Reklama na Allegro – czy warto?

Allegro to najpopularniejszy marketplace w Polsce, dobrze znany przez użytkowników i właścicieli sklepów. Reklama jest jednym ze sposobów na zyskanie przewagi konkurencyjnej, dlatego podpowiadamy, czy warto inwestować w płatną promocję na Allegro.
7 marca 2023

Allegro nie jest głównym kanałem sprzedaży dla wszystkich sklepów internetowych, lecz dla części stanowi szansę na zaprezentowanie oferty, szerszemu gronu potencjalnych klientów. Allegro można zintegrować z platformą e-sklepu przy pomocy feedu produktowego lub narzędzi zewnętrznych. Na Allegro sklepy mogą reklamować produkty na każdym etapie ścieżki zakupowej, a reklamę wdrażać na 3. sposoby: z pomocą narzędzia Ads Express, panelu Allegro Ads lub w ramach Allegro Ads Partner.

W Ads Express dodamy kampanię w ramach ofert sponsorowanych. Reklamy mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania, również w lewej kolumnie - na stronie oferty, na stronie głównej, czy na stronie kategorii. W panelu Allegro Ads można dodać kilka kampanii, również zaawansowanych i śledzić ich skuteczność, korzystając ze statystyk. 

Allegro Ads Partner to z kolei opcja współpracy z certyfikowaną agencją partnerską – kampanie prowadzą specjaliści. Reklama przybiera format wspomnianej oferty sponsorowanej, format graficzny lub pojawia się w sieci reklamowej, czyli serwisach zewnętrznych (Facebook i Google). Allegro oferuje również producentom i markom rozwiązanie Allegro Ads 4 Brands, a korzystającym z kategorii motoryzacja i nieruchomości – Allegro Ads Link.

Spis treści:

  1. Co to jest Allgero Ads?
  2. Ile kosztuje Allegro Ads?
  3. Rodzaje reklam Allegro Ads
  4. Reklama na Allegro – jak tworzyć skuteczne kampanie?
  5. Reklama na Allegro – jakich błędów unikać?
  6. Dlaczego warto korzystać z reklam Allegro Ads?
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

Co to jest Allgero Ads?

Allegro Ads to reklamy, dzięki którym sprzedawcy mogą samodzielnie promować swoje oferty tak, by wyświetlały się w najkorzystniejszych miejscach w serwisie, aplikacji mobilnej, czy w zależności od wybranego formatu reklamowego – w wyszukiwarce Google bądź portalach partnerskich. Reklamodawca ma wpływ na to, jaki komunikat stworzy (w zależności o wybranego typu kampanii) oraz gdzie i przez jaki okres czasu, reklama będzie się wyświetlać docelowym odbiorcom. Istnieją jednak pewne ograniczenia – dla przykładu, w przypadku najpopularniejszych ofert sponsorowanych, nie ma możliwości dodania tekstu, gdyż reklama bazuje w 100% na opisie aukcji.

Twórca reklamy ma jednak pełną kontrolę nad wydatkowaniem środków pieniężnych, przeznaczonych na reklamę. Allegro Ads działa na zasadach podobnych do Google Ads, co oznacza, że reklamy rozliczane są w modelu efektywnościowym CPC lub CPM – w przypadku reklamy graficznej. Dostęp do szczegółowych i czytelnych statystyk pozwala śledzić działania reklamowe, a w razie konieczności zacząć je optymalizować, by osiągnąć wymierne efekty. W ekosystemie Allegro Ads można tworzyć m.in. oferty sponsorowane, reklamy graficzne, czy też komunikaty na Facebooku, które są oddzielną kampanią. 

Źródło: www.allegro.pl

Wszystkie tworzone kampanie muszą być jednak odpowiednio skonfigurowane, by mogły zapewnić oczekiwany zwrot z inwestycji. Charakterystyka komunikatów powinna zostać dopasowana do sposobu reklamowania, wykorzystywanego przez daną firmę. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że w Allegro Ads  istnieją pewne ograniczenia, względem tworzenia reklam. Dotyczy to m.in. zakazu promowania ofert charytatywnych, produktów wystawianych z kont, które są zweryfikowane, jako apteki, czy produktów z kategorii mleka modyfikowanego – początkowego. A dodatkowo, jeśli reklamodawca korzysta też z Google Ads lub Facebook Ads musi przestrzegać zasad, obowiązujących w tych ekosystemach.

