28 mln internautów w czerwcu 2019 r. korzystających zarówno z urządzeń mobilnych, jak i desktopów, według badania przeprowadzonego przez GEMIUS/PBI, aktywnie korzystało z Internetu. Sezon urlopowy nie powstrzymuje użytkowników przed aktywnościami online. Co więcej, w 2019 r., nastąpił wzrost ilości kupujących o 6 punktów procentowych z poziomu 56% do 62% wszystkich internautów. Co można z tego wywnioskować? Konieczność działań na rzecz promocji swojego e-commerce!
Spis treści:
- Jak przygotować swój e-sklep?
- Mniej teorii a więcej case’ów!
- Czego szukasz drogi użytkowniku?
- Jak konwertować nie przepalając budżetu?
- Wszystkie promocje już były, oryginalność!
- Ile może kosztować optymalizacja sklepu internetowego z artykułami sportowymi?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Rośnie zainteresowanie zdrowym trybem życia oraz aktywnością fizyczną w polskim społeczeństwie. Generalnie coraz chętniej się ruszamy – chodzimy na długie spacery, jeździmy na rowerach i ćwiczymy na siłowniach. Według badań opublikowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, mniej więcej 1/5 Polaków (w wieku 15-69 lat) uprawia regularnie sport. Jeśli do tej grupy zostanie zaliczona jazda na rowerze, jej wielkość wzrośnie do 30%!
Polacy uprawiający sport,
źródło: Poziom aktywności fizycznej Polaków 2018, Kantar Publik, Ministerstwo Sportu i Turystyki
Należy się spodziewać, że odsetek ten będzie z roku na rok rósł. Potwierdza to także MultiSport Index 2019 – badanie przeprowadzone przy współpracy Benefit System i Kantar TNS. Wynika z niego, że aż 64% Polaków jest aktywnych fizycznie. Najchętniej jeździmy na rowerach, biegamy i spacerujemy.
Źródło: MultiSport Index 2019
Główną przyczyną uprawiania sportu jest zdrowie.
Jak przygotować swój e-sklep?
Jeden z poprzednich artykułów poświęcony był dobrym praktykom dla e-commerców oferujących zdrową żywność. Niektóre z działań będą się oczywiście pokrywać, ze względu na uniwersalność kroków tj. konieczność optymalizacji e-sklepów. Niezależnie czy oferujesz zdrową żywność, buty czy części samochodowe, są aspekty, o które koniecznie musisz zadbać. Jeśli zatem zapoznałeś się z poprzednim artykułem, w którym rozpisane były optymalizacje, możesz śmiało przejść do kolejnego akapitu J. Dla tych, którzy zaczynają cykl artykułów o promocji e-sklepów, kilka słów o ich optymalizacji. Od czego zacząć? Od wielkiej czwórki e-commercowej! Czyli:
Po krótce – audyt SEO powinien być podstawą dla każdej strony – niezależnie czy jest stroną contentową, czy e-sklepem. Nawet jeśli aktualnie witryna jest na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, należy zadbać o jej optymalizację i aktualny stan. Dobry audytor jest w stanie znaleźć obszary do optymalizacji nawet pozornie dobrych stron i nie jest to wynikiem starania się udowodnić klientowi, że posiada złą stronę, a jedynie pokazać szczegóły, które mogą mieć znaczenie.
Google nieustannie wprowadza optymalizacje, zmiany, nowości, które mają znaczenie na późniejsze pozycje fraz. To jest też powodem nieprzewidzianych spadków pozycji witryn, które często są obserwowane, mimo braku wprowadzania zmian na stronie, czy zmian w działaniach SEO. Dlatego, nawet gdy strona była optymalizowana rok, kwartał, miesiąc wcześniej, to nie oznacza, że jest zoptymalizowana pod aktualne standardy. Dlatego tak ważne jest, aby zawierając umowę z agencją na usługę pozycjonowanie, zwracać uwagę, czy w ofercie jest również stała optymalizacja.
