Kolejne tygodnie w branży przynoszą kolejne aktualizacje i nowości, o których warto wiedzieć. Zarówno te, których się spodziewano, jak i te, które kompletnie wszystkich zaskoczyły. Instagram testuje nowości, Twitter planuje wyświetlanie NFT w profilach, a Meta pracuje nad przewodnikiem bezpieczeństwa i kontroli aplikacji. Co jeszcze zadziało się w świecie mediów społecznościowych? Przedstawiamy szczegóły najważniejszych wydarzeń z zakresu social media oraz ich wpływ na branżę i użytkowników.
Spis treści:
1. Instagram testuje pionowe przewijanie stories.
2. Zmiana układu wyświetlania postów na profilu – Instagram testuje nową opcję.
3. Wyświetlanie NFT w profilu użytkownika – już wkrótce na Twitterze.
4. Rozszerzenie opcji blokady słów kluczowych i wyciszeń na Twitterze.
5. LinkedIn testuje nowe formaty wydarzeń na żywo.
6. Rosnące wykorzystanie wirtualnych influencerów a etyka.
7. Fake newsy na Facebooku zostały przeanalizowane przez naukowców.
8. TikTok publikuje badanie dotyczące współpracy z twórcami.
9. Meta publikuje nowy przewodnik po opcjach bezpieczeństwa i kontroli w swoich aplikacjach.
10. Czy wybrać ccTLD dla witryn międzynarodowych?
11. Nowy Tag Robots od Google.
12. Odznaka Google Core Web Vitals się nie pojawi.
13. Google rozważa zmniejszenie wskaźnika indeksowania stron.
14. Nowa strona eksperymentów.
15. Podsumowanie.
Instagram testuje pionowe przewijanie stories
Niewielka grupa osób w Turcji i w Brazylii po ostatniej aktualizacji testuje już pionowe przewijanie Stories. Funkcjonalność tę znamy już z feedu TikToka, jednak rozwiązanie na Instagramie będzie miało znaczącą różnicę. Nowość ma pozwolić użytkownikom zobaczyć więcej historii z tego samego profilu, przewijając je w poziomie i przeskakując do treści następnego użytkownika, przesuwając palcem w dół.
Wśród najnowszych funkcji zbliżających aplikację do TikToka, w grudniu platforma zaczęła testować możliwość wydłużenia limitu czasu Stories z 15 do 60 sekund. Instagram wprowadził również niedawno nowe opcje dla swoich użytkowników, aby wybrać sposób, w jaki widzą treści na swoim kanale, oferując odnowiony kanał chronologiczny. Niedawno firma należąca do Meta zaczęła testować opcję prywatnego polubienia Stories. Wszystkie te funkcjonalności są w fazie testowania i nie jest jasne, czy platforma zacznie wdrażać je w najbliższym czasie, czy też je zlikwiduje.
Więcej: https://wersm.com/instagram-tests-vertical-scrolling-design-for-stories
Zmiana układu wyświetlania postów na profilu – Instagram testuje nową opcję
Instagram testuje nową opcję, która umożliwiłaby użytkownikom zmianę układu siatki zdjęć profilowych, formatowanie wcześniej opublikowanych zdjęć w dowolnej kolejności. Nowa opcja „Edytuj siatkę” byłaby wyświetlana w ustawieniach profilu, umożliwiając przeorganizowanie galerii profilu według własnego uznania, niezależnie od tego, kiedy każdy z nich został opublikowany.
„Prawdopodobne, że Instagram wypróbuje różne rzeczy w nadchodzących miesiącach. To może ułatwić prezentowanie najlepszych postów” – zauważa ekspert m.in. mediów społecznościowych Matt Navarra.
Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/instagrams-testing-a-new-option-which-would-enable-users-to-re-arrange-the/616956/
Wyświetlanie NFT w profilu użytkownika – już wkrótce na Twitterze
Twitterowi zależy, by właściciele NFT mogli w łatwy sposób pokazać na platformie swoją własność wraz z informacjami na jej temat.
Twitter stara się wykorzystać rosnącą popularność zdjęć profilowych NFT, tworząc oficjalny proces integracji, który ułatwi użytkownikom pokazanie ich własności, z powiązaniem zaplecza z oficjalnymi informacjami każdego NFT. W praktyce odwiedzający będą mogli zobaczyć NFT i poznać więcej informacji na jego temat po wykonaniu poleceń podanych przez Twittera. Jednak jedynie właściciel będzie mógł wyświetlić go w nowym formacie na profilu. Dowodem własności ma być bezpośredni link do wykazu na blockchain.
W związku z tym, że kupujący NFT nie będzie autorem, twórca będzie mógł ponownie wykorzystać dzieło, co poddaje w wątpliwości sens posiadania jego na własność. Samo rozwiązanie jednak jest na czasie, co wpisuje Twittera w obecnie panujące trendy.
Więcej: https://socialpress.pl/2022/01/na-twitterze-m.in.-niebawem-m.in.-mogli-wyswietlic-profil-nft
https://www.socialmediatoday.com/news/twitters-coming-nft-profile-display-option-moves-to-next-stage-of-testing/617087/
Rozszerzenie opcji blokady słów kluczowych i wyciszeń na Twitterze
By chronić użytkowników jakiś czas temu Twitter wprowadził blokadę słów kluczowych w postach i ich wyciszenie. Teraz platforma postanowiła rozszerzyć tę opcję poza główne aktualności.
Blokady i wyciszenia mają pojawić się przy wydarzeniach – nie zobaczymy już go na karcie Eksploruj, jeżeli jest organizowane przez konto które zablokowaliśmy lub wyciszyliśmy. Dzięki temu, użytkownicy będą mogli uniknąć obserwowania niechcianych treści.
Opcja pozwoli na łatwiejsze docieranie do wartościowych treści, a także jest sprzyjające w kontekście dbania o zdrowie psychiczne użytkowników Twittera.
Więcej: https://socialpress.pl/2022/01/twitter-rozszerza-opcje-blokady-slow-kluczowych-i-wyciszen
LinkedIn testuje nowe formaty wydarzeń na żywo
socialmediatoday.com/news/linkedin-launches-test-of-audio-rooms-announces-new-formats-for-live-event/616776/
Wzrost popularności wydarzeń na żywo na portalach społecznościowych oraz na innych platformach, przełożył się na liczne aktualizacje i nowe narzędzia do tworzenia wirtualnych spotkań.
By zmaksymalizować swój potencjał na tym froncie, LinkedIn dodaje kilka nowych elementów do swoich narzędzi do obsługi wydarzeń na żywo, które zapewnią większą zdolność do łączenia się i interakcji.
LinkedIn testuje opcję wydarzeń dźwiękowych, która pozwoli użytkownikom dołączyć do dyskusji na żywo w aplikacji i aktywnie w niej uczestniczyć, podnosząc wirtualną rękę, by zgłosić chęć wypowiedzi, a także mając możliwość polubienia odpowiedzi na czacie.
Format pokoi audio jest również podstawą do innych nowych funkcji, jak wydarzenia wideo, które mogą stać się niezwykle cennym formatem dla szerszego wykorzystania platformy przy wydarzeniach na żywo. Zwłaszcza gdy coraz więcej firm przechodzi na hybrydowe funkcjonowanie.
Więcej: socialmediatoday.com/news/linkedin-launches-test-of-audio-rooms-announces-new-formats-for-live-event/616776/
Rosnące wykorzystanie wirtualnych influencerów a etyka
Pojawienie się cyfrowych awatarów i w pełni cyfrowych postaci , które przekształciły się w prawdziwych influencerów w mediach społecznościowych, zmuszają platformy internetowe do ustalenia jasnych zasad oznaczania tego, co jest prawdziwe, a co nie, i jak takie kreacje mogą być wykorzystywane w ich aplikacjach.
Na pierwszy rzut oka ciężko zauważyć, że wygenerowana postać to nie jest prawdziwa osoba, co sprawia, że są świetnym narzędziem promocji marki i produktów, ponieważ można ich używać przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i umieszczać w dowolnym środowisku. Prowadzi to do obaw o mylne postrzeganie obrazu ciała, głębokie podróbki i inne formy niewłaściwego użycia poprzez fałszywą lub niejasną prezentację.
