User Experience (UX) to projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników stron internetowych. Te są szczególne ważne zwłaszcza w przypadku e-commerce. Istnieje szereg czynników, które mają wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów sklepów internetowych. Jest wiele rozwiązań, które warto wprowadzić w meblowym e-commerce, aby sprawić, że strona będzie bardziej przyjazna dla użytkowników. Wdrażając odpowiednie działania z zakresu UX (User Experience), można osiągnąć ten cel oraz korzyści biznesowe, takie jak np. zwiększenie współczynnika konwersji.
Spis treści:
- Dostęp do zdjęć aranżacyjnych bezpośrednio z listingu
- User Generated Content jako silny bodziec zakupowy
- Co najmniej 2/3 szerokości karty produktu na zdjęcie
- Zdjęcie produktowe: Jakość i atrakcyjność ma znaczenie
- Wideo produktu zwiększa szanse na sprzedaż
- Prezentacja wymiarów w odniesieniu do produktu zwiększa przystępność danych
- Kod rabatowy - poinformuj o tym przy cenie na karcie produktu
- Dodanie do koszyka nie oznacza rezerwacji
- Szybka dostawa – informacja, którą warto pokazać na listingu
- Wyszukiwanie podobnych produktów
- Streszczenie
- Podsumowanie
Dostęp do zdjęć aranżacyjnych bezpośrednio z listingu
Ten kto poszukiwał wyposażenia do swojego mieszkania bądź domu ten wie, że znalezienie odpowiedniego mebla, będącego idealnym uzupełnieniem aranżacji, nie należy do najłatwiejszych. Wygląd ma kluczowe znaczenie jeżeli chodzi o wybór produktu. Ważne są również parametry techniczne, ale to właśnie to czy produkt podoba się wizualnie, będzie kluczowe przy podejmowaniu przez klienta decyzji zakupowych. Aby jednak znaleźć wymarzony towar, zazwyczaj trzeba przeglądnąć wiele różnych pozycji. Warto więc sprawić, żeby ten proces był dla klienta jak najbardziej przyjazny.
Standardowo, aby dokładnie obejrzeć produkt, internauta musi przejść do konkretnej karty, co jednak w momencie przeglądania dziesiątek lub setek ofert zajmuje mu sporo czasu. Tutaj z pomocą przychodzi funkcjonalność, umożliwiająca użytkownikom podglądnięcie dodatkowego zdjęcia np. po najechaniu na miniaturę kursorem myszy.
Taka funkcja może przybierać różne formy (zdjęcie może powiększać się np. po najechaniu na nie kursorem myszy lub po kliknięciu strzałki pozwalającej na jego zmianę). Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzemy, jeżeli jeszcze nie stosujemy go w e-commerce, warto wdrożyć je jak najszybciej.
User Generated Content jako silny bodziec zakupowy
User Generated Content (UGC) to treści generowane przez samych użytkowników stron www (np. fotografie zakupionych przedmiotów). Profesjonalne zdjęcia przedstawiające produkt w korzystnym świetle to must have każdego e-commerce.
Użytkownicy mają jednak świadomość tego, że sklep przedstawia produkty w najkorzystniejszy sposób, jak tylko jest to możliwe. Tymczasem część z nich oczekuje możliwości zobaczenia produktu, w jego naturalnym otoczeniu. Tutaj z pomocą przychodzi społeczność osób, które dokonały zakupu w naszym e-commerce.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Klienci często wykonują zdjęcia zakupionych produktów we własnych domach, a następnie umieszczają je w sieci. Pokazywanie takich zdjęć na stronie, z jednej strony pozwoli spełnić klientom realizację potrzeby pochwalenia się zakupem, a z drugiej zapewni potencjalnym kupującym wartościowy i autentyczny content. Może to stanowić czynnik zwiększający prawdopodobieństwo dokonania zakupu.
W jaki sposób najlepiej prezentować zdjęcia przygotowanie przez osoby, które już u nas kupiły? Sposobów jest co najmniej dwa:
- Opinie na karcie produktu wzbogacone zdjęciem.
- Sekcja z Instagrama wyświetlająca zdjęcia oznaczone hashtagiem przez użytkowników.
Co najmniej 2/3 szerokości karty produktu na zdjęcie
Branża meblowa z pewnością należy do tych, w których bodźce wzrokowe odgrywają bardzo dużą rolę. Głównym obiektem zainteresowania użytkowników poszukujących mebli bądź dodatków, będą zdjęcia. Dlatego właśnie w karcie produktu należy zagospodarować odpowiednią ilość obszaru przeznaczoną na obrazy.
Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że użytkownicy chętniej będą przewijać stronę niż przeklikiwać np. slider ze zdjęciami. Warto więc wprowadzić mechanizm, dzięki któremu podczas przewijania strony, użytkownikowi będą wyświetlane kolejne zdjęcia aktualnie oglądanego produktu. W tym samym czasie, sekcja znajdująca się po prawej stronie witryny powinna być „przypięta”, aby była cały czas widoczna dla użytkownika.
