optymalizujące pracę nad projektowaniem interfejsów użytkownika. To jednak branża, w której nie brakuje wyzwań. W nachodzących miesiącach może należeć do nich m.in. postępujące spowolnienie gospodarcze. To może sprawić, że firmy będą oczekiwać od UX Designerów projektowania cyfrowych produktów, które będą nie tylko odpowiadać na potrzeby przedstawicieli grupy docelowej, ale też generować konkretne wyniki sprzedażowe. User Experience to także szereg nowych trendów, które już wkrótce mogą stać się widoczne. O to jak wyglądał ostatni rok oraz, czego można spodziewać się w branży w nadchodzących miesiącach, zapytaliśmy ekspertów w zakresie UX. Na nasze pytania odpowiedzieli:
- Mateusz Bober, Key Account Manager, UX/UI Designer, Ideo Force
- Paweł Kotowicz, Key Account Manager, UX/UI Designer, Ideo Force
- Wiktor Kołodziej, Grafik komputerowy, Ideo Software
Mateusz Bober, Key Account Manager, UX/UI Designer, Ideo Force
Jakie będzie największe wyzwanie dla UX/UI Designerów w 2023 roku?
Pandemia utwierdziła mnie w przekonaniu, że w zależności od sytuacji wygrywają lub utrzymują się na powierzchni te organizacje, które są w stanie przystosować się do zmieniających się warunków. Oczywiście trudno przygotować się na sytuacje, które są zupełnie zaskakujące i niestandardowe. Jednak będąc bacznymi obserwatorami, jesteśmy w stanie zauważyć pewne trendy i spróbować wykorzystać je do realizacji własnych celów. Co jednak wtedy, kiedy nie mamy zdolności trafnego prognozowania trendów? Z całą pewnością powinniśmy wykazać się maksymalną elastycznością i szybkością reagowania na zmiany. Dzięki temu będziemy w stanie skutecznie „utrzymać się na powierzchni”, a nawet rozwijać. Dotyczy to nie tylko organizacji, ale również osób, a w tym UX/UI Designerów.
Najbliższe lata będą wymagającym okresem, chociażby z racji spowolnienia gospodarczego, jak i widma globalnej recesji. Trudna sytuacja gospodarcza będzie wymagać również trudnych decyzji (już teraz w niektórych firmach wstrzymano zatrudnienie). Może to sprawić, że firmy zaczną coraz częściej patrzeć na UX/UI Designerów nie, jako na „adwokatów użytkowników”, którzy chronią ich interesów, ale jak na osoby, które owszem - mają projektować interfejsy zapewniające dobre doświadczenia, ale przede wszystkim rozwiązania generujące konkretne wyniki sprzedażowe. To z kolei może wymóc na UX/UI Designerach konieczność pozyskania nowych kompetencji. Możliwe, że taka sytuacja będzie stanowić pewne wyzwanie.
Projektowanie cyfrowych produktów - jakie trendy były widoczne w 2022 roku?
Wśród zauważalnych trendów da się wyróżnić minimalizm. Ten trend, jak i większość wymienionych poniżej nie jest czymś nowym, co pojawiło się w tym roku. Niemniej jednak był to aspekt widoczny w mijającym roku i wiele wskazuje, że za sprawą m.in. nacisku na szybkość ładowania się strony będzie się on nadal utrzymywał.
Pandemia sprawiła, że coraz więcej zastosowań znalazło Augmented Reality (AR). Rozszerzona rzeczywistość była stosowana już wcześniej, ale wszelkie ograniczenia spowodowały, że konsumenci szybciej zaprzyjaźnili się z tą technologią. Znajduje ona coraz więcej zastosowań w e-commerce (np. branży optycznej), gdzie użytkownik może wirtualnie przymierzyć oprawki, które do tej pory przymierzał jedynie w stacjonarnym salonie optycznym.
W 2022 roku widoczne były również trendy związane z głosowym UI oraz z technologią AI. Głosowe interfejsy stają się coraz popularniejsze i bez dwóch zdań ta technologia będzie się dalej prężnie rozwijać. Podobnie z AI, które w ostatnich miesiącach cieszy się szczególną popularnością, a takie rozwiązania jak np. Midjourney czy DALL·E 2 umożliwiają generowanie dowolnych grafik za pomocą komend głosowych. Dzięki temu możemy stworzyć dowolne zdjęcia, które wykorzystamy do naszego projektu, a ogranicza nas w zasadzie tylko nasza wyobraźnia.
Co zmieniło się w zakresie projektowania UX, względem lat ubiegłych?