Allegro przykłada dużą uwagę do tego, by edukować sprzedawców, w zakresie możliwości reklamowych oferowanych przez serwis. W tym celu organizowane są m.in. webinary, takie jak ten pt. „ABC Allegro Ads – jak zacząć reklamować się na Allegro z Allegro Ads?”, dzięki którym każdy użytkownik może dowiedzieć się, jak stworzyć kampanię na Allegro.

Źródło: www.youtube.com

Ile kosztuje Allegro Ads?

W Allegro Ads reklamodawcy sami decydują o tym, jakie środki chcą przeznaczyć na działania reklamowe. Reklama na Allegro wymaga jednak skonfigurowania wysokości budżetu -  dziennego lub całkowitego. Budżet dzienny zawiera maksymalną kwotę, którą reklamodawca chce przeznaczyć na reklamę, w ciągu jednego dnia. Budżet całkowity to natomiast kwota do przeznaczenia na całą kampanię. W zależności od wybranego formatu reklamy będzie ona rozliczona, w modelu CPC (Cost Per Click) lub CPM (Cost Per Mille) – opłata za tysiąc wyświetleń reklamy, wykorzystywana jedynie w przypadku formatu graficznego.

Stawka CPC to poziom ceny, którą można ponieść za pojedyncze kliknięcie reklamy (oferty sponsorowanej). Maksymalna stawka dotyczy jednak sytuacji, w których reklama jest wyświetlana bezpośrednio w serwisie Allegro. Komunikaty wyświetlane w sieci reklamowej, mają automatyczną stawkę, dążącą do osiągnięcia jak największego ROI. Allegro sugeruje minimalną wartość CPC, dla reklam z poszczególnych kategorii. Jest to np. 10 groszy dla „Nieruchomości”, 20 groszy dla „Mody”, czy 40 groszy dla działu „Firma i usługi”.

W sytuacji, gdy w grupie reklam znajduje się kilka ofert, które mają różny poziom minimalnej stawki CPC – pod uwagę brane jest najwyższe CPC z grupy. Jeśli reklamodawca nie chce, by stawki wszystkich reklam zostały wyrównane do wyższego poziomu minimalnego CPC – stnieje proste rozwiązanie. Wystarczy utworzyć oddzielne grupy ofert dla poszczególnych kategorii, różniących się stawkami.

Allegro pomaga także w określeniu minimalnej wysokości budżetu dziennego. Ta zależna jest m.in. od miejsc emisji, wybranych dla poszczególnej grupy reklam. Serwis podpowiada użytkownikom, że jest to np. 3 zł w przypadku emisji reklam tylko na Allegro, czy 10 zł, w przypadku emisji reklam na w wyszukiwarce Google i na Facebooku. W przypadku reklam graficznych – dzienny budżet wynosi natomiast 15 zł. A jak rozliczyć Allegro Ads? Usługa rozliczana  jest z dołu, stąd też wszystkie opłaty są podliczane na koniec okresu rozliczeniowego (okres ten trwa od 26 do 25 dnia następnego miesiąca). Reklamodawca otrzymuje rachunek po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

Rodzaje reklam Allegro Ads

W Allegro Ads możliwe jest korzystanie z 3. głównych formatów reklamowych – ofert sponsorowanych, reklam graficznych lub wykorzystanie oddzielnego rodzaju kampanii (m.in. na Facebooku).

Oferty sponsorowane – to jedno z najpopularniejszych rozwiązań reklamowych, wykorzystywanych na Allegro. W jego ramach oferty wyświetlają się m.in. na górze wyników wyszukiwania, po tym, gdy użytkownik wpisze konkretne zapytanie (reklama może wyświetlać się również w dolnej sekcji wyszukiwarki). Warto zaznaczyć, że słowa kluczowe, na które wyświetlają się reklamy zależą od słów użytych zarówno w tytule aukcji, jak i w jej opisie.

Źródło: www.allegro.pl

Oferty sponsorowane mogą wyświetlać się również w środku listingu, pomiędzy produktami, które nie są  promowane, a także w lewej kolumnie, znajdującej się pod filtrami.

Źródło: www.allegro.pl

Tego typu oferty można znaleźć także na stronie konkretnego przedmiotu:

Źródło: www.allegro.pl

Reklama graficzna (szablonowa, banerowa, reklama na stronie głównej Allegro) –  skuteczna zwłaszcza wtedy, gdy klient szuka określonego produktu, ale nie jest zdecydowany na wybór konkretnej marki i nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji zakupowej. W tym typie reklamy ważny jest jednak przykuwający uwagę slogan i dobór odpowiednich słów kluczowych.

Przykład reklamy na stronie głównej Allegro:

Źródło: www.allegro.pl

W przypadku reklam graficznych, wyróżnia się także ich dwa podtypy, takie jak reklama szablonowa i reklama banerowa (obecnie w fazie beta jest także kolejna forma reklamy graficznej, która będzie emitowana wyłącznie na stronie głównej Allegro). Reklama szablonowa posiada logo i slogan oraz dwie bądź trzy oferty, które zmieniają się dynamicznie (pod jedną reklamę, można podpiąć maksymalnie 15 ofert).

Źródło: www.allegro.pl

Reklama banerowa to format, w którym wykorzystuje się statyczną grafikę. Ten typ reklamy może wyświetlać się np. na dole wyników wyszukiwania lub na stronie konkretnej oferty pod sekcją „o sprzedającym”.

Tworzenie banerów do reklam, wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami. Dlatego przygotowując banery, należy pamiętać m.in. o tym, że:

  • grafiki nie mogą być przepełnione tekstem (nie można używać zbyt małej czcionki),
  • baner nie może zawierać błędów ortograficznych, czy treści uznawanych za niecenzuralne,
  • nie można pisać o konkretnych cenach, np. „Za 129 zł”, a należy stosować zapis w formie „Od”,
  • nie należy używać logotypu Allegro,
  • nie można tworzyć banerów, nawiązujących do zewnętrznych sklepów, czy witryn,
  • nie należy używać elementów, przypominających przyciski, takie jak np. „Zamów teraz”.

Sieć reklamowa – reklamy tworzone w ekosystemie Allegro Ads mogą wyświetlać się także na Facebooku, czy w Google oraz w pozostałych serwisach partnerskich. To opcja dla sprzedawców, chcących pozyskiwać klientów z wielu kanałów, korzystając przy tym z Allegro Ads.

Źródło: www.allegro.pl

Przykład reklamy w serwisie partnerskim Allegro:

Źródło: www.allegro.pl

A jak działają reklamy Allegro Ads na Facebooku?

Użytkownik, który korzystał z Allegro i przeglądał oferty, ale nie podjął ostatecznej decyzji zakupowej, może zobaczyć przeglądaną wcześniej ofertę, w trakcie korzystania z Facebooka. System może wyświetlać mu także podobne oferty, które z dużym prawdopodobieństwem, są w obszarze jego zainteresowań (zawsze są to jednak produkty reklamodawcy, którego dotyczyła pierwotnie przeglądana oferta). Po kliknięciu tego typu reklamy, klient jest ponownie przekierowywany na Allegro, gdzie może dokończyć zakupy. Ten format reklamowy działa więc na zasadach remarketingu dynamicznego. Warto zaznaczyć, że w tym przypadku system sam wybiera najkorzystniejsze umiejscowienie reklamy (zarówno w desktopowej wersji serwisu, jak i w aplikacji mobilnej). Reklamodawcy, którzy chcą skorzystać z tego typu reklamy, muszą być jednak świadomi ograniczeń reklamowych, obowiązujących na Facebooku. Te jednak dotyczą wyjątków, takich jak np. zakaz reklamowania broni, czy wyrobów z tytoniu.

Źródło: www.allegro.pl

Reklama na Allegro – jak tworzyć skuteczne kampanie?

Reklama na Allegro to skuteczny sposób dotarcia do docelowych klientów, pod warunkiem stałego monitorowania i optymalizacji prowadzonych kampanii. Istnieje kilka kluczowych wskazówek, o których warto pamiętać, promując swój biznes z wykorzystaniem Allegro Ads.

Dla przykładu, jeśli reklamodawca chce, by pojedyncza oferta była intensywnie promowana, powinien stworzyć dla niej osobną grupę i ustawić wyższą stawkę CPC oraz budżet dzienny. Dzięki takiemu rozwiązaniu – inne oferty z konkretnej grupy produktów, nie będą wykorzystywały budżetu, a nacisk zostanie położony na promocję wybranego produktu. Tworząc kampanię warto sprawdzać także, czy budżet nie kończy się pod koniec dnia, gdyż w wyniku takiej sytuacji, w trakcie gdy użytkownicy poszukują określonych produktów, reklamy nie będą emitowane. 

