8 zalet wejścia w e-commerce dla B2B

Chęć do zakupów online przenosi się z sektora B2C do B2B. Ludzie wykazują coraz większe zainteresowanie składaniem zamówień online - nie tylko jako indywidualni klienci, ale także jako firmy. Ta sytuacja otwiera nowe możliwości przed Twoim biznesem.
16 listopada 2018

W samych Stanach Zjednoczonych e-commerce stanowi 10% sprzedaży detalicznej. Przewiduje się, że wzrośnie o około 15% w przeciągu roku. Platformy sprzedażowe nie tylko zaspokajają potrzeby innych przedsiębiorstw, ale przynoszą liczne korzyści.

Oto lista zalet inwestowania w e-commerce dla B2B w 2019 roku:

1. Wzrost sektora e-commerce B2B

Wydatki w handlu elektronicznym w sektorze B2B poszły dynamicznie do góry. Aby sprostać rosnącym potrzebom, zwiększyły się także inwestycje w odpowiednie platformy. Co więcej – miało to miejsce ponad dwukrotnie szybciej niż w sektorze B2C.

Również prognozy związane z ciągłym wzrostem są bardzo obiecujące. Do 2019 r., sprzedaż online B2C ma osiągnąć wartość rynkową 1,1 miliarda USD, natomiast rynek B2B będzie wart 480 miliardów USD w nadchodzącym roku.

85% przedsiębiorstw B2B zdaje sobie sprawę, że e-commerce to istotne źródło przychodów, którego zalety wciąż nie są w pełni wykorzystywane. Shopify twierdzi, że obecny klient B2B bardzo się zmienił. Nie decyduje się już na tradycyjnych przedstawicieli handlowych i sprzedawców, tylko wybiera ścieżkę wirtualną - Internet. Dlatego inwestycja w e-commerce to strategiczna decyzja.

2. Poprawa wartości zamówień

Z racji, że zamówienia składane przez firmy przy użyciu platform e-commerce mają z natury hurtowe ilości, współczynniki konwersji oraz wartości zamówień są wysokie. To jeden z głównych powodów, dla których cyfrowy rynek B2B rozwinął się bardziej niż B2C.

Dodatkowo, klient B2B szybciej podejmuje decyzje zakupowe i składa zamówienia. Średnia wartość takiej transakcji to około 491 USD. W porównaniu, średnia wartość zamówienia B2C wynosi 147 USD.

Takie wyniki oraz wysokie współczynniki konwersji powinny przekonać Was do zainteresowania się tematem e-commerce B2B.

3. Zaspokojenie potrzeb grup docelowych klientów

Portfel klientów biznesowych znacząco się zmienia. Coraz częściej „do gry” wkracza pokolenie millenialsów, czego rezultatem jest coraz większa ilość zakupów przez Internet.

Google zauważył tę zmianę u kupujących już w 2015 r. Wg analizy giganta z Kalifornii, około połowa klientów B2B to millenialsi. W porównaniu do innych grup demograficznych, cechuje ich podejmowanie niezależnych decyzji zakupowych. Samodzielnie poszukują informacji o produktach oraz bardziej ufają opiniom użytkowników niż samych sprzedawców. Oczekują takich samych spersonalizowanych doświadczeń poprzez kanały cyfrowe, jak klienci Generacji X oczekiwali od przedstawicieli handlowych i tradycyjnych form sprzedaży.

4. Poprawa obsługi klienta

Przykładowa, tradycyjna scenka zakupów: przedstawiciel obsługi klienta (CSR) sprawdza dostępność produktu w systemie ERP, składa zamówienie oraz doradza klientowi w wielu innych kwestiach za pośrednictwem systemu. Niestety, system ERP nie oferuje przyjaznego w użyciu interfejsu, co utrudnia efektywne działanie. Natomiast, dzięki wygodnej i intuicyjnej w obsłudze platformie e-commerce, przedstawiciele działają sprawniej i tracą przy tym mniej przysłowiowych nerwów. Nie zapominajmy również, że zadowolony przedstawiciel (CSR) podchodzi z bardziej pozytywnym nastawieniem do klienta i jego problemów. A eksperci przewidują, że kontakt z klientem stanie się do 2020 roku kluczowym wyróżnikiem biznesu – plasowanym wyżej niż sam produkt i jego cena.

5. Ułatwienie pracy przedstawicieli handlowych

Celem e-commerce jest również poprawa wydajności przedstawicieli handlowych. W jaki sposób? Platforma jest dostępna (i dopasowana) na urządzeniach mobilnych – smartfonach, tabletach. Ułatwia to realizowanie zadań, weryfikację stanów magazynowych, dostępności produktów czy chociażby udzielanie odpowiedzi na pytania klientów. To doskonała alternatywa dla ogromnych papierowych katalogów produktów. Dzięki wygodzie jakie oferują sklepy internetowe, więcej uwagi można poświęcić usprawnieniu usług dla klientów.

6. Plusy analityki internetowej

Dzięki sklepom online możliwe jest lepsze zrozumienie klientów – ich potrzeb czy zachowań. A dzięki takiej wiedzy można usprawniać wiele aspektów biznesu – od optymalizacji samego serwisu internetowego, kończąc na budowaniu lepszych relacji z konsumentami. To wszystko przekłada się docelowo na zwiększenie sprzedaży i osiąganych zysków.

Sklep online jest źródłem informacji na temat czego szukają i co kupują klienci. Dzięki gromadzonym statystykom można dowiedzieć się np. czy znaleźli produkt dzięki polu wyszukiwanie, czy poprzez zewnętrzny link.

Dzięki dogłębnej analizie danych, z większą skutecznością można planować oferty, tworzyć promocje i ułatwiać znalezienie produktów w sieci. Wszystko to, aby zdobywać kolejnych klientów.

7. Dotarcie do większej liczby klientów

Coraz większa liczba osób robi zakupy przez Internet. Oznacza to, że sposoby dotarcia do znacznej części rynku również znajdują się w sferze online. W konsekwencji, inwestycja w platformę e-commerce B2B jest niezwykle istotna – rozumiana jako zdobycie efektywnego narzędzia do prowadzenia i ekspansji biznesu.

Warto spojrzeć na statystyki: 89% badaczy zajmujących się sektorem B2B wykorzystuje Internet podczas prowadzenia prac badawczych. Natomiast, 30% kupujących dokonuje ponad połowę swoich zakupów za pośrednictwem Internetu. To liczby, które trudno zignorować.

8. Wyprzedzenie konkurencji

E-commerce B2B wciąż się rozwija, a zainteresowanie nim wzrasta. Z tego powodu inwestycja w nowoczesną i wygodną platformę w tym momencie stawia Ciebie i Twoją firmę o krok przed konkurencją. Należy się spodziewać, że przy stałym, prognozowanym wzroście rynku, co najmniej wprost proporcjonalnie wzrastać będzie liczba konkurentów. Warto więc działać szybko.

 

Raport Big Commerce dotyczący handlu B2B w 2018 wskazuje, że “E-commerce nie jest już czymś niejasnym dla sektora B2B, ale stanowi jego siłę napędową. Sprzedawcy muszą wykorzystać tę szansę na rozwój lub zaryzykować, że pozostaną daleko w tyle.”

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy