Branża eventowa oraz targowa doświadczyła w ostatnim czasie poważnych wstrząsów. Wszystko za sprawą pandemii, której nie dało się przewidzieć, a co za tym idzie, odpowiednio do niej przygotować. W związku z zaistniałą sytuacją firmy musiały na pewien czas całkowicie zaniechać organizacji wydarzeń w klasycznej formie.
Znaczna część przedsiębiorców, próbując dostosować działalność do zmieniających się warunków, przyspieszyła digitalizację, mającą na celu pomóc utrzymać się na powierzchni, w jakże trudnych dla branży czasach. Niezależnie od tego czy wykorzystano w tym celu sprawdzone i znane od lat rozwiązania, czy innowacje będące odpowiedzią na realne potrzeby użytkowników, możemy wyróżnić najlepsze praktyki w zakresie UX zarówno dla przedstawicieli branży eventowej, jak i organizatorów targów.
Spis treści:
- Projektowanie z myślą o różnych grupach odbiorców oraz ich potrzebach
- Najbliższe wydarzenia, czyli wyeksponuj to co najważniejsze
- Co, kiedy i gdzie, czyli informacje, które interesują użytkowników najbardziej
- Komunikuj aktualny status wydarzenia
- Łatwe odnajdywanie wydarzeń z danej kategorii lub branży
- Pokieruj uwagą użytkownika poprzez odpowiednie rozplanowanie treści na podstronach wydarzeń
- Wydarzenie to nie wszystko, pomóż użytkownikowi w dotarciu, znalezieniu noclegu, czy nawet odnalezieniu ulubionej restauracji
- Streszczenie
- Podsumowanie
Projektowanie z myślą o różnych grupach odbiorców oraz ich potrzebach
Organizatorzy targów zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo zróżnicowana może być ich grupa docelowa. Targi różnią się w tej kwestii od klasycznych wydarzeń kierowanych do szerszej publiczności, takich jak np. koncerty, czy wystawy. Organizując bowiem targi, z jednej strony podejmuje się działania w celu przyciągnięcia zwiedzających, a z drugiej wystawców. Uczestnictwo obu tych grup jest konieczne do zorganizowania udanych targów. Jest to więc zespół naczyń połączonych.
Brak wystawców nie wygeneruje zainteresowania ze strony zwiedzających i odwrotnie. Dodatkowo mamy jeszcze grupę organizatorów targów, którzy nie muszą być właścicielami obiektu, w którym odbywa się wydarzenie. Firmy posiadające powierzchnię wystawienniczą, będą kierować więc swoją ofertę również do tej grupy. Tymczasem zarówno wystawcy, zwiedzający, jak i organizatorzy mają skrajnie różne potrzeby oraz cele.
Warto o tym pamiętać i przed rozpoczęciem projektowania lub redesignu opracować persony, które będą reprezentować poszczególne grupy użytkowników.
Źródło: https://www.targikielce.pl/.
Najbliższe wydarzenia, czyli wyeksponuj to co najważniejsze
Ścieżka użytkownika w witrynie może przyjmować różne formy. Zaczynając od pierwszych etapów styku użytkownika ze stroną tj. strony wejścia, którą może być np. podstrona konkretnego wydarzenia lub strona główna, poprzez podstrony pośredniczące, aż po stronę wyjścia.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Niezależnie od tego, które ścieżki dominują na danej stronie, warto wyeksponować na niej jedną z najważniejszych dla branży eventowej i targowej sekcji – najbliższe wydarzenia. To właśnie w tej sekcji użytkownicy najczęściej poszukują kluczowych dla siebie informacji. W tym zakresie dobrze więc zadbać o:
- Wyświetlenie sekcji z nadchodzącymi wydarzeniami wysoko na stronie głównej tak, aby była widoczna jeszcze nad linią załamania.
Źródło: https://www.mtp.pl/pl/.
- Możliwość przejścia do listy wydarzeń z dowolnego miejsca na stronie.
Źródło: https://www.excel.london/.
Co, kiedy i gdzie, czyli informacje, które interesują użytkowników najbardziej
Warto zwrócić uwagę na to, że użytkownicy, pozyskując informacje oraz decydując się na ewentualnie uczestnictwo w danym wydarzeniu, zadają sobie trzy kluczowe pytania:
- Co? – informuj, czego dotyczy wydarzenie. Formułuj nazwę wydarzenia tak, aby była ona możliwie najbardziej precyzyjna. Dodatkowo dodaj na stronę zakres tematyczny eventu lub jego program. Użytkownik musi być zainteresowany tematyką wydarzenia. Jeżeli nie będzie ona wystarczająco ciekawa dla danej osoby, to nie podejmie ona dalszych wysiłków zmierzających do pogłębienia wiedzy o wydarzeniu, nie wspominając już o podjęciu kroków w celu wzięcia w nim udziału.