Dywersyfikuj kanały sprzedaży dzięki Allegro Ads.
Zapytaj o ofertę

 

Podobnie jak w sklepach internetowych, także na Allegro liczy się prezentacja wizualna produktów. Zwłaszcza, jeśli CTR jest niski (poniżej 1,5%), warto przyjrzeć się miniaturze oferty, gdyż to właśnie ona ma duży wpływ na to, czy klient zdecyduje się kliknąć reklamę. Jak więc powinna wyglądać miniatura? Zdjęcie przedmiotu musi być duże i wyraźne, a najlepiej zamieszczone na białym tle. Uwagę użytkowników można przyciągnąć także, poprzez prezentowanie zdjęć z wykorzystaniem modela (w przypadku ubrań i akcesoriów), czy fotografowania przedmiotów z różnych stron (np. z przodu i z tyłu) – to ważne, gdyż użytkownicy lubią oglądać szczegóły. Należy pamiętać, że im lepsze zdjęcie produktu, tym większa szansa na przekonanie klienta do jego zakupu.

Ważny jest także opis oferty. Ten powinien być dokładny, naturalny i wiernie opisywać produkt, uwzględniając także słowa kluczowe, które z dużym prawdopodobieństwem wykorzysta użytkownik.

Prowadząc kampanię trzeba na bieżąco śledzić wyniki i analizować m.in. te z promowanych ofert, które generują po kilkaset kliknięć, ale nie ma to przełożenia na sprzedaż. W takim wypadku należy rozważyć sens ich dalszego promowania lub przenieść je do grupy z niższym CPC. Wyniki kampanii warto analizować także pod kątem miejsc emisji, co pozwala wyłonić obszary, wymagające optymalizacji.

Reklama na Allegro – jakich błędów unikać?

Nieprawidłowe ustawienia parametrów kampanii – wszystkie produkty, promowane przez jednego reklamodawcę, trafiają do tej samej grupy reklam. To błędne działanie, które nie pozwala na optymalne dostosowanie stawek reklamowych – budżetu dziennego i CPC. Tymczasem im bardziej precyzyjny podział, tym dokładniejsze rekomendacje Allegro, dotyczące stawki.

Zbyt niski budżet dzienny – za małe nakłady na reklamę mogą sprawić, że zasięg kampanii będzie mocno ograniczony. Obserwując nagłe wzrosty w budżecie, warto go powiększyć lub zmniejszyć wysokość stawki CPC. Takie działanie pozwoli wydłużyć okres trwania kampanii. Co ważne, niezależnie od wysokości stawki, należy dbać o odpowiednie przygotowanie oferty – prezentację wizualną (zdjęcia), opis produktu, czy zapewnienie różnych opcji dostawy i płatności, co ma wpływ na ostateczną decyzję zakupową użytkownika.

Wykorzystywanie słów kluczowych o niewielkim potencjale – w tytule aukcji należy wykorzystywać frazy, które mają wysoki potencjał pod kątem wyszukiwania. Można to sprawdzić np. w planerze kampanii Allegro Ads (pamiętając jednak, że słowa muszą pasować do promowanego produktu). Sam użytkownik ma możliwość wykorzystywania ich w tytule aukcji, jednak korzystając z pomocy agencji – możliwości rozszerzają się także o opcję korzystania ze słów wymaganych i wykluczających.

Oferty niskiej jakości – algorytm jakości Allegro to tuż obok CPC, jeden z ważnych czynników mających wpływ na koszty, jak i częstotliwość wyświetleń reklamy. Im lepsza jakość ofert, tym większe korzyści, pod kątem emisji reklamy. Jakie elementy negatywnie wpływają na algorytm jakości? To np. niewłaściwy wygląd miniatury (brak białego tła), czy umieszczenie produktu w błędnej kategorii (to jedne z  „kosztownych” nieprawidłowości, które mogą zwiększyć próg najniższej stawki CPC).

Niska stawka CPC –  stawka CPC to jeden z głównych czynników, wpływających na to, jak często wyświetla się reklama. Jeśli stawka jest wyższa niż ta, którą wykorzystuje konkurencja – oferta może pojawiać się w danej kategorii częściej od komunikatów reklamowych, tworzonych przez konkurentów.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dlaczego warto korzystać z reklam Allegro Ads?