Do posiadaczy stron i sklepów każdego dnia dołączają nowe brandy, więc nawet posiadając pozycję lidera, należy pamiętać o ciągłym doskonaleniu swojej strony www – w myśl sentencji – „Kto nie idzie do przodu, ten się cofa.” - Johann Wolfgang von Goethe. W przypadku e-commerców to zdanie jest wyjątkowo trafione i bardzo realne. Audyt SEO może być powiększony o elementy users exeprience, które skupiają się na podstawowych optymalizacjach strony pod użytkownika – tzw. Audyt SEO poszerzony. Rekomendowany jest przy małych i średnich wielkościach stron.
Bardziej zdecydowanym krokiem jest inwestycja w kompleksowy audyt UX, który zawiera wyniki analizy testów A/B, makiet czy testów na użytkownikach. Im szczegółowiej przeanalizujemy naszą stronę, tym bardziej będzie ona przystępna dla użytkowników, i… robotów Google.
Wchodząc w temat robotów Google, przejdźmy do pozycjonowania oraz contentu, które dzisiaj mocno się ze sobą pokrywają. Opisy kategorii, artykuły na blogu, opisy produktów to zadania dla copywrittera, ale ze zdecydowanego polecenia specjalistów SEO.. którzy nasycone treścią strony będą linkować.
Podsumowując, strona przygotowana dzięki tym 4 zabiegom może być dalej promowana przy pomocy mediów społecznościowych, płatnych kampanii, mailingów czy przy wykorzystaniu influencer marketingu. Jednak po kolei…
Mniej teorii a więcej case’ów!
Jak topowe e-sklepy sportowe przygotowały swoje strony?
Dużych e-commerców oferujących odzież sportową jest wiele. Zarówno te krajowe, jak i zagraniczne, które podjęły walkę o pozycję lidera na polskim rynku. Konkurencja jest dziś spora, więc i starania e-sklepów są coraz intensywniejsze.
Dzień dobry Martes sport!
Na stronie głównej sklepu martes pierwsze co wyświetla się użytkownikom, to duże slajdery informujące o aktualnych promocjach, nowych kolekcjach, które przykuwają uwagę i zachęcają do zakupów. Co więcej, użytkownik na początku otrzymuje 10% rabat, który jest motywacją do zrobienia większych zakupów.
Przechodząc niżej, Ekspert UX klaszcze w dłonie na widok butonów z podstawowymi informacjami, jak zwrot i dostawa, jak opinie i informacje wzbudzające zaufanie czy bezpieczeństwo zakupów. Użytkownik, przechodząc niżej, może dokonać kolejnego wyboru, czy chce poczytać artykuły na blogu martes sport, czy dokonać zakupów w najbliższym, stacjonarnym sklepie. A co poniżej? Oczywiście upragniony opis kategorii nasycony frazami kluczowymi z dodatkowym linkowaniem wewnętrznym, z którymi użytkownik (oraz roboty Google!) mogą się zapoznać (i zaindeksować). Miód na pozycjonerskie oczy!
Ale.. czy i tutaj obyło się bez potencjału do poprawy?
Martes sport również ma pewne luki w jakości linkowania. Jakie?
Przede wszystkim powinien zadbać o profil zaufanych linków z wysokim wskaźnikiem trust flow! Martes, trochę więcej wizytówek, artykułów, stron zapleczowych! J
Zdecydowanie przydałoby się trochę bardziej rozbudować opisy kategorii oraz zadbać o interesujące, porywające wpisy na blogu.
Zapraszamy do tablicy Decathlon!
Pomijając funkcjonalności, które posiada Decathlon, a które pojawiły się w Martes sport, czym możemy się inspirować?
„Tak” dla pop-upu z informacją o możliwości bycia na bieżąco z aktualnościami, „tak” dla livechatu, który ułatwia szukanie informacji i pomocy, i wielkie TAK dla tematycznych, sezonowych bannerów. Dlaczego? Ktoś, kto wchodzi na stronę Decathlonu, szukając wygodnych klapek na basen, widzi slajder na pół strony z nurkującym dzieciakiem i... uświadamia sobie, że przecież faktycznie fajnie by było ponurkować!
