Angażowanie odbiorców branży fashion odbywa się m.in. w oparciu o stosowanie różnorodnych technik sprzedaży, przesuwaniu granic w zakresie standardów dostawy produktów, organizacji przestrzeni w centrach handlowych czy też rozwoju kanału e-commerce. Głównym założeniem jest oczywiście sprzedaż jak największego wolumenu dóbr, przy jednoczesnym dbaniu o to, aby zakupy odbywały się jak najczęściej. Sami użytkownicy przykładają się również do dynamiki tego rozwoju, poprzez czynny udział w wyścigu konsumpcjonizmu.
Spis treści:
- Znaczenie UX (User Experience) w branży fashion
- Niestandardowe funkcjonalności na karcie produktowej
- Prezentacja oferty
- Koszyk zakupowy
- Wyszukiwarka produktów
- Trend eco-friendly
- Zdjęcia i video: prezentacja produktu
- Organizacja menu na stronie głównej
- Moduł przechowalni: schowek na listę zakupów
- Chatboty i live chaty
- Efektywny minimalizm layoutu strony
- Streszczenie
- Podsumowanie
Znaczenie UX (User Experience) w branży fashion
Czas pandemii wyraźnie pokazał siłę sektora e-commerce, który rozwinął się pokonując liczne bariery organizacyjno–technologiczne. Wszystko za sprawą wdrożenia rozwiązań, których implementacja była przewidziana na bliżej nieokreśloną przyszłość. Miejsce zamykanych sklepów stacjonarnych zajęły sklepy online, stosując coraz to nowsze formy promocji i wysokości wydatków na nią. Jeśli ktoś przed wybuchem pandemii był fanem zakupów online, to tylko utwierdził się w przekonaniu co do tej formy uzupełniania garderoby.
Jest jeszcze jeden bardzo istotny czynnik, który wpływa na decyzje podejmowane przez użytkowników, a mianowicie WYGODA. O ile to pojęcie bezpośrednio można rozumieć, jako łatwość realizacji decyzji zakupowych z poziomu kanapy, to w tym przypadku chcielibyśmy poruszyć aspekt wygody pod kątem łatwości obsługi serwisów e-commerce, czyli UX (User Experience). UX to wszelkie działania, które mają na celu kreowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika korzystającego ze strony.
User Experience w e-commerce opiera się głównie na poniższych obszarach:
- ułatwieniu wyszukiwania i nawigacji,
- przejrzystej kategoryzacji oferty,
- wygodnym i intuicyjnym filtrowaniu,
- optymalizacji informacji w listingach i na kartach produktowych,
- optymalizacji stron płatności i strony koszyka,
- optymalizacji przycisków CTA,
- wdrożeń procesów automatyzacji,
- oraz mnóstwa innych mniejszych lub większych elementów wpływających na odczucia użytkowników i konsumentów.
W artykule zaprezentowane zostaną konkretne przykłady dobrych praktyk z zakresu UX (User Experience), a szczególna uwaga zostanie poświęcona rozwiązaniom stosowanym przez liderów branży fashion.
1. Niestandardowe funkcjonalności na karcie produktowej
Sieć MANGO znalazła sposób na odwieczny problem z różnymi rozmiarówkami odzieży. Jak wiadomo, każda sieć po swojemu interpretuje standardy związane z rozmiarami i z doświadczenia wiemy jak zwodnicze mogą być klasyczne oznaczenia M,L czy XL.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Na karcie produktu w Mango znajduje się przycisk „pomoc z rozmiarem”, po którego wciśnięciu użytkownikowi ukazuje się POP UP, gdzie ma on do uzupełnienia szereg informacji, takich jak wzrost, waga, kształt brzucha, bioder oraz preferencje dotyczące dopasowania odzieży do ciała. Cała ta procedura ma na celu jak najlepsze dopasowanie rozmiarów odzieży do faktycznych wymiarów i preferencji kupującego. Przeprowadzone testy tego rozwiązania pokazały, że to naprawdę działa. Jedna uwaga – przy wypełnianiu formularza nie oszukujemy.
