Nazwa, logo, claim, a może jednak coś więcej
Powszechnie branding kojarzony jest wyłącznie z procesem tworzenia nazwy, logo, hasła reklamowego (claim) i innymi standardowymi działaniami marketingowymi, podejmowanymi w celach reklamowych.
Jednak w rzeczywistości branding to coś więcej niż tylko kreacja podstawowych elementów identyfikujących markę. Barnding to złożony proces składający się z szeregu technik marketingowych stosowanych w celu wyróżnienia marki na rynku i wśród konkurencji. Zatem, w brandingu nie chodzi wyłącznie o identyfikację marki poprzez trwałe elementy i określoną kolorystykę, ale też o wyeksponowanie jej cech, bliskich członkom docelowej grupy odbiorców.
Decyzja zakupowa pod wpływem emocji
Dla odbiorcy marka to nie tylko identyfikujące ją elementy (nazwa, logo, claim). To również, a może nawet przede wszystkim pewne wartościujące ją cechy, równoznaczne z korzyściami, jakich oczekuje odbiorca. Marka musi oznaczać konkretną jakość, ważną dla podjęcia decyzji zakupowej, która tak często wynika z emocji konsumenta. Realizując branding, trzeba przecież pamiętać, że jego ostatecznym celem jest wzrost sprzedaży.
Bardzo często konsumenci postrzegają samych siebie właśnie przez pryzmat wizerunku marki, a dokładnie cech przypisanych jej produktom i usługom. Jeśli decydują się na skorzystanie z oferty automatycznie zyskują te cechy, których oczekiwali – przecież z profesjonalnego sprzętu sportowego będzie korzystać tylko profesjonalista. Ponieważ marka kieruje swój przekaz do określonej grupy docelowej (np. profesjonalnych sportowców), nowy konsument wybierający jej produkty lub usługi automatycznie stanie się członkiem tej właśnie grupy.
Wizerunek marki zgodny z oczekiwaniami odbiorców
Potrzeby i oczekiwania klientów są więc podstawą procesu kreowania wizerunku, od momentu identyfikacji marki, aż po jej wprowadzenie na rynek. Na branding zawsze trzeba patrzeć w szerszym kontekście, ponieważ jest to proces obejmujący kreowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku marki, ale w odniesieniu do konkretnej grupy docelowej.
Prawidłowo realizowany branding wymaga szerszego, wręcz kompleksowego ujęcia, z uwzględnieniem wszystkich aspektów związanych z marką. Nie wystarczy, że marka zaistnieje na rynku, musi się jeszcze wyróżnić, trafić do właściwych odbiorców i stać się częścią ich świata. Tylko wtedy zostanie prawidłowo zbudowana świadomość marki, która na długo pozostanie w pamięci odbiorców grupy docelowej.
Branding procesem długotrwałym
Budowanie świadomości marki nie kończy się w momencie osiągnięcia przez nią rozpoznawalności i dotarcia do określonej grupy docelowej. Branding jest złożonym procesem, który realizowany jest tak długo, jak długo marka będzie istnieć na rynku. Ponieważ rynek dynamicznie się zmienia, sytuacja marki musi być nieustannie monitorowana. Może się zdarzyć, że dotychczas realizowana strategia przestała się sprawdzać i konieczna jest zmiana podejścia, czyli tzw. rebranding.