Kolejnym niewątpliwym plusem są dedykowane zakładki i opisy wykorzystywane przez Decathlon.
Gdy przejdziemy na inną kartę, Decathlon motywuje nas do powrotu.
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest precyzja w możliwości wyboru produktu. To duże ułatwienie dla użytkowników, którzy szukają konkretnego modelu, koloru lub typu produktu. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że nabywca, przechodząc przez dziesiątki kart nieposortowanych produktów zniechęci się przed zakupem. „Nie” dla..
Obszar do poprawy?
..NIE dla zbyt dużej ilości zakładek do wyboru. Użytkownik dzisiaj jest dość leniwy, ma mało czasu, chce dokonać szybkiego wyboru. Dlatego, gdy wyszukuje słowo kluczowe „rower”, to nie interesuje go polowanie na „zwierzynę”, siatkówka plażowa, fitness czy golf. Gdy użytkownik już precyzyjnie określa, czego szuka, nie utrudniajmy mu możliwości dotarcia i znalezienie tego produktu, bo to może go zniechęcić, a niekoniecznie zmotywować do uprawiania nowej dzieciny sportu.
W przypadku nagłówków H1 zdania są podzielone. Jedni uważają, że mają one duże znaczenie, pozostali uważają, że małe, lub wcale. Jednak, mimo wszystko warto o nie zadbać, np. H1 – Decathlon - sklep z odzieżą sportową.
I tu nie obyło się bez problemów z contentem. Jest to dość popularne przy dużych e-sklepach, które mają rozbudowaną strukturę produktową i nieidące za tym rozbudowane treści. Proponujemy postawić teraz na rozwój treści.
Decathlon również mógłby popracować nad strukturą zaufanych linków, ale trzeba przyznać, że widać starania się o wysokie pozycje. Intensywne nasycenie ilością linków w sieci, w porównaniu z konkurencją, robi wrażenie.
Po sprawdzeniu struktury linków obu stron aż chce się je porównać. I nie ma takiego, który nam tego zabroni, porównujmy zatem!
Jak widać na powyższym wykresie, Decathlon zostawił Martes sklep daleko w tyle, jeśli chodzi o ilość słów kluczowych zarówno w TOP10, jak i TOP50. Oba sklepy z artykułami sportowymi są już wysoko w wynikach wyszukiwania, jednak pozycja Decathlonu jest stabilniejsza. No cóż, każdy kiedyś dopiero zaczynał.:)
Analizując pozostałych konkurentów widać, że Decathlon większość z nich zostawił w tyle, jeśli chodzi o ilość linków prowadzących do strony, ale jak z jakością?
Podsumowując, nawet topowe sklepy z odzieżą sportową mają obszary, które wymagają poprawy. W każdej z nich przydałby się ponowny audyt i wdrożenie nowych optymalizacji, aby sklep był odpowiedni pod aktualne standardy Google.
W przypadku dużych sklepów, linki, które one zdobywają, często generują zadowoleni/niezadowoleni konsumenci, linkując produkty w swoich wypowiedziach i działając wówczas korzystnie na SEO. Niezależnie jednak od zajmowanej pozycji w wynikach wyszukiwania, Google nie zapewnia żadnej stronie wysokiej pozycji na zawsze. Należy pamiętać o rosnącej konkurencji, która pewnego dnia może prześcignąć Decathlon, Martes czy intersport.pl w drodze do lidera w wynikach wyszukiwania.
Duży sklep, sporo optymalizacji... Jak zmniejszyć czas i zacząć generować przychody?
Jeśli zależy nam na szybkim działaniu i promowaniu sklepu przed wdrożeniem optymalizacji, możemy zacząć reklamować stronę przez media społecznościowe. Założenie profilu, obrandowanie, stworzenie grafik i niezbędnych tekstów reklamowych, wymaga mniej czasu, niż przeprowadzenie audytu strony, wdrożenie zmian i nasycenie jej treścią. Kampanie płatne przed przygotowaniem sklepu nie są najbardziej rekomendowanym działaniem, ale w rękach profesjonalistów możliwym do realizacji z sukcesem. Możesz utworzyć swój sklep na profilu w mediach społecznościowych, promować produkty w nim umieszczone, a gdy nabywca produktów będzie chciał je zakupić, wówczas zostanie przekierowany bezpośrednio na stronę płatności w sklepie.
www.blueiron.pl
Po wdrożeniu optymalizacji sklepu rekomenduje się dalej promowanie i dostarczanie produktów do promocji na Facebooku, aczkolwiek tu należy mieć świadomość, że przy dużych brandach, ze sporą ilością produktów może być to trudniejsze do monitorowania, aktualizacji i nadzorowania. Wówczas możliwe jest skorzystanie z opcji sklepu przy promocji konkretnej kolekcji lub aktualnych wyprzedaży. Zważywszy, że zarówno zaufanie do mediów społecznościowych, jak i ilość osób, które deklarują zakupy online, nieustannie rośnie, warto zoptymalizować profil swojego sklepu w mediach społecznościowych tak, aby użytkownik mógł sprawnie dokonywać w nim zakupów.
W przypadku sklepów, które media społecznościowe wykorzystują jedynie do budowania swojego brandu, bez wprowadzenia do nich zakładki „sklep”, możliwe jest dodawanie w postach linka kierującego do witryny, ale nasze doświadczenie pokazuje, że jest on mniej widoczny i rzadziej klikany niż oznaczony produkt w poście na grafice.
źródło: https://www.facebook.com/zalando.polska/, https://www.facebook.com/BlueironPL/
W przypadku profili z wykorzystaniem produktów oznaczaniem ich w postach, przynosi relatywnie lepsze efekty, zarówno pod względem klikalności, jak i wizualnym, ponieważ informacje o możliwości nabycia produktu pojawiają się w dwóch miejscach. Nie są przy tym nachalne, a stanowią jedynie ułatwienie dla użytkowników zainteresowanych nabyciem produktów.
Wyszukaj mnie, znajdź nas!
Twoja strona jest już zoptymalizowana pod względem wymagań Google: opisy kategorii, produktów zostały wprowadzone, site mapa, robot.txt, i kilkadziesiąt innych aspektów, które specjalista wypisał, a następnie wprowadziliście. Czas na treści. Prowadzisz sklep z odzieżą sportową, więc zleciłeś artykuł na proponowaną ilość minimum 5 000 znaków. Artykuł świetny, merytoryczny, nasycony frazami kluczowymi, ale nie w sposób nachalny. Czas na kolejne artykuły – buty do biegania, legginsy na siłownię. Trochę bardziej szczegółowe, więc zleciłeś artykuł już tańszemu copywritterowi, bo przecież takich fraz pobocznych masz sporo, więc inwestycja wydaje się już mniej istotna niż w przypadku głównej frazy związanej z Twoją działalnością „odzież sportowa”. Przychodzi dzień sądu, Google zaindeksował nam artykuły, które wcześniej specjalista SEO odpowiednio podlinkował linkami wartościowymi i tymi, które wpływają po prostu na strukturę linków, trochę mniej wartościowe, ale równie ważne. Szczęśliwie wydatki przełożyły się na efekty – najdroższy artykuł z frazą „odzież sportowa” króluje na pierwszym miejscu, buty do biegania za pierwszą 5, legginsy na siłownię trochę wyżej. WOW? Niestety nie. Przypomnij sobie, kiedy ostatni raz wpisałeś w wyszukiwarkę Google „sklep z elektrycznością” szukając lampki nocnej lub sklep ze szkłem, gdy planując romantyczną kolację, szukałeś kieliszków do wina.
Zanim zaczniesz inwestować w poszczególne frazy, upewnij się, że inwestycja z nich zwróci Ci się najszybciej. W górnych granicach popularności wyszukiwań w ciągu ostatnich 12 miesięcy fraza odzież sportowa wyszukiwana była zaledwie 100 razy. W tym znalazły się osoby, które szukają butów, baletek, spodenek, legginsów, topów, bluzek, opasek. Niekoniecznie wszystkie te produkty musisz mieć w swoim sklepie. Jeśli użytkownik, który dotrze na Twoją stronę dzięki tej frazie, nie znajdzie produktu, który go interesuje, będzie kojarzyć Twój brand z niepełną ofertą (nawet jeśli innych produktów masz dziesiątki – liczy się pierwsze wrażenie). Pamiętaj również, że wyszukiwana fraza ≠ klikana. Z tych 100 wyszukiwań ile mogło być finalnych konwersji? Może z 10 zdeterminowanych użytkowników zakupiło produkty na stronach, które się pojawiły w wynikach wyszukiwania, ale to i tak z pewnością po tym, jak przez jakąś chwilę musieli poszukać interesujących ich produktów w sklepie. Dlatego też ważna jest optymalizacja strony. Jeśli użytkownik, który trafi na Twoją stronę niekoniecznie z frazy, która go interesuje, intuicyjność Twojego sklepu powinna go bez problemu doprowadzić do miejsca docelowego.
Warto oczywiście zoptymalizować strony również pod tę frazę, ale niekoniecznie fokusować się szczególnie na niej.
Buty do biegania, legginsy, a może hantle? Czyli zaczynamy promocję.
Wybór frazy, od której warto zacząć promocję naszego sklepu z odzieżą sportową, zależny jest od naszej oferty. Aby dobrze dobrać kategorię, na której powinniśmy się skupić, musimy określić:
- Na które produkty możemy nałożyć racjonalnie najwyższą marżę?
Odpowiedź na to pytanie pozwoli nam na określenie z promocji, których produktów inwestycja powinna zwrócić się najszybciej. Udało Ci się podpisać korzystne warunki zakupu hantli od producenta, dzięki czemu możesz nałożyć na nie wyższą marżę, a i tak nie wprawi to w cenowe osłupienie nabywców? Genialnie. Korzystaj i promuj hantle ze swojej oferty. Odpowiednio nasyć kategorię frazami kluczowymi. Możesz napisać również artykuł na blogu, w którym przedstawisz przykładowe ćwiczenia dla kobiet i mężczyzn przy ich wykorzystaniu.
- Które z naszych produktów są najbardziej konkurencyjne?
Promocja tych produktów powinna wywoływać w użytkownikach największe zainteresowanie. Prowadzisz outlet butów do biegania nike? Świetnie! Pisz teksty, opisy kategorii z frazami wskazującymi jakie buty posiadasz, jakie modele, jakie są ich kluczowe zalety? Dodatkowo opublikuj artykuł na blogu, w którym napiszesz jak dobrać idealny dla siebie model.
- Które z Twoich produktów wywołują efekt WOW!
.. ale nie według Ciebie, ale Twoich klientów. Często jesteśmy tak zadowoleni z naszych produktów, że nie zwracamy uwagi na to, czy faktycznie są one równie atrakcyjne dla naszych klientów. Oczywiście, jeśli uważasz, że kategoria zawierająca legginsy na siłownię z własnym grawerem podbije rynek, to skup się na niej. Nasyć treścią, promuj, pisz o niej i czynnikach warunkujących jej wyjątkowość na blogu. Jeśli jednak minie jakiś czas, a inwestycja w promocję nie będzie się zwracać, przeanalizuj, które z artykułów wzbudzają realnie efekt WOW. Być może podstrona ze spersonalizowanymi bluzami nieustannie pikuje do góry, podbijając miesiąc w miesiąc przychody? Pamiętaj, to nieustanna, obiektywna analiza powinna być podstawą Twoich decyzji, a intuicja biznesowa podparta analizą sprawi, że Twoja strona i oferta będzie najbardziej pożądana przez użytkowników. Zauważyłeś, że te bluzy zamawiają duże firmy, a nie pojedynczy klienci? Stwórz dedykowaną dla nich kampanię reklamową i dotrzyj do większej ilości firm potencjalnie zainteresowanych bluzami z grawerem.
- Czym się wyróżnia oferta mojego konkurenta?
Czasem zdarza się, że, mimo posiadania genialnych produktów w swoim sklepie, konkurencyjnych ceny i oryginalnej, niespotykanej oferty, Twój konkurent zdobywa większość przychodów rynku. Jak to możliwe? Przecież wszyscy powinni widzieć, że to u mnie jest najtaniej. Mimo że oczywiście konsumenci kierują się ceną i przekłamaniem byłoby mówić, że jest inaczej, to jednak lubią słuchać historii i być ich częścią. Nie wystarczy dzisiaj mieć świetny produkt, należy zbudować wokół niego historię. Dlatego znani sportowcy promują ubrania, influencerzy intensywnie promują marki, a teksty na blogu opowiadają, co się zmieni w Twoim życiu, gdy włożysz buty sportowe NIKE.
Co mówi nam informacja, że buty te były wybrane przez jednego z najlepszych polskich piłkarzy? Jak wpłynie to na naszą grę, gdy tylko je założymy? Dokładnie to, co akurat wyklarowało się w Twojej głowie J. To samo pojawia się u innych nabywców, którzy zrobią wszystko by grać jak Robert Lewandowski J.
Wiadomym jest jednak, że kampania z Robertem Lewandowskim jest kosztownym przedsięwzięciem. Dlatego warto zainwestować we współpracę ze sportowcami o mniejszym zasięgu, ale takimi, którzy docierają dokładnie do naszej grupy docelowej.
Czego szukasz drogi użytkowniku?
Najlepiej to pytanie zadać spowiednikowi potrzeb użytkowników – Google Trends.
W przypadku frazy bardziej szczegółowej – buty do biegania ilość wyszukiwań jest podobna ilościowo do analizowanej odzieży sportowej. Jednak w tym wypadku mamy pewność, że są to użytkownicy zainteresowani konkretną kategorią z Twojego sklepu.
Jeśli chcesz, aby artykuł był jak najbardziej optymalny pod wyszukiwania, skorzystaj z fraz zawartych w podpowiedziach, które doprecyzowują dany temat.
Dzięki temu możesz wykorzystać w artykule akapity związane z damskimi butami do biegania, opisać poszczególne brandy oferujące buty do biegania, oraz napisać tipy dla wyboru butów męskich. Dzięki temu podstrona Twojego sklepu z pewnością będzie piąć się wyżej w wynikach wyszukiwania i na większą ilość fraz będzie możliwa do odnalezienia przez potencjalnych nabywców.
Aby być o krok przed konkurentami, warto pisać teksty w wykorzystaniem aktualnych trendów wyszukiwań, czyli korzystać z fraz zyskujących popularność:
Nie tylko nowe teksty można nasycać frazami zyskującymi popularność, ale również aktualizować teksty już opublikowane.
Jak konwertować nie przepalając budżetu?
Czyli kilka słów o optymalizacji naszej kampanii. W przypadku promocji w Google Ads (dawne AdWords), są pewne punkty styku z działaniami SEO. Kluczowym jest dobór odpowiednich fraz kluczowych, na które chcemy się reklamować, a które użytkownicy najczęściej wyszukują.
Jedynie jedna strona podjęła się promocji przy wykorzystaniu frazy sklep z odzieżą sportową. Niestety, użytkownicy rzadko kiedy szukają stron poniżej pierwszej 3-5 wyników. Analizując stronę przez narzędzie simmilarweb widać, że strona ma przed sobą jeszcze trochę pracy, aby pojawić się wyżej i zainteresować większą liczbę użytkowników swoją ofertą. Jeszcze kilka optymalizacji kampanii, może jej audyt i na pewno będzie lepiej. :)
W przypadku frazy odzież sportowa, duże brandy wiedzą, że nie ma sensu przepalać budżetu na nietrafione, niedoprecyzowane frazy. Generują one ruch, który niekoniecznie przekłada się na sprzedaż.
Mimo iż biegać możemy przez cały rok, nie sposób nie zauważyć spadków zainteresowania tą dziedziną w zimie. W analizie 5-letniej sezonowość wyszukiwań jest nie do podważenia, chociaż, warto zwrócić uwagę, że rozbieżności pomiędzy porami roku są z roku na rok coraz mniejsze. Dlatego firmy, które mają większe budżety przeznaczone na reklamę Google Ads, mogą sobie pozwolić na promocję przez cały rok. Przy mniejszych budżetach jednak warto większą jego część przekazać na promocję w okresie wiosna-lato na promowanie butów do biegania, a budżet zimowy przekazać na buty zimowe, narty, spodnie narciarskie, gdyż użytkownicy będą się domagać pomocy.:)
Wykorzystaj możliwość zakupów w Google przy kampanii Google Ads.
Dzięki wyświetlaniu się produktów w Google bezpośrednio pod zapytaniem łatwiej zainteresujesz użytkownika swoją ofertą, ponieważ obrazy bardziej przykuwają uwagę niż tekst.
Wszystkie promocje już były, oryginalność!
Uważasz, ze wszystkie rozwiązania promocyjne już były, a Ty chciałabyś ze swoimi artykułami sportowymi zaistnieć w bardziej oryginalny sposób?
- TikTok (dawne Musical.ly) - krótkie, kilkusekundowe filmiki, które przykuwają uwagę. Zacznij współpracę z influencerem, który na swoim profilu opublikuje filmik nagrany np. w Twoim sklepie, lub wykorzysta ubrania, i akcesoria z Twojego sklepu a filmik nagra w bardziej neutralnym miejscu. Dzięki temu w oryginalny sposób dotrzesz do nowych odbiorców.
- YouTube+media społecznościowe – wykorzystaj współpracę z influencerami, którzy swój content opierają na wideo promocji. Filmik z treningu, doboru butów czy wyboru sprzętu do talentu J.
- Chatbot – utwórz specjalnego chatbota, który pomoże użytkownikom znaleźć w Twoim sklepie to, co ich interesuje – buty, sprzęt do lacrosse czy deskę surfingową.
- Konkursy – szczególnie w mediach społecznościowych z profili influencerów, to jedne z ciekawszych opcji podbicia popularności fanpage’a
- Storytelling – opowiedz w postach o swoich produktach. Stwórz opowieść, którą porwiesz użytkowników i sprawisz, że będą chcieli być jej częścią. Możesz posłużyć się w tym wpisie na blogu, w mediach społecznościowych czy banerami reklamowymi.
Chcesz testować czy korzystać z zaufanych produktów?
W szczególności w przypadku produktów droższych, użytkowych, na których ich nabywcy muszą polegać, istotnym jest zadbanie o opinie. Dołącz je do swojego sklepu, zadbaj, aby pojawiły się w wynikach wyszukiwania, spraw, aby użytkownicy mogli je zobaczyć.
Mimo iż strona Decathlon oferująca szukane przez nas spodnie do biegania jest dopiero na 5 miejscu (nie licząc zakładki „zakupy”), to nie sposób nie przyznać, że to właśnie meta desription tej strony najbardziej przyciąga wzrok i zachęca do wejścia. Przecież niemal 5 tys. Użytkowników nie może się mylić! Ponad połowa internautów we wspominanym raporcie GEMIUS/PBI dla e-commerce w 2019 roku zadeklarowała, że opinie w Google mają dla nich znaczenie. Dlatego warto o nie zadbać. Zachęcając użytkowników, klientów do dzielenia się swoim doświadczeniem zakupowym, lub korzystając z marketingu szeptanego (jednak tu należy uważać, aby być autentycznym).
Ile może kosztować optymalizacja sklepu internetowego z artykułami sportowymi?
Tak jak w przypadku każdego e-commerce istnieje szereg czynników wpływających na kształt finalnej wyceny, jaką możesz otrzymać od agencji. Oto kilka przykładowych:
- Wielkość strony (ilość podstron i treści)
- Ilość produktów, kategorii i subkategorii
- Technologia w jakiej strona została wykonana
- Historia strony (czy strona jest na etapie projektowania, niedawno wdrożona czy obecna w sieci od dłuższego czasu)
Musisz pamiętać o tym, że w przypadku optymalizowania strony należy rozróżnić dwa rodzaje kosztów.
