W temacie aktualizacji z zakresu SEO, Google Ads czy mediów społecznościowych zawsze jest o czym pisać. Są to bowiem dynamicznie zmieniające się obszary, które w zasadzie nie mogłyby stać w miejscu. Rozwój technologii sprawia, że stale testowane są nowatorskie rozwiązania, z których te najbardziej efektywne czy pomocne zostają wdrożone. W świecie SEO trzeba być bez przerwy uważnym, ponieważ Google dokonuje aktualizacji niemal codziennie. To samo dotyczy kampanii Google Ads, których funkcjonowanie stale jest ulepszane, głównie pod względem użyteczności.
Spis treści:
1. Instagram modyfikuje naklejki z linkami.
2. Meta musi sprzedać Giphy.
3. Nowe statystyki dla twórców na Facebooku.
4. Nowe efekty AR na Messengerze.
5. Kolejne aktualizacje prywatności na Twitterze.
6. Nowe narzędzia dla użytkowników LinkedIna.
7. Oznaczanie profili i opcja zadawania pytań, czyli najnowsze zmiany na TikToku!
8. YouTube i nowe narzędzie analityczne dla twórców.
9. Posty z oznaczeniem „sponsorowane” są bardziej wiarygodne! – badania LifeTube i IQS.
10. Listopadowa aktualizacja algorytmu Google.
11. Google nie wyświetla opinii zewnętrznych z elementami rozszerzonymi.
12. Błąd w wynikach wyszukiwania Google News.
13. Prędkość strony nie daje znacznych zmian w widoczności.
14. Czysty spam i strony dla dorosłych mogą być problemem dla SEO.
15. IndexNow w Cloudflare zostało włączone przez 60 000 stron.
16. Łatwiejsze i szybsze kierowanie na listę klientów.
17. Ulepszone statystyki skuteczności, trendy wyszukiwania, tworzenie kampanii GSN.
18. Wideo In-Feed.
19. Podsumowanie.
Standardowo media społecznościowe nie próżnują w kwestii update’ów i nowinek. Platformy społecznościowe przechodzą niemal regularne, bardzo częste zmiany, wynikające głównie z rozwoju technologii, który przynosi nowe możliwości. Najczęstsze zmiany, które można zaobserwować, to te w zakresie wyglądu czy interfejsu platform, jednak w ostatnim czasie byliśmy świadkami również wielu większych aktualizacji, dotyczących funkcjonalności. Pośród nich warto wspomnieć o zmianach w prywatności na Twitterze, nowych statystykach dla twórców na Facebooku czy wzrost wiarygodności postów sponsorowanych.
Instagram modyfikuje naklejki z linkami
Jakiś czas temu informowaliśmy Was o tym, że Instagram udostępnił opcje dodawania naklejek z linkami dla wszystkich użytkowników. 6 grudnia serwis postanowił udoskonalić nowinkę i wprowadził opcje modyfikowania wyświetlanego tekstu i możliwości zmiany koloru naklejki!
Od tej pory Instagramowicze mogą dodać własny tekst, który będzie bardziej estetyczny i informujący odbiorców, o treści, w jaką klikają. Funkcja udostępniona została wszystkim użytkownikom.
Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/instagram-adds-custom-text-to-link-stickers-new-color-options-for-your-sto/611052/
Meta musi sprzedać Giphy
W maju 2020 roku Meta zakupiło Giphy – najpopularniejszą stronę do tworzenia GIF-ów. Transakcją od początku zainteresował się brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynku, który dopatrzył się chęci monopolizacji social mediów przez Metę, a przejęcie uznano za „szkodzące mediom społecznościowym i brytyjskim reklamodawcom”. Stwierdzono, że posiadanie serwisu przez giganta prowadzi do zaburzeń równowagi rynkowej – dopatrzono się możliwości szkodliwej konkurencji wokół serwisów.
Urząd nałożył na Metę grzywnę w wysokości 70 milionów funtów i nakazał sprzedaż serwisu. Na ten moment Meta nie zgadza się ze stanowiskiem CMA i zapowiada walkę o utrzymanie Giphy i odwołanie się od decyzji Urzędu.
Więcej: http://www.proto.pl/aktualnosci/brytyjski-cma-karze-mecie-sprzedac-giphy
Nowe statystyki dla twórców na Facebooku
Facebook wprowadza kolejną opcję podsumowującą statystyki!
Trwające już jakiś czas testy potwierdzają, że Facebook rozwija panel statystyk. Już niedługo możemy się odczekać możliwości wyszukiwania Facebookowych treści po zastosowanych hashtagach i najpopularniejszych filmów! Dane będą obejmowały okres ostatnich publikacji z przeciągu 24 godzin. Zakładka będzie posiadała funkcje filtrowania.
Opcja pozwoli jeszcze bardziej dostosować publikowane treści do trendów i tematów, które angażują użytkowników.
Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-adds-new-trend-insights-in-creator-studio-which-could-help-shape/610823
Nowe efekty AR na Messengerze
Jak podaje socialmediatoday.com, z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia Instagram postanowił stworzyć nowe dodatki!
Do nowych funkcji komunikatora należą m.in. nowe efekty AR, dźwięki i możliwość dzielenia rachunków w czacie grupowym! Dostępne opcje mogą być zastosowane równocześnie u kilku osób podczas prowadzenia rozmów na żywo. Split Payments, czyli dzielenie rachunku to długo wyczekiwana funkcja komunikatora. Od tej pory część użytkowników Messengera może dzielić się na niej kosztami wydatków. Obecnie funkcja jest w fazie testów w Stanach Zjednoczonych. Z kolei Messenger Kids dla najmłodszych użytkowników komunikatora przygotował tryb ciemny, efekty głosowe i nowe, świąteczne gry!
Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/messenger-adds-new-group-ar-effects-tests-automated-bill-splitting-process/610954/
https://www.socialmediatoday.com/news/messenger-kids-adds-dark-mode-voice-effects-and-new-collaborative-gaming-o/611034/
Kolejne aktualizacje prywatności na Twitterze
Koniec 2021 roku nie oznacza końca aktualizacji prywatności na Twitterze. W ostatnie dni listopada serwis poinformował, że w najbliższym czasie zmianie ulegnie polityka prywatności.
Od jakiegoś czasu Twitter nie pozwala na udostępnianie wrażliwych danych, takich jak numery telefonów, kart, czy adresów. Obecnie do zakazu dołączono brak zgody na udostępnianie osobistych zdjęć i materiałów wideo bez zgody ich właścicieli. Aktualizacja to odpowiedź serwisu na chęć ochrony osób działających w sferze publicznej – głównie aktywistów, których wizerunek połączony jest z poglądami, które głoszą.
Twitter zapowiedział, że zgłoszenie faktu udostępnienia wizerunku bez zgody jego właściciela będzie skutkować usunięciem takich treści. Opcja nie będzie dotyczyć osób publicznych i ich wizerunku.
Więcej: http://www.proto.pl/aktualnosci/twitter-aktualizuje-polityke-prywatnosci
Nowe narzędzia dla użytkowników LinkedIna
Użytkownicy LinkedIna z pewnością się ucieszą! Serwis wprowadził trzy nowe udogodnienia skierowane dla twórców!
Pierwszym z nich jest udostępnienie opcji relacji na żywo wszystkim twórcom! Do tej pory z opcji mogły korzystać jedynie wyselekcjonowani użytkownicy z odpowiednimi kontaktami i ponad 150 obserwującymi. Druga zmiana dotyczy możliwości korzystania z biuletynów przez wszystkich twórców, co pozwoli na kierowanie do użytkowników powiadomień, które zwiększą dostępność treści. Ostatnia z aktualizacji to uaktualnienie opcji odkrywania twórców i polecania ich.
Wprowadzone zmiany z pewnością zwiększą dostępność treści publikowanych na LinkedInie i przełożą się na wzmożenie zaangażowania wśród twórców.
Więcej: https://socialpress.pl/2021/12/linkedin-dodaje-nowe-narzedzia-dla-tworcow
Oznaczanie profili i opcja zadawania pytań,
czyli najnowsze zmiany na TikToku!
30 listopada Matt Navarra opublikował Twitterowy wpis, z którego wynika, że TikTokowi twórcy już niedługo doczekają się dwóch nowinek w serwisie! Pierwsza z nich dotyczy możliwości zadawania pytań w aplikacji. Opcja była już kiedyś udostępniona, jednak TT ją usunął, a obecnie zdecydował się na jej przywrócenie.
Navarra dopatrzył się również możliwości oznaczania użytkowników w publikowanych TikTokach! Otagowanie pozwoli dotrzeć twórcom do grona nowych osób, a firmom współpracującym z TikTokerami zwiększyć widoczność marki.
Więcej: https://socialpress.pl/2021/11/tiktok-pozwoli-oznaczac-inne-profile-w-klipach-wideo
YouTube i nowe narzędzie analityczne dla twórców
YouTube stara się stale rozwijać, zwiększać dostępność i dopasowanie pod użytkowników. Z tego powodu serwis pracuje nad najnowszą aktualizacją dotyczącą możliwości sprawdzania najpopularniejszych wyszukiwań wśród odbiorców kanału, ich zapytań i aktywności.
Zmiana będzie dodana do YouTube Studio pod nazwą Search Insights i ma posiadać dwie zakładki. Pierwsza z nich będzie dotyczyć aktywności użytkowników na kanale twórcy, a druga będzie dotyczyć najczęstszych wyszukiwań użytkowników na podstawie słowa kluczowego, które wpisują. W nowym narzędziu specjaliści dopatrują się Google Trends.
Więcej: http://www.proto.pl/aktualnosci/youtube-testuje-nowe-narzedzie-do-analizy-widzow-dla-tworcow
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Posty z oznaczeniem „sponsorowane” są bardziej wiarygodne! – badania LifeTube i IQS
Agencja LifeTube i IQS podjęła się sprawdzenia wpływu oznaczeń postów jako „sponsorowane” na odbiór twórców i marek w oczach odbiorców.
Badania wykazały, że prawie 70% użytkowników zauważa oznaczenia twórców pod publikowanymi, sponsorowanymi treściami. Takie otagowanie badani odbierali jako bardziej wiarygodne niż zatajenie tej informacji (54%). Podobna ilość użytkowników (55%) uznaje, że promowanie produktu przez influencera zachęca do zakupienia produktu i skorzystania z reklamowanej usługi.
Warto podkreślić, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale sprawdza oznaczenia współprac influencerów, aby wykreować pewne regulacje.
Więcej: https://marketingprzykawie.pl/espresso/posty-oznaczone-jako-sponsorowane-sa-bardziej-wiarygodne-wynika-badania-lifetube-iqs/
Search Engine Optimization wiąże się z ciągłymi zmianami, aktualizacjami i unowocześnieniami, które należy śledzić uważnie, aby działania pozycjonerskie przynosiły zamierzone efekty. W zasadzie każda, nawet najmniejsza zmiana może mieć wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto być więc na bieżąco z nowościami ze świata SEO, o których można przeczytać poniżej.
Listopadowa aktualizacja algorytmu Google
Google ogłosiło zakończenie aktualizacji rdzenia wyszukiwarki. Zapytani specjaliści odnośnie najnowszej aktualizacji, wszyscy stwierdzają, że to była „łagodna” aktualizacja, bardziej skupiająca się na strukturze. Mające na celu poprawę wydajności i szybkości wykonywanych zadań. Jak na razie specjaliści nie spotkali się z powtarzającymi się problemami, czy symptomami, które przyczyniły się do spadków w rankingu. Zauważalne było jednak przez wielu, ograniczenie ilości indeksowanych przez Google treści. Jak po każdej aktualizacji, są wygrani i przegrani, a jedynym rozwiązaniem jest dbanie o jak najwyższą jakość witryn.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-november-2021-core-update-over/428850/#close
Google nie wyświetla opinii zewnętrznych z elementami rozszerzonymi
Google wyświetla w wynikach wyszukiwania fragmenty opinii, które zostały przesłane bezpośrednio do witryny. Dlatego pobieranie opinii klientów z zewnętrznych źródeł, mimo prawidłowego oznaczenia danymi strukturalnymi, nie będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Google zewnętrzne opinie uznaje jako recenzje, a nie jako opinie. Jak wyjaśnia John Mueller, systemy Google są tak zaprojektowane, aby identyfikować ten fakt automatycznie. W takim wypadku warto umożliwić użytkownikom dodawanie opinii bezpośrednio na stronie. Umożliwi to wyświetlanie dodatkowych elementów w wynikach wyszukiwania.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-republished-reviews-not-suitable-for-rich-results/427955/
Błąd w wynikach wyszukiwania Google News
W wynikach wyszukiwania w Google News został zauważony błąd, który w przypadku konkretnych wyszukiwani, generuje wyniki nie będące wiadomościami. Błąd pojawia się w przypadku wpisania frazy w cudzysłowie i sortowaniu listy według daty. Oczywiście takie działanie nie będą realizowane przez zwykłego użytkownika, ponieważ nie wiele osób wie, jak skorzystać z sortowania listy. Jak informuje Google błąd nie zostanie naprawiony przez 1 Grudnia.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-announces-a-search-bug-in-news-tab/428706/
Prędkość strony nie daje znacznych zmian w widoczności
John Mueller wyjaśnia, że zestawienie witryny bardzo wolnej z naprawdę szybką, nie spowoduje znacznych różnic w widoczności. Dodaje również, że aktualizacja Page Experience jest dość subtelną zmianą i nie ma dużego znaczenia. Nawet narzędzia renderujące Google przekraczają limit podczas uzyskiwaniu dostępu do strony. Gary Illyes z Google powiedział, że aktualizacja jakości strony może bardziej być decydująca podczas remisów.
