Jak zwiększyć współczynnik konwersji w sklepie internetowym?

Eksperci Izby Gospodarki Elektronicznej przygotowali Poradnik Performance Marketing, w którym Mateusz Bober z Ideo Force mówi, jak zwiększyć współczynnik konwersji w średnich i dużych sklepach internetowych, a użytkownika uczynić klientem.
6 października 2020

Ideo Force jest członkiem Izby Gospodarki Elektronicznej. W tym roku e-Izba w ramach projektu edukacyjnego Performance Marketing dla e-sklepów oraz platform sprzedażowych, przygotowała Poradnik Performance Marketing. Autorami poszczególnych publikacji zamieszczonych w Poradniku są specjaliści, członkowie grupy merytorycznej e-Izby. Wśród nich jest Mateusz Bober, Expert in Digital Channel Analitics w Ideo Force. Publikacja jest podzielona na cztery części i skierowana do osób zarządzających małymi, średnimi i dużymi sklepami internetowymi. Poruszane zagadnienia dotyczą technik afiliacji, zwiększania konwersji, mierzenia efektywności i praktyk z zakresu deduplikacji.  

Jak zwiększyć współczynnik konwersji w sklepie i utrzymać użytkownika w procesie zakupowym?

Optymalizacja konwersji nie jest jednorazowym działaniem, a ciągiem zdarzeń. Ze względu na zmienność czynników wpływających na zachowania użytkowników i aspektów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego, działania usprawniające konwersję rozpatrujemy w kontekście procesu. Co zrobić, żeby uzyskiwać jak najlepsze wyniki optymalizacji strony? Nasz specjalista mówi, że warto skoncentrować się na kilku obszarach:

  • poprawnej konfiguracji narzędzi,
  • zidentyfikowaniu potencjalnych problemów,
  • określeniu przyczyn występowania problemów,
  • poszukiwaniu najlepszych rozwiązań przy pomocy testów A/B,
  • elementach strony wpływających na konwersję.

e-izba

Konfiguracja narzędzi

Kilkuetapowa optymalizacja wymaga regularnego powtarzania. Do tego niezbędne są narzędzia statystyczne takie, jak np. Google Analytics, Yandex Metrica, czy Matomo Analytics, a także narzędzia do analizy jakościowej – Hotjar, Mouseflow, Clicktale oraz narzędzia do testów A/B, czyli Google Optimize, Omniconvert, Optimizely bądź VWO.

Podczas korzystania z Google Analytics koniecznie sprawdźmy ustawienia, w tym:

  • prawidłowe zbieranie danych demograficznych i zainteresowań,
  • posiadanie odpowiednich widoków, np. główny zawierający wykluczenie firmowego IP,
  • włączenie funkcji User-ID i śledzenia użytkowników na różnych urządzeniach,
  • dodanie listy wykluczeń na bramki płatności,
  • zbieranie danych w opcji ulepszonego e-commerce.

Problemy na stronie sklepu

Optymalizacja konwersji zawsze odbywa się przy analizie ilościowej, pozwalającej na określenie potencjalnych problemów na stronie. Bez poznania zachowań użytkowników nie jesteśmy w stanie wspomóc proces sprzedaży, ani też podjąć się opracowania rozwiązań, które usprawnią dotychczasowe działania. Kluczowe w diagnozie jest udzielenie odpowiedzi na podstawowe pytania, wśród których możemy wymienić:

  • Jakie podstrony stanowią wejście do naszego sklepu internetowego?
  • Czy możemy wyszczególnić podstrony jednego typu charakteryzujące się odsetkiem odrzuceń powyżej średniej i różnice między nimi?
  • Czy użytkownicy chętnie przeglądają na stronie sekcję „podobne produkty”?
  • Czy użytkownicy kontaktują się telefonicznie po to, by uzyskać informacje o produkcie?
  • Na jakim etapie koszyka zakupowego użytkownik opuszcza stronę sklepu?
  • Z jakich filtrów korzystają osoby odwiedzające e-sklep?

Przyczyny problemów

Jeśli znamy już problemy, istotne jest poznanie przyczyn wstępowania określonych zjawisk. Mateusz podaje przykład porzucania koszyka na drugim etapie. To właśnie w tym miejscu, powinniśmy się zastanowić co powoduje, że użytkownik rezygnuje. Pomoże nam analiza jakościowa, czyli analiza nagrań użytkowników. Na uwagę zasługują kwestie takie, jak na przykład:

  • sposób korzystania z filtrów zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych,
  • prawidłowe wyświetlanie strony głównej, podstrony kategorii, kart produktowych i koszyka na wszystkich urządzeniach,
  • miejsca na stronie sklepu, które wzbudzają największe zainteresowanie użytkowników,
  • elementy przeszkadzające w procesie zakupowym i rozpraszające uwagę użytkownika.

Wykonujemy kompleskowe badania stron internetowych. Zadbamy o Twój e-commerce. Napisz do nas.


Testy A/B

Po znalezieniu problemów i poznaniu elementów wymagających naprawy, czas na dopasowanie najlepszego rozwiązania. Jest to możliwe dzięki testom A/B. Testy prowadzimy w kilku etapach: określamy zmienne, definiujemy hipotezę, konwersję, oczekiwany poziom ufności badania oraz wielkość grupy badanej, odczytujemy wyniki testu i implementujemy zmiany.

Kolejność prowadzenia testów A/B wynika z wpływu danego obszaru na konwersję i łatwości testowania. Hipoteza powinna zawierać stwierdzenie „Jeżeli…, to…, ponieważ…”, czego przykładem jest „Jeżeli dodamy informację o czasie dostawy w karcie produktu, to zwiększymy współczynnik konwersji o 8%, ponieważ większy odsetek użytkowników dowie się o szybkim czasie wysyłki, co poprawi prawdopodobieństwo zakupu”. Celem testów w e-commerce jest przychód. Podczas implementacji musimy przygotować i wprowadzić wersję B testowanego elementu, a po uruchomieniu testu odczytać wyniki, w czym pomoże narzędzie Google Optimize.

Do elementów, których usprawnienie pomoże zwiększyć konwersję, zaliczamy:

  • wyszukiwarkę wewnętrzną,
  • zamówienia przez telefon,
  • wygodne formy dostawy i płatności,
  • informacje o liczbie sprzedanych produktów,
  • filtry i wiele innych.

Jeśli działasz w branży e-commerce i szukasz sposobów na zwiększenie lub utrzymanie sprzedaży oraz metod na skuteczne mierzenie działań, zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem Mateusza Bobera i Poradnikiem e-Izby Performance Marketing.

Mateusz Bober
AUTOR
Senior UX/UI Designer, Team Leader
tel.723 988 859
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy