W Polsce jest ok. 30 milionów aktywnych internautów, a blisko 77% z nich dokonało kiedyś zakupu przez Internet. (raport „E-commerce w Polsce”, Gemius, 2022). Te liczby uzmysławiają, jak duże szanse dotarcia do klientów mają przedsiębiorcy, sprzedający swoje usługi lub produkty online. Wielu z nich było lub jest na etapie rozważania decyzji o uruchomieniu sprzedaży w sieci. I tutaj (pozornie) zaczynają się przysłowiowe „schody”.
Stworzenie własnego e-commerce, który będzie skutecznym źródłem dochodu, wydaje się sporym wyzwaniem. Skąd właściciel e-biznesu ma wiedzieć, czy specjaliści, których zatrudnił do budowy sklepu internetowego, nie zapomnieli o kluczowych funkcjonalnościach? Z pomocą przychodzi niniejszy artykuł, wskazujący, o czym należy pamiętać przy projektowaniu nowoczesnego e-commerce i dlaczego wybrane aspekty są tak istotne.
Spis treści:
Sekretny składnik
Na początek warto wyobrazić sobie następującą sytuację. Klient potrzebuje kupić buty do biegania. Wchodzi do sklepu znanej marki pokroju Nike. Bierze pierwszą parę butów, która wpadła mu w oko i mierzy, a w międzyczasie sprzedawca mówi: „Wie Pan/Pani, że mamy już ponad 10 milionów zadowolonych klientów?”. Powoduje to u klienta lekkie zdziwienie. Ta informacja nie jest mu potrzebna. Ufa tej marce, ma kilka par jej butów. Po chwili ciszy słyszy: „Ostatnio Kowalscy powiedzieli, że nasze buty naprawdę dobrze się nosi”. To oczywiste, że Nike ma mnóstwo zadowolonych klientów choćby ze względu na samą skalę ich działania. Klient zastanawia się więc, czy nie lepiej byłoby po prostu, zarekomendować mu podobne buty w zbliżonej cenie lub zapytać go o rozmiar?
Takie zachowanie sprzedawcy miałoby więcej sensu w drugim kontekście. Klient odwiedza lokalnego stolarza, którego polecili mu znajomi. Nie zna jego wyrobów, dlatego chciałby przed zakupem upewnić się, że fachowiec zna się na rzeczy, a stoły „wychodzące” spod jego ręki są renomowane, sprawdzone. W tym przypadku chętnie dowie się więcej na temat doświadczenia stolarza, czy opinii o jego produktach.
Sytuacje przedstawione powyżej można przełożyć na realia sklepów internetowych. Pierwszy scenariusz to odpowiednik eksponowania na stronie głównej pojedynczych opinii o firmie, przez potężną, ogólnoświatową markę. Wybrane recenzje klientów nie są dla niej kluczowym elementem strategii sprzedaży w Internecie.
Z kolei tworząc nowy sklep, który reprezentuje nieznane w powszechnej świadomości przedsiębiorstwo, duże znaczenie ma czynnik, wzbudzający zaufanie. Nawet pojedyncze opinie od innych klientów dają istotny sygnał o rzetelności sprzedającego. Kupujący potrzebuje zachęty do pierwszego kontaktu z produktami. Trzeba go więc zapewnić, że będzie bezpieczny: „Jesteśmy wiarygodni w stosunku do innych klientów, więc i Ty możesz czuć się bezpiecznie”.
Dlaczego warto o tym wiedzieć? Kontekst (finansowy, marketingowy, rynkowy, kulturowy itd.) firmy ma kolosalne znaczenie dla struktury witryny internetowego sklepu i to właśnie on powinien być decydujący, co do zawartości danego e-commerce.
Dlatego sekretnym składnikiem w recepcie na sukces sklepu internetowego jest stanowcze powiedzenie sobie „to zależy”, w momencie dobierania funkcjonalności i zawartości sklepu. To stwierdzenie w szczególności „pokochali” projektanci UX a jego uniwersalność spowodowała, że stało się nadużywanym w branży sloganem. Niemniej jednak nie powinniśmy umniejszać jego słuszności, szczególnie w kontekście projektowania sklepów internetowych. Nie można zapomnieć także, że w idealnym scenariuszu, odpowiedzi na pytanie „od czego zależy?”, udziela się poprzez kompleksowo wykonany research i rzetelnie przeprowadzone badania.
