Niniejszym artykułem rozpoczynamy 3-częściowy cykl instrukcji, jak korzystać z Senuto.
Senuto to platforma służąca do planowania, monitorowania oraz optymalizowania marketingu prowadzonego w Google. Pozwala usprawnić działania z zakresu pozycjonowania.
Spis treści:
1. Krok 1. Wyszukiwanie fraz w Bazie słów kluczowych
- Wyszukiwanie według frazy, URL lub domenie
- Podstawowe statystyki
- Personalizacja wyników
- Sortowanie wyników: podstawowe filtry
- Wyszukiwanie pytań zadawanych w Google
- Wyszukiwanie słów zależnych
2. Krok 2. Wyszukiwanie fraz w Analizie widoczności
3. Podsumowanie
Wyszukiwanie fraz w Bazie słów kluczowych
Wyszukiwanie według frazy, URL lub domenie
Podstawowym narzędziem do wyszukiwania słów kluczowych w Senuto jest Baza słów kluczowych. Od niej zacznijmy nasze poszukiwania. Baza słów kluczowych Senuto wyróżnia się tym, że podaje propozycje słów kluczowych powiązanych znaczeniowo (czyli nie tylko tzw. long-tail keywords).
Przykład: po wpisaniu frazy kredyt otrzymasz zarówno kredyt hipoteczny kalkulator (long-tail keyword), jak i chwilówki oraz pożyczki (frazy powiązane semantycznie).
Aby rozpocząć proces, wpisz w okno frazę, URL lub adres domeny, dla których chcesz wyszukać propozycje słów kluczowych. Możesz wyszukać frazy w wielu różnych językach i krajach.
Zdj. W okno wpisz frazę, URL lub adres domeny, dla których chcesz wyszukać frazy. Źródło: app.senuto.com
Podstawowe statystyki
Po chwili otrzymasz listę propozycji słów kluczowych dla swojego zapytania. Dla każdej z fraz otrzymasz informację na temat:
- średniej miesięcznej liczby wyszukiwań,
- sezonowości (również w rozbiciu na poszczególne miesiące),
- liczby wyrazów, z której się składa,
- CPC (a dodatkowo również CPC max oraz CPC min)
- wyników rozszerzonych, które pojawiają się po wpisaniu tej frazy w Google.
Wygląd tabeli możesz dostosować samodzielnie, a wyniki da się eksportować do pliku xlsx. Dodatkowo frazy na liście możesz zapisać jako swój zestaw słów kluczowych, do którego wrócisz później poprzez menu po lewej stronie.
Zdj. Dostosowanie widoku tabeli w Bazie słów kluczowych. Źródło: app.senuto.com
Personalizacja wyników
Wyniki w tabeli możesz dowolnie spersonalizować, dopasowując je do własnych potrzeb. Aby to zrobić, skorzystaj z menu po prawej stronie. Obecnie dostępne są 3 sposoby zaawansowanej personalizacji wyników:
- Dopasowanie:
- wąskie – na liście pozostaną wyłącznie frazy typu long-tail, czyli takie, które zawierają wpisaną przez Ciebie frazę.
Zdj. Przykład wyników dla frazy kredyt z dopasowaniem wąskim. Źródło: app.senuto.com
- szerokie – na liście wyników oprócz słów typu long-tail, znajdą się również frazy powiązane semantycznie. Dopasowanie szerokie jest ustawione domyślnie.
Zdj. Przykład wyników dla frazy kredyt z dopasowaniem szerokim. Źródło: app.senuto.com
- Domeny – w tym miejscu możesz zawęzić wyniki tylko do tych słów kluczowych, na które widoczne są wybrane domeny. Z rozwijanej listy możesz wykluczyć te witryny, których frazy Cię nie interesują.
Zdj. Personalizacja wyników za pomocą filtru domeny. Źródło: app.senuto.com
- Filtry językowe – jeśli poszukujesz wyłącznie takich fraz, które zawierają konkretne rzeczowniki, czasowniki lub przymiotniki, w tym miejscu możesz to skonfigurować. Podobnie jak w przypadku domen, zaznacz lub odznacz wyrazy, do których mają zostać zawężone wyniki na liście.
Zdj. Personalizacja wyników za pomocą filtrów językowych. Źródło: app.senuto.com
Sortowanie wyników: podstawowe filtry
Po dopasowaniu wyników do swoich preferencji, możesz je również posortować, korzystając ze standardowych filtrów:
- słowo kluczowe
- wyniki rozszerzone
- średnia miesięczna liczba wyszukiwań
- liczba wyrazów
Korzystając z filtru słowa kluczowe, możesz ograniczyć wyniki na liście tylko do takich fraz, które zawierają dane słowo, są mu równe, na nie się kończą lub zaczynają. W tym miejscu zawęzisz również wyniki tylko do takich propozycji, które zawierają określony ciąg znaków.
