Jak stworzyć nazwę taką, która będzie wpadała odbiorcom w ucho na długo i od razu wzbudzi same dobre skojarzenia? Jak wyróżnić się nazwą z tłumu na konkurencyjnym rynku? Jakie czynniki wziąć pod uwagę na etapie projektowania nazwy?
Spis treści:
- Dobra nazwa marki, czyli jaka?
- Od czego zacząć tworzenie nazwy i na co zwrócić szczególną uwagę podczas tego procesu?
- Metody, które możesz wykorzystać do stworzenia nazwy dla swojego brandu
- Jak stworzyć nazwę?
- Kiedy i dlaczego warto zlecić tworzenie nazwy copywriterowi?
- Jak sprawdzić dostępność nazwy i ją zastrzec, czyli co nieco o kwestiach prawnych
- Streszczenie
- Podsumowanie
Dobra nazwa marki, czyli jaka?
Istnieje przekonanie, że dobra nazwa to połowa sukcesu. Jednak, aby ją stworzyć, trzeba przejść pewien proces. Dobra nazwa marki powinna od samego początku być przemyślana pod względem komunikacyjnym. Co to oznacza?
Dla klientów powinna być łatwa do wymówienia, ale przede wszystkim musi definiować Ciebie, Twój biznes i być zgodna z Twoimi wartościami biznesowymi. Twoja marka przez nazwę nie powinna kojarzyć się negatywnie, dlatego jej głównym zadaniem jest to, żeby pasowała do Twojego biznesu i przyciągała innych jak magnes. Dzięki niej w pewien sposób podkreślisz to, jak chcesz być postrzegany przez potencjalnych klientów.
Drugim dość ważnym powodem, o którym warto pamiętać podczas tworzenia własnej nazwy jest to, że nazwa będzie określała Twój biznes przez wiele lat, dlatego powinna być wybierana z nastawieniem na długoterminowe używanie, czyli po prostu być taka, abyś bez problemu korzystać z niej w przyszłości i stworzyć np. własną firmę.
Dobra nazwa jest przemyślana, układa w głowie odbiorców pewne obrazy, które marce dają tożsamość. Wywołuje pewne skojarzenia, które sprawiają, że daną usługę lub produkt odbiorcy kojarzą tylko z Tobą i Twoją marką. Ale gdy dociera do głowy głos rozsądku czasem zdarza się, że to pierwsze zauroczenie nazwą pryska niczym bańka mydlana. Dlaczego tak się dzieje?
- Łatwa do zapamiętania – mówi się, że dobra nazwa to taka, którą można łatwo zapamiętać. Sporo w tym prawdy, ale to nie powinien być jedyny wyznacznik tego, czy nazwa jest rzeczywiście dobra.
- Prosta – popularne powiedzenie brzmi, że siła tkwi w prostocie. Tak samo w przypadku nazw, które według pewnego badania naukowego przeprowadzonego przez Adama L. Altera i Daniela M. Oppenheimera, mają większą skuteczność i większy potencjał sprzedażowy. Im prostsza nazwa, tym łatwiejsza do zapamiętania dla klientów.
- Krótka – nazwy krótkie łatwiej zapamiętać i nie trzeba poświęcać zbyt dużo czasu, aby wpisać adres domeny w pasku wyszukiwarki internetowej. To powód, dla którego wiele osób tworzy krótkie nazwy, które szybko wpadają w ucho, przyciągają uwagę i których nie sposób pomylić z żadnymi innymi.
- Niezbyt długa – przyjęło się, że im krótsza nazwa, tym lepsza, ponieważ wtedy klienci mogą ją łatwiej zapamiętać. Jeśli jednak wpadnie Ci do głowy dłuższa, nieco bardziej skomplikowana w wymowie nazwa również warto wziąć ją pod uwagę.
- Chwytliwa, dźwięczna – nośność nazwy to drugi wyznacznik tego, czy jest dobra. Powinna być chwytliwa, aby każdy ją bez trudu zapamiętał i mógł bez wątpliwości zapisać.
- Z wolną domeną internetową – wybór dobrej nazwy powinien być poprzedzony sprawdzeniem dostępności domeny.
- Budząca tylko dobre skojarzenia, które budują świadomość marki w głowach odbiorców – wbrew pozorom skojarzenia związane z Twoją przyszłą nazwą są bardzo ważne dla klientów. To właśnie od nich zależy, w jaki sposób Twoi potencjalni klienci będą kojarzyć Twoją markę.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Właśnie dlatego tak istotne jest to, aby dokładnie przemyśleć jaki dana nazwa ma wydźwięk, z czym się kojarzy i możliwie jak najbardziej obiektywnie ocenić, czy te skojarzenia są pozytywne i zgodne z Twoimi oczekiwaniami co do nazwy i tego, jak ma być ona odbierana przez klientów.
- Oryginalna – warto wymyślić nazwę, która będzie tylko Twoja i która dzięki temu będzie mocno konkurencyjna. To również w pewien sposób doskonała metoda, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i wyróżnić się od innych firm, które będą działać w Twojej branży. To trudne zadanie, ale nie zniechęcaj się, bo na pewno wpadniesz na świetny pomysł, jak nazwać firmę, produkt lub usługę.
- Dopasowana do Ciebie i w pewien sposób do branży, w której działasz – tutaj jednak dobrą wskazówką jest to, aby nie sugerować się tym, jakie nazwy funkcjonują w branży i nie tworzyć zbyt prostych nazw np. z końcówką -ex.
- Przyszłościowa i ponadczasowa – dobra nazwa to taka, z której będziesz korzystać bardzo długo i której atrakcyjność nie minie nawet po wielu latach.
Od czego zacząć tworzenie nazwy i na co zwrócić szczególną uwagę podczas tego procesu?
Najpierw zastanów się, jaką markę chcesz stworzyć i do jakich klientów chcesz trafić. Zastanów się nad tym, jakie masz oczekiwania odnośnie do swojej nazwy i zwróć szczególną uwagę na to, co Ci się w nazwach podoba.
Dokładne sprecyzowanie własnych oczekiwań naprawdę wiele Ci ułatwi i pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu. Znajdź skojarzenia, które jak najdokładniej definiują Twoją markę. Najlepiej takie, które sprawią, że klienci będą kojarzyć markę właśnie z Tobą. Każdą utworzoną nazwę najpierw przeczytaj na głos, a dopiero potem eliminuj je ze stworzonej listy aż do momentu, gdy zostanie na liście tylko kilka z wybranych nazw.
Na samym początku bardzo istotne jest to, aby pomyśleć o tym, z jakimi skojarzeniami ma się Twoja marka kojarzyć potencjalnym odbiorcom i nad tym, aby było to związane jak najbardziej z Twoją marką.
Metody, które możesz wykorzystać do stworzenia nazwy dla swojego brandu
Zastanawiasz się, jak wymyślić nazwę marki?
Pomogą Ci w tym proste metody, dzięki którym złapiesz dobre flow i na pewno coś ciekawego wymyślisz. Najpierw jednak miej na uwadze, aby w stanie flow wypisać jak najwięcej propozycji, które potem będą wykorzystane do opracowania nazwy.
Oto kilka metod, z których możesz skorzystać zawsze wtedy, ilekroć potrzebujesz wymyślić nazwę dla swojej marki, produktu lub usługi.
- Słowa już istniejące w danym języku – to jedna z najprostszych metod, aby stworzyć coś naprawdę wyjątkowego i zapamiętywalnego!
- Krótkie nazwy opisowe związane z danym zawodem, branżą, niszą, w której chcesz działać.
- Przeciwieństwa słów – to metoda, z której warto skorzystać wtedy, gdy chcesz stworzyć naprawdę oryginalną nazwę, ale brakuje Ci pomysłów, z jakich jeszcze metod skorzystać. Wykorzystanie przeciwnych słów po to, aby stworzyć z nich nazwę dla swojej marki może się okazać bardzo dobrą metodą.
- Użyj swojego nazwiska – Bardzo często dobrym pomysłem na nazwę dla marki lub firmy jest zainspirowanie się własnym nazwiskiem, jeśli np. jest krótkie lub dźwięczne. Przykładem są tu słynni braci McDonald's lub David Ogilvy, który założył jedną z największych na świecie agencji reklamowych wszech czasów sygnowanych własnym nazwiskiem – Ogilvy.
- Synergia słów – Takim sposobem powstała dźwięczna nazwa FranklinCovey dla produktów pomagających lepiej planować i ułatwiających organizację czasu. Inspiracją dla tej nazwy były dwie osoby: Benjamin Franklin i Stephen Covey, od których nazwisk powstała marka produktów w 1997 roku.
Skorzystanie z tej metody łączenia wyrazów jest dość proste i na pewno sprawi Ci dużo inspiracji, dlatego warto z tego sposobu skorzystać na samym początku tworzenia nazwy. Drugi przykład to DropBox.
Neologizmy – ta metoda polega na wymyślaniu nowych słów, z których można skorzystać, żeby wymyślić własną nazwę. Dobrym pomysłem jest połączenie jej np. ze znanymi już skojarzeniami, a nuż widelec wpadniesz na coś naprawdę świetnego!
Jak stworzyć nazwę?
Proces kreatywny tworzenia nazwy najlepiej rozpocząć od zastanowienia się nad skojarzeniami. Bardzo pomocną metodą wymyślenia nazwy jest wypisanie na kartce papieru wszelkich skojarzeń, które tylko wpadną Ci do głowy, a później eliminowanie tych, które do Ciebie z jakiegoś powodu nie przemawiają.
Kilka wskazówek dla Ciebie podczas tworzenia nazwy dla swojej marki:
- przemyśl dokładnie nazwy, które masz na swojej liście pod kątem wcześniejszych wskazówek: chwytliwości, łatwości w zrozumieniu, długości, dostępności domeny,
- odrzucaj nazwy, które są akronimami – dlaczego to dobra metoda selekcji nazw? Przede wszystkim takie nazwy nie wzbudzają żadnych skojarzeń w głowach odbiorców, dlatego tę metodę od razu odrzucić,
- zapytaj innych o zdanie – jeśli nie możesz się zdecydować, dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie obiektywnych opinii o nazwach, aby mieć szersze spojrzenie na dany pomysł,
- nie wybieraj nazw, które są choć trochę podobne do konkurencji, ponieważ zbyt duże podobieństwo pomiędzy jedną nazwą a konkurencyjną sprawi, że klient nie będzie w stanie Cię odróżnić,
- przejrzyj swoje notatki ze skojarzeniami i zrezygnuj z tych nazw, które wzbudzają negatywne skojarzenia lub takie, z którymi nie chcesz się kojarzyć swoim klientom,
- upewnij się co do znaczenia poszczególnych słów, z których ma składać się Twoja nazwa.
Kiedy i dlaczego warto zlecić tworzenie nazwy copywriterowi?
Dlaczego wymyślenie jednej nazwy jest takie trudne? Ilekroć zdarzyło Ci się pomyśleć w ten sposób, to wiedz, że wymyślenie naprawdę dobrej nazwy nie jest takie proste. Nie jest tak nawet wtedy, gdy zlecasz wymyślenie nazwy copywriterowi, ponieważ jest to dość żmudny proces, który wymaga myślenia kreatywnego, przeanalizowania konkurencyjnych nazw, a także dokładnego poznania branży, w której dana firma działa.
W takim procesie ważna jest również analiza SWOT marki, czyli mocnych i słabych stron, która ma ogromne znaczenie na etapie tworzenia strategii marki, ale również jest ważna w namingu. Jeśli choć raz próbowałeś/aś stworzyć nazwę, to wiesz, że to zadanie nie należy do najłatwiejszych. Jeśli mimo prób samodzielnego stworzenia nazwy czujesz, że nie wpadłeś na nic niezwykłego lub jeśli w swojej opinii nie stworzysz niczego ciekawego lub nadal z jakichś powodów nie masz przekonania do stworzonej nazwy, to zdecydowanie warto zlecić stworzenie nazwy copywriterowi. To odpowiednia osoba, która stworzy dla Ciebie oryginalną nazwę marki, która wyróżni Twoją markę na konkurencyjnym rynku.
Przykłady ciekawych nazw, które mogą Cię zainspirować do stworzenia własnej nazwy
- Cisco to przedsiębiorstwo informatyczne, które początek swojej nazwie zawdzięcza miastu San Francisco. Branding firmy jest inspirowany kablami mostu Golden Gate.
- Marka Budweiser powstała dzięki pewnemu czeskiemu miastu nieopodal Pilsen, które dziś jest znane jako Budejovice.
- Sun Microsystems to nazwa, która powstała dzięki połączeniu słów z nazwy Stanford University Networks.
- Danone to nazwa, która powstała od pierwszych trzech liter imienia syna właściciela. Dodał do tego one, czyli jedyny i tak mamy Danone!
- Bridgestone to inspiracja zaczerpnięta z języka japońskiego, która jest dokładnie nazwą przetłumaczoną z tego języka i oznacza kamienny most. To przykład marki, której nazwa ma się kojarzyć klientom z wytrzymałością ich produktów.
- Coca-cola powstała dzięki połączeniu słów od liści koki i orzechów kola.
- CVS to skrót od takich wartości jak convenience (wygoda), value (wartość) i service (serwis).
- SONY powstało w wyniku synergii słów: "sonus" z języka łacińskiego, które oznacza dźwięk i słówka z amerykańskiego slangu "sonny", które określa młodego mężczyznę, który jest na bieżąco z nowymi technologiami i nie przegapi żadnego newsa!
- Nabisco to nic innego jak skrótowa nazwa National Biscuit Company, czyli od amerykańskiego producenta ciasteczek.
- Toyota pierwotnie miała nazywać się Toyoda (od nazwiska swojego właściciela), ale okazało się, że jest to zbyt trudne do wymówienia, dlatego nieco zmiękczono nazwę.
- Reebok to nic innego jak nazwa zainspirowana afrykańską antylopą reebok.
Jak możesz zauważyć takich przykładów w namingu jest naprawdę sporo, ale powyższe inspiracje pokazują, że jest wiele sposobów, by stworzyć nazwę oryginalną, dzięki której zapadniesz w pamięć klientom.
Kilka inspiracji od znanych marek, czyli jak nazywały się marki, które znają dzisiaj wszyscy i jakie historie się za nimi kryją?
Gdy przejdziesz już przez proces tworzenia nazw, na pewno będziesz się zastanawiać nad tym, jak to było, gdy właściciele znanych i cenionych już marek były na tym samym etapie co Ty teraz i musiały stworzyć swoje nazwy. Wiedz jednak, że w ich przypadku również nie było to łatwe zadanie. Zanim powstały legendarne dziś nazwy, niektóre marki miały je zupełnie inne.
Niewiele osób wie, że coca-cola powstała jako trunek, który pomógł jej właścicielowi przetrwać silne bóle po ranie, którą miał po wojnie secesyjnej. Twórca coca-coli był uzależniony od morfiny i kokainy. Coca-colę opatentował amerykański farmaceuta John S. Pemberton w wieku 55 lat. Jednak pierwotnie nazwa tego napoju miała być inna, czyli Pemberton's French Vine Cola. Na początku napój zawierał alkohol, a dopiero później z niego zrezygnowano. Ostatecznie wybrano krótką i chwytliwą nazwę Coca-cola, którą zaczerpnięto od składników.
A jak powstała nazwa wyszukiwarki internetowej Yahoo? Stworzyła ją pewna para, która zaczerpnęła nazwę z powieści Jonathana Swifta "Podróże Guliwera". Pierwszym pomysłem na nazwę wyszukiwarki było "David and Jerry's Guide to the World Wide Web", co byłoby trudne do zapamiętania i zbyt długie dla milionów użytkowników wyszukiwarki.
Historia powstania nazwy Apple jest świetnym przykładem, że czasem można wpaść na dobry pomysł inspirując się swoim otoczeniem. Steve Jobs bardzo często był na diecie owocowej i pracował w sadzie jabłkowym. Marzył o tym, by nazwa jego firmy była dość prosta i nie sugerowała odbiorcom wprost do tego, czym się zajmował. Padło na nazwę Apple, która jest dość prosta, tak jak minimalistyczny design produktów marki.
IKEA to nazwa, która jest akronimem. Pierwsze dwie litery to inicjały jej założyciela – Ingvara Kamprada, który w młodości dorastał na farmie o nazwie Elmtaryd w pobliżu wsi Agunnaryd. Jak nietrudno się domyślić, pozostałe dwie litery były inspirowane tymi miejscami.
A jak było z Zarą? To miała być Zorba! Właściciel zainspirował się starym filmem "Grek Zorba" z 1964 roku. Stworzył pierwszy sklep w północnej Hiszpanii w 1975 roku nieopodal baru o tej samej nazwie! Odezwał się do niego właściciel baru i powiedział, że jego nazwa jest dość myląca. Co zrobił Amancio Ortega? Miał już stworzoną formę szyldów reklamowych, ale postanowił zmienić w nazwie kilka liter i tak powstała Zara!