Jednym z głównych powodów, dla których warto inwestować w reklamy na Allegro, jest wsparcie sprzedaży. Po wpisaniu w wyszukiwarce produktów na platformie - konkretnych fraz, użytkownikom pokazuje się wiele stron, na których przedstawione są podobne wyniki wyszukiwania. Tutaj zasada działania, jest niemalże taka sama jak w Google. Większość użytkowników nie zagląda na dalsze strony wyników, ale przegląda oferty tylko na pierwszych z nich. Tymczasem reklama na Allegro to szansa na to, by pożądany produkt znalazł się wysoko na liście i dotarł do większego grona odbiorców.

Allegro Ads nie tylko wspomaga sprzedaż, ale też wspiera proces wprowadzania nowych produktów na rynek. Z platformy korzystają osoby, które najczęściej robią to w konkretnym celu, jakim jest zakup określonych produktów. To użytkownicy, którzy wiedzą, czego chcą. Reklama daje  możliwość zaprezentowania promowanego produktu, w kluczowych miejscach wyników wyszukiwania.

O zaletach Allegro Ads, nie sposób nie wspomnieć także, w kontekście sezonowości. Choinki, ozdoby świąteczne lub grille to tylko przykład tzw. sezonowego asortymentu, który warto szczególnie eksponować, gdy rosną związane z nim trendy wyszukiwania (gdy zbliża się „sezon”).  Inną z korzyści, dla których warto korzystać z  Allegro Ads, jest umacnianie pozycji lidera na rynku. Inwestowanie części środków w działania e-marketingowe, wzmacniające świadomość marki, jest istotne z perspektywy wyprzedzania konkurencji.

Streszczenie

  • Allegro Ads to reklamy, dzięki którym sprzedawcy mogą samodzielnie promować swoje oferty tak, by wyświetlały się w najkorzystniejszych miejscach w serwisie, aplikacji mobilnej, czy w zależności od wybranego formatu reklamowego – w wyszukiwarce Google bądź portalach partnerskich.
  • W ekosystemie Allegro Ads można tworzyć m.in. oferty sponsorowane, reklamy graficzne, czy też komunikaty w sieci reklamowej.
  • Ograniczenia względem tworzenia reklam w Allegro Ads, dotyczą m.in. zakazu promowania ofert charytatywnych, produktów wystawianych z kont, które są zweryfikowane, jako apteki, czy produktów z kategorii mleka modyfikowanego – początkowego.
  • W Allegro Ads reklamodawcy sami decydują o tym, jakie środki chcą przeznaczyć na działania reklamowe. Reklama na Allegro wymaga jednak skonfigurowania wysokości budżetu -  dziennego lub całkowitego.
  • W zależności od wybranego formatu reklamowego, reklama będzie rozliczana w modelu CPC lub CPM (opłata za tysiąc wyświetleń reklamy, wykorzystywana jedynie w przypadku formatu graficznego).
  • Reklama na Allegro to skuteczny sposób dotarcia do docelowych klientów, pod warunkiem stałego monitorowania i optymalizacji prowadzonych kampanii. Prowadząc tego typu kampanie, należy pamiętać m.in. o prawidłowym ustawieniu parametrów (w tym stawek reklamowych), a także o odpowiedniej prezentacji produktów i korzystaniu z słów kluczowych o wysokim potencjale.
  • Jednym z głównych powodów, dla których warto inwestować w reklamy na Allegro, jest wsparcie sprzedaży, poprzez docieranie z komunikatem reklamowym do odbiorców, zainteresowanych zakupem określonych produktów.

Podsumowanie

Allegro Ads to bez wątpienia jeden z tych ekosystemów reklamowych, które umożliwiają skuteczną promocję marki w sieci. Duża liczba użytkowników Allegro, jak i tych korzystających z serwisów partnerskich (zrzeszonych w sieci reklamowej), to spore możliwości, w zakresie docierania do docelowych odbiorców firmy. Reklama na Allegro pozwala wyróżnić ofertę spośród konkurencji i zwiększyć szanse na wzrost poziomu konwersji. Działając w branży e-commerce, warto uwzględnić środki na reklamę w Allegro Ads w budżecie  marketingowym. Z racji na efektywnościowy model rozliczeniowy -  możliwości optymalizacji kampanii są naprawdę duże, a ryzyko związane z inwestycją – niewielkie.

Kamil Ziomek
AUTOR
Online Advertising Specialist, Team Leader
tel.574 228 584
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy