Wraz z rozwojem internetu na przestrzeni lat rosło znaczenie marketingu internetowego, a dziś firmy nie wyobrażają sobie swojej działalności bez korzystania z internetowych rozwiązań. Strategia dla marki, która chce działać w internecie, jest niezbędna do pewnego wkroczenia na rynek, zdobywania klientów i osiągania wyników.
Zdobywaj wiedzę
Każda strategia biznesowa musi zostać osadzona w określonym kontekście. Dlatego tak ważne są analizy marketingowe, które dostarczają informacje o marce, jej konkurencji, klientach i rynku oraz prace koncepcyjne, które przekładają wnioski na konkretne rozwiązania. Dotyczy to zarówno firm, które działają na rynku od lat i wciąż udoskonalają strategię swojej marki, jak i firm, które mają w planach wejście ze swoją ofertą na rynek.
Obserwacja konkurencji i klientów, analizy wewnętrzne marki, a także badanie globalnych trendów – to obszary, które należy wziąć pod uwagę podczas analiz związanych z tworzeniem strategii dla marki. Informacje na ten temat pozwolą nakreślić kierunek działań firmy, np. w zakresie budowania komunikacji marki z jej klientami, a także zapobiegać błędom wynikającym z niedostatecznego planowania.
Przekuwaj wiedzę w strategię
Złożoność dzisiejszego rynku i procesów marketingowych oraz silna aktywność konkurencji, wymuszają działanie zgodnie z określonym planem. Realizującym cele przy użyciu określonych środków, nie pozostawiając miejsca przypadkowi.
Niezwykle ważne jest budowanie spójnego, wyrazistego wizerunku marki, który z łatwością utrwali się w świadomości klientów. Skuteczność takich działań podnosi strategia e-marketingowa. Dokument obejmujący całość koncepcji – od określenia sposobów dotarcia do klientów, poprzez zasady budowania komunikacji aż po konkretne koncepcje działań.
Zgromadzenie zasad w jednym miejscu pozwala realizować spójną promocję marki z różnymi wykonawcami. Brak takich regulacji oznacza czasochłonne kontrolowanie przygotowywanych kreacji reklamowych oraz chaos komunikacyjny, który odbija się negatywnie na wiarygodności marki.
Pozostań czujny
Przy całej pracy wkładanej w analitykę i opracowanie strategii, nie powinny być to czynności jednorazowe. Dzisiejszy rynek cały czas się zmienia, ewoluują trendy oraz oczekiwania klientów. Warto zatem monitorować otoczenie biznesowe na bieżąco, a w konsekwencji ewaluować podejmowane działania i adaptować je do aktualnej sytuacji.
Świat coraz bardziej zdominowany jest przez technologię, która z dnia na dzień jeszcze śmielej wkracza w naszą codzienność, nie pomijając także biznesu. Umiejętne wykorzystanie narzędzi IT może przyczynić się nie tylko do rozwoju marki, ale i przynieść wymierne oszczędności. Planując strategię biznesową warto uwzględnić także aspekt technologiczny przedsiębiorstwa. Poznaj ofertę Ideo Sotware House i sprawdź jak nowoczesna technologia może wpłynąć na Twój biznes.
Jak tworzymy strategie?
Analizujemy rynek i konkurencję
Wiemy, jak zbudować strategię social media, która konwertuje. Opracowujemy kompleksową koncepcję komunikacji, która uwzględnia indywidualne wartości i potrzeby marki.
Prace nad każdą strategią rozpoczynamy od wnikliwego poznania klienta, jego branży i organizacji firmy. Dokładnie badamy działanie konkurencji, nie tylko pod kątem mediów społecznościowych. Pozyskujemy jak najwięcej informacji o klientach marki, tak aby zaprojektować komunikację na podstawie wyznaczonej grupy docelowej. Przeprowadzamy audyt dotychczasowych działań, aby na podstawie zgromadzonych danych razem z klientem zbudować nową narrację marki w mediach społecznościowych. Na podstawie uzyskanych informacji ustalamy budżet kampanii reklamowych i harmonogram ich realizacji. Wskazujemy najprostsze i zarazem najskuteczniejsze ścieżki dotarcia do obecnych i przyszłych klientów.
Wskazujemy rozwiązania
Wiemy, jakich słów używać, aby dotrzeć do Twoich klientów. Bazując na opracowanych personach, dobieramy najbardziej trafny język dialogu i dokładnie określamy jego składnię, zabarwienie emocjonalne oraz wartości, jakie niesie.
Samo słowo często jednak nie wystarcza. Potrzeba interakcji, która zbuduje pozytywne relacje i zaangażuje fanów marki do działania, co wpłynie na zwiększenie ich lojalności. W tej roli świetnie sprawdzają się różnego rodzaju konkursy, promocje i odwołania do doświadczeń konsumentów. Proponujemy konkretne rozwiązania w tym względzie. Starania przykładamy również do wizualnej strony komunikacji w mediach społecznościowych. Sugerowane kreacje nie są wyłącznie estetycznym dodatkiem, ale kolejnym elementem budującym sprawne i efektywne porozumiewanie się firmy z klientem.
Wyznaczamy cele
Projektując działania w social media kierujemy się wcześniej przygotowanym planem. Oznacza to, że ściśle określamy cel komunikacji w social media i projektujemy konkretne działania zmierzające do jego realizacji. Już w opracowywanej strategii definiujemy współczynniki KPI, umożliwiające monitoring efektywności podejmowanych kroków i ewentualną ich optymalizację.
Podejmujemy się wyboru odpowiedniego kanału komunikacji, a więc takiego, który będzie odpowiadał wizerunkowi marki i pasował do potrzeb jej klientów.
Jak przebiega proces promowania aplikacji mobilnych w Ideo Force?
Najczęstsze pytania
- Jak budować swoją markę?
Budowanie marki to długotrwały proces. Polega nie tylko na stworzeniu logo, identyfikacji wizualnej czy gamy produktów. Polega na wykreowaniu unikalnej tożsamości marki, sposobu, w jaki będzie postrzegana przez odbiorców oraz emocji, które będzie wywoływała.
Budowanie marki to dla każdego bardzo indywidualna kwestia. Zależy od wielu czynników, które dla każdej powstającej marki będą inne. Jednak są aspekty, które powtórzą się w każdym przypadku:
- Pomysł. Na samym początku należy ustalić wizję oraz cel, do którego dążymy, by ukierunkować wszystkie przyszłe działania. Konieczne jest uświadomienie sobie, jaką wartość przekazujemy odbiorcom oraz jakie potrzeby pomagamy im zaspokoić.
- Stworzenie strategii marki - układamy szczegółowy, dokładnie przemyślany plan działania. Zapoznajemy się z rynkiem, tworzymy idealny produkt i opracowujemy pierwszą kampanię marketingową.
- Realizacja działań - z tak przygotowaną strategią przystępujemy do działań.
- Jakie elementy powinna zawierać strategia marki?
Strategia marki to pewnego rodzaju plan, który “trzyma w garści” całą organizację. Dlatego tworząc strategię, należy wziąć pod uwagę i szczegółowo przeanalizować absolutnie każdy aspekt działalności:
- Wizja i misja - określenie wizji (idealnego obrazu przyszłości, do którego dążymy) oraz misji (roli, którą przedsiębiorstwo pełnić będzie w otoczeniu) pomoże ukierunkować wszelkie działania i ułatwić podejmowanie decyzji.
- Klienci - określenie grupy docelowej, do której kierowana będzie oferta oraz stworzenie persony (modelu przeciętnego klienta, który skupia najczęściej powtarzające się cechy odbiorców) pomoże lepiej poznać klientów i ich potrzeby.
- Produkt - dostosowanie oferowanego produktu do realnych potrzeb i oczekiwań klientów oraz przedstawienie go językiem korzyści.
- Konkurencja - dokładne przeanalizowanie otoczenia firmy oraz określenie cech, dzięki którym wyróżnia się ona na tle konkurencji.
- Marketing - zaplanowanie i zoptymalizowanie oryginalnej kampanii marketingowej, która zwiększy sprzedaż oraz zbuduje wizerunek marki.
- Czym jest strategia marki?
Strategia marki to wszystkie założenia, plany i działania podejmowane w celu polepszania wizerunku marki oraz jej rozwoju, doskonalenia. Polega na budowaniu tożsamości, kreowaniu pozytywnych skojarzeń i cech charakterystycznych, dzięki którym będzie ona rozpoznawalna wśród konkurencji. Każda marka, by się rozwijać i osiągnąć zamierzony cel, potrzebuje określonej strategii. Powinna ona skupiać się na mocnych stronach oraz unikatowości firmy.
Stworzenie dobrej i skutecznej strategii marki jest warunkiem jej sukcesu. Jest niezwykle potrzebna, gdyż łączy wszelkie, na pozór zupełnie osobne aspekty firmy w jedną, spójną całość. Dzięki określeniu wizji oraz misji możemy łatwo kierować wszelkimi działaniami i podejmować takie decyzje, które będą zgodne z priorytetami i korzystne dla całości organizacji.
Ponieważ strategia marki odgrywa tak ważną rolę w procesie funkcjonowania firmy, musi być niezwykle dokładnie przemyślana. Należy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty związane z mocnymi i słabymi stronami przedsiębiorstwa oraz jej szansami i zagrożeniami w otoczeniu.
- Co to jest KPI?
KPI (ang. Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności. Są to najważniejsze wskaźniki (najczęściej w postaci średnich liczbowych lub statystyk), które umożliwiają firmie bieżące monitorowanie osiąganych wyników. Dzięki KPI firma może w łatwy i szybki sposób wyciągać wnioski dotyczące efektów podejmowanych działań i odpowiednio na nie reagować.
Przykładowymi wskaźnikami KPI mogą być:
- stosunek liczby reklamacji do ilości sprzedanych produktów,
- średni czas realizacji zamówień,
- średnia wartość pojedynczego zamówienia,
- procentowy utarg z danego miesiąca w skali całego roku,
- wartość sprzedaży w wybranym okresie.
Dane te umożliwiają porównywanie wyników przedsiębiorstwa z efektami konkurencji (na przykład czas realizacji zamówień czy ilość reklamacji) oraz tworzenie statystyk z dłuższych okresów (np. rok, kwartał, miesiąc). Można z nich w łatwy sposób wyciągnąć przydatne wnioski (na przykład, w jakich miesiącach odnotowano największy wzrost, a w jakich spadek sprzedaży), które z pewnością będą przydatne w planowaniu kampanii marketingowych czy kreowaniu grup odbiorców.