Minęły kolejne dwa tygodnie pełne zmian, nowości i aktualizacji w świecie Internetu. Jak powszechnie wiadomo, obszar online stale ewoluuje. Pojawiają się coraz to nowsze standardy UX, UI czy po prostu funkcji witryn, do których aplikacje takie jak Instagram czy Facebook oraz wyszukiwarki, np. Google, muszą się dostosowywać i ulepszać swoje funkcje, aby nie tracić, a wręcz zyskiwać na popularności. J.W. Goethe powiedział kiedyś „Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” i wydaje się, że jego słowa można użyć także w odniesieniu do świata online. Mając to na uwadze, nie dziwi obszerna ilość nowości i update’ów, o których napisaliśmy w naszej prasówce.
Spis treści:
1. Płatne treści na Instagramie.
2. Aktualizacje Instagramowych Rolek.
3. Snapchat rozwija narzędzia Augmented Reality.
4. Facebook znacząco ogranicza targetowanie w reklamach.
5. Twitter powraca z podglądem Instagramowych postów.
6. Nowa aktualizacja algorytmu Google.
7. Nowe funkcje lokalnego wyszukiwania.
8. Awaria Google Cloud.
9. Google: aktualizacja algorytmu spamu zakończona.
10. Czy jakość witryny można zmierzyć?
11. Google o witrynach autorytatywnych.
12. Nowy Pagespeed Insights.
13. Lighthouse 9.0 - aktualizacja.
14. Konwersje stacjonarnej sprzedaży a inteligentne określanie stawek.
15. Inteligentne kampanie zakupowe.
16. Podsumowanie.
Social media tradycyjnie przyniosły wiele aktualizacji, zarówno tych mniejszych, jak i nieco poważniejszych. Jedną z tych bardziej zadziwiających zdecydowanie jest wprowadzenie przez Instagram płatnych subskrypcji treści. Ponadto, pojawiły się kolejne zmiany w Instagramowych rolkach, a Snapchat postawił na rozwój AR. Szczegóły oraz więcej aktualizacji ze świata mediów społecznościowych poniżej.
Płatne treści na Instagramie
W ostatnim czasie świat obiegły zrzuty ekranów sugerujące, że Instagram planuje wprowadzić płatne treści! Do tej pory wszelkie treści publikowane w serwisie były darmowe. Użytkownicy mogli dobrowolnie wesprzeć twórcę, a ten z kolei mógł publikować posty sponsorowane.
We wrześniu bieżącego roku Alessandro Paluzzi opublikował zrzut ekranu sugerujący to, że Instagram chce wprowadzić płatne subskrypcje w wysokości 4.99$ za miesiąc. Informacja nie była jednak w żaden sposób potwierdzona. 10 listopada użytkownicy korzystający z App Store dopatrzyli się zmiany w informacjach o aplikacji. W zakładce istnieje informacja dotycząca możliwości subskrypcji różnych usług oraz ich ceny.
Najniższa kwota subskrypcji wynosi 4,99 zł, a najwyższa – 23,99 zł za funkcję Instagram Badge. Jak można zauważyć, Instagram rzeczywiście powoli zajmuje się wprowadzaniem płatnych subskrypcji. Niemniej jednak, na większą ilość informacji użytkownicy będą musieli jeszcze zaczekać.
Więcej: https://socialpress.pl/2021/11/czy-tresci-na-instagramie-beda-platne-wszystko-na-to-wskazuje
Aktualizacje Instagramowych Rolek
Rolki, czyli Instagramowa aktualizacja, która w ostatnim czasie zyskuje na popularności, jest stale rozwijana. W ubiegłych tygodniach dowiedzieliśmy się o kolejnych nowościach dostępnych w tej funkcji. Instagram postanowił zainspirować się TikTokiem i podążając jego śladem, dodał do Rolek funkcję „Tekst na mowę”. Nowa opcja pozwala na dodawanie nakładek tekstowych i wygenerowanie sztucznego tonu głosu.
Druga nowość dotyczy możliwości tworzenia voiceoverów, które mogą brzmieć w zabawny sposób. Aktualizacja pozwala na zmianę głosu w taki sposób, aby ten brzmiał jak głos robota, czy osoby, która wdychała balon z helem.
Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/instagram-adds-new-text-to-speech-and-voice-effect-options-in-reels/609925/
Snapchat rozwija narzędzia Augmented Reality
Rozwój narzędzi AR (rozszerzonej rzeczywistości) to jeden z najszybciej rozwijających się trendów. Kolejne marki starają się dostosowywać swoje platformy. Jedną z nich jest Snapchat, który na Twitterowym koncie poinformował użytkowników o nowych udogodnieniach.
AR Try-On to system, który powstał za sprawą integracji aplikacji z ComplexCon. Nowa opcja pozwala użytkownikom Snapchata na wirtualne przymierzenie ubrań.
Krok może pomóc i jeszcze bardziej rozwinąć ideę robienia zakupów online – od tej pory konsumenci będą w stanie sprawdzić, jak będą wyglądać w danym produkcie, bowiem Snapchat oferuje możliwość przymierzenia zarówno ubrań, jak i okularów, biżuterii, torebek czy butów.
Na ten moment funkcja wciąż jest rozwijana, a jej innowacyjność dostrzega głównie pokolenie post-millenialsów.
Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/snapchat-continues-to-advance-its-ar-try-on-tools-pointing-to-the-next-sta/609620/
Facebook znacząco ogranicza targetowanie w reklamach
Facebook w swoim oficjalnym komunikacie, opublikowanym 9 listopada bieżącego roku poinformował użytkowników o zmianach, które zaplanowane są na 19 stycznia 2022 roku. W oświadczeniu czytamy: „Od 19 stycznia 2022 r. usuniemy szczegółowe opcje kierowania, które odnoszą się do tematów, które ludzie mogą postrzegać jako wrażliwe, takich jak opcje odnoszące się do przyczyn, organizacji lub osób publicznych, które odnoszą się do zdrowia, rasy lub pochodzenia etnicznego, przynależności politycznej, religii lub orientacji seksualnej”.
Co to oznacza?
Wykluczone ugrupowania mają dotyczyć treści wrażliwych dla niektórych grup docelowych. Z tego powodu od drugiej połowy stycznia z targetowania sukcesywnie wykluczane będą hasła dotyczące marek opieki zdrowotnej, hasła związane ze społecznością LGBT, religią, partie polityczne, czy ugrupowania.
Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-announces-the-removal-of-thousands-of-ad-targeting-categories-rela/609841/
Twitter powraca z podglądem Instagramowych postów
Wielki powrót dawnej Twitterowej opcji! W zeszłym tygodniu Instagram ogłosił, że podgląd Instagramowych postów powraca na Twittera!
Karty podglądu zostały usunięte w 2012 roku, co sprawiło, że obniżyła się ich dostępność. Współpraca została odnowiona w 2021 roku, kiedy udostępniono możliwość publikowania Tweetów w formie naklejki na Instagramie, z kolei Twitter wyświetla podgląd publikowanych z Instagrama linków.
Więcej: http://www.proto.pl/aktualnosci/podglad-instagramowych-postow-wraca-na-twittera
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Świat pozycjonowania także dostarczył wiele aktualizacji, głównie dotyczących wyszukiwarki Google. Branża SEO w zasadzie zmienia się z dnia na dzień. Jednakże aktualizacje algorytmu Google zawsze wzbudzają wiele emocji, gdyż mają bezpośredni i znaczący wpływ na pozycje w rankingu wyszukiwania. Tak zwane core update to tylko jedna z wielu istotnych dla pozycjonerów aktualizacji, które miały miejsce w ostatnim czasie.
Nowa aktualizacja algorytmu Google
Jak informuje Google jeszcze w listopadzie zostanie wydana nowa aktualizacja podstawowego algorytmu. Aktualizacja ma rozpocząć się 17 listopada, która jak zazwyczaj będzie trwała kilka dni lub tygodni. Zmiany zapewne będą wprowadzane małymi krokami, dlatego w najbliższym czasie można spodziewać się zmian w rankingu wyszukiwania. Będzie to spowodowane ponowną oceną jakości treści jaka została opublikowana na witrynach od ostatniej aktualizacji. Nowa aktualizacja nie gwarantuje odzyskania wcześniej utraconych pozycji, w wyniku wcześniej wprowadzanych zmian w algorytmie.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-broad-core-algorithm-update-november-2021/427373/
Nowe funkcje lokalnego wyszukiwania
Google wprowadza nowe funkcje wyszukiwania lokalnego, a jest to spowodowane zwiększeniem liczby wyszukań wiadomości lokalnych, typu: „wiadomości blisko mnie”. Nowe funkcjonalności mają pomóc użytkownikom w łatwiejszym znalezieniu odpowiednich treści. Dlatego w wynikach wyszukiwania, możemy znaleźć: karuzela wiadomości lokalnych, karuzela top stories, lokalne Tweety. Google również udostępniło nowe narzędzia dla dziennikarzy, dzięki którym mogą oni dodać lokalne dane do swoich artykułów.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-launches-new-local-search-features/427348/
Awaria Google Cloud
W Listopadzie miała miejsce awaria sieci Google Cloud, gdzie zostały wyłączone witryny na całym świecie. Użytkownicy był wyświetlany błąd 404 „Page not Found”. W wyniku awarii zostały wyłączone m.in. witryny takie jak: Snapchat, Discord, Spotify, a także wiele innych dużych witryn. Problem na szczęście został szybko rozwiązany. Jak możemy się dowiedzieć z przekazanych informacji, awaria dotyczyła Google External Proxy Load Balancer.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-cloud-outage/427280/
Google: aktualizacja algorytmu spamu zakończona
Aktualizacja spamu w Google została zakończona i została wdrożona w wynikach wyszukiwania na całym świecie. Warto zauważyć, że to już kolejna aktualizacja tego typu w tym roku, głównie dlatego, że Google od lat zaciekle walczy ze spamerskimi witrynami. Blokuje strony, które nakłaniają użytkownika do podania danych osobowych, zainstalowania złośliwego oprogramowania, a także witryny podszywające się pod renomowane witryny, obejmują oszustwa phisingowe. Warto zauważyć, że Google blokuje strony niezależnie od tego czy spam jest celowy, czy wynika z ataku hakerskiego. Dlatego zaatakowane witryny, również mogą być traktowane jako spam.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-rolls-out-november-2021-spam-update/425956/
Czy jakość witryny można zmierzyć?
John Mueller z Google potwierdził, że jakość witryny nie można zmierzyć jednym wynikiem. Jak wyjaśnia Google nie może pokazać dokładnej metryki jakości, której używa. Może to prowadzić do nadużyć ze strony wydawców, a z drugiej strony utrudniło by to pracę nad poprawą tej metryki. Dodatkowo warto zauważyć, że miara jakości to nie jedna liczba, a wiele algorytmów , która są związane z jakością. John Mueller w swojej wypowiedzi wspomina, że może pewnego dnia będzie dostępny pewien rodzaj miernika związanego z jakością witryny.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/can-site-quality-be-quantified-search-console/426964/
Google o witrynach autorytatywnych
John Mueller wyjaśnia dlaczego artykuły na stronie autorytatywnej nie są indeksowane i mówi, że ciężko jest nazwać witrynę autorytatywną, jeśli zawiera ona tylko 30 artykułów. Dodatkowo jeśli witryna przerwała publikowanie nowych treści na jakiś czas, Google podchodzi do takiej witryny bardziej krytycznie. Dlatego nowe artykuły mogą nie być indeksowane jak poprzednio. Z czasem może się to zmienić jeśli Google zauważy, że witryna ma więcej do zaoferowania. Dodaje również, że nie widzi on problemu w indeksowaniu treści przez wyszukiwarkę. Zauważa on jednak, że podchodzą bardziej krytycznie do treści jakie są indeksowane.
Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-authoritative-site/426888/
Nowy Pagespeed Insights
Kilka tygodni temu ogłosiło aktualizację jednego z flagowych narzędzi jakim jest PageSpeed Insights. Jak informuje Addy Osmani z Google, narzędzie teraz jest bardziej intuicyjne oraz lepiej wykorzystuje dane rzeczywiste i laboratoryjne. Druga dość konkretna zmiana to zmiana adresu URL, gdzie znajduje się narzędzie. Dane laboratoryjne oraz terenowe zostały oddzielone w bardzo widoczny sposób, a co ciekawsze został dodany wynik oceny Core Web Vitals.
Więcej: https://searchengineland.com/google-rolling-out-the-new-in-pagespeed-insights-376066
Lighthouse 9.0 - aktualizacja
Wraz z aktualizacją PageSpeed Insight została wydana nowa wersja Lighthouse 9.0 . Dostęp można uzyskać przez wiersz poleceń Chrome Canary lub przez PageSpeed Insight. W najnowszej wersji zostały odświeżone raporty, a także wprowadzono zmiany w interfejsie Lighthouse API. Umożliwiają one mierzenie wydajności podczas ładowania strony oraz podczas interakcji ze stroną. Wszystkie aktualizacje mają pomóc programistom w tworzeniu stron, które w pełni spełniają wymagania użytkownika i sprawiają zadowolenie.
Więcej: https://developer.chrome.com/blog/lighthouse-9-0/
Obecnie niemal każda kampania reklamowa obejmuje Google Ads. Dlatego też warto przyjrzeć się także zmianom i nowościom właśnie z tego obszaru. Google samo w sobie zmienia się w zasadzie codziennie, bez przerwy. Nic więc dziwnego, że także narzędzia reklamowe od Google są poddawane dość częstym aktualizacjom, aby nie tylko ułatwić promocję w internecie firmom, ale także usprawnić poszukiwania użytkownikom i potencjalnym klientom.
Edytor Google Ads 1.8
Google wypuściło nową wersję edytora. Najnowsza odsłona narzędzia będzie posiadała szereg nowych funkcji. Strona przegląd – podobna do strony przeglądu w panelu Google Ads. Automatyczne stosowanie rekomendacji – nowy widok umożliwiający automatyczne stosowanie niektórych rekomendacji. Obsługa rozszerzeń połączeń opartych na zasobach – Edytor w pełni obsługuje rozszerzenia połączeń oparte na zasobach. Obsługa rozszerzeń cen opartych na zasobach - Edytor w pełni obsługuje rozszerzenia cen oparte na zasobach. Obsługa rozszerzeń objaśnień dotyczących hoteli opartych na zasobach -
Edytor w pełni obsługuje rozszerzenia objaśnień dotyczących hoteli oparte na zasobach.
Obsługa aplikacji opartych na zasobach - Edytor w pełni obsługuje rozszerzenia aplikacji oparte na zasobach. Kampanie w sieci reklamowej w Gmailu tylko do odczytu – Kampanie Display Gmail nie są już obsługiwane.
Obsługa większej ilości typów rekomendacji – Edytor obsługuje następujące rekomendacje:
- „Użyj rozszerzenia kierowania”
- „Grupy reklam nie mają żadnych słów kluczowych”
- „Twórz reklamy w pustych grupach reklam”
- „Przenieś niewykorzystane budżety”
- „Dodaj elastyczne reklamy displayowe”
Zaktualizowany proces logowania - Proces logowania nie wymaga już kopiowania i wklejania tokena z przeglądarki do Edytora Google Ads. Wskaźnik siły reklamy Discovery - Edytor Google Ads obsługuje teraz wskaźnik siły reklamy dla reklam Discovery i Discovery Carousel. Rekomendacje docelowego CPA dla kampanii w sieci reklamowej, Discovery oraz Video for action.
Nowa wersja edytora to przede wszystkim lepsze targetowanie oraz sprawniejsze zarządzanie kampanią. Jak w każdym przypadku, aktualizacje Google służą zarówno ułatwieniu pracy promującym się firmom, jak i usprawnieniu korzystania z wyszukiwarki użytkownikom.
Więcej: https://support.google.com/google-ads/editor/answer/10956737
Konwersje stacjonarnej sprzedaży a inteligentne określanie stawek
Reklamodawcy chcący wykorzystać kampanie Google Ads w celu sprzedaży w sklepie stacjonarnym mogą teraz optymalizować swoje kampanie pod kątem transakcji, a nie tylko wizyt jak miało to miejsce do tej pory, używając strategii inteligentnego określania stawek. Jeśli celem kampanii jest na przykład zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym, reklamodawcy mogą przesyłać własne dane o zakupach, aby na ich podstawie optymalizować stawki w kampaniach w sieci wyszukiwania i kampaniach produktowych pod kątem konwersji polegających na sprzedaży w sklepie.
Dzięki temu można korzystniej zarządzać kampaniami Google Ads. Wykorzystanie transakcji w optymalizacji kampanii oraz inteligentne określanie stawek wpłynie pozytywnie zarówno na sprzedaż offline, jak i online.
Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/11354538
Inteligentne kampanie zakupowe
Microsoft wprowadza inteligentne kampanie Zakupowe. Są one połączeniem tradycyjnych kampanii zakupowych, automatycznego określania stawek, remarketingu oraz uniwersalnego śledzenia zdarzeń. Jak zapewnia Microsoft, kampanie te mają pomóc wyświetlić reklamy właściwym użytkownikom we właściwym czasie, zwiększając współczynnik konwersji i obniżając koszty. Przydatne wskazówki przy konfiguracji inteligentnej kampanii zakupowej:
- Start na ogólnym ROASie ( szerszy zakres )
- Odpowiedni budżet na naukę
- Szczegółowy plik danych o produktach
- Łączenie produktów w jak najmniejszą ilość kampanii
Jeśli Microsoft się nie myli, wyświetlanie reklam odpowiednim użytkownikom w najbardziej odpowiednim czasie, nie tyko zwiększy konwersję przy jednoczesnym obniżeniu kosztów, ale także wpłynie na ogólną efektywność kampanii. Dokładniejsze targetowanie może przynieść wielu nowych klientów, natomiast remarketing pomoże w ponownym zainteresowaniu osób, które już znają naszą stronę internetową.
Więcej: https://about.ads.microsoft.com/en-us/blog/post/november-2021/smart-shopping-campaigns-and-november-product-updates
Podsumowanie
Regularne śledzenie nowości branżowych pozwala na uniknięcie niemiłych niespodzianek oraz na szybkie dostosowanie się do aktualnie panujących trendów oraz zasad. Dzięki temu jesteśmy gotowi na ewentualne potwierdzenie pogłosek o płatnych treściach na Instagramie, wiemy, że skoki lub spadki w pozycjach rankingowych w ciągu najbliższych dni lub tygodni to wynik regularnego core udpate Google. W naszych prasówkach przedstawiamy przydatne informacje, co stanowi ogromne źródło wiedzy o nowinkach branżowych. Zachęcamy do lektury przyszłych prasówek.