Analityka internetowa dla wielu osób, niesłusznie, kojarzy się jedynie z trudnymi pojęciami oraz setkami danych, które nie do końca odzwierciedlają realny biznes. Celem jest przecież sprowadzenie na stronę jak największego ruchu i wypełnienie naszych lejków sprzedażowych potencjalnymi klientami. Jednak bez wcześniejszej analizy i zrozumienia tego, co dzieje się na stronie, kto najlepiej reaguje na nasze komunikaty i co prowadzi do konwersji nie będziemy w stanie podejmować strategicznych decyzji a nasze lejki mogą być wypełnione osobami, które w żadnym wypadku nie mają szans skonwertować.
Już Artur C Nielsen pisał, że koszt światła jest dużo mniejszy niż koszt ciemności. Decyzja o inwestycji w analitykę internetową jest często odwlekana ponieważ właściciele firm często sądzą, że najlepiej znają swoich klientów lub uważają, że procesy i grupy odbiorców off-line uda się skutecznie przenieść do świata on-line i będą funkcjonowały tam tak samo dobrze. Dopiero kiedy takie podejście nie działa biznesy dojrzewają do pełnej analityki internetowej.
Dlaczego warto inwestować w analitykę?
- Analityka pozwala na redukcję wydatków w firmie. Poprawnie zanalizowane dane pozwalają na wykrycie wydatków np. w reklamę, które nie generują zwrotu czy odkrycie kanałów, które nie były do tej pory doceniane jako te, które generują przychody. Przykładem będzie w przypadku e-commerce analiza stron na które kierują płatne kampanie a które zwracają błąd 404.
- Analityka pozwala na lepsze zrozumienie klientów. Zazwyczaj firmy operują w kontekście strategii marketingowych pojęciami takimi jak wiek, płeć, lokalizacja użytkownika. Dzięki analityce połączonej z integracją danych z wielu źródeł możemy dużo dokładniej segmentować użytkowników np. ze względu na ich lifetime value, przywiązanie do danej marki, preferencje zakupowe czy czas między kolejnymi transakcjami. Pozwala to tworzyć szereg kreacji personalizowanych dokładnie do danej grupy odbiorców.
- Analityka pozwala na optymalizację user experience strony. Zrozumienie zachowań naszych użytkowników pozwala na optymalizację strony pod kątem generowania konwersji. Przykładowo analiza najpopularniejszych podstron i ścieżki użytkownika do konwersji pozwoli nam projektować skuteczną architekturę informacji strony internetowej. Dzięki korzystaniu z narzędzi takich jak HotJar możemy dokonać analizy głębokości scrollowania strony czy sprawdzić clickmapy.
- Analityka pozwala na weryfikację działań promocyjnych. Nie wszystkie działania jakie podejmujemy w Internecie są efektywne biznesowo. Czy współpraca z influencerem, która kosztowała kilka tysięcy złotych za wzmiankę się zwróciła? Być może rozpatrujemy zyski z kampanii Google Ads w ujęciu całościowym, nie zwracając uwagi, że 20% przychodu generują kampanie, które pochłaniają 80% budżetu? Analiza pozwoli na optymalizację tych działań i wybór konwertujących dla danego biznesu kanałów.
- Analityka pozwala na weryfikację naszych hipotez. Część analityki to między innymi testy A/B podczas których możemy testować czy nasze nowe założenia biznesowe są słuszne nie opierając się na domysłach. Dla wielu klientów, dla których przeprowadzaliśmy testy A/B udawało się osiągnąć bardzo wysoki wzrost współczynnika konwersji tylko przez kilka modyfikacji karty produktowej (np. dodanie USP – Unique Selling Points)
- Analityka pozwala na śledzenie celów w czasie rzeczywistym. Po konfiguracji celów na stronie jesteśmy w stanie śledzić ich realizację np. w Google Analytics w czasie rzeczywistym. Pozwala to na szybkie wykrywanie nieprawidłowości czy zachwiań w ich realizacji i natychmiastową interwencję.
- Analityka pozwala na ocenę działań konkurencji. Tworzenie benchmarków serwisów konkurencyjnych, wyodrębnienie z nich listy dobrych i złych praktyk pozwala na ciągły rozwój naszych serwisów.
- Analityka nic nie kosztuje. To trochę przewrotne stwierdzenie ma w sobie ziarno prawdy. W przypadku większości biznesów wystarczające jest poprawne wdrożenie Google Analytics, które pozwala na zbieranie szeregu istotnych dla biznesu danych i jest narzędziem darmowym. Co prawda warto skorzystać z usług doświadczonego analityka, który wskaże, jakie dane powinny być zbierane i ewentualnie opisze sposób zbierania tych danych (np. poprosi programistów o wysłanie eventu, kiedy zostanie uzupełniony formularz kontaktowy) ale podstawowe dane demograficzne i o zachowaniu użytkowników na stronie możemy zbierać całkowicie za darmo.
- Analityka pozwala zyskać przewagę konkurencyjną. Bez wątpienia duże firmy są coraz bardziej świadome roli analityki w budowaniu biznesu. Według badań Forbes i Cisco ponad 51% menadżerów poziomu C twierdzi, że rola analityki będzie zwiększała się z każdym rokiem. Wiedza o procesach czy kanałach, które lepiej konwertują na stronie znana przed konkurencją potrafi mocno zwiększyć przewagę naszego biznesu nad konkurencją.