Pierwszy z nich to cena samych audytów, czyli pracy wykonywanej przez ekspertów. Dla e-commerce najczęściej wykonywane są analizy SEO oraz UX (user experience), zdarzają się jednak także testy wydajności strony, a nawet audyty bezpieczeństwa (nie można zapomnieć, że prowadzisz sklep online i odpowiadasz za transakcje finansowe oraz przechowywane dane!). Efektem końcowym są raporty, których najważniejsza część to rekomendacje zmian, jakie powinieneś lub musisz wprowadzić (w przypadku błędów krytycznych).
Oczywiście finalna decyzja o wdrożeniu zależeć będzie od Ciebie, natomiast agencja na pewno wyjaśni Ci, czym mogą skutkować zaniedbania na stronie. Nie musisz się jednak obawiać – nie wszystkie zmiany wymagają wielu godzin programistycznych. Bardzo często wystarczy dobry specjalista SEO lub administrator systemu, na którym postawiony jest Twój sklep.
Ceny kompletu audytów są każdorazowo podawane indywidualnie klientowi i mogą wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od kształtu samego sklepu online. Po otrzymaniu wyników analiz warto spotkać się z agencją i omówić poszczególne punkty raportu, aby wyznaczyć kierunek dalszych działań.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
I tutaj przechodzimy do drugiego rodzaju kosztów – ceny wdrożenia rekomendacji. W gruncie rzeczy rozwiązania są dwa. Klient ma własne zasoby, którymi może zoptymalizować stronę (agencja pełni wtedy rolę konsultanta) lub zleca całość / ustaloną część zmian do agencji.
W szczególnych przypadkach pełna optymalizacja serwisu może być nie tylko bardzo czasochłonna ale i kosztowna. Dlatego sugestie w raportach mają z reguły przydzielony stopień „niezbędności/konieczności” zmian. Niemniej jednak warto ostatecznie wdrożyć je wszystkie. To inwestycja w przyszłe korzyści czerpane z efektywnie działającego e-commerce.
Streszczenie
- Rośnie zainteresowanie zdrowym trybem życia oraz aktywnością fizyczną w polskim społeczeństwie.
- Audyt SEO powinien być podstawą dla każdej strony – niezależnie czy jest stroną contentową, czy e-sklepem.
- Google nieustannie wprowadza optymalizacje, zmiany, nowości, które mają znaczenie na późniejsze pozycje fraz.
- Dużych e-commerców oferujących odzież sportową jest wiele. Zarówno te krajowe, jak i zagraniczne, które podjęły walkę o pozycję lidera na polskim rynku. Konkurencja jest dziś spora, więc i starania e-sklepów są coraz intensywniejsze.
- Aby być o krok przed konkurentami, warto pisać teksty w wykorzystaniem aktualnych trendów wyszukiwań, czyli korzystać z fraz zyskujących popularność.
- W przypadku promocji w Google Ads (dawne AdWords), są pewne punkty styku z działaniami SEO.
- Dzięki wyświetlaniu się produktów w Google bezpośrednio pod zapytaniem łatwiej zainteresujesz użytkownika swoją ofertą, ponieważ obrazy bardziej przykuwają uwagę niż tekst.
- Tak jak w przypadku każdego e-commerce istnieje szereg czynników wpływających na kształt finalnej wyceny, jaką możesz otrzymać od agencji.
Podsumowanie
Zbierając całość w krótkie podsumowanie – posiadając sklep internetowy, nie możesz pominąć wielkiej 4 optymalizacji – audyt, UX, pozycjonowanie i content! To aspekty, które koniecznie każda strona powinna wdrożyć, aby witryna pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania i była bardziej zoptymalizowana pod użytkownika. Dopiero one pozwolą na odpowiednie promowanie artykułów sportowych w naszym sklepie, przy wykorzystaniu mailingów, działań w mediach społecznościowych czy kampanii w wynikach wyszukiwania.