W każdym wypadku należy kierować się prostą zasadą. O kluczowych funkcjonalnościach nowoczesnego e-commerce decyduje się w oparciu o potrzeby i ograniczenia przyszłych użytkowników (tak zwany user-centered design) oraz kontekst biznesowy marki. Tylko dobrze znając grupę docelową, można stwierdzić, jakie działania podjąć, by skutecznie poprowadzić klientów do zakupu, któremu towarzyszyć będzie poczucie satysfakcji i zawiązanie lojalności wobec marki.
Kierując się powyższymi informacjami, można wybrać zestaw uniwersalnych zagadnień, które należy mieć na uwadze, projektując zawartość nowoczesnego e-commerce.
Social proof
Elementy typu social proof to treści, które potwierdzają rzetelność marki i wspierają jej marketingowe cele, wskazując społeczne dowody słuszności, w postaci słów lub działań innych ludzi. Ich najważniejszą funkcją jest budowanie zaufania oraz wzbudzenie impulsu do działania („inni kupili i są zadowoleni, więc ja też powinienem”). Służą też do budowania indywidualnego charakteru marki (klienci wybranego sklepu tworzą oryginalne treści na temat konkretnych produktów marki). W konsekwencji social proof utwierdza klientów sklepu w słuszności podejmowanej decyzji zakupowej. Działa to w oparciu o zakodowane w naszych umysłach mechanizmy, powodujące, że opinie i nastawienie innych ludzi mają ogromny wpływ także na nasze wybory.
Do przysłowiowego „worka” z etykietą” social proof możemy wrzucić takie elementy, jak opinie klientów o sklepie, opinie o wybranym produkcie, wyeksponowane logo firm partnerskich lub rozpoznawalnych przedsiębiorstw, które korzystały z naszych usług, wszelkie polecenia influencerów, dane statystyczne itd. Lista jest długa.
Dlaczego to takie ważne? Kupując w Internecie, użytkownik nie ma możliwości dotknięcia przedmiotu i oceniania jego jakości. Wszystko, co widzi to piksele na monitorze, czy ściany tekstu promującego markę, która chce sprzedać swój towar. To oczywiste, że sprzedawca opowiada w samych superlatywach o swoim asortymencie, jednak by uwierzyć w rzetelność marki, użytkownik potrzebuje potwierdzenia z zewnątrz. Dla użytkownika liczy się to, co o sklepie mówią inni, prawdziwi ludzie, tacy jak on. To buduje zaufanie, zachęca do zakupu i utwierdza w słuszności decyzji o wydaniu pieniędzy.
Wygodne sposoby dostawy, formy płatności i polityka zwrotów
Nie jest tajemnicą, że jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej wygodni. Użytkownicy potrzebują szybkich, bezproblemowych sposobów na zaspokajanie codziennych potrzeb. To w szczególności rzutuje na sposób, w jaki nowoczesny użytkownik kupuje online. Brak opcji dostawy do ulubionego osiedlowego paczkomatu może sprawić, że nawet największy zakupoholik zrezygnuje z zakupu.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
52% badanych deklaruje, że czynnikiem motywującym do robienia zakupów online, jest dostępność różnych metod płatności, a 47% badanych wskazuje, że czynnikiem tym jest dla nich jest szeroki wybór sposobów dostarczenia produktu (raport „E-commerce w Polsce”,Gemius, 2022).
Tworząc e-commerce przyjazny dla użytkownika, należy więc wyjść naprzeciw jego potrzebom. Ograniczenie oferowanych sposobów płatności i dostawy tylko do niezbędnego minimum, może negatywnie wpłynąć na konwersje w sytuacji, gdy klienci mają mocno zakorzenione preferencje w tej kwestii. Najlepszym rozwiązaniem jest po prostu dać kupującym wybór.