Na pewno zmieniają się narzędzia, które wykorzystujemy do projektowania. Przykładem może być Figma, która w zasadzie od startupu w kilka lat stała się jednym z najpopularniejszych narzędzi do projektowania i prześcignęła wielkich graczy typu Adobe i ich narzędzie Adobe XD. Coraz częściej wykorzystujemy również różnego rodzaju wtyczki czy rozwiązania, które znacznie przyśpieszają nam prace i sprawiają, że możemy odpuścić powtarzalne czynności na rzecz tych bardziej ambitnych, pozwalających zaprojektować lepszy interfejs. Niewątpliwie możemy spodziewać się postępu w tej materii. Być może w jakiejś formie już niedługo pojawi się narzędzie generujące elementy interfejsu lub całe interfejsy w analogiczny sposób, jak to robi aktualnie ze zdjęciami Midjourney czy DALL·E 2.
Google Analytics 4 lepiej radzi sobie ze śledzeniem użytkownika na różnych urządzeniach i wykrywaniu jego całej ścieżki. To z kolei zapewnia lepszy pomiar całości doświadczeń w ujęciu ilościowym, który często wykorzystywany jest na etapie researchu podczas projektowania UX. To narzędzie oczywiście posiada pewne wady, aczkolwiek już teraz możemy stwierdzić, że w swoim podejściu i skupieniu w większym stopniu na użytkowniku, a nie na sesjach, jest bliższe UX niż Google Analytics Universal.
Paweł Kotowicz, Key Account Manager, UX/UI Designer, Ideo Force
3 słowa, z którymi będzie Ci się kojarzył UX w odniesieniu do 2022 roku? I dlaczego akurat z takimi?
Podsumowując mijający rok, każdy będzie miał własne, subiektywne odczucia odnośnie do zmian w branży. Dla mnie 2022 nie był rokiem, o którym mógłbym powiedzieć, że jest wyjątkowym pod kątem UX. Minął niespodziewanie szybko. Jeśli miałbym wybrać trzy słowa, które miałyby scharakteryzować ten rok, to wybrałbym:
- Konwersja
Może mało odkrywcze, ale jednak w przeważającej większości moje zadania sprowadzają się do testów i analizy ścieżki konwersji. W węższym lub szerszym ujęciu działania opierają się na wyznaczonych KPI, które definiują sposób prowadzonych analiz UX.
Aktualnie każda branża posiada konkurencję w Internecie. Szczególnie w branżach, które od bardzo dawna wykorzystują Internet, jako jeden z głównych kanałów sprzedaży - kładą one duży nacisk na poprawę UX. Firmy, które przez lata zbierały doświadczenie w e-commerce, w znacznym stopniu zaczęły przykładać uwagę do poprawy doświadczeń użytkowników. W 2022 roku widać było, że wiele firm skupia się na działaniach z zakresu UX, by zamienić jednorazowego użytkownika w lojalnego klienta.
- Społeczność
UX stał się modnym hasłem. W 2022 roku dało się zauważyć większy nacisk na użyteczność wśród klientów. Hasła, takie jak użyteczność i dostępność przybrały ostrzejsze kształty. Wzrost zainteresowania UX koreluje z szybko rosnącym rynkiem różnego typu aplikacji wspierających prace UX/UI. W omawianym roku na pewno warto wspomnieć o przejęciu Figmy przez Adobe. Natomiast za tym wszystkim idzie duże zainteresowanie osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę zawodową z UX/UI.
Wspomniany wzrost zainteresowania zagadnieniem poprawy użyteczności przyczynił się do powstania wielu ciekawych społeczności. Dzięki temu mamy znacznie większy dostęp do wiedzy i warsztatu innych osób. Łatwiejszy dostęp do społeczności i pozyskiwania wiedzy, pozytywnie wpływa z kolei na jakość świadczonych usług.
- Dostępność
W 2022 roku dużą uwagę przykładałem do zagadnienia dostępności cyfrowej serwisów internetowych. Skupiałem się m.in. na tym, w jaki sposób serwisy internetowe wdrażają wytyczne WCAG. Poszerzyłem swoją wiedzę odnośnie do sposobu korzystania z serwisów www przez osoby, z różnym stopniem niepełnosprawności. Większość z nas na co dzień nie zwraca uwagi na to, jakie czynności muszą wykonywać osoby z niepełnosprawnością, aby dotrzeć do tych samych informacji i jak mogą zostać one zaprezentowane.
UX w 2023 roku - jakie są prognozy?
Jednym z tematów, które staram się śledzić, jest rozwój różnych platform AI. Zakładam, że 2023 rok będzie jeszcze bardziej zaskakujący pod tym względem. Będziemy mieli możliwość poznania nowych funkcjonalności i rozwiązań, istotnych również w działaniach z zakresu UX.