Z kolei, marka Toys "R" Us, która powstała po II wojnie światowej specjalizowała się w produkcji dziecięcych zabawek. Jednak z czasem rozszerzyła ofertę również o atrakcje dla dzieci w każdym wieku! Chciała ujednolicić dwie marki - z meblami dziecięcymi i rozrywką i tak powstało Toys "R" Us!
Jak sprawdzić dostępność nazwy i ją zastrzec, czyli co nieco o kwestiach prawnych
Jeśli masz już wybraną nazwę, to kolejnym krokiem jest zweryfikowanie tego, czy nie jest już zastrzeżona przez kogoś innego. To bardzo ważne, dlatego nie możesz pominąć tego etapu na etapie wybierania nazwy. W przeciwnym razie ryzykujesz np. naruszeniem praw autorskich majątkowych, jeśli się okaże, że wymyślona nazwa już od dawna istnieje i ktoś inny z niej korzysta.
Warto dokładnie to sprawdzić, aby nie naruszyć praw własności innych osób. O tym, jak zastrzec nazwę marki możesz przeczytać na moim blogu. Pewnie się zastanawiasz, jak możesz sprawdzić, czy wybrana nazwa jest wolna? Wystarczy najpierw zrobić research w sieci, sprawdzić czy nazwa wyświetla się w wynikach wyszukiwania i sprawdzić czy nikt z niej nie korzysta.
Kolejnym krokiem jest zweryfikowanie czy domena dla danej nazwy jest wolna czy ktoś inny z niej korzysta. Następny etap to dokładne przeszukanie nazwy w bazach różnych urzędów, aby mieć pewność, że jeśli wybierzesz właśnie tę nazwę, to nie naruszasz praw autorskich innych osób. W tym celu należy sprawdzić wybraną nazwę w następujących bazach:
- bazy Urzędu Patentowego RP,
- przejrzeć dokładnie bazy EUIPO, czyli Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej,
- bazy WIPO - Światowej Organizacji Własności Intelektualnej,
- TMview, czyli bazę ze znakami towarowymi i wzorami.
Streszczenie
- Dobra nazwa marki powinna od samego początku być przemyślana pod względem komunikacyjnym.
- Dla klientów powinna być łatwa do wymówienia, ale przede wszystkim musi definiować Ciebie, Twój biznes i być zgodna z Twoimi wartościami biznesowymi.
- Twoja marka przez nazwę nie powinna kojarzyć się negatywnie.
- Pamietaj, że nazwa będzie określała Twój biznes przez wiele lat, dlatego powinna być wybierana z nastawieniem na długoterminowe używanie.
- Dobra nazwa jest przemyślana, układa w głowie odbiorców pewne obrazy, które marce dają tożsamość.
- Nazwa Twojej marki powinna być: oryginalna, dopasowana do Ciebie i w pewien sposób do do branży w której działasz, przyszłościowa i ponadczasowa.
- Zastanawiasz się, jak wymyślić nazwę marki? Skorzystanie z tej metody łączenia wyrazów jest dość proste i na pewno sprawi Ci dużo inspiracji, dlatego warto z tego sposobu skorzystać na samym początku tworzenia nazwy. Drugi przykład to DropBox.
- W procesie tworzenia nazwy ważna jest analiza SWOT marki, czyli mocnych i słabych stron, która ma ogromne znaczenie na etapie tworzenia strategii marki, ale również jest ważna w namingu.
- Jeśli masz już wybraną nazwę, to kolejnym krokiem jest zweryfikowanie tego, czy nie jest już zastrzeżona przez kogoś innego. Warto dokładnie to sprawdzić, aby nie naruszyć praw własności innych osób.
Podsumowanie
Zaprojektowanie dobrej nazwy to złożony proces, który wymaga myślenia strategicznego i kreatywnego, researchu, czasu, analizy i zastanowienia się nad tym, na jakich wartościach chcesz budować swoją markę. Warto postępować według powyższych wskazówek, a jestem pewna, że stworzysz ciekawą nazwę dla swojej marki, która odróżni Cię od konkurencji, będzie w 100 % Twoja, a klienci ją zapamiętają.