2. Prezentacja oferty
Sklep www2.hm.com na stronach kategorii, oprócz rozbudowanych opcji filtrowania asortymentu, oferuje unikalną funkcję polegającą na możliwości obejrzenia zdjęć produktu na modelu lub samego produktu. Prosta, lecz niesłychanie ciekawa opcja, gdyż z reguły sklepy online serwują użytkownikom aranżowane zdjęcia z udziałem modela/modelki. Zdjęcie samego produktu pojawia się dopiero po wejściu w kartę produktu, lecz przeglądający może też nie zobaczyć go wcale. W tym konkretnym przypadku już na stronie kategorii można zobaczyć produkt zarówno w wersji aranżowanej jak i saute.
Strona kategorii z zaznaczoną opcją „Model”:
Źródło: www2.hm.com.
I ta sama strona z zaznaczoną opcją „Produkt”
3. Koszyk zakupowy
Pozostając przy sklepie H&M, warto przyjrzeć się również karcie koszyka. Gdy znajdziemy odpowiedni produkt, będący doskonałym uzupełnieniem garderoby, a wszyscy domownicy głośno krzyczą „kup to” - podejmujemy decyzję o zakupie. To właśnie wtedy trafiamy na stronę koszyka, na której finalizujemy zakup.
W tym momencie cały wysiłek może jednak pójść na marne, gdyż mnogość zastanych opcji na tej stronie może przyprawić o ból głowy i skutecznie zniechęcić do postawienia przysłowiowej kropki nad i. W przypadku H&M mamy do czynienia z krótkim i przejrzystym koszykiem, który w żaden sposób nie przytłacza liczbą pól do uzupełnienia, czy checkbox’ów do zaklikania. Przejście do kolejnych paneli uzupełniania danych odbywa się sukcesywnie i automatycznie, a użytkownik ma poczucie kontroli nad poszczególnymi etapami procesu. Oszczędna forma graficzna bez zbędnych rozpraszaczy to w tym konkretnym przypadku duży plus.
4. Wyszukiwarka produktów
- Wyszukiwanie produktów
Po kliknięciu w obszar wyszukiwania, użytkownik otrzymuje możliwość szybkiego przejścia do najpopularniejszych kategorii produktowych oraz najczęściej wyszukiwanych produktów.
Źródło: www.mohito.com.
Po wpisaniu konkretnej frazy, już na etapie wyszukiwania, sklep umożliwia filtrowanie produktów po kolorze i rozmiarze, co znacznie ułatwia sprawdzenie dostępności interesujących użytkownika rzeczy:
Źródło: www.mohito.com.
Słowem podsumowania, dobrze zaprojektowana i ułatwiająca życie funkcjonalność.
5. Trend eco-friendly
Wzrost świadomości społecznej w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju sprawia, że konsumenci coraz częściej mówią o swoich oczekiwaniach wobec marek w tym zakresie. Przede wszystkim oczekują od nich przejrzystości. Niektóre marki pokazują to np. dzieląc się swoimi wartościami w zakresie społecznościowym lub stosując ekologiczne opakowania.
W przypadku sklepu e-obuwie, informowanie użytkowników nie zostało ograniczone jedynie do oznaczania konkretnych produktów specjalnym hasłem „eco-friendly”. Serwis daje użytkownikom także możliwość filtrowania oferty pod kątem ekologiczności produktów.
Źródło: www.eobuwie.pl.
Źródło: www.eobuwie.pl.
Przeczytaj także: Ekologia w e-commerce. Jak sprawić, by Twój sklep był zielony?
6. Zdjęcia i wideo: prezentacja produktu
Klienci korzystający z dobrodziejstw e-commerce, nie mają możliwości fizycznego przymierzenia ubrań, czy też sprawdzenia faktury materiału. Dlatego kluczową rolę pełnią wysokiej jakości media udostępnione użytkownikom na stronie. Aby możliwie jak najdokładniej zaprezentować produkt, należy wykorzystać całe spektrum możliwości w tym zakresie, a mianowicie:
- stosować zdjęcia 360,
- udostępniać możliwość powiększenia konkretnego obszaru zdjęcia,
- stosować zdjęcia produktowe realizowane przy asyście modelek/modeli o różnej charakterystyce budowy ciała itp.
- prezentować przynajmniej część oferty w formie video umieszczonego w galerii produktu.
Stosowanie takich form prezentacji pozwala użytkownikom szczegółowo zapoznać się z danym produktem. Im lepiej i dokładniej zostanie przedstawiona konkretna rzecz, tym większa szansa, że nie będzie potrzeby obsługiwania zbyt wielu zwrotów.
Źródło: www.Vissavi.com.
Źródło: www.housebrand.com.
7. Organizacja menu na stronie głównej
Marka 4F stawia na przejrzysty design i intuicyjną nawigację w zakresie organizacji menu na stronie głównej. Wykorzystując obrazy w menu, dodatkowo ilustruje kategorię, co pozytywnie wpływa na wrażenia konsumenckie. Bezproblemowa nawigacja do prosto zdefiniowanych kategorii jest kluczem do doskonałego doświadczenia użytkownika.
8. Moduł Przechowalni: schowek na listę zakupów
Przechowalnia, schowek, lista zakupów, wishlist - jakkolwiek nie nazywałaby się ta funkcjonalność na stronie, fakt jej przydatności jest niezaprzeczalny. Lista życzeń pozwala kupującym tworzyć spersonalizowane kolekcje produktów, które chcą kupić i zapisywać je na koncie użytkownika do wykorzystania w przyszłości. Listy życzeń oznaczają zainteresowanie klienta produktem bez natychmiastowego zamiaru zakupu.
Lista daje klientowi możliwość zapisania przedmiotów, którymi jest zainteresowany i szybkiego odnalezienia ich, gdy wróci do sklepu. Służy również jako wygodny sposób na przypomnienie sobie produktów, które znalazły się na liście. Ta funkcja jest szczególnie przydatna także dla klientów mobilnych, gdyż oszczędza dużo czasu w trakcie „przeglądania” na mniejszym ekranie. W przypadku marki Bytom sekcja przechowalni nosi miano garderoby, co doskonale koresponduje z charakterem asortymentu.
Źródło: www.bytom.com.pl.
Sprawdź także: Jakie działania z zakresu UX możemy wdrożyć w Twoim e-commerce?
9. Chatboty i live chaty
Live chaty i chatboty to rozwiązania które mają służyć wsparciem w trakcie procesu zakupowego jak i po jego zakończeniu. Wspomniane rozwiązania mogą być stosowane we wszystkich procesach, w których klient potrzebuje kontaktu z konsultantem.
- Chatboty
Chatboty to programy komputerowe zaprojektowane w taki sposób, aby prowadzić konwersację z klientem. Jak chatbot może usprawnić Twój e-commerce?
- może pomagać klientom w doborze produktów,
- może odpowiadać na najczęściej zadawane pytania,
- informować o statusie przesyłek,
- służyć jako narzędzie do obsługi reklamacji.
Innymi słowy, chatbot pełni rolę wirtualnego asystenta podczas podróży klienta przez meandry e-sklepu.
- Live Chaty
Live chat jest narzędziem pozwalającym na prowadzenie rozmowy pomiędzy klientem a konsultantem, w czasie rzeczywistym. Z punktu widzenia klienta jest to rozwiązanie bardzo wygodne i efektywne, a jednocześnie mniej angażujące niż rozmowa telefoniczna. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma szybkość dotarcia do potrzebnych informacji. Nie bez znaczenia jest również poczucie anonimowości co sprawia że użytkownik czuje się swobodnie i komfortowo. Co ciekawe, live chaty mogą być również wykorzystywane w sposób aktywny, czyli podejmować konwersację bez konieczności oczekiwania na jej rozpoczęcie przez użytkownika.
10. Efektywny minimalizm layoutu strony
10 heurystyk Nielsena to pojęcie które wśród specjalistów UX (User Experience) wywołuje uśmiech na twarzy. Jest to zbiór zasad i swego rodzaju drogowskaz dotyczący projektowania stron www, przyjaznych użytkownikom. Ten zbiór zasad został stworzony przez Jakoba Nielsena, duńskiego specjalistę w dziedzinie użyteczności i stanowi punkt wyjścia dla większości specjalistów w dziedzinie UX. Projektując stronę warto skupić się się na estetyce i umiarze w odniesieniu do jej layoutu. Ta heurystyka (logika) to w zasadzie synonim prostoty i minimalizmu, co nie znaczy że takie podejście nie może nosić znamion wyrafinowanego smaku. Wprost przeciwnie.
Biorąc powyższe pod uwagę, kluczowy obszar którego dotyka heurystyka to minimalistyczny i intuicyjny design, stojący w całkowitej opozycji do przytłaczających i krzyczących kolorami i informacjami stron. Dobrym przykładem realizacji powyższych tez jest strona jemiol.com, która w mistrzowski sposób realizuje założenia minimalizmu.
Streszczenie
- Prowadząc własny e-sklep warto dać klientom możliwość korzystania z różnego rodzaju funkcjonalności. Dobrym rozwiązaniem są m.in. specjalne formularze, które pomagają w doborze rozmiaru ubrania.
- Należy dbać o prawidłową prezentację produktu, a w tym np. pokazywać użytkownikom zdjęcia ubrań na modelce/modelu. Warto korzystać także z prezentacji w formie wideo.
- Koszyk zakupowy powinien być intuicyjny, tj. klient powinien sprawnie przejść m.in. przez proces podawania danych potrzebnych do dokonania zakupu.
- Dobrą praktyką jest oferowanie wyszukiwarek internetowych, które pozwalają na szczegółowe filtrowanie oferty, tak aby użytkownik mógł szybko odnaleźć interesujący go produkt.
- Warto postawić na ekologię, tj. oferując klientom produkty „eco-friendly” należy nie tylko oznaczać je tym hasłem, ale także udostępniać możliwość filtrowania asortymentu pod tym kątem.
- Szczegółowa prezentacja produktu (np. zdjęcia 360, pokazywanie ubrań na modelach/modelkach o różnej charakterystyce budowy ciała itp.).
- Należy odpowiednio rozplanować strukturę menu w e-sklepie, aby użytkownik mógł łatwo przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi kategoriami. Ważna jest zwłaszcza organizacja menu na stronie głównej.
- Warto dać klientom możliwość tworzenia własnych list zakupowych, tak aby w każdej chwili mieli łatwy dostęp do interesujących ich przedmiotów. Można to zrobić wprowadzając do e-commerce moduł przechowalni.
- Chatboty i livechaty – to dzisiaj podstawa dobrych praktyk UX również w branży fashion, gdzie takie narzędzia znacznie usprawniają pracę e-sklepu (pomagają np. w procesie reklamacji). Wybierając layout strony swojego e-commerce warto postawić na prostotę i minimalizm.
Podsumowanie
UX (User Experience) to nic innego, jak wrażenia użytkownika związane obcowaniem z produktem (strona internetowa, aplikacja), jego funkcjonalnością i ergonomią. Całość wrażeń ma stanowić o satysfakcji i przyjemności klienta, związanych z użytecznością produktu. Warto zadbać o użytkowników stwarzając im optymalne warunki do obcowania z oferowanymi produktami, gdyż tylko wtedy istnieje szansa na ich utrzymanie i pozyskanie nowych. To z kolei w prostej linii przekłada się na konwersje stanowiące główny cel wdrażanych działań.