Aby pomóc markom poradzić sobie z etycznymi dylematami tego nowego medium i uniknąć potencjalnych zagrożeń, Meta Creative Shop współpracuje z partnerami w celu opracowania ram etycznych, które ukierunkują korzystanie z wirtualnej rzeczywistości.
Więcej: https://www.facebook.com/business/news/insights/synthetic-media-signals-a-new-chapter-for-influencer-marketing
Fake newsy na Facebooku zostały przeanalizowane przez naukowców
Wciąż rośnie skala problemu, jaką jest szerzenie dezinformacji w social mediach. Naukowcy z George Washington University wzięli więc pod lupę Facebooka i poddali analizie pojawiające się tam materiały i sposób, w jaki są rozpowszechniane.
W trakcie badania naukowcy przyjrzeli się poszczególnym społecznościom na Facebooku, szukali powiązań między poszczególnymi grupami, obserwowali interakcje i skrupulatnie zapisywali spostrzeżenia.
Wynik badań przyniósł konkluzję, mówiącą, że to właśnie społeczności parentigowe są najbardziej narażone na dezinformację, zwłaszcza na temat Covid-19 i teorii spiskowych. Fake newsom sprzyja głównie moderowanie treści na grupach tematycznych i przepływ informacji pomiędzy nimi. Przez co walka z dezinformacją bez odpowiedniego podejścia społeczności nie będzie możliwa.
Więcej: https://socialpress.pl/2022/01/grupy-szerzace-dezinformacje-na-temat-covid-19-maja-silny-wplyw-na-grupy-parentingowe-na-facebooku
TikTok publikuje badanie dotyczące współpracy z twórcami
Rosnąca popularność TikToka przyciągnęła na niego wiele marek. Nowa forma komunikacji i sposobu prezentowania produktów przyniosła wielu sukces. Platforma, chcąc wyjaśnić zależności i poznać czynniki wpływające na skuteczność odbioru reklam, przeprowadziła badanie, a następnie opublikowała wyniki, wskazując na 4 kluczowe wnioski dotyczące statystyk i twórców:
Treści konkretnych marek we współpracy z twórcami zapewniają realne wyniki. Zapamiętywanie marki, wskaźniki wyświetleń filmów (oglądanych przez dłuższy czas) i zaangażowanie mają pozytywny wpływ wspólnie tworzony content.
Współpraca z twórcami zwiększa współczynniki wyświetleń reklam In-Feed. Współpraca z twórcami w zakresie reklam zwiększa współczynniki wyświetleń i pomaga markom zostać zauważonym. Współpracując z twórcami, szczególnie priorytetowo należy traktować reklamy, które pokazują wykorzystanie produktu, zwłaszcza w kategorii Uroda.
W przypadku marek kosmetycznych warto postawić na zabawne filmy pokazującym użycie produktu. Zabawny content skutecznie przyciąga uwagę, a reklamy przedstawiające korzystanie z produktu wywołują pozytywną reakcję emocjonalną ze strony konsumentów.
Samo tworzenie reklam specyficznych dla TikTok lub współpraca z twórcami niekoniecznie wystarczy, aby zapewnić wzrost we wszystkich wskaźnikach. Dane, takie jak świadomość marki i współczynnik klikalności, zależą również od innych czynników wpływających na ich skuteczność, takich jak wezwanie do działania, wiadomości m.in.
Reklamy utworzone dla TikToka bez partnerstwa uzyskały o 12% wyższy współczynnik wyświetleń w ciągu 2 sekund, a reklamy utworzone dla TikTok ze współpracą z twórcami uzyskały o 65% wyższy współczynnik wyświetleń w ciągu 2 sekund. Kreatywność wywołuje radość i rozrywkę na TikToku, a to napędza sukces marki. Projektując treści specjalnie dla platformy i współpracując z twórcami, marki mogą poprawić swoje wyniki i rozwijać się na skalę globalną.
Więcej: https://www.tiktok.com/business/en-US/blog/brand-collaborations-tiktok-creators-drive-big-results
Meta publikuje nowy przewodnik po opcjach bezpieczeństwa i kontroli w swoich aplikacjach
Meta opublikowała nowy zestaw wskazówek dotyczących bezpieczeństwa dla dziennikarzy, ale mający zastosowanie również w przypadku pozostałych użytkowników. Ma on na celu pomóc im chronić się w zmieniającej się przestrzeni online, zapewniając kompleksowy przegląd różnych narzędzi i procesów.
Przewodnik zawiera szczegółowe informacje na temat systemów Meta i opcji profili, dotyczących ochrony oraz bezpieczeństwa dla Facebooka, Instagrama i WhatsAppa. Można w nim znaleźć wskazówki dla menedżerów stron, odnoszące się do zabezpieczania profili biznesowych, a także postępowania w przypadku włamania. Dla Instagrama przygotowano także m.in. notatki dotyczące moderacji komentarzy, a dla WhatsAppa wyjaśnienia związane z usuwaniem wiadomości z czatów grupowych oraz szczegółowe informacje na temat opcji danych specyficznych dla platformy.
Przewodnik, chociaż zawiera pewne elementy charakterystyczne dla dziennikarzy, jego większość wskazówek dotyczy każdego użytkownika, więc może to być cenny zasób dla osób, które chcą lepiej radzić sobie z różnymi narzędziami i opcjami prywatności.
Więcej: https://www.facebook.com/formedia/blog/safety-tips-for-journalists
https://www.socialmediatoday.com/news/meta-publishes-new-guide-to-the-various-security-and-control-options-in-its/617238/
Aktualizacje Google to dla branży SEO chleb powszedni. Wyszukiwarka nieustannie przechodzi zmiany, które mają na celu czynienie jej w jak największym stopniu user-friendly. Ponadto, w ostatnim czasie wiele koncernów globalnych, jak i mniejszych firm stawia nacisk na bycie eco-friendly. Do tych należy również Google, które planuje zmniejszenie wskaźnika indeksacji witryn, aby nie przyczyniać się do zanieczyszczania środowiska. Poza tym, pojawiło się wiele innych ważnych wydarzeń, o których dowiesz się w dalszej części prasówki.
Czy wybrać ccTLD dla witryn międzynarodowych?
John Mueller udziela porad dotyczących budowania obecności międzynarodowej. Szczególnej uwadze został poddany wybór rodzaju domeny, który sprawdzi się najlepiej. Jak wyjaśnia Mueller rozwiązań jest kilka i wszystkie zależą od wybranej strategii. Poleca on jednak wybór Country Code Top Level Domains (ccTLD) lub w przypadku domen .com wykorzystanie katalogów (.com/pl). Jak dodaje o wiele łatwiej jest zdobyć linki krajowe dla wydawcy z domeną ccTLD niż .com/pl.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/cctld-or-existing-dotcom/435021/#close
Nowy Tag Robots od Google
Google wprowadziło nowy tag robots indexifembedded, który ma być wykorzystywany w przypadku osadzanych treści na stronach. Ma to pozwolić na indeksowanie treści umieszczonych w elementach iframe lub podobnych tagach HTML na innych stronach, nawet w przypadku treści posiadających tag noindex. Wdrożenie nowego tagu miało pomóc wydawcom lepiej kontrolować indeksowanie treści. Obecnie tylko wyszukiwarka Google obsługuje ten tag.
Więcej: https://searchengineland.com/google-adds-new-robots-tag-indexifembedded-378929
Odznaka Google Core Web Vitals się nie pojawi
Jakiś czas temu Google wspominało o pomyśle umieszczenia odznaki Core Web Vitals w wynikach wyszukiwania. Taką odznaką miały być oznaczone strony, które spełniają wszystkie trzy podstawowe wskaźniki. Jak poinformował rzecznik wyszukiwarki Google John Mueller, firma nie posiada jednak planów wdrożenia takiego wyróżnienia. Czy taka odznaka zostanie wdrożona w przyszłości? Tego na razie nie wiadomo.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/googles-core-web-vitals-badge-likely-wont-happen/435013/
Google rozważa zmniejszenie wskaźnika indeksowania stron
Google planuje zmniejszenie wskaźnika indeksacji stron internetowych celem ochrony środowiska. Oszczędność mocy obliczeniowych, jakie są potrzebne do indeksacji wszystkich stron wymaga dużych ilości energii. Zużycie energii ma bezpośredni wpływ na środowisko. Wyszukiwarka Gogole indeksuje wiele niepotrzebnych zasobów witryn, które są nieaktualizowane. Illyes, pracownik Google wyjaśnia, że wyszukiwarka posiada dwa rodzaje indeksowania : indeksowanie w celu wykrycia nowej treści oraz indeksowanie w celu odświeżenia. To właśnie indeksowanie w celu odświeżenia miałoby zostać ograniczone.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-crawl-rate/434265/
Prowadzenie kampanii Google Ads to niezmiennie nieodłączny element marketingu internetowego. Precyzyjne targetowanie pozwala na docieranie do osób realnie zainteresowanych marką i jej ofertą. Dla Google wysoce istotne jest testowanie, dlatego też wprowadzona funkcjonalność eksperymentów otrzymała swoją własną stronę. Co to oznacza dla reklamodawców i jaki będzie miało wpływ na monitorowanie skuteczności kampanii? Odpowiedzi znajdziecie poniżej.
Nowa strona eksperymentów
Rygorystyczne testy oparte na danych mają kluczowe znaczenie dla rozwoju każdej firmy – zwłaszcza w dzisiejszym ciągle zmieniającym się środowisku. Jednym z najlepszych sposobów testowania w Google Ads jest prowadzenie eksperymentów, które pomagają zrozumieć wpływ wprowadzanych zmian i zwiększyć skuteczność kampanii. Aby ułatwić testowanie, Google wprowadza oferujemy stronę Eksperymenty. Nowe miejsce w Google Ads, w którym reklamodawcy mogą łatwo tworzyć i optymalizować eksperymenty oraz nimi zarządzać.
Wcześniej przeprowadzenie eksperymentu wymagało utworzenia wersji roboczej kampanii, która była następnie oddzielnie testowana w ramach eksperymentu. Teraz w jednym kroku użytkownik może wybrać kampanię i utworzyć dla niej eksperyment niestandardowy. Podczas konfigurowania eksperymentu można określić, jak długo ma on trwać i jaką część ruchu i budżetu pierwotnej kampanii ma obejmować.
W trakcie eksperymentu reklamodawca może monitorować jego skuteczność na nowej stronie Eksperymenty. Jeśli wyniki są zadowalające, jednym kliknięciem może zastosować odpowiednie zmiany w pierwotnej kampanii. Pozwala to uniknąć problemów z implementacją oraz ułatwia uzyskanie wzrostu skuteczności oczekiwanego na podstawie wyników eksperymentu.
Aby ułatwić przeprowadzanie prawidłowych eksperymentów, Google wprowadza również nową metodę synchronizowania eksperymentów z odpowiednimi kampaniami. W przeszłości zapewnienie aktualności eksperymentów wymagało ręcznego kopiowania zmian z pierwotnych kampanii. Dzięki synchronizacji eksperymenty będą automatycznie aktualizowane z zastosowaniem zmian wprowadzonych w pierwotnych kampaniach.
Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/11553815
Podsumowanie
Podsumowując dzisiejszą prasówkę, można dojść do wniosku, że świat branż internetowych nigdy nie śpi. Staramy się na bieżąco śledzić wszelkie nowości i przedstawiać je naszym czytelnikom. Dzięki temu pomagamy w dostosowywaniu się do panujących w branży realiów i nowych standardów. Chcemy pomóc zarówno użytkownikom mediów społecznościowych zapoznać się z nowymi funkcjonalnościami, jak i pozycjonerom czy ekspertom Google Ads, którzy wykonując swoją pracę powinni znać najświeższe informacje branżowe. Dzięki prasówce przedstawiamy w jednym miejscu wszystkie najważniejsze wydarzenia. Do zobaczenia już za dwa tygodnie!