Najchętniej wybieranymi przez polskich użytkowników są dostawy do maszyn paczkowych (np. paczkomat InPost), dostawy kurierem lub pocztą do domu oraz dostawy do punktu partnerskiego (np. Żabka, Orlen). Udostępnienie takiego zestawu opcji odbioru usatysfakcjonuje większość klientów i zabezpieczy e-sklep przed utratą potencjalnego przychodu.
Jeśli chodzi o metody płatności, wśród Polaków dominują elektroniczne i bezgotówkowe formy dokonywania zapłaty. Ok. 68% badanych nigdy nie skorzystało z płatności gotówką lub kartą przy odbiorze zamówienia (E-commerce w Polsce 2022, Gemius). Do ulubionych metod płatności Polaków, zalicza się kolejno: szybkie przelewy przez bramki płatności (PayU, Przelewy24, DotPay), płatności mobilne (np. BLIK) oraz płatność kartą przy składaniu zamówienia.
Chcąc maksymalizować szanse na zakupy w sklepie, powinniśmy mieć na uwadze preferencje, co do metod i sposobów płatności naszej grupy odbiorczej. Przykładowo możemy zakładać, że młodsi użytkownicy chętniej zdecydują się na płatność BLIKiem, a seniorzy będą bardziej skłonni płacić tradycyjnym przelewem lub kartą płatniczą.
Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Urządzenia mobilne pełnią coraz większą rolę w naszym życiu codziennym. Są wszechobecne m.in. dzięki swojej dostępności, łatwości obsługi czy kompaktowemu rozmiarowi. Umożliwia nam to korzystanie z nich w różnych sytuacjach (np. w komunikacji miejskiej). Niestety wygoda ta wiąże się także z pewnymi wyzwaniami dla projektantów e-commerce. Jak sprawić, że na tak małym urządzeniu o ograniczonych możliwościach, zaprezentujemy produkty w atrakcyjny sposób, umożliwiając ich bezproblemowy zakup klientom?
Odpowiedzią na to zagadnienie jest projektowanie w duchu „mobile first”. Według tej idei, tworząc interfejs sklepu internetowego, należy pierwsze skupić się na projekcie, przeznaczonym na smartfony. Ze względu na ograniczoną przestrzeń oraz mało precyzyjny sposób obsługi (palce są mniej zgrabne od kursora), przestrzeń strony musi być uproszczona do absolutnego minimum. Przyciski powinny być duże i widoczne a funkcjonalności czy interakcje proste oraz intuicyjne. Projekt mobilny powinien też uwzględnić dedykowane rozwiązania, takie jak menu dostosowane do obsługi ekranów dotykowych. Karuzele i slajdery muszą sugerować możliwość przewijania gestem. Nie ma tu miejsca na zbędne elementy, więc należy zaprojektować konkretny i funkcjonalny interfejs. Wychodząc z takiego etapu, dużo łatwiej jest rozszerzyć projekt do skali komputerów osobistych niż odwrotnie. Sprawdza się tutaj zasada „od ogółu do szczegółu”.
Dostosowanie współczesnego sklepu internetowego do urządzeń mobilnych to dzisiaj must-have. Na ten moment ok. 56% ruchu w Internecie to ruch z urządzeń mobilnych. (źródło:gs.statcounter.com, Maj 2023). Niedopuszczalnym scenariuszem są odwiedziny na stronie, która długo się ładuje, „rozsypuje” treści i uniemożliwia wygodne przejście przez proces zakupowy tylko dlatego, że nie jest dostosowana do ruchu mobilnego. Jeśli użytkownik jest gotowy zapłacić za produkt, czekając na przystanku autobusowym, trzeba zrobić wszystko, by mu w tym nie przeszkodzić. Należy więc zadbać o to, by e-commerce był dostosowany do urządzeń mobilnych.
Widoczne sposoby kontaktu
Widząc dobrze wyeksponowane dane kontaktowe, użytkownicy czują się bezpiecznie. Jest to mniej lub bardziej świadome komunikowanie transparentności i gotowości do reakcji, w razie wystąpienia problemów po stronie klienta. Eksponując ścieżki kontaktu, pokazujemy pewność jakości swoich usług. Wysyłamy komunikat „nie uciekamy od trudnych sytuacji, w razie czego zadbamy o Ciebie”. Dzięki zaoferowaniu różnych form kontaktu z obsługą sklep staje się bardziej przyjazny dla odwiedzających.
Dostępne formy kontaktu nie muszą ograniczać się do prezentowania numeru telefonu na belce nawigacji, umieszczenia pozycji „kontakt” w menu czy wrzucenia adresu e-mail do stopki strony. Coraz popularniejsze stają się wtyczki chatu tekstowego z personelem oraz ich zautomatyzowane wersje, czyli chatboty.
Proponując wiele możliwych form kontaktu, takich jak telefon, e-mail, formularze kontaktowe czy wtyczka chatu powiązanego z Messengerem, zapewniamy użytkownikom możliwość wyboru najwygodniejszej dla nich opcji. W ten sposób zwiększa się prawdopodobieństwo, że w razie potencjalnych problemów, klient nie opuści strony, a zwróci się o pomoc.
Bogata karta produktu (np. krótkie gify/wideo, soczyste zdjęcia, infografiki)
Dobrze zaprojektowana karta produktu, jest niczym sympatyczny, wygadany i charyzmatyczny sprzedawca, który skutecznie sprzeda towar nawet najbardziej sceptycznym klientom. To miejsce, w którym produkty mają szansę, by przysłowiowo „zabłysnąć”.
Do elementów, które pomagają wyeksponować produkty w pełnej okazałości, są soczyste aranżacje zdjęciowe, krótkie animacje ukazujące funkcjonalności produktów, dynamiczne klipy wideo oraz przyjemne dla oka infografiki.
Podstrona produktu to miejsce na podkreślenie jego wyjątkowych cech, jakości wykonania oraz przede wszystkim – na pokazanie, w jaki sposób ubogaci on życie kupującego. To niezwykle ważne, aby treści opisowe przedstawione były za pomocą języka korzyści. Do tego potrzebna jest empatia, wyobraźnia i zaangażowanie. Skuteczna karta produktu opowie użytkownikowi historię, która pozwoli mu wyobrazić sobie posiadanie tego produktu i korzyści z tego płynące. Nienachalnie zasugeruje użytkownikowi, że posiadanie wybranego dobra jest dla niego ważne, nawet jeśli do tej pory nie zdawał sobie z tego sprawy.
Pamiętajmy również o zachowaniu standardów w kwestii projektowania interfejsu. Właściwe prowadzenie użytkownika również jest tutaj jednym z kluczowych elementów. Kontrolki wyboru liczby, przyciski akcji, opinie czy informacje o dostawie powinny być ułożone w taki sposób, aby użytkownik nie musiał błądzić i uczyć się nowego układu. Pod kątem nawigacji karta produktu to miejsce, w którym należy opierać się na wypracowanych przez lata standardach, które internauci dobrze znają. W ten sposób odciążamy mentalnie użytkowników i sprawimy, że będą mogli skupić całą swoją uwagę na produkcie.
Atrakcyjne zdjęcia produktowe
Marketerzy od lat wiedzą, że użytkownicy kupują „oczami”. Szczególnie dotyczy to zakupów internetowych, gdzie nie ma możliwości dotknięcia produktu, poznania tekstury jego powierzchni, poczucia zapachu, czy usłyszenia dźwięków, wydawanych przy użytkowaniu. Te wszystkie sensacje zmysłowe w sieci sprowadzają się do jednego. Do bodźców wzrokowych. Właśnie dlatego fotografia w e-commerce jest potężnym narzędziem. To często jedyne, czym dysponujemy, aby dać klientowi pojęcie o jakości naszego asortymentu. A jednak – potencjał zdjęć bywa niedoceniany. Jeśli sprzedawca planuje sprzedawać swój produkt, posiłkując się amatorskimi wizualizacjami, bazującymi na stockowych zdjęciach, jest na najlepszej drodze do zatrzymania pieniędzy klientów w ich portfelach.
