Dzięki tworzeniu dedykowanych raportów efektywności działań w Google Data Studio (Looker Studio), można łatwiej przeanalizować historyczne dane i zaplanować przyszłe działania, z uwzględnieniem wniosków, wyciągniętych na bazie analizy raportów. Takie podejście pomaga inwestować środki z budżetu, jedynie na reklamy w tych miejscach, w których są one najbardziej skuteczne, pod kątem dotarcia do grupy docelowej.
Spis treści:
- Czym jest Google Data Studio (Looker Studio)?
- Dedykowany raport, dostosowany do preferencji użytkownika
- Analiza danych historycznych i efektywności działań
- Przygotuj efektywną strategię działań
- Streszczenie
- Podsumowanie
Czym jest Google Data Studio (Looker Studio)?
Google Data Studio (a od niedawna Looker Studio), to narzędzie służące do raportowania i wizualizacji danych. Dzięki szerokiemu wachlarzowi wykresów (m.in. liniowych, kołowych, słupkowych), czy map geograficznych i tabel, mamy możliwość utworzenia raportów skrojonych do naszych potrzeb. Interaktywne filtry oraz kontrolki zakresu dat zwiększają elastyczność raportów, umożliwiając tym samym obejrzenie danych z interesującej nas perspektywy. Tworząc raport mamy również możliwość zamieszczania linków, klikalnych obrazów, wideo czy innych treści z hiperłączami. Całość możemy dostosować do naszego brandingu, za pomocą odpowiednich motywów kolorystycznych, logotypów, czy układów.
Google Data Studio (Looker Studio) daje nam możliwość zaciągania danych z wielu rożnych źródeł. Darmowa integracja jest możliwa z m.in.:
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Sheets
- Youtube
- Google Search Console
- BigQuery
Możemy również skorzystać z bogatej bazy konektorów opracowanych przez partnerów (zazwyczaj są one płatne). Dzięki nim możemy pobierać dane z np.:
- Facebook Ads
- Linkedin Ads
- Mailchimp
- Bing Ads
- Hubspot
- Twitter Ads
- Pinterest Ads
- Spotify Ads
Oprócz tego, dzięki możliwości zaciągania danych z Google Sheet możemy wykorzystać różnego rodzaju integracje, w których naszym łącznikiem będzie właśnie Google Sheet. W ten sposób możemy pobierać np. odpowiedzi z ankiet utworzonych w narzędziu Hotjar.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Dodatkowo dane z różnych źródeł możemy łączyć, a następnie je mieszać, uzyskując pożądany przez nas efekt.
Dzięki funkcjonalności udostępniania możemy w łatwy sposób udostępnić nasz raport konkretnym osobom lub całemu zespołowi. Narzędzie daje możliwość nadawania różnych poziomów dostępu, dzięki czemu możemy zaprosić innych tylko do wyświetlenia lub edytowania utworzonego przez nas raportu. Dzięki drugiej opcji możemy na bieżąco śledzić zmiany wprowadzane przez inną osobę. Jeżeli mamy potrzebę przedstawienia raportu szerszemu gronu odbiorców, możemy osadzić go np. na naszej stronie internetowej.
Dedykowany raport, dostosowany do preferencji użytkownika
Dzięki możliwościom i elastyczności Google Data Studio (Looker Studio) mamy możliwość utworzenia dedykowanych raportów, spełniających potrzeby informacyjne danej organizacji, zespołu czy osoby. Aby w pełni dostosować raport do wymagań odbiorców końcowych, dobrze jest podzielić prace związane z projektowaniem i tworzeniem raportu, na następujące etapy:
1. Research
Celem researchu jest pozyskanie pełnej wiedzy na temat strony i ekosystemu digital marketingowego, dla którego będzie wdrażane raportowanie. Podczas tego etapu mapujemy ścieżki użytkowników oraz punkty stuku, w których mają kontakt z naszą marką. Dzięki temu uzyskujemy obraz typowych ścieżek użytkowników, co z kolei prowadzi do lepszego poznania interakcji, które mogą wymagać niestandardowego raportowania, co będzie ważne z perspektywy oceny efektywności działań.
2. Warsztaty
Na warsztatach omawiamy wyniki researchu oraz potrzeby biznesowe klienta w zakresie analityki. W warsztaty warto zaangażować osoby, które będą odbiorcami raportów tj. te, które są odpowiedzialne np. za biznes oraz digital. W ramach spotkania rozmawiamy m.in. o:
- Aktualnych działaniach w zakresie digital marketingu.
- Potrzebach informacyjnych, w zakresie skuteczności prowadzonych działań digital marketingowych oraz efektywności strony.
- Kluczowych KPI, metrykach oraz wymiarach.
- Aktualnych problemach oraz trudnościach, związanych z analityką.
3. Wywiady
W kolejnym etapie prac warto postawić na wywiady z osobami, które na co dzień pracują w firmie z danymi z Google Analytics i wykorzystują je do optymalizacji działań. W wywiady powinny również zostać zaangażowane osoby, które mają potrzeby raportowe. Warsztaty pozwalają uzyskać informacje o tym, w jaki sposób pracownicy pracują z danymi oraz, jakie informacje są dla nich najważniejsze, zarówno na poziomie optymalizacyjnym, jak i strategicznym. Wywiady bezpośrednie odbywają się w formie 1 na 1, tj. badacz i badany, dzięki czemu osoba badania ma poczucie bezpieczeństwa oraz swobodę wyrażania opinii. Dodatkowo rozmawiając bezpośrednio z daną osobą, mamy możliwość poruszenia większej liczby tematów niż w przypadku warsztatów.
4. Opracowanie planu pomiaru
Podczas opracowania planu definiujemy listę metryk, wymiarów oraz zdarzeń, które będą raportowanie w Google Data Studio (Looker Studio). Ostatecznego kształtu nabiera również lista KPI, które będą raportowane w budowanym dashboardzie analitycznym.
5. Opracowanie projektu raportu
Na etapie piątym mamy już wiedzę na temat tego, jaką zawartość będzie miał raport, a więc przechodzimy do realizacji projektu, który nada kształt raportowi (jeżeli chodzi o rozmieszczenie i sposoby wizualizacji danych).
6. Konfiguracja raportu
Etap wykonawczy, podczas którego konfigurujemy raport, w oparciu o przygotowany plan pomiaru oraz opracowany projekt. Efektem projektu zrealizowanego w oparciu o powyższe etapy jest raport w Google Data Studio (Looker Studio), który w pełni spełnia potrzeby użytkowników oraz pozwala budować przewagę konkurencyjną, dzięki działaniom opartym o dane.
Analiza danych historycznych i efektywności działań
Analiza danych historycznych ma ogromne znaczenie, w kontekście efektywności aktualnie prowadzonych działań oraz tych planowanych w przyszłości. Bez względu na to czy prowadzimy e-commerce, stronę firmową, marketplace, czy promujemy aplikację, powinniśmy optymalizować działania w oparciu o zgromadzone dane. Ignorowanie danych może doprowadzić do sytuacji, w której działania prowadzimy po omacku, co z kolei powoduje alokację nakładów na nieefektywne kanały promocji. To na jakie dane powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, zależy od konkretnej sytuacji. Obszarów analizy jest wiele, jednak z pewnością powinniśmy się zainteresować:
- Zasięgiem i stopniem zainteresowania poszczególnym kreacjami reklamowymi.
- Efektywnością poszczególnych formatów reklam.
- Skutecznością komunikatów reklamowych.
- Profilem demograficznym użytkowników odwiedzających.
- Stopniem zaangażowania użytkowników.
- Nawykami odwiedzających pod kątem wykorzystywanych urządzeń.
- Stopniem powracalności odwiedzających.
- Ścieżkami poruszania się użytkowników.
- Stopniem realizacji celów.
Przygotuj efektywną strategię działań
Strategia digital marketingowa powinna być oparta o kompleksowe działania, oddziaływujące na potencjalnych klientów, na każdym z etapów lejka zakupowego. W zależności od typu produktu, czy usługi ścieżka zakupowa potencjalnego klienta może trwać kilka dni, tygodni, czy nawet miesięcy. Składa się ona z kilku poziomów. W zależności od etapu, na którym aktualnie znajduje się użytkownik, trzeba zastosować odpowiedni rodzaj oddziaływania. Dzięki takiemu podejściu, w odróżnieniu od działań skoncentrowanych na jednym z poziomów lejka zakupowego, mamy gwarancję efektywnego wykorzystania nakładów, przeznaczanych na realizację zakładanych celów biznesowych i marketingowych. Niezależnie od tego, czy użytkownik dopiero rozpoczyna swoją ścieżkę zakupową, czy jest już na jej końcowych etapach, powinien on doświadczać kontaktu z naszą marką. Precyzyjne oddziaływanie, zwiększa szansę na realizację konwersji.
Strategia działań, powinna uwzględniać następujące etapy lejka zakupowego:
1. PoszukujÄ…cy
Pierwszy punkt styku klienta z nasza marką. To w tym etapie musimy wzbudzić zainteresowanie potencjalnego klienta i zachęcić go do odwiedzin naszej strony. Aby dotarcie do odbiorcy w ogóle było możliwe, musimy podjąć szereg działań umożliwiających nam pozyskanie użytkowników. Mogą to być zarówno działania organiczne w Google, jak i kampanie płatne np. w Google Ads. Może to być także content marketing lub social media marketing. Wybór kanałów powinien być uzależniony od branży, typu produktów, czy nakładów, które możemy przeznaczyć na tego typu działania.
2. OdwiedzajÄ…cy
Pozyskując użytkownika na naszą stronę, powinniśmy zadbać o maksymalne wykorzystanie potencjału drzemiącego w tych odwiedzinach. Wymagania użytkowników względem stron rosną. Jako osoby odwiedzające stronę, jesteśmy zalewani ilością różnych informacji, mamy ograniczone zasoby czasowe, dlatego oczekujemy szybkich i łatwych rozwiązań, które pozwolą nam sprawnie osiągnąć zamierzony przez nas cel. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o użyteczność naszej strony. Jeżeli jest ona łatwa w użytkowaniu, zwiększamy współczynnik konwersji, przekładający się na generowane przychody. Użytkownicy odczuwają natomiast większy komfort i chętniej powracają do witryny w przyszłości. Należy również pamiętać o tym, że już nawet jeden problem wystarczy, by zniszczyć pozytywne doświadczenia użytkownika i trwale zapisać się w jego pamięci, przez co w przyszłości, może on nie chcieć dokonać ponownych odwiedzin.
W ramach oddziaływania na odwiedzających warto również wykorzystać takie działania, jak testy A/B, czy narzędzia z zakresu marketing automation.
3. Potencjalni klienci
Na tym etapie należy zadbać o oddziaływanie na potencjalnych klientów, którzy byli na naszej stronie, ale nie dokonali zakupu. W tym celu warto wykorzystać wszelkiego rodzaju działania retargetingowe np. Facebook Ads, Google Ads, Criteo, e-mail marketing itd. W podnoszeniu skuteczności komunikatów mogą pomóc również narzędzia do automation marketingu, z pomocą których, możemy trafiać z określonymi komunikatami do powracających użytkowników.
4. PowracajÄ…cy klienci
Z pozyskanym klientem warto utrzymywać stałe relacje i pamiętać o tym, że również należy o niego odpowiednio zadbać, podobnie jak o użytkowników, znajdujących się na wcześniejszych etapach lejka zakupowego. Na doświadczenia klienta składają się wszystkie interakcje, podczas których wchodzi on w kontakt z marką. To właśnie przez ich pryzmat, klient buduje swoje postrzeganie firmy i zestaw emocji, z którymi będzie ona kojarzona. Warto więc zadbać o:
- Spójną komunikację marketingową.
- Intuicyjność sklepu internetowego.
- Jakość obsługi klienta.
- Czas dostawy (jeżeli e-commerce).
- Jakość produktu lub usługi.
Streszczenie
- Google Data Studio (Looker Studio), to narzędzie służące do raportowania i wizualizacji danych.
- Google Data Studio (Looker Studio) można za darmo zintegrować m.in. z Google Ads, Google Analytics, YouTube, czy np. BigQuery.
- Dzięki możliwościom i elastyczności Looker Studio, można tworzyć dedykowane raporty, spełniające potrzeby informacyjne konkretnych organizacji, zespołów, czy osób.
- Prace związane z projektowaniem i tworzeniem raportów, warto podzielić na kilka etapów. Zalicza się do nich m.in. research, warsztaty, wywiady, opracowanie planu pomiaru, opracowanie projektu raportu, czy konfigurację raportu.
Podsumowanie
Google Data studio (Looker Studio) to narzędzie, dzięki któremu jesteśmy w stanie zbudować dedykowany raport, dostarczający nam wielu użytecznych informacji. Dzięki możliwościom, jakie daje Google Data Studio raport możemy, a nawet powinniśmy dostosować do naszych potrzeb, tak abyśmy mogli je realnie wykorzystać, w optymalizacji prowadzonych działań digital marketingowych. Oparcie naszych działań o realne dane, pozwala nam zbudować realne przewagi konkurencyjne, być o krok przed konkurencją oraz zwiększać satysfakcję użytkowników i naszych klientów. Dane powinniśmy wykorzystywać, nie tylko do optymalizacji bieżących działań operacyjnych, ale także do budowania strategii działań.