Employer Branding to działania mające na celu budowanie wizerunku pracodawcy. Są kierowane do pracowników firmy i kandydatów spoza organizacji. Jeśli zarządzasz zespołem lub masz w planach go systematycznie powiększać, zainwestuj w budowanie marki pracodawcy, u którego chce się rozwijać karierę. Bądź firmą, w której sam chciałbyś być zatrudniony.
Employer branding
Zdarza się, że pracodawcy napotykają trudności podczas procesu rekrutacji. Ilość napływających aplikacji jest mała, a ich jakość również pozostawia wiele do życzenia. Rynek pracy zmienia się wraz sytuacją ekonomiczną. Zmieniają się też oczekiwania i potrzeby pracowników. Firmy, które chcą się rozwijać i być skuteczne w tym co robą, muszą być gotowe na zmiany, kreatywne i dbać o pozytywne doświadczenia osób mających z nią kontakt.
Pracodawca może być marką. Strategia employer brandingowa jest potrzebna do tego, by pracownicy sami wybierali firmę na miejsce, które chcą wspólnie tworzyć i w którym widzą możliwości rozwoju. Jeśli właśnie taki wizerunek swojej firmy chcesz wykreować, pomożemy Ci w tym, bez względu na jakim etapie budowania wizerunku pracodawcy jesteś.
Rodzaje employer brandingu
Employer branding dzielony jest na wewnętrzny i zewnętrzny. Zewnętrzny skierowany jest do kandydatów oraz potencjalnych pracowników. Natomiast wewnętrzny skupia się na aktualnych pracownikach i jego celem jest wzmacnianie więzi z firmą oraz podnoszenie efektywności osób zatrudnionych. Warto jednak zaznaczyć, że te działania wpływają także na zewnętrzne postrzeganie marki – pozytywne opinie zatrudnionych uwiarygadniają wizerunek dobrego pracodawcy. Jednym z narzędzi wspomagających strategię employer brandingu wewnętrznego jest Intranet – platforma komunikacji oraz usprawniania procesów biznesowych. Wspólne z Ideo Software House wdrażamy i wewnętrznie promujemy profesjonalne systemy komunikacji wewnętrznej.
Dlaczego warto?
- Poznasz realną pozycję swojej firmy na rynku pracodawców.
- Zbadasz procesy wewnętrzne w swoim przedsiębiorstwie, dzięki czemu będziesz miał szanse je zoptymalizować.
- Zmniejszysz koszty rekrutacji poprzez precyzyjne dotarcie do grupy docelowej.
- Osiągniesz większą konwersję w postaci zwiększonej ilości wartościowych aplikacji.
- Dbając o pracowników, zwiększysz ich zadowolenie oraz motywację do pracy, dzięki czemu Twoja firma będzie osiągać coraz lepsze wyniki.
Jak pracujemy?
W pierwszym etapie prac skupiamy się na poznaniu firmy od wewnątrz oraz opinii na jej temat. Na tej podstawie tworzymy strategię employer brandingową zawierająca analizę otoczenia i pozycję marki, ofertę firmy (EVP) wyróżniającą na rynku, a także opis grupy docelowej (persony). Następnie przygotowujemy plan działań – wybieramy narzędzia i kanały komunikacji umożliwiające dotarcie do pożądanych kandydatów. Nasza współpraca nie musi się kończyć w momencie przekazania spisanej strategii!
Employer branding możemy podzielić na wewnętrzny i zewnętrzny. Na to jak wygląda internal branding wpływa szereg czynników, takich jak: strategia firmy, kultura organizacyjna, komunikacja wewnętrza. Wymienione elementy kształtują ludzie. Często perspektywa kadry zarządzającej jest dalece odbiegająca od panującej opinii wśród pracowników. Powoduje to spadek motywacji i chęci do pracy. Aby zrozumieć dlaczego tak jest organizujemy warsztaty dla pracowników, przeprowadzamy ankiety wśród osób zatrudnionych na różnych szczeblach. W ten sposób badamy satysfakcję z pracy, benefitów płacowych i pozapłacowych, oczekiwania i potrzeby pracowników. Analizujemy wyniki ankiet exit interview, jeśli firma takie prowadzi.
Gdy już znamy sytuację wewnętrzną firmy, przyglądamy się opiniom spoza organizacji. W tym celu monitorujemy internet, sprawdzamy wypowiedzi na temat firmy, analizujemy konkurencję.
Wnioski z powyższych audytów są świetną bazą do opracowania EVP (Employer Value Proposition) czyli zestawu wartości i benefitów, które wyróżniają pracodawcę spośród konkurencji oraz wyznaczenia celów do realizacji.
W kolejnym etapie skupiamy się na opracowaniu grup docelowych. Podczas ich tworzenia bierzemy pod uwagę różnorodne aspekty kompetencyjne i behawioralne, wpływ osób pośrednich (rodziny), potrzeby oraz plany zawodowe.
Po określeniu targetu, przygotowujemy konkretny plan marketingowy zawierający narzędzia, kanały komunikacji, rekomendowany budżet oraz harmonogram działań. W ten sposób do rąk Klienta trafia strategia employer brandingowa zawierająca powyższe elementy.
Jako agencja e-marketingowa mamy duże doświadczenie w projektowaniu stron oraz prowadzeniu kampanii wizerunkowych i rekrutacyjnych. Tworzymy strony www dedykowane karierze, badamy dlaczego nie konwertują, a następnie optymalizujemy je. W promocji wykorzystujemy portale społecznościowe, działania contentowe, płatne systemy reklamowe czy też pozycjonowanie. Świadczymy kompleksowe wsparcie w zakresie employer brandigu.
Połączenie mądrości strategicznej z digitalem
Działania z zakresu budowy wizerunku, komunikacji wewnetrznej i zewnętrznej oraz employer brandingu realizujemy razem z agencją public relations Exacto tworząc wspólny zespół ekspercki. Łączymy eksperckość agencji public relations i badawczej - Exacto z kompetencjami digitalowymi - Ideo Force. Jesteśmy zintegrowanym dostawcą rozwiązań human resources, empolyer branding oraz wizerunkowych, który nieustannie dąży do sukcesu Twojej firmy.
Agencję Exacto tworzy zespół doradców biznesowych, których wiedza i doświadczenie pozwalają projektować, prowadzić i moderować skomplikowane projekty komunikacyjne. Exacto działa na rynku od 2009 roku i w tym czasie zrealizowało ponad 300 projektów polegających m.in. na tworzeniu oraz wdrażaniu strategii promocji i komunikacji, budowaniu relacji z mediami czy komunikacji wewnętrznej. Istotnym wyróżnikiem Agencji jest własny Dział Badań i Analiz Strategicznych. W ramach prac badawczych Exacto realizuje między innymi badania satysfakcji pracowników, satysfakcji klientów, opinii i produktów, a także audyty komunikacyjne i specjalistyczne analizy branżowe oraz rynkowe.
Dlaczego my?
- Znamy współczesne realia. Sami jesteśmy pracodawcą, zatrudniamy 50 specjalistów, doskonale wiemy jak ciężko jest pozyskać wartościowe aplikację oraz zatrzymać talenty w firmie.
- Podchodzimy kompleksowo do Klienta – tworzymy strategię, media plan oraz wdrażamy w życie, a następnie monitorujemy efekty.
- Mamy duże doświadczenie na swoim koncie w realizowaniu kampanii wizerunkowych oraz rekrutacyjnych.
- Współpracujemy z ekspertami zewnętrznymi: doradcami HR oraz coachami.
- Wspieramy firmy w działaniach offline: tworzymy Key Visuale, projektujemy i dostarczamy materiały graficzne: ulotki, plakaty rekrutacyjne, gadżety firmowe, rollu-upy.
- Posiadamy własny dział kreacji i grafiki, dzięki czemu jesteśmy w stanie sprostać nawet najbardziej nietypowym potrzebom klientów.
- Z naszych usług korzystają firmy: Pratt & Whitney Rzeszów, Pratt & Whitney Aeropower Rzeszów, Pratt & Whitney Kalisz, Pratt & Whitney Tubes, Mostostal
Najczęstsze pytania
- Co to employer branding?
Działania, których zadaniem jest budowanie wizerunku pracodawcy, nazywamy employer brandingiem. Możemy go podzielić na zewnętrzny oraz wewnętrzny.
W obecnych czasach rynek pracy ulega zmianom. Firmy mają coraz więcej problemów podczas rekrutacji. Głównym z nich jest coraz mniejsza liczba wartościowych zgłoszeń. Właśnie tutaj wkracza employer branding.
Chcąc przyciągnąć do naszej firmy pracowników, którzy wniosą coś nowego do naszej działalności, musimy zadbać o to, abyśmy byli kojarzeni z pracodawcą, u którego warto pracować. Podejmując działania z zakresu employer brandingu, możemy przyciągnąć do firmy specjalistów, którzy przyczynią się do rozwoju naszej marki.
Dzięki employer brandingowi możemy:
- określić, w jakim miejscu na rynku pracodawców znajduje się aktualnie nasza firma,
- dotrzeć do określonej grupy docelowej, przez co zmniejszymy koszty związane z procesem rekrutacji,
- dokonać analizy procesów wewnętrznych, co pozwoli nam na ich optymalizację,
- Zwiększyć ilość wartościowych zgłoszeń podczas rekrutacji,
- poprawić efektywność pracy naszych pracowników.
- Działania employer brandingowe - które są skuteczne?
Chcąc zadbać o wizerunek nas jako pracodawcy mamy do dyspozycji różnego rodzaju narzędzia. Aby nasza praca przyniosła maksymalne korzyści, musimy:
- Dokonać analizy wizerunku firmy jako pracodawcy
Jest to pierwszy krok do opracowania strategii employer brandingowej. Dzięki takiemu badaniu dowiemy się, jakie są nasze mocne i słabe strony. To pozwoli ustalić, na co powinniśmy kłaść nacisk w materiałach kierowanych do potencjalnych pracowników. W ramach tej analizy warto przeprowadzić:
- audyt marki
- audyt wewnętrzny EB
- audyt zewnętrzny EB
- badania candidate experience
- Zadbać o komunikację wewnętrzną
Dobra komunikacja wewnątrz firmy to podstawa. Choć wiele zależy tu po prostu od ludzi, to jednak znaczenie mają też narzędzia, które możemy udostępnić naszym pracownikom, aby zminimalizować ryzyko tzw. szumu komunikacyjnego. W tym celu warto rozważyć korzystanie z intranetów oraz systemów wspierających komunikację wewnętrzną.
- Prowadzić kampanie wizerunkowe i rekrutacyjne
Employer branding to także działania w sieci. Sprawnie prowadzone social media, video marketing, a także np. Coraz popularniejsze chatboty rekrutacyjne - wszystko to ma wpływ na to, jak firma prezentuje się na rynku pracy.