Zdj. Filtr słowo kluczowe w Bazie słów kluczowych. Źródło: app.senuto.com
W przypadku filtra wyniki rozszerzone listę otrzymanych fraz możesz posortować według tych propozycji, które zawierają określone typy wyników rozszerzonych lub rodzaj fraz w wynikach wyszukiwania Google.
Zdj. Filtr wyniki rozszerzone w Bazie słów kluczowych. Źródło: app.senuto.com
Średnia miesięczna liczba wyszukiwań to kolejna metryka, według której możesz posortować propozycje fraz kluczowych w Senuto. Wpisz liczbę określającą popularność frazy w ciągu miesiąca i oznacz, czy słowa kluczowe na liście mają być mniej, bardziej czy tak samo popularne.
Zdj. Filtr śr. mies. liczba wyszukiwań w Bazie słów kluczowych. Źródło: app.senuto.com
Ostatni filtr to liczba wyrazów, który pomoże Ci znaleźć słowa o długim (lub dłuższym) ogonie. Wystarczy wpisać liczbę słów i ustawić rodzaj dopasowania.
Zdj. Filtr liczba wyrazów w Bazie słów kluczowych. Źródło: app.senuto.com
Aby ustawić wyniki w kolejności rosnącej lub malejącej, wystarczy kliknąć na nagłówek wybranej kolumny.
Wyszukiwanie pytań zadawanych w Google
W znalezieniu pytań powiązanych z konkretną frazą pomoże Ci raport Pytania, w którym działają wszystkie opisane powyżej sposoby filtrowania oraz sortowania wyników.
Zdj. Wyniki raportu Pytania w Bazie słów kluczowych. Źródło: app.senuto.com
Wyszukiwanie słów zależnych
Słowa zależne to słowa powiązane z daną frazą w sposób semantyczny, czyli znaczeniowy. Pomagają one zbudować kontekst wokół frazy głównej, pod którą chcesz optymalizować wybraną stronę. Dodaj je np. w treści artykułu, który przygotowujesz na określony temat.
O bliskości powiązania proponowanego słowa zależnego z wpisana przez Ciebie frazą mówi metryka współczynnik zależności – do swojego artykuły wybierz te, których współczynnik jest wyższy od 5.
Zdj. Wyniki raportu Słowa zależne w Bazie słów kluczowych. Źródło: app.senuto.com
Wyszukiwanie fraz w Analizie widoczności
Raport Pozycje
Mniej standardowym źródłem pomysłów na słowa kluczowe jest moduł Analiza widoczności. W przeciwieństwie do Bazy słów kluczowych nie służy ona do typowego wyszukiwania fraz, ale mimo to pomoże rozbudować Twoją listę słów kluczowych o niezwykle cenne pozycje. Wszystko dlatego, że w Analizie widoczności podejrzysz wszystkie słowa, na jakie widoczna jest Twoja konkurencja i każdy inny serwis zaindeksowany w polskim Google.
Aby znaleźć słowa, na jakie widoczny jest wybrany serwis, wpisz adres jego domeny i przejdź do raportu Pozycje. Znajdziesz tam tabelę wszystkich fraz kluczowych z bazy Senuto, na jakie analizowany serwis wyświetla się w wynikach organicznych.
Możesz je dowolnie filtrować i sortować, a następnie porównać z frazami, które już zgromadziłeś na swojej liście.
Narzędzie Analiza konkurencji
Ułatwieniem powyższego procesu jest narzędzie Analiza konkurencji, które pozwala znaleźć tzw. content gap, a więc słowa kluczowe, na które jedna domena jest widoczna w SERP, a druga nie. Dodatkowo istnieje możliwość wygenerowania listy fraz, na które w Google konkurenci się wyświetlają, a Ty nie, i odwrotnie.
Zdj. Narzędzie Analiza konkurencji. Źródło: app.senuto.com
Podsumowanie
Dzięki narzędziom Senuto proces wyszukiwania słów kluczowych jest prosty i szybki, a jednocześnie kompleksowy. Wciąż rosnąca baza fraz znajduje zastosowanie dla ponad 40 języków, a dodatkowe raporty i możliwości sortowania wyników pozwalają na ich dostosowanie do własnych potrzeb.
Autorem tekstu jest
Karolina Matyska, Content Marketing Manager w Senuto
Pisze, komunikuje i zarządza treściami w Senuto, a przy tym dobrze się bawi i daje upust swojej kreatywności. Z wykształcenia lingwistka, co w połączeniu z SEO i marketingiem daje bardzo satysfakcjonujące ją połączenie. Podróżuje ile może, medytuje, a czasem biega kilometry po lesie z podcastem w uszach.