Już teraz można zaobserwować, jak duże możliwości dają rozwiązania takie jak openAI ze swoim ChatGTP czy AutoDraw od Google. Od rozwiązań AI nie będzie ucieczki. Jedynym sensownym rozwiązanie jest poznanie ich działania i nauczenie się, jak można je wykorzystać w swoich działaniach. Wykorzystując GTP, możemy znaleźć wskazówki i wytyczne, które mogą być pomocne przy UX writingu - tutaj zakładam największy progres technologiczny. Wykorzystując rozwiązanie typu AutoDraw, skracamy czas na przeszukiwanie zasobów z ikonami, teraz możemy sami sobie je szybko „narysować”. W roku 2023 raczej nie otrzymamy ogólnie dostępnych narzędzi wspierających projektowanie UX, ale być może pojawią się projekty, które będą bazować na interfejsach zaprojektowanych przez lub przy dużym udziale sztucznej inteligencji. Jaki będzie tego efekt? Trudno mi na tę chwilę powiedzieć. Nie jestem zwolennikiem twierdzenia, że AI w 100% zastąpi doświadczenie specjalisty, ale brak wykorzystania AI przez specjalistę, będzie dużym błędem.
Czy 2023 rok będzie nową erą responsywności?
Osobiście nie uważam, żeby w 2023 roku zostały wprowadzone nowe standardy, które zapoczątkują nową erę w projektowaniu interfejsów czy aplikacji dostosowanych do różnych platform. Natomiast mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że 2023 będzie kolejnym rokiem ewolucji dotychczasowych rozwiązań. Trwający postęp technologiczny będzie wymagał przeniesienia uwagi na kolejne wyższe rozdzielczości i gęstość pikseli, ale nie spodziewam się przełomowych wydarzeń w tej dziedzinie.
W 2023 na pewno nie zabraknie ciekawych projektów, które będą próbowały przełamać pewne zasady i standardy UX. Jednocześnie obecne standardy są i na pewno jeszcze przez jakiś czas będą wyznacznikiem dla większości z nas.
Wiktor Kołodziej, Grafik komputerowy, Ideo Software
Jakie było największe zaskoczenie dla osób pracujących w obszarze UX w 2022 roku?
Dla mnie największym zaskoczeniem w 2022 roku było przejęcie Figmy przez Adobe za 20 mld dolarów. Gigant dokonał swojej najdroższej transakcji i jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie to zostanie ona sfinalizowana w 2023 roku. Dla branży UX/UI to bardzo ważna informacja. Niekoniecznie jest ona pozytywna, bo Adobe Xd nie oferuje nawet połowy użyteczności i możliwości Figmy. Ciekawe zatem, w którym kierunku podąży monopolista z produktem?
UX w 2023 roku - jakie są prognozy?
Na prognozy UX w 2023 można patrzeć wielotorowo. Zakładam, że będzie się pojawiać coraz więcej rozwiązań AI dla UX. Artificial intelligence prawdopodobnie sprawi, że wiele problemów będzie rozwiązywał automat, a projektant UX będzie mu tylko wskazywał odpowiednie kroki. Z rzeczy bardziej „przyziemnych” pewnie większe firmy będą odważniej wprowadzać rozwiązania dedykowane dla użytkownika.
Nowa wersja Google Analytics zapewni specjalistom ds. UX dostęp do bardziej wartościowych informacji na temat zachowań użytkownika. 2023 rok przyniesie także sporo uproszczeń w procesach zakupowych. Dodatkowo większość trendów z 2022 roku będzie miała swoją kontynuację w najbliższych miesiącach.
Jaki był trend roku 2022 w projektowaniu UX?
Zauważyłem, że sporo stron stawiało na wersje „nocne” i mocno kontrastowe, jako alternatywę do podstawowego wyglądu. Szybkość ładowania strony, czytelność fontów to był na pewno standard, którego użytkownik wymagał od swoich dostawców treści. Mobile first był kolejnym głównym trendem w tym roku. Coraz więcej stron stawia na mobilność, nawet kosztem słabszego odbioru wersji desktopowej. Cieszy mnie, że wielu klientów zrozumiało, że więcej białego nie znaczy, że jest "pusto". Dobra praca z przestrzeniami negatywnymi była często mile widziana przez klienta, dzięki czemu można było skupić uwagę użytkownika na odpowiednich treściach.
Podsumowanie
W najbliższym czasie w obszarze User Experience może pojawić się nie tylko wiele wyzwań, ale także nowości i trendów, związanych chociażby z wykorzystaniem AI. Narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji mogą zrewolucjonizować m.in. pracę osób, zajmujących się UX writingiem. Wiele może zmienić także wejście w życie nowej wersji Google Analytics, co pozwoli zbierać jeszcze bardziej szczegółowe informacje na temat użytkowników. Wiedza ta będzie wsparciem przy projektowaniu cyfrowych produktów i pozwoli jeszcze lepiej dopasować je do oczekiwań grupy docelowej. Dzisiaj w branży e-handlu występuje duża konkurencja, dlatego chcąc sprzedawać efektywnie – warto dbać o detale i na bieżąco śledzić pojawiające się trendy.