Dobre zdjęcia nie tylko pozwalają skuteczniej sprzedawać produkt, ale też budują wizerunek marki. Z tego powodu warto zadbać o aranżowane fotografie, budujące klimat i podkreślające indywidualny charakter brandu.
Ważne jest, aby postarać się, przybliżyć klientom produkt na wszelkie możliwe sposoby. Warto zadbać o fotografie w dobrej rozdzielczości, ukazujące detal, wykończenie, funkcjonalności i charakterystyczne cechy przedmiotu. Dajmy oglądającym namiastkę tego, w jaki sposób mogliby poznawać produkt w sklepie stacjonarnym.
Według badania firmy Namogoo z 2018 roku ponad 87% badanych internautów przyznało, że przejrzyste fotografie eksponujące produkt to ważny element przyjemnego doświadczenia, związanego z kupowaniem w Internecie. Żaden z innych aspektów e-commerce zaproponowanych w ankiecie, nie był wyżej. Na drugim miejscu znalazły się recenzje produktu (78,1% ankietowanych zaznaczyło tę odpowiedź).
Dobre zdjęcia pobudzają wyobraźnię, pozwalają klientom zwizualizować sobie produkt w ich posiadaniu i tym samym oswajają klienta z decyzją o zakupie. Stąd już prosta droga do tego, by użytkownik zechciał sięgnąć do swojego portfela.
Aktywny blog
Wyobrażając sobie dobrze sprzedający sklep internetowy mało kto wymieni artykuły blogowe, jako znaczącą cegiełkę budującą sukces finansowy. A jednak pomimo niedużego, bezpośredniego wpływu na liczbę konwersji, sekcje blogowe są narzędziem o dużym potencjale pod kątem e-commerce.
Redagowanie przydatnych, wysoce merytorycznych i trafionych tematycznie artykułów, jest świetnym sposobem na zwiększenie zaangażowania użytkowników i przyciągnięcie ruchu na stronę. Podstrony, które pozyskują świeżych odwiedzających, to często po prostu najpopularniejsze wpisy.
Odpowiednio napisany artykuł pomaga budować ekspercki wizerunek marki, zwiększa lojalność klientów oraz edukuje ich, aby lepiej zdawali sobie sprawę ze swoich potrzeb w kontekście oferty e-sklepu. Co więcej, zadbana sekcja blogowa wpływa pozytywnie na SEO. Regularnie pisane artykuły, zawierające wysokiej jakości treści o zróżnicowanej tematyce optymalizują stronę pod kątem indeksowania w wyszukiwarkach internetowych. A to już bardziej konkretne biznesowo korzyści.
Intuicyjna nawigacja
To, że użytkownik trafił do sklepu, nie musi oznaczać, że wizyta zakończy się transakcją. Na przeszkodzie mogą stanąć bariery, takie jak np. niewidoczne odsyłacze do koszyka czy brak oczekiwanej przez klienta kategorii w menu głównym. Jeśli zdezorientowany klient gubi się na stronie, to można zapomnieć o zbudowaniu dobrych skojarzeń z marką, a tym bardziej o konwersji. Dlatego jednym z kluczowych elementów w nowoczesnych e-commerce powinno być opracowanie przejrzystej i intuicyjnej ścieżki nawigacji strony internetowej.
Co należy rozumieć pod pojęciem „nawigacja strony internetowej”? To wszystkie interaktywne elementy, pozwalające przemieszczać się użytkownikowi w obrębie strony. Zaliczamy do tego także informacje lub wskazówki, które to poruszanie się ułatwiają.
Kluczowe składowe nawigacji to m.in. pasek nawigacji globalnej (tak zwany pasek menu), stopka strony, wyszukiwarka, przekierowania pod postacią przycisków lub linków, wszelkie CTA, okruchy (tzw. breadcrumbs), pokazujące hierarchię bieżącej podstrony w kontekście całej witryny i wiele innych.
Odpowiednie zaaranżowanie przestrzenne tych elementów pozwala na stworzenie przyjaznego interfejsu, którego użytkownik będzie w stanie błyskawicznie zrozumieć, a następnie wykonać zamierzone czynności. Czas, który odwiedzający spędza, błądząc w witrynie, działa na niekorzyść marki. Frustracja dzisiejszych internautów w kontakcie z trudnymi i nielogicznymi produktami cyfrowymi rośnie błyskawicznie. Nasza zdolność skupienia uwagi jest fragmentaryczna, a więc cierpliwość do nieergonomicznych interfejsów drastyczne maleje. Ten kontekst jeszcze bardziej podkreśla to, jak ważne jest zapewnienie optymalnej nawigacji.
Istotną kwestią w przypadku projektowania jest spójność kluczowych elementów nawigacyjnych na przestrzeni całej strony internetowej. Np. stopka strony powinna mieć taki sam design niezależnie od podstrony, na której się znajduje. Dzięki konsekwencji w rozmieszczeniu jej zawartości unikamy dezorientowania użytkowników, a interfejs staje się przewidywalny i łatwy w obsłudze. Oczywiście są sytuacje, w których można odejść od powtarzalności, ale jest to dobry punkt wyjścia. Jeśli rezygnujemy z tych rozwiązań, powinniśmy mieć ku temu dobre powody.
Warto podkreślić też rolę wyszukiwarki. Jest ona szczególnie ważna w kontekście sklepu internetowego, gdzie użytkownik często zmuszony jest przeszukać dziesiątki lub setki produktów. Niestety do dzisiaj ten element nawigacji często jest traktowany po macoszemu. Zdarza się nam trafić na wyszukiwarki, które nie oferują podpowiedzi, działają wolno lub nawet w ogóle nie działają, ukazując cały asortyment sklepu. Udostępniając klientom wyszukiwarkę, zoptymalizowaną pod kątem prędkości i ergonomii znacznie zmniejszamy czas oraz wysiłek w drodze do dokonania zakupu. Przekłada się to na większą satysfakcję kupujących oraz buduje pozytywne emocje skorelowane z naszą marką.
Minimalistyczny koszyk i etapy finalizacji zamówienia
Mniej znaczy więcej. Chcąc przygotować wygodny proces realizacji zamówienia, warto wziąć sobie to powiedzenie do serca.
Etap finalizacji zakupu zaczyna się na ekranie zawartości naszego wirtualnego koszyka, a kończy na wiadomości z podziękowaniem za pomyślnie przeprowadzoną transakcję oraz jej podsumowaniu.
To przestrzeń, która jest szczególnie ważna pod kątem finansowym. Jeśli użytkownik rozpoczyna proces finalizacji, to znaczy, że trafił na naszą stronę, zainteresował się produktami, poczuł potrzebę ich nabycia, zaufał marce i co więcej – zdecydował się na zakup. Szkoda byłoby go na tym etapie stracić, prawda?
Nieprzejrzysty i rozpraszający interfejs ścieżki realizacji zamówienia zwiększa szanse na to, że klient odroczy moment zapłaty za produkty lub całkowicie zrezygnuje z transakcji. Umieszczając tutaj dodatkowe banery reklamowe, przekierowania do kontaktu czy wybranych kategorii produktowych, ryzykujemy to, że użytkownik opuści kluczowy etap ścieżki zakupowej. Nie mamy pewności, że wychodząc z koszyka w celu sprawdzenia polecanej treści, użytkownik zechce wrócić do kroku płatności za zamówienie. Nawet jeśli decydujemy się na cross-selling i tzw. dopychanie koszyka klienta, trzeba zrobić to w sposób, minimalizujący potrzebę przekierowania go na inną podstronę.
Jak ograniczyć „tarcie” poznawcze i ułatwić klientom realizację zamówień? Odpowiedzią jest przemyślany design, zredukowany tylko do niezbędnych elementów, celem zrealizowania płatności. Elementy, które wpływają pozytywnie na doznania użytkowników na tym etapie, to m.in.:
- wskaźniki postępu transakcji,
- jasne opisy i instrukcje,
- duże przyciski nawigacji,
- odpowiednio opisane pola wprowadzania dla formularzy
- informacje o sposobie realizacji i korzyściach, płynących z zakupu.
W tym miejscu warto podkreślać także treści, sygnalizujące bezpieczeństwo transakcji lub rzetelność marki.
Kluczowym zagadnieniem na etapie finalizacji zamówienia, jest odpowiednia hierarchia elementów wizualnych, czyli optymalny balans rozmiaru elementów oraz intensywności ich kolorów. Wprawny projektant przeprowadzi użytkownika przez proces finalizacji zakupu „za rękę”, poprzez rozplanowanie hierarchii elementów interfejsu.
Zapewniając zoptymalizowaną ścieżkę finalizacji, można skutecznie ograniczyć liczbę porzuconych koszyków a w konsekwencji zwiększyć przychód.
Integracja z narzędziami analitycznymi
Nikt nie lubi działać na wyczucie, szczególnie jeśli w grę wchodzą pieniądze. Na szczęście dla właścicieli e-commerce, z pomocą przychodzą programy do analityki danych ilościowych. Dzięki nim można dowiedzieć się m.in. tego, skąd bierze się ruch na stronie internetowej, jakie grupy użytkowników generują największy przychód oraz rozpoznać wrażliwe miejsca, powodujące zakończenie wizyt w e-sklepie. Wdrożenie narzędzi analitycznych do sklepu internetowego to klucz do maksymalizowania przychodów i optymalizacji strategii sprzedaży.
Lista potencjalnych korzyści, które wprawny analityk (a nawet zaangażowany laik), będzie potrafił wyciągnąć z danych ilościowych, dotyczących sklepu internetowego, jest długa. Oto niektóre z nich:
- Dzięki danym o odwiedzających i ich zachowaniu, jesteśmy w stanie podejmować strategiczne decyzje oparte na faktach. Wnioski zaobserwowane na zachowaniu prawdziwych użytkowników, czy sposobie ich interakcji ze stroną, są bardzo miarodajnym wskaźnikiem tego, co należy ulepszyć lub zmodyfikować w e-commerce.
- Wdrażając usługi analityczne, uzyskujemy możliwość zidentyfikowania krytycznych błędów w sklepie internetowym. Z danych możemy dowiedzieć się np. jakie podstrony powodują najwięcej opuszczeń witryny. Stąd już prosta droga do zbadania, rozpoznania i wyeliminowania problemu.
- Informacje na temat użytkowników np. dane demograficzne, pozwalają lepiej poznać grupy odbiorców. Umożliwia to podejmowanie trafnych decyzji co do struktury, wyglądu i funkcjonalności sklepu. Dzięki nim jesteśmy w stanie lepiej dostosować sklep do potrzeb kupujących.
- Analiza ruchu na stronie umożliwia ocenę efektów kampanii reklamowych. Przyglądając się danym, dotyczącym jakości sesji użytkowników pozyskanych poprzez reklamy internetowe, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy ich skuteczność jest satysfakcjonująca.
- Dane na temat interakcji użytkowników ze stroną oferują wgląd w jakość jej struktury. Dzięki nim można dowiedzieć się, które elementy są pomijane przez odwiedzających, a które przeciwnie – natychmiastowo przyciągają ich uwagę. Na tej podstawie możemy rozłożyć elementy interaktywne w sposób, prowadzący kupujących do realizacji celów strategicznych.
Implementację usług analitycznych w sklepie internetowym, można porównać niejako do zajrzenia w „silnik” e-commerce. Po podniesieniu wirtualnej „klapy” e-sklepu, wprawne oko wychwyci to, skąd unosi się dym i które przewody należy przepiąć, w celu optymalizacji spalania oraz, co trzeba „nasmarować”, aby zapobiec usterkom w przyszłości.
Streszczenie
- Sekretnym składnikiem sukcesu nowoczesnego e-commerce jest projektowanie sklepu z myślą o użytkowniku (Yser-centered design) oraz kontekście biznesowym marki.