Zdjęcie produktowe: Jakość i atrakcyjność ma znaczenie
O tym, że zdjęcia produktów wybieranych głównie na podstawie ich wyglądu, powinny być dobrej jakości, nie trzeba raczej nikogo przekonywać. Oczywiście wysokiej jakości zdjęcie to nie wszystko, należy również dodać odpowiednią liczbę fotografii przedstawiających produkt, w różnych konfiguracjach oraz zastosowaniach:
- widok z przodu,
- widok z tyłu,
- widok z boku,
- widok z góry,
- zbliżenie obrazujące materiały z których wykonano produkt,
- produkt w zastosowaniu np. aranżacja w salonie lub w ogrodzie.
Jeżeli mamy możliwość, warto postawić również na zdjęcia 360, które pozwolą użytkownikowi zapoznać się produktem z każdej perspektywy. Jeżeli w naszej karcie produktu oferujemy np. kilka wariantów kolorystycznych, to każdy z nich powinien zostać przedstawiony na zdjęciach. Nie należy zostawiać użytkownikom pola na domysły, jeżeli chodzi o wygląd.
Wideo produktu zwiększa szanse na sprzedaż
Według badania Wyzowl (źródło: https://www.wyzowl.com/state-of-video-marketing-2021-report/) 84% ludzi deklaruje, że zostali przekonani do zakupu produktu lub usługi poprzez oglądnięcia filmu wideo danej marki. Na pytanie, w jaki sposób najchętniej lubią pozyskiwać wiedzę o produkcie lub usłudze, 69% odpowiedziało, że preferuje krótkie wideo. Dla porównania, 18% respondentów woli przeczytać artykuł tekstowy, stronę lub post, 4% woli obejrzeć infografikę, 3% preferuje ebooka lub instrukcję obsługi, 3% wybierze udział w webinarze lub prezentacji oraz 2%, którzy wolą uczestniczyć w rozmowie handlowej lub prezentacji.
Taka forma wizualizacji nie tylko korzystnie wpłynie na współczynnik konwersji, ale też pozwoli użytkownikowi lepiej poznać interesujący go produkt. Należy oczywiście pamiętać o tym, aby materiał był w dobrej jakości i rozdzielczości, która pozwoli użytkownikowi na bezproblemowe oglądanie.
Zobacz także: Ranking widoczności sklepów internetowych z branży meblarskiej
Prezentacja wymiarów w odniesieniu do produktu zwiększa przystępność danych
Wymiary produktu można znaleźć najczęściej w karcie produktu w tabeli „Dane techniczne”. To dobra praktyka, gdyż zazwyczaj to właśnie tam użytkownicy kierują swój wzrok w poszukiwaniu tego typu informacji. Można jednak wyjść o krok dalej i zobrazować wymiary produktu na jego rzucie lub zdjęciu. Przewagą takiego podejścia, nad podawaniem wymiarów w tabeli jest to, że użytkownik dostaje jednoznaczną informację o tym, której części produktu dotyczy dany wymiar.
O ile w przypadku np. stołu przyswojenie wymiarów bez zdjęcia może być względnie łatwe, o tyle przy bardziej skomplikowanych i mnogich w informacje techniczne produktach, może to być problematyczne.
Poniżej przykład z jednego z meblowych e-commerce z fotelem. Wymiary naniesione na zdjęcie są zrozumiałe i nie będą powodować problemów z ich zrozumieniem. Poniżej zamieszczono także tabelę, w której podano wymiary w formie pomocniczej. Gdyby jednak tabela była jednym źródłem informacji, sytuacja z perspektywy użyteczności byłaby zdecydowanie gorsza.
Kod rabatowy - poinformuj o tym użytkownika przy cenie na karcie produktu
Część z biznesów e-commerce opiera swoje akcje promocyjne o kody rabatowe. Takie podejście daje pewną elastyczność np. możliwość zróżnicowania wysokości rabatów dla poszczególnych grup odbiorców. To rozwiązanie w większości przypadków nie jest możliwe przy standardowej promocji, która trafia do szerszego grona odbiorców.
Oprócz stosownej informacji np. „-20% z kodem rabatowym OBNIŻKA”, cenę produktu należy również obniżyć do poziomu już po uwzględnieniu kodu rabatowego. W innym wypadku, jeżeli zamieścimy sam kod rabatowy np. w belce na górze strony, to jak pokazuje doświadczenie, dla większości użytkowników może on być niezauważalny.
Dodanie do koszyka nie oznacza rezerwacji
Część z użytkowników traktuje koszyk jako swego rodzaju przechowalnie. Niektórzy, będący na ostatnich etapach ścieżki zakupowej dodają produkty do koszyka jako te, które potencjalne chcą zakupić. Oczywiście spora część z nich opuści sklep i przez długi czas do niego nie wróci, dokonując zakupu w innym miejscu.
