User Experience to szerokie zagadnienie obejmujące różnego rodzaju działania, które zawsze należy dopasować do konkretnej branży. W przypadku farmacji istnieje wiele skutecznych rozwiązań, które mogą pozytywnie wpłynąć na doznania użytkowników korzystających z witryn poświęconych tej tematyce.
Spis treści:
- Znaczenie UX w branży farmaceutycznej
- Jakie są najlepsze praktyki UX (User Experience dla branży farmaceutycznej?
- Empatia to podstawa
- Bezbłędne Accessibility – WCAG 2.0
- Oferuj wartość najszybciej, jak to możliwe
- Zachowaj spójność
- Język reklamy zmień na wartość edukacyjną
- Prościej znaczy lepiej
- Budowanie zaufania dzięki danym i wynikom badań
- Wizualizacja informacji - Interaktywny kalkulator dawek
- Weź pod uwagę potrzeby różnych grup użytkowników
- Storytelling i autentyczność
- Streszczenie
- Podsumowanie
Znaczenie UX w branży farmaceutycznej
Potrzeby i preferencje użytkowników Internetu, choć w dużym stopniu są wspólne dla większości osób, to jednak mogą zmieniać się w zależności od branży. Projektowanie UX dla branży farmaceutycznej, oznacza uważne przyjrzenie się potrzebom jej klientów i przełożenie ich na wygląd oraz użyteczność stron WWW.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Jakie są najlepsze praktyki UX (User Experience) dla branży farmaceutycznej?
1. Empatia to podstawa
Odpowiedni UX stawia w centrum użytkownika – opiera się na empatii i zrozumieniu. Wywiady z pacjentami, historie diagnoz oraz zmian jakie wywołały w życiu dotkniętych nią osób, nie tylko pozwalają lepiej zrozumieć oczekiwania użytkowników, lecz również budują zaangażowanie odbiorców dzięki mechanizmowi psychologicznej identyfikacji. Innym elementem wzbudzającym empatię mogą być zdjęcia specjalistów i lekarzy, które nadają całości witryny bardziej ludzkiego oraz osobistego wymiaru.
2. Bezbłędne Accessibility – WCAG 2.0
UX dla branży farmaceutycznej cechuje szczególna wrażliwość na potrzeby osób funkcjonujących z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Dobry User Experience oznacza zatem dbałość o brak barier dla osób z wadami wzroku, słuchu albo z ograniczoną sprawnością motoryczną.
Jakie rozwiązania warto wdrożyć w tym zakresie?
- Możliwość nawigacji z poziomu klawiatury.
- Odpowiednie otagowanie obrazów.
- Właściwy kontrast kolorów użytych na stronie.
- Możliwość powiększenia fontów.
- Opcja odsłuchu wyświetlanych treści.
To tylko niektóre elementy UX, które zapobiegają cyfrowemu wykluczeniu i poszerzają grono użytkowników witryny.
3. Oferuj wartość najszybciej, jak to możliwe
Oprócz potencjalnych barier dla użytkowników, o których wspomniano wcześniej, istnieje jeszcze jedno ważne ograniczenie: czas. Właśnie z tego powodu odpowiedni User Experience oferuje wartość użytkownikowi najszybciej, jak to możliwe.
Użytkownicy nie mogą być zmuszani do dokonania rejestracji na stronie, żeby mieć dostęp do realizacji potrzeb – przeczyatnia artykułu, poznania asortymentu czy szybkich zakupów.
Prawidłowo zaprojektowana witryna z branży farmaceutycznej bezzwłocznie oferuje im to, czego poszukują. Staranna architektura informacji, w której najważniejsze treści są eksponowane na początku, stanowi klucz do sukcesu. Witryna biofarm.pl wychodzi na przeciw potrzebie poznania asortymentu przez uzytkowników.
Źródło: www.biofarm.pl.
4. Język reklamy zmień na wartość edukacyjną
Zamiast posługiwać się językiem reklamy, warto postawić na wartość edukacyjną treści dostępnych na stronie.
Warto zastanowić się nad umieszczeniem w witrynie porad lekarzy i specjalistów, którzy przedstawiają zagadnienia medyczne z własnej, fachowej perspektywy. Przekaz wzmocniony autorytetem lekarza może lepiej trafić do użytkowników. Takie rozwiązanie jest stosowane np. przez internetową aptekę doz.pl.
5. Prościej znaczy lepiej
Branża farmaceutyczna ma tendencję do posługiwania się hermetycznym językiem, niezrozumiałym dla przeciętnego użytkownika. Tymczasem zrozumienie stanowi podstawę zaufania.
Projektując content dla branży farmaceutycznej, warto unikać medycznego żargonu oraz dużej ilości fachowej terminologii, a także zadbać o jego wizualną przejrzystość - podział tekstu na niewielkie bloki i jego odpowiednie formatowanie może przyczynić się do lepszego odbioru informacji.
6. Zachowaj spójność
Z uwagi na to, że witryna internetowa jest wizytówką marki, powinna być spójna na każdej stronie. Warto więc postawić na jednolitą kolorystykę - ten sam rodzaj komunikacji z użytkownikiem, udostępnione dla niego funkcjonalności i sposób jego interakcji ze stroną.
Jeśli użyjemy fotografii ludzi jako motywu przewodniego na stronie głównej, nie będzie dobrym rozwiązaniem, gdy nagle zastosujemy ilustracje krajobrazów na innych stronach. Spójny projekt sprawia, że przekaz jest jasny, produkt lepiej zrozumiały, a marka wzbudza zaufanie i jest łatwiej zapamiętywana.
Firma Adamed jest dobrym przykładem spójności przekazu, o jaki warto zadbać, tworząc dobre praktyki UX.
7. Budowanie zaufania dzięki danym i wynikom badań
Poparcie treści edukacyjnych na stronie danymi oraz wynikami badań to istotny element w budowaniu zaufania użytkownika, oraz wizerunku eksperta powiązanego z daną witryną. Należy zadbać o to, aby forma prezentacji danych była jak najbardziej przejrzysta, przyjazna i czytelna. Warto postawić na interaktywne diagramy i wykresy, które jasno obrazują informacje, jednocześnie powodując wzrost zaangażowania użytkowników.
8. Wizualizacja informacji - Interaktywny kalkulator dawek
Wizualizacja informacji za pomocą infografik, czytelnych tabel oraz przejrzystych diagramów przemawia do wyobraźni użytkownika i przykuwa jego uwagę, co przekłada się na wydłużenie czasu spędzonego na stronie oraz pozytywne odczucia z użytkowania. Portal aptekarz.pl udostępnia internautom interaktywne narzędzia online, takie jak np. kalkulator dawek danego lekarstwa. To dobry sposób na zaangażowanie użytkownika i wyróżnienie się na tle konkurencji.
9. Weź pod uwagę potrzeby różnych grup użytkowników
Prawidłowo zaprojektowana witryna powinna wyraźnie wskazywać, że bierze pod uwagę potrzeby różnych grup użytkowników: pacjentów, ich bliskich i opiekunów oraz pracowników służby zdrowia. Niech treści dedykowane dla każdej z tych grup będą wyraźnie oddzielone za pomocą przejrzystej nawigacji, która przekieruje konkretnych użytkowników do stworzonej z myślą o nich podstrony. Takie rozwiązanie skróci drogę internauty do zasobów, których poszukuje, co jest jednym z wyznaczników dobrego User Experience (UX). Apteka internetowa cefarm24.pl oferuje użytkownikom taką możliwość.
Źródło: www.cefarm24.pl
Zobacz jakie rozwiązania możemy wdrożyć, aby Twoja strona internetowa była przyjazna użytkownikom.
10. Storytelling i autentyczność
Storytelling, czyli sztuka przekazu informacji za pomocą historii, które angażują emocje użytkownika, stanowi ważny element UX. Treści informacyjne oraz case studies ujęte w taką formę, łatwiej zapadają w pamięć dzięki specyficznej strukturze opowieści oraz pobudzeniu emocji odbiorców. Finalnie to właśnie emocje są nośnikiem pamięci, a przecież chodzi nam o to, żeby użytkownicy zapamiętali właśnie naszą witrynę.
Źródło: www.adamed.com.
Dowiedz się więcej na temat tego, jak skutecznie wykorzystać storytelling w działaniach e-commerce.
Streszczenie
- UX (User Experience) to projektowanie doświadczeń użytkownika korzystającego ze stron www.
- Istnieje wiele działań z zakresu UX, które można podjąć aby wzbudzić w użytkowniku pozytywne emocje oraz wywołać chęć ponownego odwiedzenia strony.
- Dobry User Experience opiera się na empatii i zrozumieniu.
- UX powinien zapobiegać cyfrowemu wykluczeniu. Prawidłowo zaprojektowana strona internetowa powinna być dostosowana do osób z różnego rodzaju dysfunkcjami, takimi jak np. wada wzroku lub słuchu.
- Łatwa nawigacja i możliwość szybkiego odnalezienia pożądanych treści na stronie www, to elementy dobrego UX.
- Treści na witrynach farmaceutycznych powinny być podawane prostym, zrozumiałym dla użytkownika językiem, bez używania żargonu medycznego.
- Wzmocnienie wartości edukacyjnej zasobów stron www, może pozytywnie wpływać na użytkowników. W przypadku farmacji – warto podawac np. informacje o chorobach.
- Podawanie czytelnych wyników badań (np. w formie wykresów lub diagramów) może wpłynąć na wzrost zaufania użytkowników do witryny.
- Odpowiednia wizualizacja informacji – przedstawienie treści na stronie w formie m.in. infografik przykuwa wzrok odbiorców i może wydłużyć ich czas korzystania ze strony. Warto także wdrażać nowoczesne narzędzia – w przypadku farmacji może to być np. kalkulator dawek danego lekarstwa.
- Strona powinna być dostosowana do potrzeb wszystkich potencjalnych użytkowników. W przypadku witryn farmaceutycznych są to zarówno pacjenci i ich bliscy, jak również przedstawiciele ochrony zdrowia. Dobry User Experience zapewnia skrócenie czasu dotarcia do stworzonych dla nich podstron.
- Przekazywanie informacji w formie opowieści (Storytelling) to ważny element UX, który w dużej mierze bazuje na emocjach użytkowników.
Podsumowanie
Warto zauważyć, że według raportu GUS (Główny Urząd Statystyczny) z 2022 roku, branża farmaceutyczna stanowi jedną z najbardziej innowacyjnych w Polsce. Będzie się dynamicznie rozwijała i to do niej należy przyszłość. Dlatego regularny audyt UX jest niezbędny, aby mieć pewność, że strona ewoluuje razem z branżą, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnego poziomu satysfakcji użytkowników.