- Elementy "social proof" są treściami potwierdzającymi wiarygodność marki, poprzez prezentowanie społecznych dowodów słuszności w postaci opinii lub działań innych ludzi. Mają one kluczowe znaczenie w budowaniu zaufania i wzbudzaniu impulsu do zakupu, opierając się na ludzkim instynkcie, polegającym na zaufaniu opinii innych.
- W kwestii płatności większość Polaków preferuje elektroniczne metody, takie jak szybkie przelewy przez bramki płatności, płatności mobilne czy płatność kartą. Aby zwiększyć konwersję w sklepie internetowym, ważne jest dostosowanie oferty do preferencji klientów.
- Ok. 56% ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. W tym kontekście koniecznym staje się dostosowanie sklepów internetowych do ekranów smartfonów. Sklepy, które nie są przystosowane do urządzeń mobilnych, mogą tracić klientów z powodu problemów technicznych czy ergonomicznych.
- Oferując różnorodne formy kontaktu, takie jak telefon, e-mail, formularze czy chaty tekstowe, sklep staje się bardziej przyjazny dla klientów. Dzięki temu, w przypadku trudności, użytkownik ma szansę poprosić o pomoc, zamiast porzucić stronę.
- Karta produktu w sklepie internetowym pełni rolę sprzedawcy, prezentując produkt, w jak najlepszym świetle. Aby skutecznie przyciągnąć uwagę klienta, warto wykorzystać atrakcyjne zdjęcia, animacje, wideo oraz infografiki.
- Atrakcyjne zdjęcia produktowe są kluczowe w e-commerce, ponieważ zakupy online polegają głównie na bodźcach wzrokowych. Jako że klienci nie mogą fizycznie wchodzić w interakcję z produktem, wysokiej jakości fotografie, ukazujące detale i charakterystyczne cechy produktu, stają się niezbędne. Dobre zdjęcia nie tylko zwiększają sprzedaż, ale także kształtują wizerunek marki.
- Blog odgrywa ważną rolę we współczesnych e-commerce. Wysokiej jakości, tematycznie trafione artykuły przyciągają ruch na stronę, zwiększają zaangażowanie użytkowników i budują wizerunek marki, jako eksperta w danej dziedzinie. Regularne publikowanie wpisów nie tylko edukuje klientów, ale również pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, co przekłada się na korzyści biznesowe.
- Intuicyjna nawigacja jest kluczowym elementem sklepu internetowego, wpływającym na doświadczenie użytkownika i ostateczną konwersję. Nawigacja obejmuje wszystkie interaktywne elementy, które umożliwiają użytkownikowi poruszanie się po stronie, takie jak pasek menu, stopka, wyszukiwarka czy przyciski. Istotnym jest, aby te elementy były spójne, przewidywalne i łatwe w obsłudze, aby uniknąć frustracji użytkowników.
- Optymalny design koszyka powinien być zredukowany do niezbędnych elementów, takich jak wskaźniki postępu, jasne instrukcje i duże przyciski nawigacji. Ważna jest również odpowiednia hierarchia wizualna, prowadząca użytkownika przez cały proces zakupu. Dzięki prostej i przemyślanej ścieżce finalizacji zakupu, można zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków i zwiększyć przychody.
- Dzięki analizie danych można lepiej zrozumieć zachowanie użytkowników oraz identyfikować potencjalne problemy. Narzędzia do analizy danych pozwalają na podejmowanie świadomych decyzji biznesowych opartych na rzeczywistych danych, takich jak efektywność kampanii reklamowych czy sposób interakcji użytkowników ze stroną.
Podsumowanie
Nowoczesne e-commerce muszą dostosowywać się do rosnących wymagań rynku i oczekiwań klientów. W dobie dużej konkurencji kluczem do sukcesu jest oferowanie dopracowanych, przemyślanych rozwiązań, które precyzyjnie trafiają w potrzeby grup docelowych. Współczesne narzędzia e-commerce powinny być intuicyjne, responsywne i dostosowane do potrzeb użytkowników, aby zapewnić im komfortowe i bezproblemowe zakupy online.