Więcej: https://www.seroundtable.com/google-site-speed-ranking-32496.html
Czysty spam i strony dla dorosłych mogą być problemem dla SEO
Wykorzystywanie starych domen i ich przekierowanie gdzie indziej jest w większości przypadków dobrym rozwiązaniem. Jak wyjaśnia John Mueller przypadki w jakich może mieć to negatywny wpływ na ranking Google, to wykorzystanie jej w czystych przypadkach spamu lub w witrynach dla dorosłych. Dodaje również, ze wcześniej warto sprawdzić, do jakich zasobów jest przekierowana domena. Problem przekwalifikowania domeny jako nie dla dorosłych zajmuje wiele czasu. Nowością jest natomiast jeśli domena posiada historię spamu, Google nie będzie w stanie jej indeksować, nawet jeśli nie była używana wiele lat i posiada nową treść.
Więcej: https://www.seroundtable.com/google-adult-pure-spam-old-domains-seo-32505.html
IndexNow w Cloudflare zostało włączone przez 60 000 stron
IndexNow umożliwia właścicielom witryn natychmiastowe indeksowanie treści i stron przez wyszukiwarkę. IndexNow jest otwartym protokołem do którego może dołączyć każda wyszukiwarka. Jak na razie wykorzystywany jest przez Microsoft oraz Yandex. Jak informuje Cloudflare już ponad 60 000 witryn zdecydowało się na włączenie Crawler Hints. Włączenie takiej opcji jest bardzo proste, ponieważ wymaga jedynie kliknięcia w przełącznik. Protokół IndexNow ma zostać przetestowany również przez Google. Jeśli to rozwiązanie zostanie wdrożone przez Google, możemy zakładać, że w te same ślady pójdą inne wyszukiwarki.
Więcej: https://searchengineland.com/60000-websites-using-cloudflare-turned-on-indexnow-376579
Kampanie Google Ads to niemal nieodłączny element działań promocyjnych online. Google samo w sobie ciągle przedstawia zarówno użytkownikom, jak i osobom pracującym z wyszukiwarką, liczne aktualizacje i usprawnienia. Wyszukiwarka od początku stara się utrzymać charakter user-friendly, zatem większość update’ów jest ukierunkowana właśnie na poprawę funkcjonalności dla użytkowników. W kwestii Google Ads zmiany dotyczą najczęściej poprawy skuteczności kampanii, lepszego targetowania czy sprawniejszego zarządzania promocją.
Łatwiejsze i szybsze kierowanie na listę klientów
Kierowanie na listę klientów jest teraz nie tylko szerzej dostępne, ale też łatwiejsze w użyciu. Wielu użytkowników miewało problemy związane z przesyłaniem listy kierowania na listę klientów. Problemy, takie jak błędy przesyłania czy małe rozmiary list, są najczęściej spowodowane nieprawidłowym formatowaniem. W celu ułatwienia rozwiązania tych błędów przed ręcznym przesłaniem list, Google wprowadza narzędzie podglądu przesyłania w Google Ads. Reklamodawca może teraz sprawdzić wszystkie problemy z formatowaniem i zastosować sugerowaną poprawkę bezpośrednio w interfejsie.
Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/11129174
Ulepszone statystyki skuteczności, trendy wyszukiwania, tworzenie kampanii GSN
Aplikacja mobilna Google Ads ułatwia zarządzanie kampaniami z dowolnego miejsca. Aby nadążać za popytem w okresie świątecznym i śledzić skuteczność kampanii, Google wprowadza dodatkowe wyjaśnienia w statystykach skuteczności. Reklamodawcy mogą też przeglądać trendy wyszukiwania i tworzyć kampanie bezpośrednio w aplikacji mobilnej.
Tworzenie kampanii GSN - reklamodawcy mogą utworzyć kampanię w sieci wyszukiwania bezpośrednio w aplikacji mobilnej Google Ads. Po kliknięciu przycisku „plusa” w prawym dolnym rogu ekranu należy wybrać typ kampanii, miejsca wyświetlania reklam i inne ustawienia kampanii.
Ulepszone statystyki skuteczności - niezależnie od tego, czy optymalizowana jest nowa czy trwającą już kampania, kluczowe znaczenie ma analiza zmian skuteczności na koncie. Ułatwiają to statystyki skuteczności, dzięki którym użytkownik na bieżąco otrzymuje powiadomienia o występowaniu istotnych zmian wraz z wyjaśnieniem ich przyczyn. Czasami pojawiają się również rekomendacje, jak rozwiązać zaistniały problem.
W celu lepszego zrozumienia wahań skuteczności, Google dodaje do statystyk skuteczności dodatkowe wyjaśnienia. Będą się teraz wyświetlać wyjaśnienia dotyczące m.in. modyfikacji budżetu i strategii ustalania stawek oraz zmian zainteresowań. Reklamodawca zobaczy też statystyki skuteczności dotyczące jej zmian na lepsze, dzięki czemu dowie się, co sprawdzało się w kampaniach, i będzie mógł powielać te rozwiązania w przyszłości.
Trendy wyszukiwania - aby pomóc reklamodawcom nadążać za popytem klientów, do aplikacji mobilnej dodane zostały trendy wyszukiwania. Dzięki trendom wyszukiwania reklamodawcy mogą zauważyć rosnące zainteresowanie pasującymi do ich firmy hasłami wyszukiwania. Mogą wykorzystać te trendy podczas tworzenia nowych kampanii produktów tego rodzaju, a nawet dostosować odpowiednio reklamy w sklepie stacjonarnym i na stronie internetowej.
Nowe funkcje aplikacji mobilnej zapewniają większą elastyczność małym i średnim firmom oraz praktykom zajmującym się PPC, pozwalając na śledzenie swoich kampanii lub wprowadzanie zmian z dowolnego miejsca. Trendy wyszukiwania na urządzeniach mobilnych mogą umożliwić reklamodawcom szybkie identyfikowanie popularnych wyszukiwań, które mogą być istotne dla ich działalności. Reklamodawcy mogą od razu działać na podstawie tych informacji, ponieważ mogą teraz tworzyć kampanie w aplikacji mobilnej. Wyjaśnienia dotyczące statystyk wydajności mogą pomóc reklamodawcom zidentyfikować przyczyny wahań wydajności, nawet tych pozytywnych. Może to pomóc im zrozumieć, co zadziałało, aby mogli powtórzyć tę taktykę w przyszłości.
Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/11348808,
https://searchengineland.com/campaign-creation-search-trends-and-performance-insights-explanations-arrive-on-google-ads-mobile-app-376333
Wideo In-Feed
Reklamy wideo Discovery w YouTube zmieniają nazwę na Reklamy wideo In-Feed. Reklamy tego typu prezentują markę, produkt lub usługę obok treści w YouTube, które mogą być oglądane przez docelowych odbiorców. Takie reklamy mogą wyświetlać się na stronie głównej YouTube, w sekcji odtwarzania filmu i w wynikach wyszukiwania w YouTube. Zmiana nazwy nie wpłynie na funkcje ani na sposób działania kampanii. Nowa nazwa pojawi się w Google Ads w ciągu kilku najbliższych tygodni. Google ma nadzieję, że jest ona bardziej czytelna i ułatwi reklamodawcom wybór typu reklamy odpowiedniego dla ich celów biznesowych.
Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/11372787
Podsumowanie
Podsumowując listę aktualizacji, która tradycyjnie jest dość obszerna, można dojść do wniosku, że branża e-marketingu czy też e-commerce nigdy nie śpi. Nowe rozszerzenia, funkcje czy update’y systemowe to w zasadzie codzienność. Pomimo tak dużej częstotliwości pojawiania się zmian, nadal są one uważnie śledzone przez osoby związane z branżami internetowymi. Dzięki prasówce, która pojawia się co dwa tygodnie, chcemy ułatwić wszystkim zainteresowanym bycie na bieżąco z najważniejszymi aktualizacjami oraz informacjami ze świata SEO, mediów społecznościowych i Google Ads. Zapraszamy więc na kolejną prasówkę, już za dwa tygodnie, w której z pewnością nie zabraknie ciekawych, ale także przydatnych wiadomości branżowych.