Niezależnie od przypadku, warto każdego z użytkowników poinformować o tym, że produkt dodany do koszyka nie jest zarezerwowany. Jest to jasny sygnał dla potencjalnie kupującego o tym, że produkt może nie być dostępny w przyszłości, jeśli nie zdecyduje się na jego zakup już teraz.
Taka informacja działa tym silniej, czym dany produkt posiada niższy stan magazynowy. Ten sposób komunikacji może pozytywnie wpłynąć na konwersje, ponieważ opiera się o regułę niedostępności. Ta z kolei mówi o tym, że ludzie mają skłonność do pożądania tego, co charakteryzuje się małą dostępnością.
Przeczytaj również: Jaki event zorganizowaliśmy dla klientów z branży meblarskiej?
Szybka dostawa – informacja, którą warto pokazać na listingu
Konsumenci coraz częściej są przyzwyczajani przez najróżniejsze sklepy e-commerce do szybkiej realizacji zamówień. Duża część sklepów wysyła produkty już w 24 h od momentu zakupu. Branża meblowa ze względu na specyfikę może jednak odbiegać od tego standardu. Niektóre meble są produktami na zamówienie, co znacznie wydłuża termin realizacji zamówienia.
Jeśli więc w asortymencie sklepu znajdują się produkty, które są dostępne od razu i jest możliwość szybkiej wysyłki, to warto poinformować o tym użytkowników. Najlepiej zrobić to już na poziomie listingu produktowego.
Dzięki temu użytkownik już na wczesnym etapie będzie w stanie pozyskać informacje o dostępności, bez konieczności wchodzenia do karty produktu. Oczywiście nie należy tym samym „ukrywać” tej informacji na karcie produktowej, gdyż trzeba pamiętać, że dla sporej części użytkowników to właśnie ona jest stroną wejścia do sklepu.
Wyszukiwanie podobnych produktów
Część z użytkowników ma sprecyzowane wymagania co do wyglądu produktu. Warto ułatwić tej grupie proces znajdowania produktów o określonym stylu. W takim przypadku z pomocą przychodzi funkcjonalność „Kupuj podobne”.
Po kliknięciu specjalnego przycisku użytkownikowi wyświetlają się inne podobne meble np. stoły do tego aktualnie przeglądanego.
Streszczenie
- Użyteczność sklepu internetowego ma duży wpływ na przebieg decyzji zakupowych u klientów.
- Warto pokazywać klientom zaaranżowane zdjęcia mebli już na poziomie listingu produktowego.
- Dobrą praktyką przy prezentacji towaru jest wykorzystywanie treści tworzonych przez klientów (User Generated Content), którzy już zakupili towar i wykonali zdjęcia produktów, np. w domu. UGC to silny bodziec zakupowy.
- Co najmniej 2/3 szerokości karty produktu powinno stanowić zdjęcie oferowanego przedmiotu.
- Duże znaczenie w procesie zakupowym ma atrakcyjne zdjęcie produktowe. Warto pokazać klientowi przedmiot z każdej perspektywy, korzystając z wielu ujęć.
- Ciekawa i angażująca użytkowników prezentacja produktu to podstawa. Warto korzystać np. z tworzenia wizualizacji mebli w formie wideo.
- Prezentacja wymiarów produktów na ich rzutach lub zdjęciach. To przystępna forma przekazywania danych potencjalnym klientom, która jest bardziej czytelną opcją niż klasyczne tabele zawierające parametry techniczne.
- Przygotowując promocje w oparciu o kody rabatowe, warto umieszczać informacje o przecenie tuż pod standardową ceną produktu. To miejsce najbardziej przyciąga wzrok użytkowników.
- Warto stosować komunikaty, które uświadamiają klientom, że dodanie produktu do koszyka nie oznacza jego rezerwacji. Taki sposób komunikacji może pozytywnie wpłynąć na konwersję.
- Informacje o szybkiej wysyłce dobrze jest przedstawiać już na poziomie listingu produktowego. Korzystnym rozwiązaniem jest także proponowanie użytkownikowi produktów podobnych do tego, który był przez niego oglądany.
Podsumowanie
Prowadząc meblarski e-commerce, warto zainwestować w działania UX (User Experience), dzięki którym witryna zostanie skutecznie dopasowana do potrzeb użytkowników. Na decyzje zakupowe w handlu elektronicznym wpływa wiele czynników związanych z użytecznością sklepu internetowego.
Dobrze jest więc wdrożyć do funkcjonowania biznesu praktyki, które wywołają w użytkowniku pozytywne doświadczenia i sprawią, że będzie chciał skorzystać z oferty konkretnej witryny. Dobry UX przekłada się na realizację celów biznesowych firmy.