- Kiedy? – powiedz użytkownikowi kiedy odbędzie się wydarzenie, poinformuj o dacie oraz czasie trwania. Jeżeli masz możliwość, pokaż szczegółowy plan eventu, aby użytkownik mógł sprawdzić, czy jest on zgodny z jego zainteresowaniami. Jest to bardzo ważna informacja, ale w przeciwieństwie do tematyki wydarzenia to kwestia, co do której użytkownik może iść na kompromis. Nawet jeżeli konkretny termin nie będzie dla niego w pełni dogodny, to ze względu na ciekawy temat może się dostosować.
- Gdzie? – zakomunikuj, gdzie odbędzie się wydarzenie. Użytkownicy nie powinni mieć złudzeń co do miejsca, w którym odbywa się wydarzenie. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron, które agregują eventy odbywające się w różnych lokalizacjach.
Źródło: https://www.eventfinda.com.au/.
Komunikuj aktualny status wydarzenia
Jedna z heurystyk Jakoba Nielsena mówi o tym, aby informować użytkownika o statusie systemu. Warto tę zasadę zastosować również w przypadku stron z wydarzeniami. Jeżeli prezentujemy wydarzenia, które aktualnie się odbywają, to poinformujmy o tym fakcie użytkownika np. poprzez etykietę „Trwające”:
Źródło: https://www.targikielce.pl/.
Jeżeli natomiast do rozpoczęcia wydarzenia zostało niewiele czasu, to, zamiast wyświetlać jego datę, napiszmy „Dziś”. Dzięki temu użytkownik będzie w stanie szybciej przyswoić czas, w którym odbędzie się wydarzenie. Pokazując samą datę użytkownik musi „przetrawić” w głowie, jaki jest dziś dzień i zestawić to z terminem eventu:
Źródło: https://www.eventbrite.co.uk/.
Łatwe odnajdywanie wydarzeń z danej kategorii lub branży
Jak ustaliliśmy w poprzedniej części niniejszego artykułu, to czego dotyczy wydarzenie, jest najważniejszą rzeczą z perspektywy użytkownika. Jeżeli nie będzie on w stanie uczestniczyć w konkretnym evencie, to może szukać alternatyw. Z kolei inni użytkownicy biorący udział w wydarzeniu, mogą zacząć szukać okazji do uczestnictwa w imprezach o podobnej kategorii tematycznej. Nie każ im przedzierać się przez listę, na której ręcznie muszą przeglądać interesujące ich wydarzenia.
Jeżeli liczba kategorii wydarzeń nie jest duża, możemy wyświetlić je bezpośrednio nad listą kategorii w jednej linii:
Źródło: https://www.excel.london/.
W przypadku, gdy podobnych imprez jest więcej, możemy zaprezentować je w formie listy rozwijalnej:
Źródło: https://www.targikielce.pl/.
Warto zadbać również o poziomy przepływ użytkowników. Pokażmy na podstronie wydarzenia inne imprezy tego samego organizatora lub eventy z tej samej kategorii tematycznej. Użytkownicy na pewno to docenią.
Źródło: https://www.eventbrite.co.uk/.
Pokieruj uwagą użytkownika poprzez odpowiednie rozplanowanie treści na podstronach wydarzeń
Żyjemy w czasach bardzo dużego natłoku informacji. Jako ludzie nie jesteśmy w stanie przetworzyć wszystkich docierających do nas komunikatów, dlatego selekcjonujemy je z nadzieją, że te znalezione pozwolą nam zrealizować założony cel. Wchodząc na stronę internetową, użytkownicy skanują ją wzorkiem w poszukiwaniu interesujących ich informacji, wyłapując przy tym „słowa klucze”. Projektując podstronę wydarzenia, zadbajmy o takie rozplanowanie treści, które sprawi, że użytkownik będzie mógł szybko odnaleźć pożądane informacje. Poniżej kilka zasad, o których warto pamiętać:
- Informacje o dacie oraz lokalizacji powinny zostać wyodrębnione od pozostałych treści. Warto dodać do nich również ikony, które przyciągną dodatkową uwagę. Pamiętajmy też o rozdzieleniu daty, godziny, ulicy, czy miasta na osobne linie - dzięki temu zwiększymy przejrzystość.
Źródło: https://www.eventbrite.co.uk/.
- Pokaż program wydarzenia, rozbijając wszystkie jego punkty na osobne pozycje. Podaj też czas trwania eventu oraz krótki opis tego, czego on dotyczy. Jeżeli wydarzenie trwa kilka dni, to pokaż program z podziałem na konkretny dzień. Nawet jeżeli nie masz dedykowanej funkcjonalności pozwalającej na przejrzystą prezentację programu, to zastosuj np. tabelę, która będzie znacznie przystępniejsza niż ściana tekstu.
Źródło: https://taropak.pl/pl/.
- Przedstaw najważniejsze informacje o wydarzeniu, dzięki którym użytkownik będzie mógł szybko pozyskać podstawowe informacje na jego temat. Po przeczytaniu takiej pigułki wiedzy odwiedzający będzie w stanie zdecydować, czy jest zainteresowany i powinien wgłębić się w kolejne treści, czy jednak poszukać innego wydarzenia.
Źródło: https://www.eventbrite.co.uk/.
- Zapewnij użytkownikowi dostęp do kluczowego CTA z każdego miejsca strony. Niezależnie, czy mowa o urządzeniach desktopowych, czy mobilnych odwiedzający powinien mieć szybki dostęp do odnośnika przekierowującego do zakupu biletu. Można go umieścić po prawej stronie, gdzie jako blok będzie przewijał się razem z witryną lub też w TOPie strony.
Źródło: https://www.skiddle.com/.
Wydarzenie to nie wszystko, pomóż użytkownikowi w dotarciu, znalezieniu noclegu, czy nawet odnalezieniu ulubionej restauracji
Uczestnicząc w danym wydarzeniu, musimy pomyśleć o tym, jak na nie dojechać, gdzie zjeść, a jeżeli event odbywa się w znacznej odległości od domu, to również o noclegu. Uczestnicy wydarzeń mają więc szereg potrzeb, które muszą zostać zaspokojone. Dzięki pomocy w załatwieniu tak kluczowych ze względów organizacyjnych kwestii możemy zapewnić użytkownikowi unikalne doświadczenia, które sprawią, że chętniej do nas powróci w przyszłości, jeżeli tylko będzie taka okazja. Ma to szczególne znaczenie jeżeli wydarzenie, które organizujemy, jest cykliczne i odbywa się np. co roku.
O czym należy więc pamiętać, organizując eventy?
- Pokaż lokalizację wydarzenia. Korzystając z popularnych wtyczek np. Google Maps, ułatwiasz użytkownikowi nawigację do miejsca docelowego.
Źródło: https://www.eventbrite.co.uk/.
- Powiedz, w jaki sposób uczestnicy mogą dostać się na wydarzenie. W zależności od sytuacji uczestnicy mogą podróżować samochodem, samolotem, czy pociągiem. Pokaż użytkownikom, jakie mają możliwości w kontekście najpopularniejszych środków transportu. Oczywiście większość tych informacji można i tak znaleźć w Internecie, ale zamieszczając je na jednej zbiorczej podstronie, oszczędzasz użytkownikowi cennego czasu na poszukiwanie i selekcję informacji.
Źródło: https://www.mtp.pl/pl/.
- Pomóż znaleźć nocleg lub dostarcz informacji o bazie hotelowej. W czasie kiedy odbywa się duże wydarzenie, obłożenie w okolicznych hotelach może być naprawdę spore. Taka sytuacja może powodować trudności ze znalezieniem noclegu. Nie zostawiaj użytkownika samego z problemem. Dostarcz informacji o bazie hotelowej lub nawet pomóż znaleźć nocleg.
Źródło: https://www.targikielce.pl/.
- Dostarcz informacji o restauracjach. Jeżeli uczestnicy mogą znaleźć restaurację w obiekcie, to zakomunikuj, w którym dokładnie miejscu. Część użytkowników może chcieć zjeść na mieście, tej grupie również warto przedstawić polecane restauracje.
Źródło: https://www.expokrakow.com/pl/.
Streszczenie
- Strony z branży eventowej i targowej powinny być dopasowane do rozbudowanej grupy docelowej i uwzględniać potrzeby – uczestników, wystawców oraz organizatorów wydarzeń, którzy często są jedynie najemcami powierzchni wystawienniczej.
- Witryna musi przedstawiać kluczowe z perspektywy uczestników informacje, dotyczące nie tylko samego eventu, ale też innych kwestii, takich jak np. hotele, czy dojazd.
- Jedną z najważniejszych sekcji na stronach z branży eventowej i organizatorów targów są najbliższe wydarzenia.
- Kluczowe CTA (kierujące do zakupu biletu) powinno być prezentowane na każdej części strony, niezależnie czy na urządzeniach desktopowych, czy mobilnych.
Podsumowanie
Stosowanie dobrych praktyk UX pozwoli Ci zaprojektować stronę, która będzie spełniała potrzeby użytkowników, a co za tym idzie, umożliwi im efektywniejszą realizację zakładanych celów. Projektując witrynę, czy aplikację dla branży eventowej warto pamiętać o szerszym kontekście ścieżki użytkownika. Bez względu na to, czy organizujemy specjalistyczne wydarzenia, duże wydarzenia dla szerokiego grona, czy stawiamy na eventy online, powinniśmy zapewnić użytkownikom możliwość szybkiego dotarcia do pożądanych informacji.
Odpowiednie wyeksponowanie daty i godziny wydarzenia, miejsca oraz tematu ma bardzo duże znaczenie, ale nie zapominajmy o tym, że użytkownicy muszą dowiedzieć się również tego, jak dotrzeć do miejsca docelowego. Pamiętajmy o tym, że lista wydarzeń jest tym, co naszych użytkowników interesuje najbardziej, a więc zadbajmy o jej odpowiednie wyeksponowanie. Jednocześnie pamiętajmy o zapewnieniu możliwości odnajdywania innych podobnych wydarzeń, które potencjalnie mogą zainteresować użytkownika.